Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:51

Wat een verhalen!

Ik heb in het begin ook een paar weken rustig geoefend met laden zonder ook daadwerkelijk te gaan rijden. Maar aangezien ze op de terugweg zo naar binnen sprint, en onderweg een half hooinet leegwerkt, heb ik zoiets van het zal wel meevallen met jou. :+

Als ik samen met een ander paard ga wil ze ook graag mee, vind ze erg gezellig.

Oh wat leuk een nieuwe aanwinst, gefeliciteerd!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:54

die van mij heeft ook een tik met laden, zolang je met 3 man bent (en dat mag ook een jochie van 7 zijn) loopt ze er zo in, maar als er aan 1 kant van de klep niemand staat breekt ze met de kont daarheen uit, zonder stress.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:03

Bijzonder gevallen zijn het soms toch ook, die paarden. :')

De pony laat zich 's ochtends vroeg moeilijk laden. Zodra ze de trailer ziet draait ze zich radicaal om en zet het op een lopen. _O-

Later op de dag vind ze het prima en kan een kind haar in z'n eentje laden. Maar niet 's ochtends vroeg. Zouden ze dan toch een dag nacht ritme hebben. >;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:04

Met een goed touw werkt denk ik nog het beste (dus geen longeerlijn ofzo) maar dat is mijn ervaring.

Onze paarden lopen er zo op eigenlijk, iig de oudste 3, dat jonge ding weet ik nog niet maar die hebben ze ook met een trailer gebracht dus kent het wel al.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 12:08

Mijne laden gelukkig beiden wel makkelijk.. De oudste maakt er wel eens een spelletje van maar 1x je stem verheffen en dan gaat ie meteen.

Kreeg vanmorgen een telefoontje van de stalbaas dat de jongste geen hooi meer eet. Maandag is de tandarts geweest dus maandagavond en dinsdagmorgen at ie nog niet zo goed, maar vond ik normaal. Intussen gaan de brokjes en de voederbiet er wel in, maar het hooi blijft onaangeroerd. Toch maar even de DA/TA teruggebeld en hij zei dat het best kon na een eerste behandeling, dus we bekijken het nog even. Heb wel op stal gevraagd om z'n krachtvoer tijdelijk in 3 of 4 beurten te geven en ben intussen een zak slobber gaan halen, zo blijft ie toch meerdere keren per dag eten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:11

Oh dat is balen als ze geen hooi meer eten. Heeft de TA veel aan het gebit gedaan? Mijn merrie had na de eerste keer ongeveer een halve dag last, maar kon daarna weer prima eten.

Slobber is wel een goede oplossing op dit moment. Sterkte!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:33

@mallootje: is hij elektrisch gedaan ??

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:08

Oh da's balen zeg.

Misschien kun je een zak grasbrok kopen? Da's toch een soort ruwvoer, kost maar 10 euro en je kunt het lekker tot een papje maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:18

mallootje dat duurt wel erg lang hoor, zou ik niet gerust op zijn :(:)
kun je misschien van dat gras uit een plasticpak voeren, dat is kort en makkelijk te eten, van hartog bv

polo spannend!

Hier is alles te laden , in mijn eentje, moet wel want ik ben altijd maar alleen.
Ik heb toch wel wat paarden gehad maar alles kon geladen worden.
Het is een stukje overwicht, rust en doorzettingsvermogen maar ook ik train eerst thuis rustig als ik merk dat ze er moeite mee hebben.

Mijn appaloosa liep er zo op maar hij weigerde achteruit eraf te gaan :roll:
Aangezien ik een veewagentje had met zijklep was ik daar nog niet achter gekomen totdat ik een keertje met trailer naar wedstrijd ging.
Ik heb hem er mennend uit gekregen, maar hij ging wel een paar keer uit protest op zijn knieen liggen.
Thuis de trailer gelijk wat langer gehuurd en geoefend op achteruit.
Na wat oefenen snapte hij het dan toch.

Blue vond mijn veewagentje, vooral de stijle klep doodeng.
Heb er 3 uur overgedaan om hem bij de fokster geladen te krijgen.
Thuis opnieuw veel geoefend en toen ging het redelijk.
Eer ik echter met hem op pad ging was het veewagentje verkocht en had ik een trailer en daar liep hij zo op.

Toen ik in het voorjaar een nieuwe trailer had wilden de paarden er eerst nauwlijks op.
Het rook nog nieuw.
Blue ging een stuk makkelijker en uiteindelijk zonder problemen, Nina bleef de witte binnenkant wat eng vinden.
Tenminste dat dachten we!
Tot ik een stuk karton stak tusen de spijltjes van het grote voorruitje in de trailer vanwege het gevaar dat ons veulentje er tussen zou kunnen komen.
Nu het ruitje geblindeerd is lopen ze er zo op, dat was dus eng, je moet er maar achter komen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:20

Met mijn nieuwe trailer duurde het ook weer even een paar weken dat Det er zonder aarzeling opliep. Nu geen probleem meer. Jonge paard stond ik laatst mee aan de weg. Ging er niet meer op. Binnenkort maar even mee gaan oefenen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:20

Mijne laadt alleen maar als het deurtje vooraan open staat. Anders denkt ie er zelfs niet over..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:24

@[***]: er is een flink stuk gevijld en een wolfstand getrokken.
@Dubbeldun: Ja, elektrisch.. Heb al jaren dezelfde tandarts en met m'n andere paard nooit een probleem ondervonden..

Ben er ook niet zo gerust op maar de tandarts (is ook dierenarts) adviseerde toch om gewoon nog even af te wachten dus dat doen we maar.. Hij zei dat het niet zo vaak voorkomt maar wel af en toe een keer, dat je echt een kleinzerige hebt..

Vanavond maar even een flinke emmer slobber maken, dan heeft ie dat ook weer binnen.. Zou ik er wat hooi doorheen kunnen doen of wordt dat te moeilijk om te slikken?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:26

Geen hooi door de slobber! Slobber slurpen ze naar binnen en kauwen ze niet of nauwelijks op dus hooi er door is kans op vertoppingen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:29

ik zou dan denk ik eerder een klein beetje slobber over een pluk hooi smeren, om het hooi eten een beetje aan te moedigen?
Wel vervelend dat hij er zo'n last van heeft zeg!

Grappig dat alle paarden zo hun eigen voor en afkeuren hebben ook met trailers

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:33

@mallootje: ik weet niet of het kleinzerigheid is. Met elektrisch worden de oppervlakken veel gladder als met handmatig vijlen en ik hoor daar meer problemen mee.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:40

Ik laat Det al jaren electrisch behandelen. Nooit problemen. Hij heeft het ook rededruk mijn tandarts voor de paarden. Heb trouwens ook mazzel dat hij bij mij om de hoek woont. Hij schijnt verder alleen nog maar voor meerdere paarden in te plannen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:43

Hm ja heb je gelijk in Patricia, dan ga ik eerder proberen wat Vivat zegt. Ik weet ook niet of het kleinzerig zijn is of het echt niet lukt.. Misschien had ie de eerste dag wat pijn en denkt ie sindsdien 'bekijk het maar', ik hoop het, want als hij te glad gevijld is zijn we nog niet meteen klaar..
Is trouwens een heel kundige DA dus het zou me verwonderen als hij het "fout" heeft gedaan. De hele stal wordt ook door hem gedaan, nooit problemen. Ik ga nog niet panikeren :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:49

Mijn paard wordt niet meer handmatig gevijld :n Daarmee kunnen ze niet bij de achterste kiezen komen, waardoor hij uiteindelijk zijn tanden niet eens meer recht op elkaar kon zetten. Dus niet meer handmatig bij mijn paard, alleen nog iemand die het electrisch vijlen goed in de vingers heeft.
Datzelfde paard is trouwens heel lastig te laden. Daarom wil ik ook graag een trailer, om er zelf mee aan de gang te gaan.
Tijdens mijn ziekte afgelopen zomer heeft mijn lesgeefster wat voorbereidend grondwerk gedaan met hem, maar hij vindt het gewoon ontzettend spannend (waarna hij dan ook ineens overslaat op eigenwijs :+)
Hij durft er niet goed in, scheurt iedere keer keihard achteruit. Dwang helpt niet, behalve op de juiste momenten afstraffen wanneer de angst omslaat in eigenwijzigheid. Longeerlijnen etc knalt ie dwars doorheen.
Toen hij hierheen moest heb ik iemand gevraagd om te helpen, maar dat is niet goed afgelopen (achteraf gezien had ik haar nooit moeten vragen, maar dat is makkelijk praten achteraf) :n Vinger gebroken van diegene, niet leuk. Uiteindelijk hebben mijn lesgeefster en ik hem er wel op gekregen, maar dit is gewoon een langdurig project.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:52

Onze tinker eet direct erna weer maar onze springgefokte loopt twee dagen te morren en moeilijk te doen... Misschien valt het alles mee. Lekker slobber maken en verwennen en dan komt het vast goed!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:54

Mijn paarden zijn niet anders als handmatig gevijld en ze hebben daar nooit een probleem na ondervonden. Ik kon ook altijd zelf voelen dat de achterste goed gedaan waren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 13:55

Ik heb 1x een merrie gehad die zo stronteigenwijs was, die wilde er NIET op. We hebben toen echt vanalles geprobeerd, alle "trucjes", professionelen erbij, niemand zette haar erop. Uren en uren hebben we voor die trailer gestaan, ze deed op de duur ook gewoon gevaarlijk (steigeren en laten omvallen, slaan naar iedereen rond haar, ..) Toen waren we het zo kotsbeu dat we besloten hebben dat ze alleen nog te eten kreeg op de trailer. Ze had wel nog stro te knabbelen op stal en een minimum aan hooi, maar niet de royale porties die ze gewoon was, en ook geen brok, wortels of snoepjes.Dat was niet volgens het boekje en ik heb er echt van wakker gelegen, maar we zagen geen andere oplossing meer. Dag 1 had ze geen interesse in het voer, ok fijn, terug op stal. Dag 2 's morgens kreeg ze al wat honger maar was ze nog koppig genoeg, en tegen 's avonds ging ze erop. Nog een dag gevoerd op de trailer en daarna heeft ze nooit nog gestaakt bij het laden.
Een jaar erna hebben we haar trouwens verkocht omdat ze nog wel meer van die gevaarlijke lolletjes uithaalde, maar dat terzijde ;)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:02

Afbeelding
Hier mist alleen nog het afdak bij de paarden, verder is er niets meer veranderd.
Afbeelding
Dit is hoe het hier was voordat wij het kochten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:04

Netjes hoor en wat een rare kale plekken in het weiland op de oude foto ??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:28

Trailerladen.... Jaren heb ik gedacht dat het vrijwel altijd een kwestie is van geduld, kalmte en overtuiging.
Klopt ook wel, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen....
Mijn miepkippie is van jongs af aan op de trailer gezet, met vrijwel altijd leuke uitstapjes naar een verse wei oid. Hij is er altijd wel bang voor geweest en erg gevoelig op wie hem vast heeft, maar altijd vlot te laden. Even overtuigen en hop meneer liep wel. Vorig jaar richting kliniek dus hetzelfde: even moeten overtuigen maar het lukte binnen een minuut al. Domste fout ooit: hem in zn uppie naar de kliniek brengen. Nuchter, gestresst.... Op de kliniek was hij erg bang, maar ook heel braaf. Totdat ik hem weer op de trailer wilde zetten! Volledige blinde paniek! Vol in zn achteruit met witte ogen. Alle dwangmiddeltjes leverden gevaarlijke situaties op. Uiteindelijk na 3 x sederen en met behulp van een team mensen van de kliniek hem op de trailer weten te krijgen. We moesten wel, maar eigenlijk vluchtte hij de trailer in omdat er geen andere ruimte meer was. Nu flipt hij dus al bij het zien van een trailer. Ik heb het daarna 1 x weer geprobeerd, maar het is echt blinde paniek waar je hem niet zomaar uit krijgt.
Opnieuw trainen gaat erg lastig aangezien ik zelf geen trailer heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:33

Oef dat is lastig Zwerte. Heb je niet iemand in de buurt waar je een trailer van kan/mag lenen? Als ze echt in paniek zijn is het super moeilijk om te corrigeren. In dit geval denk ik persoonlijk dat het nu juist met rust, kalmte en overtuiging moet gebeuren.

Verder ben ik het met je eens dat er uitzonderingen zijn.