Gini schreef:Bowen, ik heb jouw vergelijking niet slecht genoemd. Jouw vergelijkingen gaan echter over een extreme situatie van een dier op zeer klein stukje. En dat ben ik met je eens. Een paard de rest van zijn leven 24/7 opsluiten in een prefab hokje van nog net geen 9 m² vind ik not done. Dat is een extreme situatie die vermeden moet worden.
Maar los daarvan vind ik het heel moeilijk om mensen wiens paard misschien maar 6 uur buiten komt meteen te veroordelen als slecht bezig en hen toe te roepen dat ze hun paard maar moeten verhuizen. Het hangt er ook weer vanaf hoe de stalsituatie geregeld is om uit te maken hoe acceptabel ik het vind. Een standaard traliebox met twee plakken hooi per dag is weer iets anders dan een ruime stal met onbeperkt hooi. Voor het paard in situatie 1 maakt het dan niet uit dat die twee uur langer buiten staat dan paard 2. Ik denk dat paard 2 dan in een betere situatie leeft.
Een border collie hou je niet op een flatje (=extreme situatie, ben ik met je eens), maar waar gaat het van slecht over naar goed? Een bungalow, een rijhuis, een openstaande woning? Of mag je pas border collies houden als je een vierkantshoeve hebt met 4 hectare grond aan?
Dat is waar het in deze discussie om gaat.
Ik vraag me af hoe extreem je dat kan noemen, want als je kijkt bij het aanbod van stallen is 3 bij 3 de norm, als het iets groter is wordt dat als bijzonderheid aangegeven, stallen van 4 bij 4 worden al zeldzamer, groter is echt een bijzonderheid(en worden dan vaak al loopstallen genoemd ipv gewone stal). Als we het over een "ruime" stal hebben op de gemiddelde pensionstal dan hebben we het over 3.5 bij 3.5. Is dat beter dan een dicht hokje van 3 bij 3, absoluut, maar zoveel meer ruimte is het niet.
Als ik het over stal heb in deze discussie dan heb ik het over goede omstandigheden, lichte stal, goede bodembedekking, naar buiten kunnen kijken. Als ik het over buitengang heb dan heb ik het ook over goede omstandigheden, droge voeten kunnen hebben, kunnen schuilen(inloopstal e.d.) en in beide gevallen voer e.d. ook goed in orde.
Een donker hol van een stal of een buitenplek waar alleen dik in de modder kan worden gestaan vind ik beide niet goed.
Citaat:
En ook al zijn er veel mensen die in dit topic beweren dat ze 4 uur of 6 buiten wel voldoende vinden, als je dan verder vraagt dan lees je dat ze dat toch eerder een grijs gebied vinden. (zie VogeltjeM, respect voor je bericht) Grijs gebied betekent in andere woorden: niet optimaal, voor verbetering vatbaar, maar kom, het gaat ermee door. En wie zegt dan dat zo is? Wie zegt dat dat voor verbetering vatbaar is? Wie zegt dat het beter kan als het paard nog nooit zo gezond en gelukkig erbij gestaan heeft? Dat vind ik heel moeilijk om te beslissen voor een ander en andermans paard. Ik heb mijn ideeën over paardenhouderij en paardenwelzijn, maar ik ga een persoon die die ideeën niet volgt of het in mijn ogen zelfs minder goed doet daar niet meteen op afrekenen. Want wie zegt dat mijn ideeën de juiste zijn? Misschien wel voor mijn paard, maar waarschijnlijk niet zozeer voor een ander paard.
Ik vind dat minimum van 4 uur buitengang idd een grijs gebied, maar dat betekend niet perse voor verbetering vatbaar. Dan komen we ook in het grijze gebied van het individu. Volgens mij was het karijn? die met paarden zat die verbranden in de zon, die doe je dus echt geen lol met buiten staan in de zon, dat is niet goed voor het welzijn van die betreffende paarden. Nu zou ik dan weer zeggen dat ideaal voor hun een mooie loopstal is.
Ook hangt veel af van wat de eigenaar erin kan steken, een eigenaar die per dag gemiddeld een ruim uur de tijd heeft zou in mijn ogen meer buitengang(ruimte is misschien een beter woord) moeten bieden dan de eigenaar die elke dag gemiddeld 3 uur de tijd heeft om met dat paard bezig te zijn. Hoe meer je het paard beperkt in de ruimte, hoe groter de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Dan krijg je hetzelfde als met die border collie, dat persoon op een flatje die helemaal wild is van hondensport, die elke dag uren en uren besteed aan die border collie kan die hond wel op dat flatje hebben, want de hond slaapt dan toch het overgrote deel van de tijd daar(nu slaapt een hond natuurlijk heel wat meer dan een paard) en dat mens dat een gewoon huis met een normale, niet te kleine tuin heeft en die 3 maal daags een rondje van 15 minuten kan doen kan beter geen border collie nemen.
Daarnaast vind ik bij paarden sociaal contact essentieel. Ik weet dat er paarden zijn die door dat alleen zijn niet meer goed met andere paarden kunnen, maar dat vind ik een treurig gegeven, dat zouden we ten alle tijden moeten proberen te voorkomen. Daarnaast zijn er bij normale paarden ook wel paarden die de nacht op stal erg kunnen waarderen, die rust, even lekker alleen eten, dat soort zaken nodig hebben.
Dat hoort dus wat mij betreft bij het grijze gebied allemaal, niet alleen het is voor verbetering vatbaar dus.
Alles onder die 4 uur vrije buitengang/ruimte(standaard, een keer een dagje door omstandigheden is wat anders) vind ik niet meer in welk grijs gebied dan ook liggen. Daar kan ik geen omstandigheden meer bij bedenken waardoor ik denk, ja dat is beter voor het paard, of het is niet mijn manier, maar anders betekend niet slecht.
Citaat:
En dan komen we aan het paard. Paarden zijn blijkbaar dieren die dat niet hebben. Waar maar 1 devies geldt: hoe meer naar buiten en hoe meer sociaal contact, hoe gelukkiger ze zijn. Punt, einde, that's it. Een paard dat 6 uur buiten komt, wordt met een "nja, nja, ok, als het moet, ja, ok....maar het kan beter" onthaald.
Ik snap dat niet. Iedereen zegt wel dat paarden individuen zijn, maar als puntje bij paaltje komt wordt dat van tafel geveegd en is een paard toch maar een dier dat enkel gelukkig kan zijn door middel van veel beweging. Kan het niet 24/7 dan daar best zo dicht mogelijk tegenaan.
Ik snap het niet.
Veel beweging is iets wat echt paard(medische redenen als uitzondering) dan ook allemaal als goed ervaren, wat voor alle paarden goed is. Hoe je dat invult, daar zit de nuance in.
Als we echt naar perfect gaan kijken, dus de perfecte stal tegenover de perfecte buitengang dan is die buitengang gewoon beter, daar kan je niet echt omheen. Een prachtige open stal van 5 bij 5 kan niet op tegen een buitengang die alles heeft, want die heeft die stal(vrije keuze), die heeft sociaal contact, maar ook ruimte genoeg om af te zonderen, die heeft afwisseling, stimulatie om te bewegen.
Dat perfect een nogal lastig iets is, beter gezegd, de perfecte stal is makkelijker dan de perfecte buitengang is helaas ook een waarheid.
Zo dicht mogelijk bij 24/7 "vrije" bewegingsruimte zitten lijkt me dan ook het beste streven.