Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:31

Ook goedemorgen!
Hij gaat hier weer als vanouds.

Hier nog steeds een zeer tevreden gebruiker van de strokorrels.
Sinds een paar weken overgegaan op de chopped versie van Zeolite.
Deze bevallen prima, ze zijn sneller verpulverd en dus wordt er niet van gegeten.

Kayleigh haar stal nu 208 dagen, ligt er super bij!

Helianthe haar stal nu 179 dagen, een prima stal!

Volledig verslag wordt nog steeds door mij bijgehouden op mijn eigen site. (via onderstaande links te lezen)

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:24

kiwiwitje schreef:
Stro-korrels zijn echt heel fijn! vooral als je een paard hebt(of meerdere) die al het stro uit de stal opeet(opeten). Stro korrels eten ze niet op.Voor meer informatie:
http://www.strokorrels.nl
of bij bokker:
imker

Jazeker zijn er paarden die strokorrels opeten.....het is daarom ook niet geschikt voor alle paarden ;)

paars

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:30

Bij ons staan de paarden nog steeds buiten. Heb gisteren de box met de korrels van vóór de weideperiode even omgeschept (sahara!!) en gesproeid. Nu ligt er weer een netjes laagje in!

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 19:57

Ik ben ook van plan om mijn paardje op strokorrels te zetten.
Ze eet nl heel haar stal leeg als ze op stro staat. Hopelijk blijft ze van de korrels af en blijft de stal dan weer een beetje netter.

Nu ben ik op zoek naar een adresje on zuid holland ( regio dordrecht/ rotterdam ) waar ik een paar zakken kan halen om
eens uit te proberen. Als het dan bevalt ga ik een pallet laten leveren.

Is er iemand van jullie die een adresje voor mij weet? Heb al rondgezocht op internet maar kan niets vinden in de buurt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 20:02

Kortleve in Oud-Alblas is Boerenbond geworden. Het zal hier vast wel te bestellen zijn. Als je tel.nr. wil hebben stuur me een pb of kijk even op telefoongids.nl.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 22:41

Vanavond nog even foto's gemaakt en geplaatst van beide korrelstallen.

Eerste stal dag 208! ..... tweede stal dag 179! +:)+

Via onderstaande link te bekijken.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:56

vandaag weer bij mensen geweest die strokorrels in hun stallen hadden.
Het viel mij op, dat de paarden daar wit van het mot waren.

Als je in de stal loopt en je schuift "het mot"vooruit, dat komt er een stofwolk naar boven, terwijl ze gisteren nog gesproeid hadden?

(eigenlijk lijkt deze stof me niet echt prettig voor de luchtwegen)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:41

raar hier stoft het niet hoor, welk merk gebruikten ze??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:21

Mijn stal stoft nog niet, ben benieuwd of dat merk afhankelijk is. Ik denk zeker wel dat er kwaliteitsverschil in zit. Zoveel verschillende ervaringen. Ik ben beter tevreden dan de pallet die ik hiervoor had, dat vond ik niets.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:36

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:10

Ik had hiervoor Zeoliet korrels en die vond ik ook erg stoffig.
Elke keer als ik mijn stal uit had gemest zat mijn neus er vol mee.
Ik heb nu strovan en heb er (nog) geen last van.
Ik ben inderdaad wel benieuwd welk merk ze bij die stal gebruiken.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:54

Ik denk eerder dat het weersafhankelijk is. Het is hier in Belgisch Limburg kurkdroog, dus een droge lucht en daardoor een snellere droging van je stal.
Let maar op als het een tijdje regent, dan droog het niet zo snel meer als nu.
Gewoon even een gieter water over mikken en de stal is weer stofvrij.

Aan strostallen merk je het meteen of er een droge lucht is of niet. In de winter sneller een zeiknatte stal en in de zomer is de stal veel droger.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:26

Citaat:

vreemd, dat is gedaan en het wordt alsmaar stoffiger....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:33

Suzan1 schreef:
Citaat:

vreemd, dat is gedaan en het wordt alsmaar stoffiger....

Blijkbaar gieten ze dan toch te weinig water over de laag mot.
Hier werkt het wel afdoende. Eén of twee gieters water kun je er zo over gooien, even laten inwerken...harken en klaar!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:01

Let maar op het weer en je stalbodem. Nu een paar dagen regen en volgende week is het weer droog en warm. Nu knap je stal op en over een paar dagen is het weer stoffig.
It's nature! :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:41

Ik heb nog nooit water erover gegooid. Is niet echt nodig. Ik ben juist blij met dat droge weer van de afgelopen tijd.
Bij nat weer is de bodem gelijk een stuk klammer.

Felicitatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:00

Sinds (ruim) een week staat mijn paard ook op strokorrels. In het begin vullen die korrels niet, maar na 2 dagen heb je al een aardige volle stal. Mijn paard is heel vies en at altijd zijn stro op. Nu doet hij het niet meer en hij vind de uiteengevallen strokorrels toch wat lekkerder liggen dan een koude leeggevreten stalbodem. Ik ben er eigenlijk best blij mee. Jammer alleen is dat ik nu een hele zoektocht moet starten om uiteindelijk de drollen uit de stal te kunnen scheppen. (ze liggen namelijk altijd ONDER het spul) Nu, na een week, hebben alle paarden op onze stal strokorrels. Zelfs het vieste paard heeft nu weer een goede zachte bodem in haar stal!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 23:31

Fitzroy schreef:
Ik heb nog nooit water erover gegooid. Is niet echt nodig. Ik ben juist blij met dat droge weer van de afgelopen tijd.
Bij nat weer is de bodem gelijk een stuk klammer.

Wat heb je onder de strokorrel liggen????? Beton, tegels? Woon je in een droog gebied, vochtig gebied, ligt het hoog of laag (grondwater)??? Allemaal factoren die meespelen.
Wij hebben betonnen vloeren zonder afvoer. Alles moet opgenomen worden door de korrel. Het is hier extreem droog. Boeren beregenen hier nog steeds. Er is water gevallen, maar veel te weinig.
De lucht is hier dus droog, dus snellere droging. Stallen liggen hoog.

Ik merk het verschil heel duidelijk van toen wij nog in Noord-Holland woonde en hier in Belgisch Limburg. Stallen zijn hier droger dan in NH. Limburg droge lucht en in NH/kust vochtige lucht, Veluwe???.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:09

Ja idd ik zit tussen de rivieren, is een extreem vochtige lucht. Nu de buitentemperatuur lager is en het straks meer gaat regenen, wordt mijn bodem ook klam en plakkerig en dan ben ik minder blij met mijn korrels.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 07:30

Of er stof vrijkomt hangt naar mijn mening niet zo af van de klimatologische omstandigheden, maar van de samenstelling en productiewijze van de korrel.
Goede kwaliteit stro kan worden verwerkt zonder dat er veel stof gemaakt wordt.
Er kan pas stof vrijkomen in de stal als er stof in de korrel zit.
Het ene type stro zal beduidend meer en fijner stof opleveren in de productie.

Ik test mijn korrel als volgt : 100 gram korrel in een recipient, 400 gram water erop, korrel laten uitzetten.
na 1 dag alles mooi spreiden, laten drogen en dan gewoon opnemen en laten vallen in de vrije lucht.
Ik zie dadelijk of er stof in zit of niet.
Bij diezelfde test ruik ik ook dadelijk of het product al of niet met een goede grondstof is gemaakt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:53

granu schreef:
Of er stof vrijkomt hangt naar mijn mening niet zo af van de klimatologische omstandigheden, maar van de samenstelling en productiewijze van de korrel.
Goede kwaliteit stro kan worden verwerkt zonder dat er veel stof gemaakt wordt.
Er kan pas stof vrijkomen in de stal als er stof in de korrel zit.
Het ene type stro zal beduidend meer en fijner stof opleveren in de productie.

Ik test mijn korrel als volgt : 100 gram korrel in een recipient, 400 gram water erop, korrel laten uitzetten.
na 1 dag alles mooi spreiden, laten drogen en dan gewoon opnemen en laten vallen in de vrije lucht.
Ik zie dadelijk of er stof in zit of niet.
Bij diezelfde test ruik ik ook dadelijk of het product al of niet met een goede grondstof is gemaakt

Net zoals jij speciale muizen heb die geen strokorrel eten, omdat er geen voedingswaarden in zit. :D

Het klimaat heeft er wel degelijk mee te maken. Waarom merk ik het verschil duidelijk met Noord-Holland en hier in Limburg. Noord-Holland omringd door de Noordzee, IJsselmeer en de Waddezee. Dus een vochtige lucht. Hier in Limburg is geen zee, dus heb je een droger (land)klimaat. De gewassen kleren aan de waslijn zijn hier veel sneller droog dan in Noord-Holland. Dus een stal met korrel, zaagsel, stro, vlas of weet ik veel wat in een gebied met vochtige lucht, is vochtiger dan een stal in een gebied met droge lucht.
Ik kan het weten. 9 jaar een stal gehad in Noord-Holland en nu een stal in Belgisch Limburg. Duidelijk verschil gemerkt met verschillende soorten bodembedekkingen. Stof is overal en zit overal en gaat overal in zitten en kom je heel moeilijk vanaf. :D

In goed gedroogt hooi zit stof en ook in goed gewonnen stro zit stof, dus ook in een korrel zit stof.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:24

Vannacht de paarden weer op stal gehad in verband met hippiade vandaag. Wat blijft mijn paard er lekker schoon op. Echt heerlijk. Maar de hoeven zitten inderdaad wel voller dan met stro. Over 2 weken komen ze weer een nachtje binnen (mag ik weer naar de hippiade, nu voor de vaardigheid mennen)

Verder heb ik hier geen last van stof, terwijl het er al een paar weken in ligt en de paarden er dus 1 nacht en 2x overdag een uurtje ofzo op hebben gestaan. Denk dat het verschilt per merk?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 19:23

PhiaBink,
klimaat is dus de reden voor u, u zal dan waarschijnlijk kunnen uitleggen waarom de ene wel een probleem heeft en de andere niet in eenzelfde streek.
gebruikt u dezelfde korrel als 9 jaar jaar terug?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:47

Ik zit een beetje met een dilemma, paarden beest eet alles op wat in haar stal licht. Stro en vlas, maar ze knaagd ook al het hout werkt aan. Is er een kans dat ze dit niet op eet? en kan ik ergens lossen zakken krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:34

Kans dat ze het wel opeet, is stro. Ik doe weken in een lege kruiwagen, dus alles steeds even doorroeren en als het nodig is wat extra water er bij. Ik doe elke zondag een zak erbij, dus dat is eenmalig ge-emmer, maar het werkt wel, anders eet mijn paar ze ook op, niet erg, wel zonde, hij krijgt zat....de vreetzak.