Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horsii

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 01:18

Genieten zo nickeltje. Heerlijk die grote stal.

Malenka, hopelijk gaat het vlug beter. Wat een zorgen.

Dp, heerlijk.
Koud maar prachtig weer.

Belker, ook lekker gereden. Mooie omgeving.

Marit, wat een leuk dier.
Zo schattig.

Lys, wat genieten met drie ukkies op pad.

Hier genoten van het zonnetje.
Loonwerker heeft de platen achter de nieuwe stallen gelegd en jar met de buurman zijn shovel zand heen en weer gereden zodat de loonwerker vd week verder kan ondanks het open gebroken plein.

Kipjes genoten van het weer.
Vd week weer het eerste eitje gehad.

Afbeelding
Afbeelding

Dochter hoge koorts dus konden helaas niet naar mijn moeder in het ziekenhuis, kind ontroostbaar..
De diertjes hielden gezelschap.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 07:04

Ah gossie, ze ziet er wel heel sneu uit zo!

Hoe gaat het met je moeder?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 08:41

garffpamela schreef:
Heeft iemand ook ervaring met gewoon de stallen in tact laten en de deuren open. Zodat ze de optie hebben een stal in te gaan? Of geeft dat juist problemen.

Ja, dat doen wij hier. Moet ik wel zeggen dat mijn tussenwand eigenlijk een voorwand met schuifdeur is en die staat overdag ook open. Paarden vinden het heerlijk en staan regelmatig in elkaars box of met z’n tweeën in dezelfde box. Gaat hier supergoed. De overkapping direct aan de stal is vooral een hit bij slecht weer, staan ze met z’n tweeën daar te koekeloeren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:15

Malenka, ik begrijp je zorgen heel goed. Geen neusbloedingen meer gehad?

Ik heb wel ervaring met normale stallen en die open zetten. Tess heeft zo een poos in pension gestaan. 2 paarden tegen de 170cm en 1 shet.

De shet had altijd 1 stal voor zichzelf en de 2 paarden stonden samen in een stal van 3x3m :=
Eigenlijk ging dat prima, omdat de paarden helemaal ok met elkaar waren. Maar, hier thuis zou het echt niet kunnen. Hier hebben 2 paarden 1 stal van 25m2 en 2 deuropeningen en dat gaat precies goed.

Verder vroeg laatst nog iemand met welk type Fager bit ik rijd. Dat is de Mattias.

En iemand vroeg of ik geen plek voor 3 paarden heb. Jein. In de huidige situatie vind ik dat het niet past.
We kunnen redelijk eenvoudig de stal vergroten en we kunnen ook de paddock vergroten.

Maar, het is een beste investering om het goed in orde te krijgen. En de belangrijkste reden voor mij is dat ik 3 paarden fysiek niet trek. Tot februari vorig jaar had ik 3 paarden en dat was echt teveel voor mij. Had dan ook besloten om Tess elders in pensioen te zetten. Echter, gezien haar pijn, heb ik haar in laten slapen.

Mir verkopen gaat mij echt ontzettend aan het hart. Ik ben heel erg op haar gesteld en voel me verantwoordelijk voor haar.
Maar, ik merk ook dat ik ouder wordt. Ik ben stijver en een jong, soms opstandig paard is moeilijk voor mij.
En daardoor ben ik voorzichtiger. En wordt iets sneller een ding voor mij. Zo merk ik dat ik vaak niet handig en snel genoeg ben op de momenten dat het nodig is.

Ze was redelijk braaf onder het zadel, maar alles eromheen maakte dat er aan beide kanten best veel spanning gaf.
Nadat de cranio sacraal therapeut geweest was en zo’n negatieve impact had op Mir, heb ik er niet meer op gezeten. Ik kon in eerste instantie niet eens meer in de buurt komen.

Ik merk aan mezelf dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb om me voor de zoveelste keer bij elkaar te rapen en weer verder te gaan trainen.
Als ze niet verkocht wordt, dan zal ik wel moeten (van mezelf), want anders groeit ze dicht. Maar dan laat ik wel eerst de zadelmakmaker weer een paar keer komen.

Over de kou … ja heerlijk weer.
Rijbak net niet helemaal fijn dooi, dus rustig aan gedaan.
Afbeelding

Gistermorgen een lekkere boswandeling gemaakt.

Afbeelding

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:21

Citaat:
Ja, dat doen wij hier. Moet ik wel zeggen dat mijn tussenwand eigenlijk een voorwand met schuifdeur is en die staat overdag ook open. Paarden vinden het heerlijk en staan regelmatig in elkaars box of met z’n tweeën in dezelfde box. Gaat hier supergoed. De overkapping direct aan de stal is vooral een hit bij slecht weer, staan ze met z’n tweeën daar te koekeloeren.

Dankjewel, heb je misschien een foto voor mij?

@Boemel wat een prachtige foto van je boswandeling, echt heel gaaf

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:05

Dit is een plaatje van zojuist. Ze staan nu omgewisseld in de box. Beide boxen hebben dus ook een buitendeur en beide een schuifdeur. Wat voor mij heel handig is, omdat ik zo niet perse buitenom hoef om bij de paarden te kunnen komen. Vooral bij slecht weer erg fijn.

Ze kunnen nu vanuit de box en via de overkapping naar de paddock van zo’n 500m2 (waarvan binnenkort 100m2 bestraat aansluitend aan de stallen) en bij droog weer zet ik de rijbak ook open. In de zomer kunnen ze via de paddock in het stukje weiland komen (meestal opgedeeld in twee stukken van ongeveer 1500m2).
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:35

Hier ook twee openstaande stallen.

Met oudje ging het goed. Guus is wel eens echt de stal uitgemept maar ze hebben ook regelmatig samen in 1 stal gestaan. Nu met Ad nog niet altijd open, soms wel als ik thuis ben en het in de gaten kan houden. Ad is dominanter en kan feller reageren dan wat oudje deed. Hoop wel dat ik op een gegeven moment alles open kan laten staan zodat ze ook in de zomer naar binnen kunnen als ze willen en met regen. Moet ik wel toegeven dat een van de knelpunten is dat ik voor de stallen ook liever wat meer ruimte zou hebben. Voor de stallen is het 6x3.

Zo heb ik nu ook weer ieder apart omdat Guus echt niet makkelijk kan lopen op bevroren grond en Ad wel. Aangezien Ad haar toch wel af en toe weg jaagt ga ik liever voor even apart.

Moska zo met een open tussenstuk is wel handig, net wat meer ontsnap/ weg loop mogelijkheden en idd wel handig met door de stallen lopen.

Boemel mooie foto! Ik snap het zeker met Mirr, hopen dat het klikt met diegene die interesse heeft en dat ze daar een leuk plekje kan krijgen en dat ze samen veel plezier aan elkaar hebben.

Nickeltje heerlijk om ze relaxt te zien samen.

Marit ook weer lekker aan de gang. En idd stoer en schattig tegelijk!

Horssi gelukkig een oplossing dat ze verder kunnen. Wat lief de beestjes met hun gezelschap. Hopelijk kind en moeder weer snel fit.

Lys_PPA ook lekker naar buiten geweest.

Malenka lastig idd een problemenpaard. Hopelijk snel weer op de rit.

Verder meer leuke foto's gezien en mensen lekker aan de gang met de paarden.

Ondertussen zie ik buiten iemand voorbij strompelen alsof ze op legoblokjes loopt... Vanavond op stal maar eens even lekker losmaken die zal ook wel spierpijn krijgen van het verkrampt lopen. Het is gelukkig ook echt alleen door de bevroren kuilen. Op een recht stuk gaat het goed zo lang er maar geen bevrogen klompjes zand zijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:41

@Nickeltje, wat een heerlijk plaatje zo in de schuilstal met zn allen <3

@Malenka, dat is even schrikken! Misschien ook door de kou wat gevoelige slijmvliezen? Hebben sommige mensen ook wel een last van door de koude, droge lucht.
Herken de zorgen wel hoor, mijn merrie wordt 22 jaar in juli en kwakkelt ook wat af.

@garffpamela, hier ook 2 normale boxen die altijd open staan. Gaat hier ook goed. Soms staat de shet in de ene en de 2 dpony's in de andere _O- maar ze staan ook wel eens apart. De mogelijkheid en ruimte is er, dat scheelt.
Voor mij ook vooral heel prettig dat als het eens bagger weer is, ik ze gewoon een nachtje op stal kan zetten zonder veel gedoe.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:47

Horsii, sterkte thuis met de kleine zieke. Wat een aandoenlijke foto.

Boemel, prachtige foto die laatste. Echt een sprookje. Hier gelukkig geen neusbloeding meer gezien. Hopelijk blijft het iets eenmaligs.

garffpamela, ik snap heel goed dat je voor een paard met artrose meer vrije beweging wil creëren. Hopelijk helpt het inderdaad.

Hier hebben we nieuwe bewoners. :D

Afbeelding

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 11:53

Ik heb ook een inloopstal van 4,5x 3 en dat gaat heel prima. Moeder en dochter kunnen gelukkig heel goed samen en in se winter voer ik altijd binnen om versmeren en wegwaaien van hooi tegen te gaan.
Vandaag hebben ze geluk, nu de bodem bevroren is en de paddock een soort onherbergzaam bergterrein is mogen ze op de wei.

Afbeelding

en even ego klagen. Gister is ons tamme kipje dood gegaan. Ze zou dit voorjaar 12 jaar worden. Ze liet de laatste 2 weken toch wel liet zien dat ze niet lekker in haar vel zat, maar at nog prima en scharrelde nog wel wat rond, maar minder. Het was geen grote verrassing, maar wel groot verdriet ;(

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:16

garffpamela schreef:
Heeft iemand ook ervaring met gewoon de stallen in tact laten en de deuren open. Zodat ze de optie hebben een stal in te gaan? Of geeft dat juist problemen.

Zo hebben wij het eerst gedaan om te kijken wat dat met de paarden zou doen. Gevolg was met zn 3'en in 1 stalletje gepropt bij hagel oid. :') maar het beviel heel goed. Nu hebben we nog 1 stal open staan en een apart groot schuilhok erbij gebouwd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:30

Het ligt gewoon echt aan je paarden.
Heb er ooit 4 in een 3x4 stal zien staan zonder problemen :D
Ja daarnaast was nog een stal maar je gaat toch niet 2x 2staan :+
Maar die 2 van mij nu kunnen in de schuilstal van 5x8 meter, maar ik moet dus aan beide zijdes de deur open laten, anders zet mijn ruin de merrie in de hoek en trapt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:51

Sterkte Qimm. Ook kippen hebben een persoonlijkheid en je kunt je enorm aan ze hechten. Ik kan me goed voorstellen dat het pijnlijk is.

Onze oude dame was nog alleen over. Ze is 12 of 13 nu. En gisteravond heeft ze dus nieuwe 'vrienden' gekregen en nu is ze de baas.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:02

The Godchick/chickfather? 8-)

Ja kippen zijn zo leuk. En deze hebben we in huis uitgebroed en ze was echt mega tam en gezellig

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:32

Wat grappig dat jullie ook zo gehechte zijn aan kippen. Wij hebben een groep Brahma's ( de grote) en die hebben ook allemaal namen enzo...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:41

Wat had ze ook een geweldige kleur zeg! En heerlijke compilatie. Mooie herinneringen.

Nickeltje, kippen zijn gewoon leuk. Kleine dino's. Hier krijgen ze ook allemaal namen. En Brahma's zijn leuk. Zeker de grote. Ooit komen er hier ook grote bij. Maar voor nu zijn die kleintjes wel handig en erg aandoenlijk.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:18

Wat leuk, wij hebben ook 5 kippen. Helaas vorige week 1 van onze brahma’s overleden.

Mbt de inloopstal, dan kan ik eerst proberen de stallen open te zetten. Dan kan ik eerst volgende winter eens kijken hoe dat gaat.
We moeten sowieso eind deze maand een kraamstal maken van 2 van de stallen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:28

Wat leuk, die kipjes! En dan is het natuurlijk extra naar als een geliefde kip overlijdt. :(:)

Wij hebben de containerstallen bij de luifel wel open als de paarden goed met elkaar kunnen. Die deuren zijn wel nog een stukje breder dan de staldeuren van onze gewone stallen.

Voor Frum heb ik ook een periode alles open gehad naar de gewone boxen. We hadden net een merrie verkocht en hij was maanden van het padje af en ging dan in paniek door de omheining heen. Misschien ging hij haar zoeken. Daarom toch maar alles open. De stallen werden daar wel viezer van, maar het ging prima. Ik deed dat alleen met eigen paarden die goed aan elkaar gewend waren. Met paarden van derden/trainingspaarden durf ik zoiets niet aan. Dan zou ik eerst ook de containerstallen aan de luifel dichthouden.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:38

Hier zijn het mijn eigen twee paarden en één van een vriendin. Maar die staan al een jaar goed samen.
Er komt wel een veulentje bij als alles goed gaat eind april. Maar we willen het deze zomer gaan realiseren dus dan weten we ook iets meer hoe dat gaat.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:41

Charaz, moet nog minimaal een week in het zh blijven. Grote long abces was een derde geslonken maar de kleine abcessen nog niet geslonken.
Vraag is of de nierfunctie herstellen gaat.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:43

Jemig wat heftig zeg ... Hopelijk veel vooruitgang in de komende tijd.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:47

Boemel, prachtige foto van je wandeling.
Logisch dat je het dan bij twee wilt houden en minder gecompliceerd.

Qimm, Altijd een groot verlies. Sterkte.
Ookal komt het verwacht.
Mooi kipje was het.

Malenka, wat een leuke kippies.

Ah leuk Brahma's. Wil ooit ook nog twee Brahma's

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:48

Mbt stal.
Hier staan ze met zijn tweeën en hebben nu nog alleen een 3x3 inloopstalletje.
Maar gaan heel goed samen. Haflinger is zeer onderdanig.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:21

Malenka schreef:
Nilay is 21,5. Ik heb hem vanaf 1,5 en toen kwam hij ondervoed bij mij, niet willen eten en niet willen lopen. Hij heeft altijd wat gezondheidsproblemen gehouden. Moeilijk op gewicht te houden, snel gevoelige hoeven, vanaf zijn 4e zomereczeem en vanaf zijn 6e headshaking. Hij is nog steeds een paard dat alles in de gaten houd, op ontdekkingstocht wil en gemakkelijk 6km per uur stapt. Wakker in zijn koppie. Maar nu zijn gebit hard achteruit gaat en hij van de zomer koliek heeft gehad is hem in gezonde voederconditie houden (eigenlijk krijgen want hij is zeker na die koliek zeer mager geworden) nog veel moeilijker dan voorheen. En als er dan dus weer iets bijkomt maak ik me gelijk zorgen.

:(:) Dat snap ik heel goed, blijven dan toch zorgenkindjes.
Beesten hebben is leuk maar geven ook zoveel zorg en onrust.

Lyss, het was ook perfect weer voor een mooie rit !

Horsii, Beterschap voor je kleine meid en je moeder.
Oe die kipjes zijn leuk, heb ook een zwakte voor kipjes terwijl ik net mijn kippenhok verkocht heb :')

Boemel, mooi plaatje heb je geschoten <3

Qimm, ook een kipje kan je gek op zijn, sneu dat je dan afscheid moet nemen. :knuffel:
Ze zijn ook best intelligent en met de ene heb je gewoon meer dan de ander.
Uitbroeden heb ik hier ook wel gedaan maar had altijd moeite om weer afscheid te moeten nemen van de hanen die er tussen zaten.
Ik hield ze ook altijd tot het echt niet meer ging.

Had hier altijd cochin krieltjes, van die gezellige propjes en zo lief.
Toen deze twee bij gekocht maar dat vond ik geen succes , veel minder tam en braken telkens uit de wei waarin alle kippen liepen. Mooi van lelijkheid vond ik ze :')
Afbeelding

Hier een middagje kliniek vandaag.
Pony is hele weekend niet fit geweest, maar opgelapt met pijnstilling.
Hoewel ik blij ben dat ik weet wat er speelt , weet ik eigenlijk nog weinig.
Haar hele gebit is een typische "welsh gebit" , boel bijzonderheden bij elkaar wat je in een normaal gebit niet tegenkomt.
Ze heeft nu bij de voorste kies een flinke ontsteking en pus in de mond , daar is ze zo ziek van dus die zal er uit moeten om het probleem te kunnen verhelpen. De 2e kies is ook geïrriteerd maar dan kan ook door de eerste kies komen dat weten ze niet.
Maar er is enorm veel onzekerheid over het verloop in de toekomst en wat de andere kiezen gaan doen. ( ook omdat ze net in de wisselfase zit kwa leeftijd )
Kortom, ik heb heel veel hoofdpijn na dit middagje :\

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 21:32

Happinez, heeft ze te weinig ruimte in de mond voor alle elementen? In het groepje bij mijn paard staan twee pony’s die dat hebben, zij gaan elke vier maanden (eentje mag nu ze geen jong broekie meer is elke 6 maanden) naar Jan Kroes. Die werkt met het kleinste materiaal wat hij heeft en vijlt de achterste kiezen zo laag mogelijk weg (eruit halen zou op zich beter zijn, maar ook daar is geen ruimte voor).
Te laat behandelen geeft wonden in de mond.