Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:40

Hier nu windstoten en hagel, berrrrr :brr:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:49

Tinky12 schreef:
Urielle schreef:
Wanneer gaan jullie onkruid afspuiten?

Onkruid spuit je als het groeizaam weer is en voor- of na de bloei van de bloemen ivm de bijen.
Ik heb in het najaar gespoten,eerder kon niet omdat mijn jongens er nog opstonden.

Najaar is ook de beste periode om door te zaaien....eerst (evt) kalk en zaaien en als het jonge gras opkomt bijmesten :)

Er moet eerst een mestkuil want we kieperden daar eerst mest maar ik wil merrie en veulen daar

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:26

Urielle schreef:
Er moet eerst een mestkuil want we kieperden daar eerst mest maar ik wil merrie en veulen daar

Dan moet je lekker in het najaar doen,ook de beste tijd om (door) te zaaien :) Heb je nog een paar maanden de tijd :D

Met mijn grasstuk laat ik ook geen bodemonderzoek doen...ik breng ook naar de Welkoop en laat testen.Mijn gazon is nu eenmaal wat groot :o :D

Urielle

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:33

Dan gaat mijn veulen al naar de opfok joh :P

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:23

Dit jaar hebben we in september gespoten tegen het onkruid, kan ook eind augustus geweest zijn. Dit jaar zal het april zijn want de klaver moet weg vooraleer mijn paard er veel op komt omdat hij daar niet tegen kan..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:41

Santos_05 schreef:
Hier proberen elk weekend even een buitenrit te maken, moet nog richting de 20km komen voor Strao Noordwelle :D Ondertussen nr2 in conditie houden, dus vorige week even balen dat de bak bevroren was, maar gelukkig nu niet meer.

Die van mij ga ik daar mooi niet speciaal voor trainen, ik zit juist duimen te draaien dat ze voor het strand al moe is. Maar zo'n feest zal het wel niet wezen. :')
Ach ik doe gewoon op serooskerke mee, het is de 1e keer dus even kijken hoe ze is. Ze zal wel flink nijdig zijn dat ze niet voorop mag. :Y)
Ik had haar zondag in het bos ook eerst flink afgemat en toen ben ik pas het strand opgegaan. Niet tussendoor stappen, dan komt ze weer op adem. Beetje l*llig maar ik ben al een poos niet meer met haar op het strand geweest en wou even kijken hoe ze zich zou gedragen. :o

Hier word het vannacht hooguit min 2 geloof ik. Als het nou echt gaat vriezen wil ik een keer proberen om de paddock te slepen en ze een nachtje op de bestrating op te sluiten. Dan sleep ik ook de bak wel, zijn mijn stalgenootjes weer blij.

Vind het echt niks dit weer, doe mij maar vorst. Gekke paarden zitten er gelukkig minder mee, die kleine vond nu een uitgelezen moment om flink op en neer te gaan galopperen. Ze zit van top tot teen onder het zand. :')

Edit:

Over dat trailerladen he... Op de heenweg krijg ik mevrouw er nooit in één keer in. Ze loopt er braaf in, maar net niet ver genoeg. Ik kom net 10 cm tekort om de stang erachter te doen. Als je het mij vraagt staat ze me dan gewoon uit te lachen, maar als je haar een duwtje wil geven komt ze rustig in de achteruit terug. _-:(

Zondag heb ik haar uiteindelijk naar binnen getakeld met 1 lijn om de voorstang en 1 lijn achter haar billen langs terwijl ik buiten bleef staan. Dit ging perfect! Eigenlijk hoefde ik nauwelijks druk te zetten. Uitgebreid beloont natuurlijk, zo kun je haar zelfs alleen laden.

Op de terugweg weet ze niet hoe gauw ze de trailer in moet komen, de tr*t. :roll:
Daarom heb ik het idee dat ze op de heenweg gewoon zoiets heeft van nou ik hoef niet zo nodig, en dat het geen echte angst voor de trailer is.
Wat denken jullie? Angst of gewoon niet zo'n zin?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:49

Ik had grasmengsel 1bij www.bio-ron.com
Vier grassoorten zonder kruiden of klaver en geen raaigras. Ik vind het mooi grof gras met lekker veel vezels en laag in fructaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:51

Hier regent en waait het al de hele middag. Ik heb vanmorgen nog droog kunnen rijden. Morgen voorspellen ze winterse buien.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:58

Gypsy schreef:
Santos_05 schreef:
Hier proberen elk weekend even een buitenrit te maken, moet nog richting de 20km komen voor Strao Noordwelle :D Ondertussen nr2 in conditie houden, dus vorige week even balen dat de bak bevroren was, maar gelukkig nu niet meer.

Die van mij ga ik daar mooi niet speciaal voor trainen, ik zit juist duimen te draaien dat ze voor het strand al moe is. Maar zo'n feest zal het wel niet wezen. :')
Ach ik doe gewoon op serooskerke mee, het is de 1e keer dus even kijken hoe ze is. Ze zal wel flink nijdig zijn dat ze niet voorop mag. :Y)
Ik had haar zondag in het bos ook eerst flink afgemat en toen ben ik pas het strand opgegaan. Niet tussendoor stappen, dan komt ze weer op adem. Beetje l*llig maar ik ben al een poos niet meer met haar op het strand geweest en wou even kijken hoe ze zich zou gedragen. :o

Hier word het vannacht hooguit min 2 geloof ik. Als het nou echt gaat vriezen wil ik een keer proberen om de paddock te slepen en ze een nachtje op de bestrating op te sluiten. Dan sleep ik ook de bak wel, zijn mijn stalgenootjes weer blij.

Vind het echt niks dit weer, doe mij maar vorst. Gekke paarden zitten er gelukkig minder mee, die kleine vond nu een uitgelezen moment om flink op en neer te gaan galopperen. Ze zit van top tot teen onder het zand. :')

Edit:

Over dat trailerladen he... Op de heenweg krijg ik mevrouw er nooit in één keer in. Ze loopt er braaf in, maar net niet ver genoeg. Ik kom net 10 cm tekort om de stang erachter te doen. Als je het mij vraagt staat ze me dan gewoon uit te lachen, maar als je haar een duwtje wil geven komt ze rustig in de achteruit terug. _-:(

Zondag heb ik haar uiteindelijk naar binnen getakeld met 1 lijn om de voorstang en 1 lijn achter haar billen langs terwijl ik buiten bleef staan. Dit ging perfect! Eigenlijk hoefde ik nauwelijks druk te zetten. Uitgebreid beloont natuurlijk, zo kun je haar zelfs alleen laden.

Op de terugweg weet ze niet hoe gauw ze de trailer in moet komen, de tr*t. :roll:
Daarom heb ik het idee dat ze op de heenweg gewoon zoiets heeft van nou ik hoef niet zo nodig, en dat het geen echte angst voor de trailer is.
Wat denken jullie? Angst of gewoon niet zo'n zin?

Mijn pony deed dat eerst ook ja. Op de heenweg een beetje tuttelen en op de terugweg er bijna in rennen.
Ik heb haar op de heenweg een paar keer met longeerlijn erin 'gehesen' en daarna was het over.
Ik denk dat het geen angst is.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:15

Gypsy, klinkt niet echt als angst nee :+

Een vraagje, ik heb de wei/paddock als onderdeel van onze tuin. We hebben gaaswerk rondom staan (en schriklint) maar om toch wat privacy te hebben, hebben we groen doek over het gaas. We hebben nu dus privacy maar......het is oerlelijk en het doek laat ook nog los. Dus nu dacht ik betonschuttingen te plaatsen, ook in de paddock. Maar ik heb geen idee hoe die zich houden met modderspatten enzo. Of misschien van de "plastic" schuttingen. Ik durf niets "levends groens" te planten aangezien er een hongerige allesetende fjord bij staat. Heeft iemand nog andere tips of opties? (voor de zekerheid hou in wel mijn draadje schrikdraad ervoor, dat gaat nu ook goed, het doek is kapot gegaan door de wind)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:07

Iets van rietenmatten ofzo een optie? Maar best wel idd dat je schriklint ervoor houdt denk ik..

Oeh dat trailerlaadprobleem.. mijn vorige merrie kon ook zo haar kuren hebben.. die vertrok nooit graag.. mr zette je er een ander paard eerst op kon ze er niet snel genoeg naast staan.. :roll:
Mr ergens anders draafde ze altijd spontaan de trailer of camionette op! Frustrerend maar goed.. was op zich wel blij dat het zo was en niet andersom.. :o want als ik haar echt niet geladen kreeg dan was het gewoon zo.. maar terug thuis geraken was nooit een probleem!

Niets hielp bij haar.. naar binnen helpen met longes niet, met eten lokken... wat dan ook.. mevrouw kwam de ene keer niet eens in de buurt en de andere keer wandelde ze erop mr net met haar achterbenen tot op de plooi van de laadklep.. :roll: nam je dan de sluitstang vast achter haar billen stormde ze er als een gek af! Echt irritant.. het enige wat hielp was een ander paard laden, en als die niet mee hoefde haalde we de andere erweer af eens ze erop stond.. dat was dan weer geen probleem!
Een paar keer hielp het ook dat een anderr ruiter mij kwam helpen en een keer brulde dat ze zo schrok dat ze erop ging! :P mr dat werkte helaas mr een keer of 2 :')
Wat wel hielp een paar keer hielp was een bezem nemen en zo zachtjes tegen haar buik zowat porren (echt wel zachtjes) daar werd ze zo lastig van dat ze er uiteindelijk liever opging omdat we telkens ze stapje naar voren deed ermee stopten.. dat ging wel goed en op zich is het zonder slaan, trekken, blinddoeken (je hoort de gekste tips :o ) of wat dan ook.. maar gelukkig was er meestal een mogelijkheid om een ander paard eerst te laden en na een tijdje liep ze er zo op! ;)

Schrik heeft ze nooit echt gehad want ze was altijd heel rustig op de trailer of camionette nooit bezweet of over haar toeren.. denk dat het gewoon proberen was? ;) mr o zo lastig wel! :P

Succes en moed (en geduld!!) Proberen te houden! :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:15

Over onze veulen(schuil) stal.. ben erover aan het denken om eens de rubberen matten die we uit de paardenvrachtwagen gehaald hebben erin te leggen.. daar paar pakjes koolzaadstro over zodat er een goede onderlaag ligt en het niet zal schuiven en eventueel wat stro erover nog..
Iemand ervaring daarmee toevallig? :)

Baal er echt van dat die stal zo nat ligt.. :( het is nu wel extreem (lang) nat maar goed.. vind het zo frustrerend dat we die stal niet netjes kunnen houden.. := klinkeren of iets dergelijks is nu geen optie. Dus dacht dat die rubberen matten mss wel een alternatief konden zijn voorlopig?
Balkje voor de deur gaan we ook leggen zodat ze hopelijk iets minder mee naar binnensleuren van modder en nat?

Alle tips en tricis zijn welkom! :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:30

Goeie tip Babbelkous , bezem, trailer blijft een issue, geen angst, maar een soort van geen zin ofzo. Mijn vorige paard kon ik super makkelijk alleen laden , liep er op , klep dicht en vast zetten.
Merrie is er niet van overtuigt dat de trailer leuk is. Het is niet echt angst , geloof gewoon geen zin.ik heb haar vanaf veulen dus ken haar rijervaring , nooit iets naars mee gemaakt, maar is gewoon niet leuk......
En dan zie ik zo'n filmpje op Facebook over een kerel die klapt met een zweep, komen twee paarden als een malle van een paar honderd meter aan rennen om zo snel mogelijk de trailer in te rennen.

Zucht........blijft voor mij een droom.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 01:51

Zoefie, is een meidoornhaag eventueel een optie? Daar zitten ze niet zo snel aan.

Ik ben nu klaar met het laatste paard. Pfff. Nog snel afvoeren. Maar ja, als het morgen drama is met sneeuw en gladheid, dan zijn ze er vandaag in elk geval nog uit geweest. En het rijden gaat helaas niet zo snel als je geen eigen bak hebt. Ik hoop dat het weer een beetje meevalt. Hoef je de deur niet uit, dan is alles prima, maar met paarden....

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:57

Gypsy schreef:
Santos_05 schreef:

Wij zijn nog nooit op het strand geweest, maar daar ben ik niet zo bang voor. Ga er vanuit dat ze op het strand al moe is, dan heeft ze er al bijna 10 km op zitten. De laatste 10 zullen ze elkaar wel motiveren, want alleen heeft ze het dan wel gehad.

Serooskerke is toch een maand later?

Trailerladen is hier ook een ramp met onze Friesx. Voeren op de trailer is geen probleem, opladen lukt ook nog, maar die stang erachter.... Hier juist de terugweg een groter probleem, dus dan zie je er al tegenop om weg te gaan. Daarom dat paard gewoon thuis in de bak ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:14

Ik heb ook problemen met trailerladen met 1 van mijn paardjes. Ik heb nu 3 keer les gehad en hij gaat echt met sprongen vooruit. Ik heb goede hoop dat ik hem vanaf volgende week helemaal alleen rustig kan laden.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:41

Santos onze vorige merrie vond dat ook heel eng. Was sowieso in het begin een drama met trailerladen, ze liet zich gewoon op de grond vallen zodra je haar probeerden erin te krijgen.
Wij zijn gaan oefenen met een springbalk erachter houden, heel kort, gelijk belonen (met de clicker en voer werkte goed bij onze vreetzak) en balk weer weg. En zo rustig uit gaan bouwen, iets langer en op een gegeven moment de balk weg en weer terug erachter dat werkte bij ons heel goed. Je hebt dan alleen wel steeds 2 man hulp nodig.

Met veel oefenen kon ik haar op het laatst alleen in de trailer zetten

Gelukkig heb ik nu beestjes die bijna de trailer in rennen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:42

Ik stuiter vandaag lekker in de rondte. Als de keuring goed verloopt hebben we een nieuw paard staan vanavond. :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:55

Mijn merrie wilde toen ik haar net had ook echt niet de trailer in. Stond soms met haar voorbenen op de klep, maar liep net zoals jullie omschrijven gewoon weer achteruit. Van alles geprobeerd, maar mevrouw werd ontzettend nijdig van mensen achter haar en longeerlijnen, balken enz begon ze naar te meppen.

Ik geloof niet in "geen zin" hebben, er is een reden waarom ze er niet in willen en dat is in mijn ogen iets dat voortkomt uit instinct.

Ik heb toen gewoon ruim de tijd genomen en zo ongeveer 3 weken lang elke dag de trailer aangekoppelt en de eerste dagen niets anders gedaan dan er even omheen lopen, laten ruiken aan de klep, zelf even op de klep zitten en dan weer terug naar de stal. Zo heeeeel langzaam geprobeerd om iedere keer een klein stapje verder te laten gaan, dus niet dwingen. Ook als ze soms zelf de klep opliep, gewoon rustig afwachten en niet proberen om haar er in zijn geheel in te krijgen. Dan weer terug naar het land/stal. Gewoon leren dat er niets bijzonders is aan die maffe kar. En haar zelf te laten ontdekken dat ze gewoon steeds een stapje verder kan. En vooral heel veel rust in je eigen gedrag. Dit werkt bij mijn merrie het beste, ik weet natuurlijk niet of dit voor elk paard zo werkt. Maar lijnen e.d. gaven vooral paniek. Ook als er iemand achter haar gaat staan is voor haar een reden om heel wantrouwend achterom te gaan staan kijken.

Dit heeft zeker 3/4 weken geduurd, maar nu kan ik altijd en overal in mijn eentje laden, gooi het halstertouw over haar nek, loop mee tot op de klep en ze loopt heerlijk rustig door en wacht tot ik het balkje erachter heb. Ze heeft nu het volste vertrouwen in haar "caravan" en ik ben een gelukkig mens.

Ook met uitladen blijft ze keurig staan als ik het balkje weg haal en pas als ik haar op haar linkerachter been aanraak en "terug" zeg stapt ze super kalm achteruit.

Wat voor paard Polo13??? Spannend hoor!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:02

Wij deden haar ook niet met balken erin duwen ofzo, die ging gewoon liggen als je haar ging dwingen. Maar met een balk oefenen alsof je de stang dichtdoet is veiliger dan met de stang zelf omdat je helpers meer afstand van het paard kunnen houden mocht het schrikken ;)
Maar na maanden oefenen hadden we een super makkelijk te laden paardje :)

spannend Polo13!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:05

2,5 jarige hengst, springbloed maar ook leuk bewegen. Die zou komend jaar lekker manieren moeten leren en volgende zomer onder het zadel moeten. Als het hem wordt plaats ik wel een foto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:07

Vivat schreef:
Wij deden haar ook niet met balken erin duwen ofzo, die ging gewoon liggen als je haar ging dwingen. Maar met een balk oefenen alsof je de stang dichtdoet is veiliger dan met de stang zelf omdat je helpers meer afstand van het paard kunnen houden mocht het schrikken ;)
Maar na maanden oefenen hadden we een super makkelijk te laden paardje :)

spannend Polo13!

Bij mijn paard hebben wel geprobeerd om haar met een balk er in te duwen :j , maar die raakte echt in paniek.

Jeetje schrok je niet als ze ging liggen? Kan me voorstellen dat het veiliger is, ik bedoelde het niet als aanmerking naar jou toe. Maar zoals ik jou begrijp heeft het ook een hele tijd geduurd? Ik denk dat GEDULD het toverwoord is in dergelijke situaties. Ik wilde het op een gegeven moment ook niet meer, dat "gevecht" bij die trailer, allerlei mensen die wel wisten hoe het moest, daar werd ik alleen maar zenuwachtig van.

Mijn raakte echt in paniek van iets achter haar, heeft zich ook wel eens helemaal vastgedraaid in de longeerlijn. Ze gaat nu ook nog steeds de trailer niet in als er iemand achter haar staat.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:08

pol013 schreef:
2,5 jarige hengst, springbloed maar ook leuk bewegen. Die zou komend jaar lekker manieren moeten leren en volgende zomer onder het zadel moeten. Als het hem wordt plaats ik wel een foto.

Gaaf!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:32

Ja [***] ik dacht echt wat doet die nou! :oo we zijn maanden bezig geweest met oefenen, meestal zo'n 2 à 3 keer per week en alleen op dagen dat ik dacht ohh we hebben álle tijd. Even snel snel werkt echt niet bij zulke paarden

gaaf polo13 ga heel hard duimen dat hij helemaal ok is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 11:39

Vivat schreef:
Ja [***] ik dacht echt wat doet die nou! :oo we zijn maanden bezig geweest met oefenen, meestal zo'n 2 à 3 keer per week en alleen op dagen dat ik dacht ohh we hebben álle tijd. Even snel snel werkt echt niet bij zulke paarden

gaaf polo13 ga heel hard duimen dat hij helemaal ok is :)

Ja, dat liggen lijkt mij helemaal heftig. Ik heb het bij ons op de pensionstal eens gezien bij een pony die voor de kar stond. Ging midden op het pad liggen :oo . Was best wel eng. Pensionhouder was iemand van de oude stempel, dus de pony werd met grof geweld overeind geschopt....
Van hem kreeg ik toentertijd ook advies voor mijn merrie; grote menzweep en haar er gewoon intimmeren. Ook wilde hij een keer een baal stro voor de trekker doen en haar er gewoon inschuiven |o .

En dan stonden er altijd nog wel een paar mensen op het erf die ook allerlei tips gaven. Ik stond met een compleet geflipte merrie die stond te meppen naar alles en iedereen die ook maar in een straal van 2 mtr bij haar in de buurt kwam. Daarom heb ik toen heel rigoureus besloten om het lekker in mijn eentje te gaan proberen.