Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:50

Gini schreef:
En dan komen we aan het paard. Paarden zijn blijkbaar dieren die dat niet hebben. Waar maar 1 devies geldt: hoe meer naar buiten en hoe meer sociaal contact, hoe gelukkiger ze zijn. Punt, einde, that's it. Een paard dat 6 uur buiten komt, wordt met een "nja, nja, ok, als het moet, ja, ok....maar het kan beter" onthaald.
Ik snap dat niet. Iedereen zegt wel dat paarden individuen zijn, maar als puntje bij paaltje komt wordt dat van tafel geveegd en is een paard toch maar een dier dat enkel gelukkig kan zijn door middel van veel beweging. Kan het niet 24/7 dan daar best zo dicht mogelijk tegenaan.

Ik snap het niet.

Tja Gini dan kom ik toch weer terug op dat het geen soort van vergelijking is; een gemiddeld paard staat in een stal van 3 x 3 en dat niet 6u maar tot wel 22u achter elkaar. Dat is NIET te vergelijken met een hond of kat in een flat van 70 m2 :o. Dan moet je het vergelijken met een hond in de bench maar dat mochten we niet meer...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:56

karijn schreef:
Misschien niet paardonwaardig, wel boktonwaardig...

Nou ja, er zijn al genoeg situaties voorbij gekomen in dit topic die ik dus wel degelijk paardonwaardig vind maar ik schrijf dat maar beter zo weinig mogelijk op :o.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:57

Sees schreef:
Gini schreef:
Niemand heeft dat ontkent. Beweging is uiteraard belangrijk voor een paard en ook ik wil en zorg ervoor dat mijn paard voldoende buiten komt. Maar als er dan in dit topic gezegd wordt dat minder dan 10 uur buiten paardonwaardig is, dan kan ik niet anders dan reageren. Want ja, er zijn dagen dat mijn paard minder buiten komt, er zijn dagen dat ze meer buiten komt en er zijn dagen dat ze helemaal niet buiten komt. Als ik dan meteen onrechtstreeks paardonwaardig genoemd wordt, dan voel ik mij uiteraard aangesproken.

Het gaat om dit stukje Gini, dit heeft volgens mij niemand beweerd ;). Dus ja, geen halve maar volledige onwaarheden :o.

Hoe ik aan die stelling gekomen ben is inderdaad door inductieve redenering. En dan gaat het over het algemene topic, niet over welke persoon wat gezegd heeft.

Stelling A: Als je je paard niet goed/optimaal kan houden, moet je niet aan een paard beginnen.
Stelling B: gemiddeld wordt 8 uur buiten als grens genomen (10 uur is inderdaad wat pessimistisch gelezen van mij. 8 uur buitengang is grijs gebied, is ok, maar kan beter.

Ergo: Als je je paard maar 8 uur buitengang of minder kan bieden, zou je beter niet aan een paard beginnen.

Ik maak er dan inderdaad de kortere en dramatische stelling van: 8 uur buiten is paardonwaardig (werkt altijd goed in de journalistiek).
Je kan me dus betrappen op dramatisering en woorden zo gebruiken dat het in mijn voordeel uitkomt en ja, die 10 uur was te hoog gegrepen (daar was ik mis als je wil), maar niet op een regelrechte leugen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:58

Gini schreef:
En dan komen we aan het paard. Paarden zijn blijkbaar dieren die dat niet hebben. Waar maar 1 devies geldt: hoe meer naar buiten en hoe meer sociaal contact, hoe gelukkiger ze zijn. Punt, einde, that's it. Een paard dat 6 uur buiten komt, wordt met een "nja, nja, ok, als het moet, ja, ok....maar het kan beter" onthaald.
Ik snap dat niet. Iedereen zegt wel dat paarden individuen zijn, maar als puntje bij paaltje komt wordt dat van tafel geveegd en is een paard toch maar een dier dat enkel gelukkig kan zijn door middel van veel beweging. Kan het niet 24/7 dan daar best zo dicht mogelijk tegenaan.

Ik snap het niet.

Wat hierbij moeilijk is, is dat de waarneming van een eigenaar de meest gekleurde is die je maar kunt hebben. Ik vind het erg toevallig dat degenen die hier in het topic uitkomen voor het niet-buitenkomen van hun paard, toevallig állemaal de uitzonderingen hebben. Van sommigen kan ik het geloven, van anderen niet echt.

Plus: er is bij goede 24/7-buitengang ook ruimte voor het paard als individu hoor. Ik geloof niet dat er 1 paards individu is dat graag ópgesloten staat. Dat ze zich willen afzonderen soms, dat snap ik. En dat ze droog zouden willen staan, dat snap ik ook. Maar dat kun je toch bieden? Daarvoor hoeven ze niet in een stal. In onze paddock is ruimte genoeg om af te zonderen. In een beetje weiland ook. Plus: ze kunnen bij ons schuilen in de schuilstal. Ik denk dat je aan de behoeften van het individuele paard in het ideale geval prima kunt voldoen met 24/7 buiten.

We moeten ook uitkijken dat we onze paarden niet teveel vermenselijken. Wij vinden het een comfortabele gedachte dat een paard 'warm' in een holletje staat 's nachts of met slecht weer. Maar de soort paard denkt daar misschien wel heel anders over. En dan moet je voorbij de gewenning kijken van iedere dag om zo en zo laat naar stal, want dan staan ze inderdaad aan het draad. Ik denk dat uiteindelijk maar weinig paarden binnen zouden verkiezen boven buiten, als de omstandigheden gewoon goed zijn. En voor wanneer ze naar binnen willen, heb je dan de schuilstal.

Voor mij is 24/7 buiten onder goede omstandigheden het ideaal, omdat dat het meest aansluit bij het gedrag en de behoeften van de soort. Ik vind ieder uur in een afgezonderde box een noodzakelijk kwaad waarbij je moet streven naar zo min mogelijk. En dan komt het verhaal van een nachtje op stal vind ik in het witte gebied vallen, zo gek ben ik nu ook weer niet :P Maar ik heb wel duidelijke ideeën over het ideaal waarnaar je zou moeten streven als paardeneigenaar.

Er is ook wetenschappelijk onderzoek gedaan naar deze discussie dat het belang van vrije buitengang onderschrijft vanwege verschillende fysieke redenen, maar ik kan helaas niet bij de artikelen. Mocht iemand onderzoek op dit gebied weten te bemachtigen, ik ben er erg in geïnteresseerd. Ik zou graag wat originele artikelen willen lezen. Misschien te beginnen met de artikelen waarop de welzijnsrichtlijn van 4 uur buiten is gebaseerd?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:07

Sees schreef:
Niet vergelijkbaar inderdaad want 160km Endurance is wel wat zwaarder dan twee keer 5 minuten een proefje rijden ;).
Endurance en dressuur zijn onafhankelijk van het niveau niet te vergelijken. Dat is net zoiets als geen onderscheid maken tussen een sprinter en een marathonloper.

De vroegere eventers (uit de long format tijd) moesten ook heel veel kilometers maken. In de opbouw naar het seizoen werd dat toch echt met eindeloos stapwerk gedaan, niet door ze 24/7 in de wei te gooien. In de winter krijgt zo'n paard vakantie en gaat overdag in de wei (na even gewenning soms helemaal zonder dekens, ook 4* paarden). Maar: "In England it is not advisable to turn out thoroughbreds, and leave out at night, until first of second week of May." (uit The Horsemaster's Notebook - Mary Rose FBHS). In Engeland is het klimaat een stuk milder dan in NL.

Nogmaals: ik ben heel benieuwd naar ervaren ruiters die hun KWPN'er waarmee ze minimaal M rijden (en of dat nou dressuur, springen of eventing is maakt mij niet uit) het hele jaar door 24/7 buiten hebben lopen. En hoe ze dat dan in de winter doen. Wel scheren of gewoon niet starten etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:08

VogeltjeM:

In een Belgische/Nederlandse paddock is de ruimte echt niet groot genoeg dat een paard zich kan afzonderen. Hier kunnen paarden zich afzonderen: http://www.trippingoverland.com/wp-cont ... reColt.jpg
:D

Over de vrije keuze van de dieren, daar kan je inderdaad helemaal niets over zeggen. Wie weet staat mijn paard liever buiten als die binnen staat of staat die liever binnen wanneer ik haar net buiten heb gezet. Maar misschien is dat met jou paard ook zo. Zo lang het paard gelukkig en gezond is, ga ik er echter vanuit dat die het wel goed heeft en het wel best vindt. Dat zie je goed aan mijn ruin, dat is echt een 24/7 paard. Als ik die een dag op stal laat, dan laat hij het overduidelijk merken. Als ik dan nog zou zeggen, ach ja, dat is gewoon vrolijkheid, hij went wel. DAN heb ik inderdaad oogkleppen op en denk ik niet aan zijn welzijn, maar aan mijn luxe.

En dan komen we toch weer uit bij het 24/7 buiten. Mijn merrie heeft een drietal maanden in dergelijk systeem gestaan en die was ongelukkig. Als jij toen langs mij had gestaan en had gezegd "och joh, ze moet gewoon nog wennen, komt wel goed, dit is het ideale leven voor haar", dan zou jij even grote oogkleppen op gehad hebben als wanneer ik mijn ruin op stal laat staan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:12

Gini schreef:
Hoe ik aan die stelling gekomen ben is inderdaad door inductieve redenering. En dan gaat het over het algemene topic, niet over welke persoon wat gezegd heeft.

Stelling A: Als je je paard niet goed/optimaal kan houden, moet je niet aan een paard beginnen.
Stelling B: gemiddeld wordt 8 uur buiten als grens genomen (10 uur is inderdaad wat pessimistisch gelezen van mij. 8 uur buitengang is grijs gebied, is ok, maar kan beter.

Ergo: Als je je paard maar 8 uur buitengang of minder kan bieden, zou je beter niet aan een paard beginnen.

Ik maak er dan inderdaad de kortere en dramatische stelling van: 8 uur buiten is paardonwaardig (werkt altijd goed in de journalistiek).
Je kan me dus betrappen op dramatisering en woorden zo gebruiken dat het in mijn voordeel uitkomt en ja, die 10 uur was te hoog gegrepen (daar was ik mis als je wil), maar niet op een regelrechte leugen.

Ik zou niet durven te ontkennen dat iemand gezegd zou kunnen hebben dat je met 8u of minder vrije buitengang beter niet aan een paard zou moeten beginnen. Maar volgens mij is dat niet de algemeen geldende mening van de mensen die pleiten voor meer vrije buitengang dus weet ik niet of het dan nodig is om juist dat zo breed uit te meten :o. Daarbij denk ik dat 8u vrije buitengang voor héél veel paarden al een enorme verbetering zou zijn ;).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:12

Tja, de vraag was wie een paard hoog in de sport heeft lopen en paard in de winter veel naar buiten doet (evt 24/7). Ik antwoord hierop dat zowel in de endurance en de ijslandersport, paarden internationaal meedraaien in de sport en dus buiten lopen.

Maar blijkbaar telt sport enkel mee als het dressuur is? Rare zaak.

Ivm die onderhoudsritten, zou ik het niet onderschatten. De absolute basis-basis in endurance is 20 km draven aan min. 10 km/h. Mijn paard is een doodnormale warmbloed van 11 jaar met normale conditie en dat halen we toch nog niet hoor ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:13

Sorry maar Endurance kun je niet vergelijk met Dressuur, Springen of Cross....

En 2x 5 minuutje duurt erg lang als je geen keerwending,travers en appuyeren ken maar ik durf mijn hand in het vuur te steken dat ik mijn 31 en 5 jarige gewoon klasse 1 kan laten lopen met deze basis-training

VogeltjeM jij woon in een gebied met veel ruimte?
Of mis ik iets, en toch staat die stal er... hier in de omgeving bast het van zulke stallen of typische boerenstallen waar men gewoon 3 weken niet komt.

Vervelend of niet vervelend voor het paard zullen wij niet weten, we vinden het vooral vervelend door ons eigen brein voor het paard.

Mijn paard staat regelmatig in de paddock heb niet idee dat ze het leuk vind mijn 31 jarige vind het leuker gaat spelen met jollybal en veel rollen en sprietjes zoeken maar mijn 5-jarige gaat kuilen graven...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:30

koeke schreef:
Endurance en dressuur zijn onafhankelijk van het niveau niet te vergelijken. Dat is net zoiets als geen onderscheid maken tussen een sprinter en een marathonloper.

De vroegere eventers (uit de long format tijd) moesten ook heel veel kilometers maken. In de opbouw naar het seizoen werd dat toch echt met eindeloos stapwerk gedaan, niet door ze 24/7 in de wei te gooien. In de winter krijgt zo'n paard vakantie en gaat overdag in de wei (na even gewenning soms helemaal zonder dekens, ook 4* paarden). Maar: "In England it is not advisable to turn out thoroughbreds, and leave out at night, until first of second week of May." (uit The Horsemaster's Notebook - Mary Rose FBHS). In Engeland is het klimaat een stuk milder dan in NL.

Nogmaals: ik ben heel benieuwd naar ervaren ruiters die hun KWPN'er waarmee ze minimaal M rijden (en of dat nou dressuur, springen of eventing is maakt mij niet uit) het hele jaar door 24/7 buiten hebben lopen. En hoe ze dat dan in de winter doen. Wel scheren of gewoon niet starten etc.

Ik vergelijk deze twee takken van sport dan ook niet. Ik persoonlijk vind het namelijk frappant dat een hoog in de sport lopend Endurance paard wél gewoon naar buiten kan maar een hoog in de dressuur lopend paard niet terwijl mijns inziens een wedstrijd van 160km wel even wat anders (lees pittiger :o ) is dan twee keer vijf minuten een proef lopen.

Veel stapwerk is imo niet goed, of iig, niet onafgewisseld. Hier wordt echt een strak schema aangehouden met zeker stap maar naarmate het seizoen weer begint, m.n. uitbouwen met langere stukken draf en galop en steeds minder lang stappen achter elkaar. Aan het zinnetje wat jij quote hecht ik niet zoveel waarde :o. Ten eerste omdat ik eerst de gehele inhoud zou willen lezen alvorens ik zou kunnen beoordelen of eea is gebaseerd op gedegen onderzoek. Ten tweede omdat ik uit eigen ervaring dus kan zeggen dat je prima op niveau kunt rijden met een paard wat veel (in dit geval dus 24/7) buiten staat.

Ik heb vroeger wel M gereden maar ik train alleen nog dressuurmatig thuis en start niet meer. SGW en Endurance dan weer wel. Die van mij staan in principe 24/7 buiten maar als het langdurig regent, haal ik ze wel eens een tijd 's nachts naar binnen. Als het dan weer droog en kouder wordt, mogen ze weer naar buiten. Ik heb idd de luchtpijp geschoren, bij de bonte valt dat niet op gelukkig, bij de haf ziet het er inderdaad niet uit.

Let wel: ik sluit niet uit dat als ik hoger zou komen in welke tak van sport dan ook, ik wellicht tegen bezwaren aan zou lopen van het vele buitenstaan.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:47

Sees schreef:
Ik vergelijk deze twee takken van sport dan ook niet. Ik persoonlijk vind het namelijk frappant dat een hoog in de sport lopend Endurance paard wél gewoon naar buiten kan maar een hoog in de dressuur lopend paard niet terwijl mijns inziens een wedstrijd van 160km wel even wat anders (lees pittiger :o ) is dan twee keer vijf minuten een proef lopen.
Endurance is in mijn ogen duursport, dressuur meer krachtsport. Daar hoort andere training en rust bij, maar ook andere types. Ik ken bijvoorbeeld maar weinig KWPN'ers die in de endurance op niveau 4 lopen. Mary Rose heeft het expliciet over thoroughbreds (EV) hoor, dus mogelijk kan het met een halfbloed wel naar haar mening. Wat stappen betreft: dat kan geestdodend zijn, het is wel de basis: it is speed that kills. Daarna begin je pas met je drafwerk en later intervaltraining. Nog nooit een paard met een peesblessure gehad.

Las hier iets over dat endurance op niveau 1 al 'zwaar' zou zijn voor een paard. Dan weet ik niet wat de basisconditie van jouw paard is. Dat liepen de KWPN'ers hier eerder toch echt met twee hoeven in de neus ;) zonder gerichte training.

Voor mij is ieder paard een individu. Je kunt een Tinker niet maar zo met een dressuurgefokte KWPN'er vergelijken. Maar ook binnen die KWPN'ers zijn er genoeg verschillen. Dat maakt paarden houden ook zo interessant. De een hou je 24/7 buiten en daarbij accepteer je dat je in de winter geen wedstrijden rijdt (omdat ze de pest heeft aan dekens) en de ander gedijt gewoon beter met in de winter de avond en nacht op stal. Dat heeft voor mij niks met gemakzucht te maken, maar alles met horsemanship.

Maar nogmaals: hoe geven we meer paarden de mogelijkheid om minder dan 20 uur in hun box te staan.

Solleke_Noah

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:53

Koeke: niet 'zwaar', maar als reactie op iemand die zei dat er in de winter niet veel getraind wordt bij endurance, enkel onderhoudsritten. Voor mijn eigen paard vind ik 20 km draven al best een training en niet zomaar een plezierritje. Waarmee ik niet zeg dat hij met z'n tong op z'n hoeven loopt of druipend van het zweet uit zo'n ritje komt he :P Maar vind dat toch wel vergelijkbaar met een uur dressuur of springles (wat we beiden trouwens ook 1x per week doen)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:13

Gini schreef:
Sees schreef:
Je kan toegeven dat er veel zijn die nuanceren en dat is super maar dat neemt niet weg dat je iets zei wat niet waar is ;). Dat maakt de discussie nogal moeilijk als je mensen gaat 'beschuldigen (wil het niet zo bot laten overkomen maar kan geen ander woord verzinnen) van iets wat ze niet gezegd hebben :o.

Ik schrijf niets op wat niet waar is. Er zijn nu ondertussen al drie mensen die toegegeven hebben dat 8 uur of 10 uur buiten voor hun toch in het grijs gebied valt, terwijl dat dus voor mij gewoon wit is zeker in de winter. Je ziet dat naarmate het topic vordert die grenzen toch stiekem naar omhoog gaan. Heel stiekem is 6 uur buiten toch echt te weinig, niet alleen voor jou Sees. ;) Tot dusver heb ik dus geen halve waarheden verkondigt.

Ja, ik vind 6 uur ook te weinig, want dat betekent dat je paard toch nog 18 uur binnen staat. En dat is erg veel. Mag iedereen het mee oneens zijn, het is mijn mening. Ik zou dat nooit willen voor mijn paard en het belangrijkste, mijn paard zou dat al helemaal nooit willen. ;)

geerke

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:18

18 uur binnen staan vind ik ook veel.Maar in de winter kom ik ook op 15 uur binnen.
Wel ruime lichte,luchtige stallen van 3.50/3.50.Mijn paarden zijn klein.1.60.
Ik heb niet de indruk dat ze het vervelend vinden.Er word niets gesloopt,hout blijft heel, en geen getrap.
Hebben steeds iets te eten....ruwvoer.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:19

koeke schreef:
Sees schreef:
Endurance is in mijn ogen duursport, dressuur meer krachtsport. Daar hoort andere training en rust bij, maar ook andere types. Ik ken bijvoorbeeld maar weinig KWPN'ers die in de endurance op niveau 4 lopen. Mary Rose heeft het expliciet over thoroughbreds (EV) hoor, dus mogelijk kan het met een halfbloed wel naar haar mening. Wat stappen betreft: dat kan geestdodend zijn, het is wel de basis: it is speed that kills. Daarna begin je pas met je drafwerk en later intervaltraining. Nog nooit een paard met een peesblessure gehad.

Las hier iets over dat endurance op niveau 1 al 'zwaar' zou zijn voor een paard. Dan weet ik niet wat de basisconditie van jouw paard is. Dat liepen de KWPN'ers hier eerder toch echt met twee hoeven in de neus ;) zonder gerichte training.

Voor mij is ieder paard een individu. Je kunt een Tinker niet maar zo met een dressuurgefokte KWPN'er vergelijken. Maar ook binnen die KWPN'ers zijn er genoeg verschillen. Dat maakt paarden houden ook zo interessant. De een hou je 24/7 buiten en daarbij accepteer je dat je in de winter geen wedstrijden rijdt (omdat ze de pest heeft aan dekens) en de ander gedijt gewoon beter met in de winter de avond en nacht op stal. Dat heeft voor mij niks met gemakzucht te maken, maar alles met horsemanship.

Maar nogmaals: hoe geven we meer paarden de mogelijkheid om minder dan 20 uur in hun box te staan.

Koeke, andere training en rust, prima maar minder buitengang :? ? Je kunt paarden wat mij betreft in de basis best vergelijken, of we het nou hebben over een fjord of een BWP. Dekens, hoeveelheid voer e.d. is finetuning ;).

Ik weet dat het de speed is die kills ;). Dan nog is uitsluitend veel aaneengesloten stappen in mijn ogen niet goed, heeft niets met geestdodend te maken. Afwisseling is beter.
Overigens vond ik klasse 1 ook best zwaar :o. Zowel voor mij maar ook voor mijn paard :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:22

Sees schreef:
Nou ja, er zijn al genoeg situaties voorbij gekomen in dit topic die ik dus wel degelijk paardonwaardig vind maar ik schrijf dat maar beter zo weinig mogelijk op :o.

Inderdaad. Durf best te zeggen dat ik de situatie van het paard van Karijn paardonwaardig vind. Minimaal 22 uur per dag op stal, en naar haar eigen zeggen wordt er ook wel eens een dag overgeslagen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:35

Kinke schreef:
Sees schreef:

Inderdaad. Durf best te zeggen dat ik de situatie van het paard van Karijn paardonwaardig vind. Minimaal 22 uur per dag op stal, en naar haar eigen zeggen wordt er ook wel eens een dag overgeslagen.

Dat vind ik niet alleen paardonwaardig. Dat IS paardonwaardig. Punt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:37

Gini schreef:
En dan komen we toch weer uit bij het 24/7 buiten. Mijn merrie heeft een drietal maanden in dergelijk systeem gestaan en die was ongelukkig. Als jij toen langs mij had gestaan en had gezegd "och joh, ze moet gewoon nog wennen, komt wel goed, dit is het ideale leven voor haar", dan zou jij even grote oogkleppen op gehad hebben als wanneer ik mijn ruin op stal laat staan.

Dat ben ik met je eens. Maar ik zou wel alles doen wat in mijn macht ligt om die merrie dan een zo paardwaardig leven als mogelijk te geven. Proberen te achterhalen waardoor ze ongelukkig is. Misschien doen kleine aanpassingen al een hoop (denk aan: 's nachts gescheiden worden van de rest met een touwtje, paar uur per dag apart eten van de rest, noem maar op?). Ik zou in ieder geval niet zomaar concluderen dat ze in een box voor het grootste gedeelte van de dag beter af is :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:38

Sees schreef:

Inderdaad. Durf best te zeggen dat ik de situatie van het paard van Karijn paardonwaardig vind. Minimaal 22 uur per dag op stal, en naar haar eigen zeggen wordt er ook wel eens een dag overgeslagen.[/quote]

Dat vind ik niet alleen paardonwaardig. Dat IS paardonwaardig. Punt.[/quote]

ik denk dat daar inderdaad geen discussie over nodig is.... :7

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:44

Aan de andere kant, als ie toch al 23 uur op stal staat, wat maakt dat ene uurtje dan nog uit... Zouden ze daar dan zoveel baat bij hebben? (Over dat een dagje overslaan taboe is, maar verder wel 'geaccepteerd' dat ie geen vrije buitengang krijgt)

Niet om te pleiten voor dagjes overslaan, maar meer als zijnde: geen vrije buitengang is geen vrije buitengang, of je er nou wel of niet een uurtje mee gaat werken, schrijnend blijft het.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:52

MIJN probleem zit 'm niet zozeer in het op stal zetten van een paard. Of dat het nou tegennatuurlijk is of niet :o. Mijn probleem zit 'm in het op stal zetten vanwege de verkeerde redenen. Wanneer kom je op het omslagpunt dat het paardenwelzijn ondergeschikt wordt aan eigen gerief? En nu zal die grens voor iedereen anders liggen en dat is dat grijze gebied. Maar er zijn nog zo ontzettend veel paarden die 20u of langer achter elkaar op stal staan en ik kan gewoon geen enkele (goede) reden bedenken waarom dat is :o.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:22

Twiggy2008 schreef:
Nikass schreef:
Ja maar dan blijf je zitten met de mensen die ongewild in die situatie terecht komen, bijvoorbeeld omdat hun stal sluit.
Moeten die hun paard dan maar wegdoen? Dat vind ik ook niet reëel.

Nee, dan zoek je wat anders. Heb ik ook een paar keer moeten doen en dat was best pittig, maar ik ben geen type die snel opgeeft. :)

Klopt, maar daar kan tijd overheen gaan, denk aan wachtlijsten, regelen van vervoer als een stal eigenlijk buiten jouw regio valt, stallen bezichtigen enz.
Zit je in dat proces dan kan het zijn dat je tijdelijk op een stal staat waar je paard weinig buiten komt als de eigenaar er niet is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:24

Nikass schreef:
Klopt, maar daar kan tijd overheen gaan, denk aan wachtlijsten, regelen van vervoer als een stal eigenlijk buiten jouw regio valt, stallen bezichtigen enz.
Zit je in dat proces dan kan het zijn dat je tijdelijk op een stal staat waar je paard weinig buiten komt als de eigenaar er niet is.

Dat kan, ja, natuurlijk. Maar dan ben je in elk geval bezig om de situatie te gaan veranderen. Maar daar zijn de meeste paardeneigenaren echt niet mee bezig, hoor, die staan voor zichzelf prima (zie hier in dit topic).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:25

Tiepfoudt schreef:
@ Nikass: Ik geloof niet dat het merendeel van de eigenaren van 'stalpaarden' door pech (om het zo maar even te noemen) hun paarden veel binnen houden. Ik denk eerder dat het om niet meer dan 3% gaat.

Daar heb je gelijk in, dat denk ik ook. Maar ik wilde het toch even voor die 3% opnemen :D

Betteke: jij wilt niet afzien, maar je paard moet dat wel?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 15:28

Esmeej333 schreef:
Dan ben ik wel met je eens hoor Twiggy, alleen blijft helaas zo, waar vraag naar is, is aanbod, behalve als fysiek onmogelijk is natuurlijk.

Maar een deel van de mensen zal niet specifiek op zoek gaan naar een stal waar zijn paard niet buitenkomt, maar gewoon naar de dichtst bijzijnde stal. Dus dat zou je kunnen ondervangen als je geen "foute" stallen meer aanbied. Ook wordt het mensen best lastig gemaakt (spreek alleen voor mijn eigen regio) als een stal met wel buitengang meteen inhoudt dat je geen faciliteiten meer hebt (geen binnenbak, gene longeerkraal, gene goede bodem in de buitenbak enz)