Vergis je niet in de sterkte van de bekisting; er komt nl behoorlijk veel druk op de wanden te staan (bij niet ingraven helemaal. Verder is beton erg gevoelig voor 'laagvorming'. Niet zelden blijft dat een zwaktepunt en zal daar gaan scheuren zeker als er een te lange tijd tussen de aanhechting zit. Verkijk je ook niet op de kosten van een bekisting (is ook eenmalig dus 'weggegooid' geld. Mijn mestput kostte me 1200 euro (betondelen, gebracht en geplaatst). In een paar uur stond ie en geen omkijken meer naar gehad in de jaren dat ie nu staat.
Kwetal
Geplaatst: 27-07-10 09:27
Mevrouw de aannemer
Je hebt gelijk, maar ik heb al meerdere putten op die manier gemaakt zien worden en die doen het lang... Waren inderdaad wel grotendeels ingegraven...dus vloer en stukje wand. De rest was in 1 geval met betonblokken opgebouwd.
Betonblokken als in gasbetonblokken ?? Die moet je heel goed coaten willen ze mestbestendig blijven. De put die ik ken is bovengronds gaan 'uitbuiken' en dus gaan kieren. Toen daar eens een milieuinspecteur langskwam kreeg de eigenaar een verordening om hem binnen een maand te repareren anders volgde een forse boete.
Kwetal
Geplaatst: 27-07-10 09:53
Nee, die mega Lego stenen..geen idee hoe ze heten.
Mijn paarden staan weer in een andere wei en die is helemaal kaal op 2 bomen na dus wat kan ik daar eens in doen? ik denk dat ik niet veel schrikdraad meer heb want ik moet het door de hele lengte door midden doen anders heeft er 1 geen schaduw
@BZ: die blokken ken ik. Lijkt me leuk bouwen (ook paardenstallen bijv. ) maar volgens mij til je die niet in je eentje. Maar ook hiervoor geldt dat je alle naden vloeistofdicht moet hebben. Dan zijn die betonelementen van mij een stuk handiger
Kwetal
Geplaatst: 27-07-10 10:53
Ik zei ook dat ik het gezien had... niet zelf gebouwd. Vloertje gelegd en dan 2 laagjes van die blokken er op en klarie
@Melizz: kan er geen draad weg uit een andere wei dan?
@melizz: ik heb nog een rol lint te koop liggen, bijna niet gebruikt (maar 50 meter van nodig gehad, zit 200 op. 1 cm breed)
xMelissaa
Geplaatst: 27-07-10 10:58
daar is allemaal vast draad ik denk dat ik wel genoeg draad hem want dat tover ik uit heel de schuur alleen ik weet niet op ik genoeg van die prikpaaltjes heb
xMelissaa
Geplaatst: 27-07-10 10:58
DubbelDun schreef:
2 laagjes maar, dat is een laag mestputje
@melizz: ik heb nog een rol lint te koop liggen, bijna niet gebruikt (maar 50 meter van nodig gehad, zit 200 op. 1 cm breed)
Nou, ik heb ook eindelijk wat foto's kunnen oploaden Dit is van vorige week. Het pad is nu natuurlijk al meer pad en minder wei. De foto's zijn gemaakt vanaf het hek linksonder. Het loopt wel iets ronder dan ik op de afbeelding heb gemaakt. De paarden staan nog niet in het midden gedeelte omdat er nog genoeg op het pad staat. Mijn paard vindt het geweldig, die blijft maar rondjes lopen en trekt ook vaak sprintjes. Het paard van mijn vriend is meer van het eten. De paarden hebben zelf de rolplek gecreeerd.
je kunt alsnog de binnenwei maaien als het straks weer mooi weer is! Of de helft er van... Als het zo lang de winter in gaat wordt het er namelijk niet mooier op en door regen en wind gaat het plat liggen
Klopt, die van mij eten het ook alleen als er geen 'groen' meer te vinden is. Ik zou ook zeggen hooien zodra de gelegenheid er weer voor is. Het is dan misschien gaan smakelijk 'rijk' hooi, maar om te mengen met ander en voor buikvulling/tegen de verveling is het prima.
Kwetal
Geplaatst: 27-07-10 20:23
Het is wat hè, al dat weide beheer en de eetgewoontes van onze paarden
joyce B
ja, vooral zonder boeren-hulpmiddelen is dat weidebeheer behoorlijk pittig. Ik ben vandaga met onze handbenzine maaier (gelukkig wel zelf-rijdend) zo'n 2 uur aan het maaien geweest op het linker deel van het pad! Ze hadden het van het voorjaar mooi kort, maar daarna heb ik ze het rechterpad laten afgrazen en moesten ze de wei naast de bak kaal eten, dus het was al weer te lang. Ook werd het overwoekerd met die ellendige uitlopers van de bramenstruiken...
Heb nu bijna het hele pad van 3 t/m 5 meter breed en 330 meter lang gemaaid Moet nog een klein stukje. Lijkt wel weer een stuk netter en als de paarden straks het lange gras op hebben van de wei naast de bak, kunnen ze weer op een fatsoenlijk met met niet te lang gras... Ze zijn toch al zo dik...
Kwetal
Geplaatst: 28-07-10 09:19
Ik heb geeneens een zit- dan wel handmaaier.. nooit een gazonnetje gehad We hebben wel een bosmaaier, die gebruik ik voor de smurrie die tegen de draad op groeit (ook bramen) en de mestbanen die blijven staan. Wanneer er serieus gemaaid moet worden komt de buurman met een hoogbejaarde combi voor een paar tientjes maaien
Ja ik heb gelukkig ook een buurjongen met een tractor en maaidek en met de bosmaaier kom ik onder het draad ook een heel eind. Het liefst zou ik een machine hebben waar je én mee kan mulchen én een opvangbak op kan zetten. Dan zou je gewoon alles kunnen doen wat nodig is.
arno8
Geplaatst: 30-07-10 09:14
O jee, bijna weekend en nog geen plannen? Een gat van drie kwartier te vullen? Vrees niet!
Eigen huis en tuin, maar dan met Paddock Paradise:
@Arno: heel leuk gedaan. Hoelang zijn je weidepalen eigenlijk, want mij leken ze wat kort en of je schuiltent het houdt...één flinke windvlaag en de boel is volgens mij kapot gewaaid. Ik moest wel even lachen om het stroomapparaat-ongeval