Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:51

Nee geeeeeeeen sneeuw!! :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:52

Goedemorgen! Meteen maar een gat in de dag geslapen, goed begin van de vakantie (natuurlijk wel even er uit geweest voor de katten en de paarden!).

Bekappen betaal ik trouwens ook 40 euro voor, ik weet dat het aan de prijs is, maar dat is ook maar één onderdeel van het geheel. Ben erg tevreden over mijn smid, betrouwbaar (komt eens in de 10 weken, afspraak maken we vooraf), kijkt niet alleen naar de hoef maar naar het hele paard. En als er onverhoopt niks af hoeft, of heel weinig (wat ik zelf kan oplossen), dan betaal ik niks :)

Over de afvoer van mest: de mijne gaat dus naar een boer met een ligboxenstal, kost niks. Als de plaat weer vol wordt, dan bel ik hem even. Of hij belt mij als hij naar mijn buurman gaat (pensionstal). Maar: zulke boeren willen per definitie geen stro hebben, degene die het hier ophaalt heeft een voorkeur voor houtvezel. Dat is ook de reden waarom ik mijn paarden daar op heb staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:01

Ik blijf dat toch vreemd vinden; wij gooien de mest weg omdat we het voor een paard te vies vinden om op te liggen en de boeren vinden het blijkbaar voor de koeien nog wel goed genoeg ???

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:04

DubbelDun schreef:
Ik blijf dat toch vreemd vinden; wij gooien de mest weg omdat we het voor een paard te vies vinden om op te liggen en de boeren vinden het blijkbaar voor de koeien nog wel goed genoeg ???

Het is niet alleen mest he?
Wat de boer mij vertelde is dat hij het eerst flink laat drogen, daarna gaat het door een apparaat de stallen in (volgens mij wordt het dan nog flink gesnipperd/gehusseld ofzo). Het geeft een lekker dikke zachte laag. Het schijnt ook niet te stinken (heb altijd gezegd dat ik nog een keer wil komen kijken, maar dat is er nog niet van gekomen).
De koeien doen het hier, volgens hem, beter op dan op matten. Hij heeft geen problemen meer met slechte klauwen of ligplekken...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:10

Hier heerlijk zonnetje.
Bekappen 30. Ijzers voor 80. Rondom weet ik niet.

Biscaya heel veel sterkte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:24

Natuurlijk is het niet alleen mest, maar ook houtkrullen. En ook niet alles zal even nat zijn. Maar als ik zie hoe nat (en rood) de onderlaag van mijn stal is (en dat is echt geen potstal) dan lijkt het mij gewoon niet fris om daar nog een ander dier op te willen hebben.
Natuurlijk zal het schelen als het eerst gedroogd wordt, maar dan nog...
Ik ken ook een boer die gebruikt stro in de paardenstallen en met het uitmesten ging dat ook meteen de koeien (lig)stal in, maar ik vond dat maar een onfrisse bedoening.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:44

Solleke_Noah schreef:
Het is nu natuurlijk echt niet koud, maar je hebt geen solarium zeker?

Dikke modderplakken haal ik eraf met zo'n ijzeren rosborstel ( https://www.google.be/search?q=ijzeren+ ... kI-7lnM%3A )

Of wachten op een regenbui, dan spoelen ze weer schoon :P

Nee ik geen solarium. Wel zo'n borstel. Nou het heeft hier vanmorgen echt gegoten, maar zie maar een klein verschil.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:41

Hier ook een fikse bui, dus ik dacht even mijn pompgebeuren uit te proberen. Eerst wilde hij niet aanzuigen en toen dat eenmaal werkte bleken de gaten in de ton te hoog en te klein.
Dus back to the drawingboard :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:55

Wanneer is t nou es afgelopen met dat zeikweer!! Helemaal klaar mee!!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:26

Ach het is in ieder geval niet koud.

Biscaya sterkte deze week en bedankt voor je tip!

Meggiemeg ik blijf erbij, politie bellen! En als die niets doen kom ik je wel helpen. Heb hier een kruisboog en een lookalike ak47 (don't ask) eens kijken of dat helpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:30

Inderdaad Nathalie! Hier is het overigens al de hele dag droog en vrij zonnig. Wel trekt de wind weer flink aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:37

DubbelDun schreef:
Natuurlijk is het niet alleen mest, maar ook houtkrullen. En ook niet alles zal even nat zijn. Maar als ik zie hoe nat (en rood) de onderlaag van mijn stal is (en dat is echt geen potstal) dan lijkt het mij gewoon niet fris om daar nog een ander dier op te willen hebben.
Natuurlijk zal het schelen als het eerst gedroogd wordt, maar dan nog...
Ik ken ook een boer die gebruikt stro in de paardenstallen en met het uitmesten ging dat ook meteen de koeien (lig)stal in, maar ik vond dat maar een onfrisse bedoening.

Bovenstaande is ook mijn gedachte eerlijk gezegd.

Mmmm mooie foto's Solleke! Vroeger toen mijn paarden nog in pension stonden kon ik wel janken als het ging vriezen of sneeuwen, de weitjes waar ze in de winter in stonden, waren na wat regen vaak een dikke baggerzooi en als dat bevroor dan konden ze er niet op zonder hun benen te breken.

Nu heb ik de kans om ze heerlijk in bak buiten te laten staan en heb ik een knap pad, dus sneeuw en vorst ben ik eigenlijk wel benieuwd naar sinds we hier wonen :o

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:01

Natalie36 schreef:
Meggiemeg ik blijf erbij, politie bellen! En als die niets doen kom ik je wel helpen. Heb hier een kruisboog en een lookalike ak47 (don't ask) eens kijken of dat helpt

:oo ~~}>

Maar inderdaad, ben benieuwd of je al contact hebt gehad met de politie.

Ik heb hier ook nog geen sneeuw gehad en hoewel ik ook benieuwd ben hoe het er uit ziet toch liever niet. Of anders 1 of 2 dagen :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:28

Heb wel eens bij een boer gekeken die het in zijn ligboxenstal had.Zag er super uit,stinken absoluut niet.Het geeft eenzacht en warm bed waar de koeien heerlijk op liggen :j

Hier behoorlijk wat wind,flink bewolkt en er komt een hoop regen aan.Jongens zijn voor die tijd al van het gras en in de paddock.Vanmorgen wel klein buitje gehad maar redelijk doorheen gezwijnt.

Fax heeft heerlijk liggen snurken op zijn nieuwe boxspring :D straks even checken of er nog meer zijn geweest.

Hier ook geen sneeuw asjeblieft,trek nu al bijna niet,als ik dan ook nog moet gaan sneeuwscheppen... :n

Fijn dat wormenkuur zo makkelijk ging Kirsten...als je zelf maar relaxed bent laten ze vaak wel over hun heen gaan.
Die bagger...spoelt er vanavond wel af als ik BR zo bekijk :+

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 16:56

[***] schreef:
Hier 40,= bekappen, maar vaak is het iets minder. Mijn smid komt ongeveer 1x per 12 weken en de rest doe ik zelf :j .

Ramzi, als het binnen 4-6 weken opgehaald wordt dan ben je toch snel van je mest af? Eerlijk gezegd denk ik dat je het niet veel goedkoper gaat krijgen. Tuinvereniging heb je niks aan, met karretje wegbrengen wil je niet ivm tijd, je wil er geen omkijken naar hebben en eigenlijk het liefst voor niks? Zou ik ook graag willen, maar helaas dat lukt niet ;)

Biscaya sterkte :(:) , zulke dingen blijven naar.

Snel van m'n mest af hoeft niet. Het moet mij als persoon geen uren kosten om ervan af te komen. Als het voor de champignonmest is moeten ze het eens in de 4 weken komen ophalen zoals ik al schreef. Dat is niet zozeer voor mij noodzakelijk maar voor hun.
Ik heb nu een loonwerker gebeld ( ik wist niet dat hun dit ook doen) en die laat nog weten wat de kosten zijn. Bij hun hoeft het niet eens in de maand opgehaald te worden maar wanneer de put vol is bel ik hun. Ik verwacht dat de kosten lager zullen zijn.

Verder moet de mesthoop nog gemetseld worden en is het wel van belang wie het goedkoopste is qua ophalen. Dan kunnen we daar ook de grootte van de mesthoop op berekenen. Gratis hoeft zeer zeker niet maar meer betalen dan nodig is onzin. Zeker als het over stront gaat ( op z'n plat gezegd ).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:11

Daan_O schreef:
Natalie36 schreef:

Ik heb vanmorgen contact gezocht met de wijkagent, deze was er nog niet, er is gezegd dat hij terug belt. Tijdens mijn revalidatie training ben ik gebeld met nummer onderdrukt, waarschijnlijk de wijkagent. Morgen maar weer even bellen dan na 9 uur.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:13

haha leuk beginstukje! ik ben met twee van mijn paarden naar hongarij geemigreert ze staan aan huis, en heb nu nog een drachtige merrie gekocht :) ook aan huis ... ze houen schijtstrijd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:48

[/quote]

[/quote]

Ik heb vanmorgen contact gezocht met de wijkagent, deze was er nog niet, er is gezegd dat hij terug belt. Tijdens mijn revalidatie training ben ik gebeld met nummer onderdrukt, waarschijnlijk de wijkagent. Morgen maar weer even bellen dan na 9 uur.[/quote]

Kun je beter nu gelijk weer even terug bellen, voor het zelfde geld heeft de wijkagent nog dienst. En hoe korter jij er op blijft zitten, hoe urgenter dat jij overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:53

Ramzi schreef:
[***] schreef:
Hier 40,= bekappen, maar vaak is het iets minder. Mijn smid komt ongeveer 1x per 12 weken en de rest doe ik zelf :j .

Ramzi, als het binnen 4-6 weken opgehaald wordt dan ben je toch snel van je mest af? Eerlijk gezegd denk ik dat je het niet veel goedkoper gaat krijgen. Tuinvereniging heb je niks aan, met karretje wegbrengen wil je niet ivm tijd, je wil er geen omkijken naar hebben en eigenlijk het liefst voor niks? Zou ik ook graag willen, maar helaas dat lukt niet ;)

Biscaya sterkte :(:) , zulke dingen blijven naar.

Snel van m'n mest af hoeft niet. Het moet mij als persoon geen uren kosten om ervan af te komen. Als het voor de champignonmest is moeten ze het eens in de 4 weken komen ophalen zoals ik al schreef. Dat is niet zozeer voor mij noodzakelijk maar voor hun.
Ik heb nu een loonwerker gebeld ( ik wist niet dat hun dit ook doen) en die laat nog weten wat de kosten zijn. Bij hun hoeft het niet eens in de maand opgehaald te worden maar wanneer de put vol is bel ik hun. Ik verwacht dat de kosten lager zullen zijn.

Verder moet de mesthoop nog gemetseld worden en is het wel van belang wie het goedkoopste is qua ophalen. Dan kunnen we daar ook de grootte van de mesthoop op berekenen. Gratis hoeft zeer zeker niet maar meer betalen dan nodig is onzin. Zeker als het over stront gaat ( op z'n plat gezegd ).

:D :D Daar heb je gelijk in! Mijn ervaring met de loonwerker is dat het niet zo heel veel uitmaakt hoeveel hij weg moet halen. Dus dan zou ik de mesthoop flink groot maken als ik jou was. Dan kan je het misschien ook met 1x per jaar af.

Verder heugelijk nieuws:

Vanaf morgen worden de dagen langer *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 18:55

Yes!!!!!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 19:22

Oh heerlijk. Kan wel weer iets meer licht gebruiken. *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:37

Mijn mestboer heeft een max. van 20 m3 dat hij in 1x weg rijdt. Anders moet ie 2x rijden en ik dus het dubbele betalen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 20:48

Fijne feestdagen allemaal! :D

Afbeelding

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:28

Mag ik jullie een hooigerelateerde vraag stellen?
Ik ben een beetje aan het rond kijken naar fouragehandelaren waar ik hooi zou kunnen bestellen voor over 2 maanden als de paardjes aan huis komen, nu mailt er eentje terug dat zij weidehooi verkopen voor 5,50 euro per baal (20kg) en 5 euro per baal (vanaf 100stuks) :-O. Zijn dat normale prijzen tegenwoordig?
Ik heb straks 2 en mss 3 pony's (E formaat) eten te geven en we hebben niet zoveel opslagcapaciteit (max 150-200 baaltjes), in de kippenschuur kan ik wrs 1 of 2 grote rechthoekige balen hooi opslaan, maar dan moet het wel creatief in de schuur worden geschoven, want die is nogal laag.
Eventueel kunnen midibalen voordroog/hooi ook, want die kan ik goed buiten opslaan, maar die kan ik niet zo goed vinden.
Hebben jullie een goede tip voor mij qua hooihandelaren?

PS: Ik heb even gekeken, maar er komt echt geen sneeuw hoor de komende 2 weken. Bovendien heb ik net de smid mijn pony met sneeuwringen laten beslaan, dus dat maakt de kans op sneeuw de komende periode ook minder :+ :Y)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:39

Ik vind 5,50 voor 20 kg vrij duur. Hier kost dat 3,50 of 4,-