Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:08

Over ons land kan ik nog niets zeggen. We zitten hier net en ik wil even kijken wat er komende zomer gebeurt. Anders ga ik plaatselijk kennis (boer) even vragen wat he beste is.

Ik ben lid van een rijvereniging en kan dus onbeperkt (buiten de lessen en wedstrijden om uiteraard) gebruik maken van de binnenmanege. En laat deze nu op ongeveer 300 mtr loopafstand van ons nieuwe huis zijn *\o/* *\o/* . Voorheen moest ik 10 minuten met de trailer, maar vooral dat aan en afkoppelen en al je spullen in en uit de auto sjouwen neemt zoveel tijd in beslag.

Sinds we hier wonen ben ik trouwens nog niet één keer naar de manege gegaan vanwege tijdgebrek en een ander paard dat flipt als ik er met eentje wegga, maar sinds vorige week hebben we er een pony bij en nu hoop ik dat ik komend weekend weer eens iets kan gaan ondernemen.

Wat een bokkeweer trouwens! Heb mijn paarden net maar even binnen gezet. Stonden te shaken van de regen en de harde wind. Als ik buienradar mag geloven is het over een uur wat droger, dan doe ik ze wel weer buiten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:46

Ik wil het een keer door gaan zaaien met paardenmengsel. Hoe doen jullie dat? Verder niet echt veel problemen. Heb ruim 1.5 hectare weiland voor 2/3 paarden en ik heb ze nog nooit op het hele weiland gehad. Maar ik moet wel bekennen dat ik ze niet 24/7 op het land heb lopen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:15

@ Zwerte, veel mos betekend te weinig voeding en kalk.
Heb zelf geen land maar de paarden gaan naar mijn ex die 800 meter verderop woont en die houdt het altijd prima bij. Betaal hem ervoor en ik heb zelf geen onderhoud, wel zo lekker.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:29

Yontheke schreef:
Ik heb op een stuk ook speciaal paardengras gezaaid en eerst ook altijd met speciale paardenmeststoffen gewerkt maar kreeg niets anders dan onkruid.

Welke heb je gezaaid? Ik heb een ander landje nu drie jaar met een paardenmengsel en eigenlijk nooit last van onkruid. In sommige mengels zitten juist zaadjes van niet-grassen. Van de PAVO weet ik zeker dat daar ook andere dingen in zitten als gras (Fenegriek, Wilde Peen, Peterselie, Reukgras en Smalle weegbree)

Eerst doodspuiten, dan laten omfrezen en inzaaien en aanrollen Ik heb echt een super landje. Afgelopen jaar een tweede landje gedaan. Ik had eigenlijk gedacht dat paardenmengsels veel langzamer zouden groeien, maar het is heel dik gras wat hard groeit. Mijn shet vond het in het begin maar niks want die vond dat zachte junkfoodgras veel lekkerder. Dit moest hij echt kauwen.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 28-01-15 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:32

Jadybabe schreef:
@ Zwerte, veel mos betekend te weinig voeding en kalk.
Heb zelf geen land maar de paarden gaan naar mijn ex die 800 meter verderop woont en die houdt het altijd prima bij. Betaal hem ervoor en ik heb zelf geen onderhoud, wel zo lekker.

Weet ik, dat is nou net zo frustrerend! We hebben namelijk afgelopen jaar dus tweemaal gemest en gekalkt. Braaf rekening gehouden met genoeg tijd ertussen zodat het elkaar niet verstoord, kalk voor de regen gedaan etc. Doen dus alles zoals het zou moeten en ondanks dat, toch veel ellende. Vandaar dit jaar maar even een uitgebreide analyse, zodat we precies weten welke stofjes nu nog ontbreken.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:38

Wat een hondeweer hier zeg. Zit vanmiddag hier neer te zetten dat ze iedere dag beweging krijgen buiten hun paddock.......vette pech voor zo meteen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:50

Dit is echt niet grappig. Ik had ze half 8 buiten staan ivm werk, maar kreeg net een appje dat mijn moeder naar de paarden was gegaan om ze binnen te zetten. Ze verzopen zo ongeveer. Lekker als hier vorst en sneeuw over komt... -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:51

Ja, ik vrees ook het ergste voor mijn paddocks. Gelukkig heb ik nog de longeerring die is mooi vlak.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:56

Ik hoop dat die van ons vanmorgen al buiten zijn geweest.. (staan nu nog op pension). Op dit moment liters regen en windkracht 7, zucht..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:58

Hier staan ze al de hele middag in de schuiltent, dus die gaan zo ook weer naar binnen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:01

Ik ga zo naar huis. Het zal mij benieuwen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:05

damian23 schreef:
Yontheke schreef:
Ik heb op een stuk ook speciaal paardengras gezaaid en eerst ook altijd met speciale paardenmeststoffen gewerkt maar kreeg niets anders dan onkruid.

Welke heb je gezaaid? Ik heb een ander landje nu drie jaar met een paardenmengsel en eigenlijk nooit last van onkruid. In sommige mengels zitten juist zaadjes van niet-grassen. Van de PAVO weet ik zeker dat daar ook andere dingen in zitten als gras (Fenegriek, Wilde Peen, Peterselie, Reukgras en Smalle weegbree)

Eerst doodspuiten, dan laten omfrezen en inzaaien en aanrollen Ik heb echt een super landje. Afgelopen jaar een tweede landje gedaan. Ik had eigenlijk gedacht dat paardenmengsels veel langzamer zouden groeien, maar het is heel dik gras wat hard groeit. Mijn shet vond het in het begin maar niks want die vond dat zachte junkfoodgras veel lekkerder. Dit moest hij echt kauwen.

Equistar Belpre geloof ik. Dat stuk land is goed gegroeid hoor maar stond ook vol klaver en laat mijn paard nu net niet tegen teveel klaver kunnen..

Heel mijn land staat vol met onkruid want de vorige eigenaar heeft er eigenlijk niet echt naar omgekeken qua bemesting etc. En al helemaal niet gekalkt :)

Vorig jaar tegen het onkruid laten spuiten en dit ga ik elk jaar herhalen.

Ook hier sinds anderhalf uurtje wind en zware regen. Het was al kletsnat..
Ik heb ook de fout gemaakt van vanmorgen het hooinet onder het afdak te hangen ipv in de stal.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 28-01-15 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:05

Ik heb je net ook maar binnengehaald, vreselijk kloteweer idd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:06

Wat voor zaad gebruik jij damian? Wij moeten de winterwei ook wel gaan zaaien van het voorjaar. En ben nog op zoek naar wat goeds. Gebruik nu steeds gewoon standaard gras om stukjes met de hand bij te zaaien.

Paardjes hier zag ik net richting de inloop stal wandelen/rennen. Stonden toch al vanaf half 9 op de wei. Dus ga zo maar wat hooi brengen.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:15

Hier nu ook heel slecht....maar vanmorgen viel het nog mee dus toen lekker een buitenritje gemaakt. Het waaide wel, en er viel echt op een meter afstand van mijn paard een dikke tak naar beneden. Godzijdank dat ik met mijn fjordje was, en niet met mijn andere paard want die was van schrik weer drie dorpen verder tot stilstand gekomen ;-) Bodemonderzoek ook nog nooit laten doen maar we hebben ook een hele slechte wei. Het ziet er wel groen uit, maar daar is dan ook alles mee gezegd, erg weinig gras. Misschien tot eens bodemonderzoek overwegen. Waar laten jullie dat doen?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:24

Ik heb mijn laten doen door de Bodemkundige Dienst van België (BDB). Kostte iets van een 80 euro destijds.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:43

Ik ben blij met het regime van twee keer daags, als het nou straks echt niet te doen is. ..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:50

Staat weer blank hier -O- hoost nog steeds...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:50

Die van mij ziet me komen met 2 keer per dag :D Zou ie niet mee lachen.. Die vind 5x per week genoeg zat..

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:57

Hier ook prutweer. Ze kunnen hun buitenboxen vrij in- en uitlopen. Ene helft stond binnen, andere ervoor onder het afdak op de verharding. Ze willen van geen wijken weten. No way dat ze de paddock verder in gaan. Buitenbak is hier oké, maar vandaag doen ze maar mooi theorie ;)

Las iets over bemesting en graszaad. Hier gaat bemesten volgens advies BLGG, ben net in afwachting van de resultaten. Wel benieuwd, want we hebben net een nieuw perceel waar jarenlang veel drijfmest op gekomen is.

Iemand ervaring met doorzaaien met paardengraszaad? Tot nu toe hebben we opnieuw ingezaaid (met Horsemaster), maar kan doorzaaien ook? Of is het turbokoeiengras zo sterk dat Horsemaster helemaal geen kans krijgt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:59

Wanneer gaan jullie onkruid afspuiten?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:00

hier ook snert weer maar ze staan nog gewoon buiten, kunnen onder het afdak dus ze zoeken het nog maar even uit

mesten gaat hier moeilijk met al die bomen, kan niks onder werken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:21

Urielle schreef:
Wanneer gaan jullie onkruid afspuiten?

Onkruid spuit je als het groeizaam weer is en voor- of na de bloei van de bloemen ivm de bijen.
Ik heb in het najaar gespoten,eerder kon niet omdat mijn jongens er nog opstonden.

Najaar is ook de beste periode om door te zaaien....eerst (evt) kalk en zaaien en als het jonge gras opkomt bijmesten :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:21

Hier valt de komende 2 dagen 20mm regen zeggen ze, weekend een beetje wisselend en vanaf maandag gaat de temperatuur weer omlaag, hoop regen en kans op sneeuw..

Ben benieuwd of het klopt. Gelukkig hebben ze de -12 alweer omhoog bijgesteld.

Verder gaat het hooi ook erg hard hier op het moment. Zaterdag hebben ze een nieuwe baal gehad en die zal morgen wel op gaan.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:28

wat een takkeweer -O- gekke pony's blijven gewoon buiten staan, had express hooi in de stal gelegd voor ze dat ze daar droog kunnen gaan staan eten

Wij willen ook de weitjes opnieuw laten inzaaien, groeit meer onkruid dan gras. Het zijn maar twee kleine weitjes ik denk 30x30 en 30x40 m dan is zo'n bodemonderzoek denk ik best prijzig? of nou ja in verhouding dan... Ik had bedacht dat ik in het voorjaar maar eens gebruik ga maken van die actie die de boerenbond/welkoop altijd heeft voor gratis bemestingsadvies voor je gazon, of heb je daar precies niets aan voor een weitje?

Misschien gaan we nog aan de buren vragen of we hun weide kunen lenen/huren, het paard van de buren is onlangs overleden en er komt geen nieuwe ;(

-12 :oo heb met je te doen PalousaBoy ik vind het hier nu al koud :brr: