Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:58

Ja, ik vind het kort door de bocht. Er wordt hier inmiddels enkel gesproken over ruimte als primaire basisbehoefte voor een paard. Dus een paard hoeft niet te eten, heeft geen inentingen nodig, een hoefsmid voor zijn lange tenen, geen deken tegen extreme weersomstandigheden, geen water om te drinken?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:10

karijn schreef:
Ja, ik vind het kort door de bocht. Er wordt hier inmiddels enkel gesproken over ruimte als primaire basisbehoefte voor een paard. Dus een paard hoeft niet te eten, heeft geen inentingen nodig, een hoefsmid voor zijn lange tenen, geen deken tegen extreme weersomstandigheden, geen water om te drinken?

Daar wordt niet over gesproken omdat het topic daar niet over gaat. Eten ja, net als een paard op stal, dus gras in de wei, en waar nodig is hooi bijvoeren, hooi op de paddock, inentingen ja, net als een paard op stal, hoefsmid, ja net als een paard op stal, mijn paard heeft geen deken om, dat is ieder zijn keus, maar er zijn ook staldekens, wel schuilmogelijkheid, en water ja, net als een paard op stal. dus dat lijken met geen discussiepunten in dit topic, al kun je nog bakkeleien over schuilmogelijkheid deken ja of nee, en hoeveelheid eten, maar goed, dat zijn details.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:25

Als het topic gaat over binnen en buiten en wat het beste is voor een paard, dan kan je mijns inziens niet om andere factoren heen gaan die meespelen. Ik constateer dat enkelen nu alleen nog maar naar ruimte kijken, andere argumenten die worden aangevoerd waarom iemand een bepaalde keuze heeft gemaakt, worden meteen van de vloer geveegd in het kader van ruimte. Ja, dat vind ik kort door de bocht.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:30

karijn schreef:
Als het topic gaat over binnen en buiten en wat het beste is voor een paard, dan kan je mijns inziens niet om andere factoren heen gaan die meespelen. Ik constateer dat enkelen nu alleen nog maar naar ruimte kijken, andere argumenten die worden aangevoerd waarom iemand een bepaalde keuze heeft gemaakt, worden meteen van de vloer geveegd in het kader van ruimte. Ja, dat vind ik kort door de bocht.

Maar het gaat juist om binnen en buiten. Als je gaat vergelijken ga je gewoon uit van een goed buiten t.o.v goed binnen. Het vergelijken van een slecht binnen met een goed buiten, is onzinnig net als een slecht buiten met een goed binnen. Dit topic gaat over binnen vs buiten, niet over voer, water of inentingen.

je mag het natuurlijk kort door de bocht vinden, als dat jouw mening is trouwens, alleen ik vind het wel logisch dat het niet over die andere dingen gaat, daar gaat het topic nu eenmaal niet over.Daarbij kan het gewoon een mening zijn van mensen dat je naast al die behoeftes ook gewoon behoort te voldoen aan die vrij beweging. Al zou mijn paard in een super grote stal met onbeperkt hooi, met halve staldeuren waar hij contact kan hebben met andere paarden en een buitenluik, een dikke laag stro, en elke drol wordt er uitgeschept, ik zou dat nooit willen voor mijn paard. Ik vind het net zo belangrijk dat mijn paard vrije buitengang heeft.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 18-11-13 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:37

Tiepfoudt schreef:
@ Nens77: Op het moment dat jij besluit een paard te gaan houden, moet je in mijn opzicht ervoor zorgen dat je een optimale leefomgeving voor het dier kunt creëren. Klinkt heel drastisch, omdat het voor maar heel weinig mensen mogelijk is een dergelijke situatie te realiseren. Ik ben alleen maar van mening dat het welzijn van je paard op nummer een staat en op nummer twee jouw eigen wensen. Ik kan nog zoveel van paarden houden en er nog zo goed voor willen zorgen, als ik geen fatsoenlijke leefomgeving voor mijn paard zou kunnen realiseren, nee, dan moet je volwassen genoeg kunnen zijn om te beslissen dat het niet voor jouw is weggelegd. Heel mooi dat we allemaal hobby's hebben, als er simpelweg geen plek voor is, dan heb je pech. Life is a bitch, maar het leven gaat echt wel door zonder paard.

Ik heb een manegepony gekocht en laten staan waar hij stond, dusssss ik had hem dan lekker manegepaard moeten laten of meteen doorverkopen omdat ik niet paardwaardig ben ?

Daarnaast ben ik moeder van 3 geweldige kinderen en op dit moment gaat de veiligheid dus VOOR een andere accomodatie voor mijn paard.
Ten eerste staat mijn paard hier al jaren en doet hij het er goed op (hij weet dus ook niet anders) ten tweede heeft hij het al stukken beter dan eerst. Natuurlijk streef ik ernaar om het in de toekomst nog beter te doen, maar voor nu gaat dat niet omdat ik dan mijn dochter tekort doe.
Als ouder komt namelijk ten alle tijde je kind op de eerste plaats.Voor mensen met kinderen, die zullen dit veelal begrijpen, mensen zonder begrijpen dat een stuk minder....

Maar het gaat juist om binnen en buiten. Als je gaat vergelijken ga je gewoon uit van een goed buiten t.o.v goed binnen. Het vergelijken van een slecht binnen met een goed buiten, is onzinnig net als een slecht buiten met een goed binnen. Dit topic gaat over binnen vs buiten, niet over voer, water of inentingen.[/quote]

Verder heb ik nergens gezegd dat buiten in alle gevallen beter is dan binnen. De situatie die jij schetst van een buitenpaard die tot zijn enkels in de blubber staat vind ik ook triest, net zoals iedereen hier waarschijnlijk. De ideale situatie is voor veel mensen niet te realiseren en als je dan niet heel dicht bij dat 'plaatje' in de buurt kunt komen moet je imo inderdaad geen paard aanschaffen. Niet vast blijven houden aan je eigen idealen, maar aan het ideaal van een paard denken. Is dat dan arrogant? Ik weet het niet. Vanuit de ogen van vele mensen die ik voor de schenen schop met mijn woorden misschien wel, maar ik kijk liever naar het welzijn van het gemiddelde paard hier in Nederland want dat vind ik toch wel een tikkeltje belangrijker. Geen enkel paard hier in Nederland heeft een vrije keuze. Dikke prima, maar dan zijn wij mensen toch verplicht om te zorgen voor een fatsoenlijke leefsituatie. Wíj mensen hebben de keus om paarden te houden, dus hebben wij ook de keus hóe we ze houden.

Oké, het wordt ondertussen een beetje te ethisch verhaal wat mij betreft. Back to reality :+

Ik ben het er best mee eens dat er een grijs gebied bestaat. Dan denk ik aan de nacht binnen van pak 'm beet 20:00 tot 07:00, maar ook echt niet minder en het probleem komt dan vaak al om de hoek kijken dat de mensen die deze mogelijkheid al hebben een weiland hebben dat gewoon om te huilen is. Een vierkant lapje grond waar het bijna nooit fijn is voor een paard: óf het staat in de wind, óf het staat in de regen, óf er zwermt een kudde vliegen om je paard heen, óf het staat vol in de zon met 30 graden. Nee, daar houden paarden inderdaad niet van.[/quote]

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:44

Betteke schreef:
Sorry,maar ik ken geen enkel sportpaard dat echt hoog presteert en 24/7 buiten wordt gehouden. Graag zou ik hier voorbeelden van willen zien.

Ik weet niet wat jullie sport noemen, maar AR valt daar voor mij zeer zeker niet onder. Die paarden zweten niet of nauwelijks. Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij is AR een vorm van bezigheidstherapie voor het paard.

Verder sluit ik me bij Urielle aan wat argumenten betreft om paarden op stal te houden.

Ik weet niet of het al genoemd is (reageer even enkel hierop) maar bijna alle endurance-paarden worden buiten gehouden. 160 km lopen is ook echte topsport :) daar kan het dus blijkbaar wel en ook met 'bloederige' arabieren.

edit: ook in de IJslander (top)sport worden de paarden buiten gehouden.

Genoeg sportpaarden dus die internationaal presteren en buiten worden gehouden, zowel van het sobere type als het volbloed type.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:34

tita schreef:
Mensen zoals karmijn en muc snap ik heel goed met hier in de omgeving zeker nog of stuk..... Nou noem Es' wat... 1000-5000-10000 pension paardeneigenaren.

Het is hele tijd zelfde groepje wat hier het hoogste woord heeft, vogeltjeM, twiggy, nikas, needje en nog een paar.
Het aantal paarden wat nu nog op het land loopt is wel in minder aandeel dan aantal paarden wat op een stal staat... Van meer dan 20 uur per dag.

Eerst go g topic over weidegang en nu zijn we al op stadium beland dat er goede en slechte paddocks zijn want een slechte paddock is ineens net zo erg als op stal staan.

Maar die fanatiekelingen van weidegang...... Wie rijdt er fanatiek.Was gister op groot concours durf te zweren dat geen enkel paard uit de weide kwam :n
En als ik dadelijk minder zin heb in mijn paard gooi ik hem in Brabant wel op een stukje land en ga ik 2x per week kijken..... Ben ik dan ineens beter voor mijn paarden dan nu?

De situatie zal nooit veranderenin de toekomst komen meer stal paarden

Ik! En mijn paard kàn zelfs op stal maar er staat er oa eentje bij ons op stal die als enige (!) met haar pony internationaal klasse 4 Endurance start. Paard staat 365 per jaar 24/7 buiten in weer of wind. En ze heeft al meerdere prijzen gewonnen als bestgaande ruiter, pony met de beste conditie etc ;). Geloof me nou maar, wedstrijdpaarden die op stal staan, staan op stal voor het gemak van hun baas. Niet omdat het beter voor ze zou zijn. Het kost meer werk en moeite en je zult nog beter moeten rijden voor je winstpunten maar ook een wedstrijdpaard kan (en moet in mijn ogen :o ) gewoon naar buiten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:41

Gini schreef:
paulinebes schreef:
Er zijn inderdaad op dit forum een aantal mensen die bereid zijn steeds weer uit te leggen waarom voldoende bewegingsvrijheid, etc belangrijk is voor het " gemiddelde" paard.

Niemand heeft dat ontkent. Beweging is uiteraard belangrijk voor een paard en ook ik wil en zorg ervoor dat mijn paard voldoende buiten komt. Maar als er dan in dit topic gezegd wordt dat minder dan 10 uur buiten paardonwaardig is, dan kan ik niet anders dan reageren. Want ja, er zijn dagen dat mijn paard minder buiten komt, er zijn dagen dat ze meer buiten komt en er zijn dagen dat ze helemaal niet buiten komt. Als ik dan meteen onrechtstreeks paardonwaardig genoemd wordt, dan voel ik mij uiteraard aangesproken.

Gini, dit is nergens gezegd en dat weet ik omdat ik als ENIGE in dit topic 'hamer' op 10u, voor MIJN paarden. Als je gaat beweren dat hier dingen worden gezegd die niet gezegd zijn, raakt de discussie vervuild en wordt er niet beter van ;). Ik weet niet of ik ooit het woord paardonwaardig heb laten vallen, kan. Sommige dingen zijn ook gewoon paardonwaardig. Of dat nou 24/7 in een wei zonder voer is of 20u op stal met voer.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:49

Oeps, ik ben erg slecht in de quote gedoe, ziet er raar uit :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:50

Tiepfoudt schreef:
@ Betteke: Ik dacht dat AR voor aangespannen rijden stond? Blijkbaar niet dus, mijn excuses. Ik was er werkelijk van overtuigd. Niets gezegd :D

Staat voor academische rijkunst :D

Nens77: maar jij staat toch op een wachtlijst voor een hit-actiefstal? :) En tuurlijk gaat de veiligheid van je kinderen boven alles. Maar het welzijn van mijn paard gaat wel boven het plezier van mijn kind om er zelf naartoe te kunnen e.d. Ik vind dat je een kind het beste meteen kan leren dat dieren behoeften hebben en dat je er ook naar gelang die behoeften voor moet zorgen, en dat dat boven je eigen gemak gaat, en als dat teveel voor je is (wat kan en niet erg is) dat je dan beter een andere hobby kan zoeken. Niet specifiek bedoeld naar jullie situatie maar meer als algemene opmerking zeg maar.

Voor de mensen die zeggen 'ik heb mijn paard voor mijn plezier en ik heb voor mijn plezier bepaalde faciliteiten nodig dus gaat dat boven zijn geluk': bah. Kies dan een andere hobby, jeetje. Ga fietsen of tennissen. Een fiets of een racket kun je opbergen. Een paard niet. Bij het houden van een dier horen verantwoordelijkheden! Dat is bij een paard niet anders dan bij een ander (huis)dier.

karijn schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht, alleen als je ruimte hebt om een paard te houden mag je een paard hebben... :)*

Duh? Als je die ruimte hebt of kan creëren door op een goede plek te gaan staan. Het is zo logisch dat ik niet kan geloven dat je dat gek vindt?

In mijn achtertuin past ook een stal, alleen geen wei of paddock. Dus: ik heb geen plek. En toch zijn ontzettend veel stallingen niet méér plek per paard kwijt. Die hebben er dus ook geen plek voor. Doen het toch. Onlogisch.

Hier op het dorp heb je een stal met binnenbak die in het geheel geen wei hebben (gewoon helemaal niks), ze hebben iets van 3 paddocks en het is een vrij grote stal. Paarden staan dus ook áltijd binnen. En die zijn recentelijk van een andere locatie verhuisd naar deze, spiksplinternieuwe locatie (zelf laten bouwen). Dit is toch een vreemde gang van zaken? Een stal beginnen waar er dus eigenlijk geen plek voor is. En paardeneigenaren die het worst zal wezen, want zij hebben een binnenbak. Op dit soort dingen ben ik erg fel. En ik weet dat heus het gros van de eigenaren in dit topic niet zo is. Maar een aantal volgens mij ook wel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:56

karijn schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht, alleen als je ruimte hebt om een paard te houden mag je een paard hebben... :)*

Nou eigenlijk...is dit nog niet eens zo gek :o. Ruimte is namelijk behoorlijk essentieel :o . Maar dat dit in de huidige situatie geen doorslaggevende factor is en kan zijn, begrijp ik wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:57

Sees schreef:
Gini, dit is nergens gezegd en dat weet ik omdat ik als ENIGE in dit topic 'hamer' op 10u, voor MIJN paarden. Als je gaat beweren dat hier dingen worden gezegd die niet gezegd zijn, raakt de discussie vervuild en wordt er niet beter van ;). Ik weet niet of ik ooit het woord paardonwaardig heb laten vallen, kan. Sommige dingen zijn ook gewoon paardonwaardig. Of dat nou 24/7 in een wei zonder voer is of 20u op stal met voer.

Er zijn veel die nuanceren, dat geef ik toe. Maar er zijn er ook die een zelfde mening als jij zijn toegedaan of daar zelfs radicaler in zijn. Wie was het ook alweer die de nachten op stal in het grijs gebied vond liggen? Komaan, dat is gewoon wit he.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:10

Gini schreef:
Bowen schreef:
Dus je vindt ook dat iemand midden in de stad in een klein tuintje geiten moet kunnen houden, zeggen dat dat niet past is kort door de bocht? Of een hele rits kippen met een haan die de buren elke ochtend uit het bed kraait? Of een paar koeien in een tuintje in een vinexwijk? Allemaal hartstikke kort door de bocht om te zeggen dat dat eigenlijk niet kan, niet past?

Deze vergelijkingen staan natuurlijk op hetzelfde niveau als een paard dat 6 maanden lang 24/7 in een prefab traliebox van 2.90 op 2.90m gehouden wordt. En ik geloof dat we daar al over uit waren dat dat inderdaad niet goed is.
Maar ook bij deze dieren is de grens tussen wat goed en wat slecht is, heel vaag. Hoe groot moet je tuin zijn voordat je kippen mag houden? Hoe groot moet je weitje zijn voordat je geiten mag houden? Koeien staan tijdens de winter ook gewoon permanent in een grote groepsstal.
Een border collie houdt je niet op een appartement met twee fulltime werkende mensen. Maar een rijtjeshuis met een gemiddelde tuin langs een recreatiepark en een thuisblijver die drie keer per dag een grote wandeling gaat maken met de collie, mag dat wel? Of mag je enkel dat ras wanneer je van plan bent schapen te gaan hoeden? Ook in de hondenwereld zie ik honden die gehouden worden op een manier waar ik niet voor zou kiezen. Duitse Herders in een kennel en als ze naar buiten komen moeten ze flink onder appèl, die puppy's in de hondenscholen die ineens commando's krijgt van een wildvreemd persoon. Die vrouw met de Golden Retriever die haar hond laat zwemmen in het kleine vijvertje hier in de buurt, terwijl ik huiver bij het idee om een hond in een stilstaande plas te laten zwemmen waar verschillende watervogels al jaar en dag hun behoefte in doen.

Maar moet ik bovenstaande personen meteen als slecht en hun hond onwaardig bestempelen? Wie denk ik dan wel niet dat ik ben?

Voor mij staat het individuele dier centraal en niet enkele algemene principes die zowaar vanuit een onzichtbare hogere hand opgelegd worden. Als dat dier gelukkig is met de situatie waarin die verkeert, wie ben ik dan om te zeggen dat de eigenaar slecht bezig is? En dan komt het argument van berusting in het lot. Tja, dat doe ik ook. Wie weet hoe gelukkig ik geweest was als mijn ouders Brad Pitt en Angelina Jolie geweest waren en ik lekker rijk was en een hele stal paarden voor mezelf had. Maar ja, ik heb ook zo van die slechte ouders die mij dat niet gunnen. :D

Ik vind het geen slechte vergelijking, als ik een gemiddelde tuin bij een vinexhuis neem dan is dat groter dan welke stal dan ook waar maar 1 paard in gehuisd wordt. Toch zou echt iedereen iemand voor gek verklaren die daar een koe in zet, dat wordt dan zielig voor dat beest genoemd.
Maar heb ik een buitenhuisje, een mooie schuur en een klein beetje meer grond dan vind niemand het zielig als ik 2 koeien daarop zet.

Zo zie ik het met paarden ook, ik zou geen paard gekocht hebben als ik die op een stal moest zetten(dus geheel geen vrije buitengang), net zoals ik geen bordercollie op een flatje zou houden als ik fulltime werk en niet van plan ben met dat dier te gaan werken.
Iemand die een paard heeft, die wel die minimale buitengang geeft met direct sociaal contact en die daarnaast veel tijd in dat paard steekt vind ik prima, dat zou niet mijn ding zijn, maar dat vind ik niet raar, dan zal ik niet zeggen waarom ben je aan een paard begonnen. Net zoals ik dat mens dat een bordercollie neemt en daar uren mee wandelt en dat dier een geestelijke uitdaging geeft, maar geen schapen mee hoedt niet "raar" vind, alhoewel ik het zelf ook niet zo zou doen(nu ben ik geen border mens, dus daar ligt dat dan aan).

Begin je te zien wat ik bedoel? Een konijn in een ukkepukje hokje die er nooit uitkomt heb ik zoiets bij waarom heb je dat dier genomen, een konijn in een groot hok met een uitloop begint al anders te worden, meerdere konijnen met een grote uitloop is idealer.

Ik snap ook wel dat het leven soms kan veranderen en dat je soms in een situatie komt waarin je even moet roeien met de riemen die je hebt, maar weet je van te voren dat je geen ruimte kan bieden, niet aan die wandelbehoefte kan voldoen, niet die eventuele (niet belachelijk hoge) dierenartskosten op kan hoesten en ga zo maar door, neem dan dat dier niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:10

Gini: ik weet niet meer wie dat was. Maar zelf vind ik minstens evenveel buiten als binnen acceptabel (wit als je het zo wilt noemen). Paar uurtjes meer valt voor mij onder het grijze gebied. En er kunnen verzachtende omstandigheden zijn, zoals extra grote boxen met halve wanden. Maar dat laatste komt waarschijnlijk even weinig voor in NL als echt goede 24/7 buitengang in kuddeverband (wat ik zie als absoluut ideaal). De meeste stallen zijn van het 3x3-tralie-type (of hebben zelfs dichte wanden).
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 18-11-13 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:19

Gini schreef:
Voor mij staat het individuele dier centraal en niet enkele algemene principes die zowaar vanuit een onzichtbare hogere hand opgelegd worden. Als dat dier gelukkig is met de situatie waarin die verkeert, wie ben ik dan om te zeggen dat de eigenaar slecht bezig is? En dan komt het argument van berusting in het lot. Tja, dat doe ik ook. Wie weet hoe gelukkig ik geweest was als mijn ouders Brad Pitt en Angelina Jolie geweest waren en ik lekker rijk was en een hele stal paarden voor mezelf had. Maar ja, ik heb ook zo van die slechte ouders die mij dat niet gunnen. :D

Het verschil Gini, is dat jij zélf wat aan je lot kunt doen. Een paard kan dat niet. Berust jij in je lot dan is dat eigen keuze, een paard heeft geen keuze. Die kan niet anders, die moet maar gewoon de grillen en nukken van zijn baas ondergaan...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:21

karijn schreef:

Allemaal (behalve de inentingen) belangrijk maar daar gaat het topic nu eenmaal niet over ;).

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:23

VogeltjeM schreef:
Tiepfoudt schreef:
@ Betteke: Ik dacht dat AR voor aangespannen rijden stond? Blijkbaar niet dus, mijn excuses. Ik was er werkelijk van overtuigd. Niets gezegd :D

Staat voor academische rijkunst :D

Nens77: maar jij staat toch op een wachtlijst voor een hit-actiefstal? :) En tuurlijk gaat de veiligheid van je kinderen boven alles. Maar het welzijn van mijn paard gaat wel boven het plezier van mijn kind om er zelf naartoe te kunnen e.d. Ik vind dat je een kind het beste meteen kan leren dat dieren behoeften hebben en dat je er ook naar gelang die behoeften voor moet zorgen, en dat dat boven je eigen gemak gaat, en als dat teveel voor je is (wat kan en niet erg is) dat je dan beter een andere hobby kan zoeken. Niet specifiek bedoeld naar jullie situatie maar meer als algemene opmerking zeg maar.

Voor de mensen die zeggen 'ik heb mijn paard voor mijn plezier en ik heb voor mijn plezier bepaalde faciliteiten nodig dus gaat dat boven zijn geluk': bah. Kies dan een andere hobby, jeetje. Ga fietsen of tennissen. Een fiets of een racket kun je opbergen. Een paard niet. Bij het houden van een dier horen verantwoordelijkheden! Dat is bij een paard niet anders dan bij een ander (huis)dier.

karijn schreef:

Duh? Als je die ruimte hebt of kan creëren door op een goede plek te gaan staan. Het is zo logisch dat ik niet kan geloven dat je dat gek vindt?

In mijn achtertuin past ook een stal, alleen geen wei of paddock. Dus: ik heb geen plek. En toch zijn ontzettend veel stallingen niet méér plek per paard kwijt. Die hebben er dus ook geen plek voor. Doen het toch. Onlogisch.

Hier op het dorp heb je een stal met binnenbak die in het geheel geen wei hebben (gewoon helemaal niks), ze hebben iets van 3 paddocks en het is een vrij grote stal. Paarden staan dus ook áltijd binnen. En die zijn recentelijk van een andere locatie verhuisd naar deze, spiksplinternieuwe locatie (zelf laten bouwen). Dit is toch een vreemde gang van zaken? Een stal beginnen waar er dus eigenlijk geen plek voor is. En paardeneigenaren die het worst zal wezen, want zij hebben een binnenbak. Op dit soort dingen ben ik erg fel. En ik weet dat heus het gros van de eigenaren in dit topic niet zo is. Maar een aantal volgens mij ook wel.

Daarom moet mijn kind ook in het weekend vroeg haar bed uit om ons paard los te gooien zodat hij er twee keer per dag uitkomt....
Ik sta inderdaad op de lijst voor de hit, echter staat de hit ook op de lijst van de gemeente ivm ontpolderen. Waar ik een beetje bang voor ben, is om mijn paard te verhuizen (als er plaats is) hem een jaar in de hit te kunnen laten en vervolgens naar een reguliere stalling terug te moeten omdat de stal ophoudt met bestaan...
En dan heb ik wellicht een groter probleem want dan is hij gewend aan een andere huisvesting en is de omschakeling veel moeilijker.
Er zijn dus meerdere aspecten en het verhaal ligt wat genuanceerder.
Overigens zijn er hier wel andere stalletjes met weidegang in de zomer maar ook die zijn al van hun grond afgekocht door projectontwikkelaars en in afwachting van waar ze straks naar toe gaan.
Er wordt wel een nieuw stuk aangeboden voor manege en/of pension naar die lap grond moet 6 miljoen kosten geloof ik, en in deze tijd zullen die stalhouders dat zelfs met vereende krachten niet bij elkaar kunnen krijgt ben ik bang.
Snap je nu mijn afwachtende houding ?
Er zijn dus diverse redenen voor en ik zie het niet zitten om te gaan leuren met mijn paard van de ene naar de andere stalling terwijl hij het nu prima doet.
Ik wil gewoon straks definitief naar een andere stal kunnen en niet ergens omstandigheden steeds weer opnieuw beginnen, dat is namelijk ook niet best voor je paard....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:27

Solleke_Noah schreef:
Ik weet niet of het al genoemd is (reageer even enkel hierop) maar bijna alle endurance-paarden worden buiten gehouden. 160 km lopen is ook echte topsport :) daar kan het dus blijkbaar wel en ook met 'bloederige' arabieren.

Ik weet helemaal niet hoe dat internationaal gaat verder dus daar laat ik me niet over uit, maar de paarden die alleen nationale endurances lopen hebben doorgaans geen wedstrijden in de winter en krijgen alleen wat lichte onderhoudstraining, ze scheren er eventueel een streep over of zelfs alleen de baan van de luchtpijp en verder blijven ze in wintervacht en het interesseert ook niemand ook maar ene fluit hoe het paard eruit ziet want daar gaat het helemaal niet om in die tak van sport. Pas in het voorjaar komt alles weer op gang.
Dus met alle respect vind ik dat niet vergelijkbaar.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:33

Gini schreef:
Er zijn veel die nuanceren, dat geef ik toe. Maar er zijn er ook die een zelfde mening als jij zijn toegedaan of daar zelfs radicaler in zijn. Wie was het ook alweer die de nachten op stal in het grijs gebied vond liggen? Komaan, dat is gewoon wit he.

Je kan toegeven dat er veel zijn die nuanceren en dat is super maar dat neemt niet weg dat je iets zei wat niet waar is ;). Dat maakt de discussie nogal moeilijk als je mensen gaat 'beschuldigen (wil het niet zo bot laten overkomen maar kan geen ander woord verzinnen) van iets wat ze niet gezegd hebben :o.

Het is toch ook niet erg als iemand radicaal is in zijn/haar mening? Als je het maar niet op de persoon speelt en een beetje oppast wat je opschrijft. Ik ben behóórlijk radicaal in mijn mening als het gaat om vrije buitengang maar ik probeer wel te wikken en te wegen wat ik opschrijf want het heeft weinig zin om moedwillig mensen tegen me in het harnas te jagen ;).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:34

Bowen, ik heb jouw vergelijking niet slecht genoemd. Jouw vergelijkingen gaan echter over een extreme situatie van een dier op zeer klein stukje. En dat ben ik met je eens. Een paard de rest van zijn leven 24/7 opsluiten in een prefab hokje van nog net geen 9 m² vind ik not done. Dat is een extreme situatie die vermeden moet worden.
Maar los daarvan vind ik het heel moeilijk om mensen wiens paard misschien maar 6 uur buiten komt meteen te veroordelen als slecht bezig en hen toe te roepen dat ze hun paard maar moeten verhuizen. Het hangt er ook weer vanaf hoe de stalsituatie geregeld is om uit te maken hoe acceptabel ik het vind. Een standaard traliebox met twee plakken hooi per dag is weer iets anders dan een ruime stal met onbeperkt hooi. Voor het paard in situatie 1 maakt het dan niet uit dat die twee uur langer buiten staat dan paard 2. Ik denk dat paard 2 dan in een betere situatie leeft.

Een border collie hou je niet op een flatje (=extreme situatie, ben ik met je eens), maar waar gaat het van slecht over naar goed? Een bungalow, een rijhuis, een openstaande woning? Of mag je pas border collies houden als je een vierkantshoeve hebt met 4 hectare grond aan?
Dat is waar het in deze discussie om gaat.

En ook al zijn er veel mensen die in dit topic beweren dat ze 4 uur of 6 buiten wel voldoende vinden, als je dan verder vraagt dan lees je dat ze dat toch eerder een grijs gebied vinden. (zie VogeltjeM, respect voor je bericht) Grijs gebied betekent in andere woorden: niet optimaal, voor verbetering vatbaar, maar kom, het gaat ermee door. En wie zegt dan dat zo is? Wie zegt dat dat voor verbetering vatbaar is? Wie zegt dat het beter kan als het paard nog nooit zo gezond en gelukkig erbij gestaan heeft? Dat vind ik heel moeilijk om te beslissen voor een ander en andermans paard. Ik heb mijn ideeën over paardenhouderij en paardenwelzijn, maar ik ga een persoon die die ideeën niet volgt of het in mijn ogen zelfs minder goed doet daar niet meteen op afrekenen. Want wie zegt dat mijn ideeën de juiste zijn? Misschien wel voor mijn paard, maar waarschijnlijk niet zozeer voor een ander paard.

En de basisbehoeften die vervuld moeten worden, uiteraard. Permanente opsluiting in een hok waar je twee keer inpast zonder enig sociaal contact is voor ieder zoogdier nefast. Ook mensen zijn bv. groepsdieren die in hechte gemeenschappen leven (ook in de tijd dat we nog wild waren ;) ). Maar toch heb je nu een amalgaam van karakters. Je hebt super extraverte personen die op ieder feestje te vinden zijn, die graag voor grote groepen spreken, die leidinggevende functies de max vinden en dan heb je introverte mensen die het niet erg vinden om niet ieder weekend sociaal te zijn, die liever even stilzwijgend op de trein zitten, die het niet erg vinden om met oudjaar op hun eentje te vieren. Maar in se blijft het een groepsdier. Sluit een introverte persoon permanent af van ieder sociaal contact en ook die wordt ongelukkig op den duur.
Ook bij honden merken en erkennen we die verschillen. Iedereen kent wel het cliché van de speelse Golden Retriever pup die met iedere hond vriend is en de ietwat teruggetrokken en op zichzelf zijnde Akita Inu.
Ook bij katten zien we de verschillen van een kat die liever door soortgenoten met rust gelaten wil worden, die liever binnen op de stoof ligt te bakken. En de kat die met iedere buurtkat kent, die er van ' s ochtends vroeg op uittrekt en niets liever doet dan door velden en weilanden struinen.

En dan komen we aan het paard. Paarden zijn blijkbaar dieren die dat niet hebben. Waar maar 1 devies geldt: hoe meer naar buiten en hoe meer sociaal contact, hoe gelukkiger ze zijn. Punt, einde, that's it. Een paard dat 6 uur buiten komt, wordt met een "nja, nja, ok, als het moet, ja, ok....maar het kan beter" onthaald.
Ik snap dat niet. Iedereen zegt wel dat paarden individuen zijn, maar als puntje bij paaltje komt wordt dat van tafel geveegd en is een paard toch maar een dier dat enkel gelukkig kan zijn door middel van veel beweging. Kan het niet 24/7 dan daar best zo dicht mogelijk tegenaan.

Ik snap het niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:38

Sees schreef:
Je kan toegeven dat er veel zijn die nuanceren en dat is super maar dat neemt niet weg dat je iets zei wat niet waar is ;). Dat maakt de discussie nogal moeilijk als je mensen gaat 'beschuldigen (wil het niet zo bot laten overkomen maar kan geen ander woord verzinnen) van iets wat ze niet gezegd hebben :o.

Ik schrijf niets op wat niet waar is. Er zijn nu ondertussen al drie mensen die toegegeven hebben dat 8 uur of 10 uur buiten voor hun toch in het grijs gebied valt, terwijl dat dus voor mij gewoon wit is zeker in de winter. Je ziet dat naarmate het topic vordert die grenzen toch stiekem naar omhoog gaan. Heel stiekem is 6 uur buiten toch echt te weinig, niet alleen voor jou Sees. ;) Tot dusver heb ik dus geen halve waarheden verkondigt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:43

Urielle schreef:
Ik weet helemaal niet hoe dat internationaal gaat verder dus daar laat ik me niet over uit, maar de paarden die alleen nationale endurances lopen hebben doorgaans geen wedstrijden in de winter en krijgen alleen wat lichte onderhoudstraining, ze scheren er eventueel een streep over of zelfs alleen de baan van de luchtpijp en verder blijven ze in wintervacht en het interesseert ook niemand ook maar ene fluit hoe het paard eruit ziet want daar gaat het helemaal niet om in die tak van sport. Pas in het voorjaar komt alles weer op gang.
Dus met alle respect vind ik dat niet vergelijkbaar.

Niet vergelijkbaar inderdaad want 160km Endurance is wel wat zwaarder dan twee keer 5 minuten een proefje rijden ;). De ruiter bij ons op stal waar ik het over had rijd nog wel wedstrijden hoor. Niet in december en januari maar in november heeft ze er nog een gereden. En haar onderhoudstrainingsritjes zijn wel even wat anders dan het gemiddelde recreatieritje ;). En ja haar pony is volledig geschoren.

Ik heb de indruk dat met name dressuurruiters moeilijk doen over de buitengang van hun paard :o. De SGW/endurance en springruiters zijn volgens mij doorgaans wat vooruitstrevender in hun gedachtengang omtrent het bieden van buitengang aan hun paard. De organisatie die aan de 'top' van de dressuursport staat is nou ook niet direct het toonbeeld van een moderne instelling natuurlijk ;).

En Urielle, zoals ik al zei, je zal met een ongeschoren buitenpaard (waarom een buitenpaard niet gewoon geschoren kan worden begrijp ik alleen even niet) er meer aan moeten rijden voor je winstpunt. Maar dan kun je dus wel extra trots op jezelf zijn als je ondanks alle bezwaren, tóch je punten rijdt;).

Pfff typen blijft moeilijk op de vroege maandag, heb wel 3x aangepast :D.
Laatst bijgewerkt door Sees op 18-11-13 12:54, in het totaal 4 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:44

Dat van 24/7 is toch vooral de mening van VogeltjeM? Ik vind niet dat 24/7 ideaal voor elk paard is. Ik vind echter wel dat inpricipe elk paard gewoon een paar uur per dag naar buiten moet komen in vrijheid met
soortgenoten (ja uitzondering daargelaten enzovoort enzovoort). De titel van het topic is immers paarden die ALTIJD op stal staan. En dat kom nog steeds ontzettend veel voor. En dat vind ik echt niet kunnen. Dat de een daar extremer in is dan de ander, ben ik wat dat betreft eens met sees. Dat is niet erg, als je respectvol toe blijft. En dat daar misschien wat harde woorden in vallen, tja, het is ook een pittige discussie maar niemand wordt op de man aangevallen n aar mijn idee.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 18-11-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:45

Gini schreef:
Niemand heeft dat ontkent. Beweging is uiteraard belangrijk voor een paard en ook ik wil en zorg ervoor dat mijn paard voldoende buiten komt. Maar als er dan in dit topic gezegd wordt dat minder dan 10 uur buiten paardonwaardig is, dan kan ik niet anders dan reageren. Want ja, er zijn dagen dat mijn paard minder buiten komt, er zijn dagen dat ze meer buiten komt en er zijn dagen dat ze helemaal niet buiten komt. Als ik dan meteen onrechtstreeks paardonwaardig genoemd wordt, dan voel ik mij uiteraard aangesproken.

Het gaat om dit stukje Gini, dit heeft volgens mij niemand beweerd ;). Dus ja, geen halve maar volledige onwaarheden :o.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:47

Misschien niet paardonwaardig, wel boktonwaardig...