Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karijn schreef:Ja, ik vind het kort door de bocht. Er wordt hier inmiddels enkel gesproken over ruimte als primaire basisbehoefte voor een paard. Dus een paard hoeft niet te eten, heeft geen inentingen nodig, een hoefsmid voor zijn lange tenen, geen deken tegen extreme weersomstandigheden, geen water om te drinken?
karijn schreef:Als het topic gaat over binnen en buiten en wat het beste is voor een paard, dan kan je mijns inziens niet om andere factoren heen gaan die meespelen. Ik constateer dat enkelen nu alleen nog maar naar ruimte kijken, andere argumenten die worden aangevoerd waarom iemand een bepaalde keuze heeft gemaakt, worden meteen van de vloer geveegd in het kader van ruimte. Ja, dat vind ik kort door de bocht.
Tiepfoudt schreef:@ Nens77: Op het moment dat jij besluit een paard te gaan houden, moet je in mijn opzicht ervoor zorgen dat je een optimale leefomgeving voor het dier kunt creëren. Klinkt heel drastisch, omdat het voor maar heel weinig mensen mogelijk is een dergelijke situatie te realiseren. Ik ben alleen maar van mening dat het welzijn van je paard op nummer een staat en op nummer twee jouw eigen wensen. Ik kan nog zoveel van paarden houden en er nog zo goed voor willen zorgen, als ik geen fatsoenlijke leefomgeving voor mijn paard zou kunnen realiseren, nee, dan moet je volwassen genoeg kunnen zijn om te beslissen dat het niet voor jouw is weggelegd. Heel mooi dat we allemaal hobby's hebben, als er simpelweg geen plek voor is, dan heb je pech. Life is a bitch, maar het leven gaat echt wel door zonder paard.
Ik heb een manegepony gekocht en laten staan waar hij stond, dusssss ik had hem dan lekker manegepaard moeten laten of meteen doorverkopen omdat ik niet paardwaardig ben ?
Daarnaast ben ik moeder van 3 geweldige kinderen en op dit moment gaat de veiligheid dus VOOR een andere accomodatie voor mijn paard.
Ten eerste staat mijn paard hier al jaren en doet hij het er goed op (hij weet dus ook niet anders) ten tweede heeft hij het al stukken beter dan eerst. Natuurlijk streef ik ernaar om het in de toekomst nog beter te doen, maar voor nu gaat dat niet omdat ik dan mijn dochter tekort doe.
Als ouder komt namelijk ten alle tijde je kind op de eerste plaats.Voor mensen met kinderen, die zullen dit veelal begrijpen, mensen zonder begrijpen dat een stuk minder....
Als het topic gaat over binnen en buiten en wat het beste is voor een paard, dan kan je mijns inziens niet om andere factoren heen gaan die meespelen. Ik constateer dat enkelen nu alleen nog maar naar ruimte kijken, andere argumenten die worden aangevoerd waarom iemand een bepaalde keuze heeft gemaakt, worden meteen van de vloer geveegd in het kader van ruimte. Ja, dat vind ik kort door de bocht.
Betteke schreef:Sorry,maar ik ken geen enkel sportpaard dat echt hoog presteert en 24/7 buiten wordt gehouden. Graag zou ik hier voorbeelden van willen zien.
Ik weet niet wat jullie sport noemen, maar AR valt daar voor mij zeer zeker niet onder. Die paarden zweten niet of nauwelijks. Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij is AR een vorm van bezigheidstherapie voor het paard.
Verder sluit ik me bij Urielle aan wat argumenten betreft om paarden op stal te houden.
tita schreef:Mensen zoals karmijn en muc snap ik heel goed met hier in de omgeving zeker nog of stuk..... Nou noem Es' wat... 1000-5000-10000 pension paardeneigenaren.
Het is hele tijd zelfde groepje wat hier het hoogste woord heeft, vogeltjeM, twiggy, nikas, needje en nog een paar.
Het aantal paarden wat nu nog op het land loopt is wel in minder aandeel dan aantal paarden wat op een stal staat... Van meer dan 20 uur per dag.
Eerst go g topic over weidegang en nu zijn we al op stadium beland dat er goede en slechte paddocks zijn want een slechte paddock is ineens net zo erg als op stal staan.
Maar die fanatiekelingen van weidegang...... Wie rijdt er fanatiek.Was gister op groot concours durf te zweren dat geen enkel paard uit de weide kwam
En als ik dadelijk minder zin heb in mijn paard gooi ik hem in Brabant wel op een stukje land en ga ik 2x per week kijken..... Ben ik dan ineens beter voor mijn paarden dan nu?
De situatie zal nooit veranderenin de toekomst komen meer stal paarden
Gini schreef:paulinebes schreef:Er zijn inderdaad op dit forum een aantal mensen die bereid zijn steeds weer uit te leggen waarom voldoende bewegingsvrijheid, etc belangrijk is voor het " gemiddelde" paard.
Niemand heeft dat ontkent. Beweging is uiteraard belangrijk voor een paard en ook ik wil en zorg ervoor dat mijn paard voldoende buiten komt. Maar als er dan in dit topic gezegd wordt dat minder dan 10 uur buiten paardonwaardig is, dan kan ik niet anders dan reageren. Want ja, er zijn dagen dat mijn paard minder buiten komt, er zijn dagen dat ze meer buiten komt en er zijn dagen dat ze helemaal niet buiten komt. Als ik dan meteen onrechtstreeks paardonwaardig genoemd wordt, dan voel ik mij uiteraard aangesproken.
Tiepfoudt schreef:@ Betteke: Ik dacht dat AR voor aangespannen rijden stond? Blijkbaar niet dus, mijn excuses. Ik was er werkelijk van overtuigd. Niets gezegd
karijn schreef:Dat is wel heel kort door de bocht, alleen als je ruimte hebt om een paard te houden mag je een paard hebben...
karijn schreef:Dat is wel heel kort door de bocht, alleen als je ruimte hebt om een paard te houden mag je een paard hebben...
Sees schreef:Gini, dit is nergens gezegd en dat weet ik omdat ik als ENIGE in dit topic 'hamer' op 10u, voor MIJN paarden. Als je gaat beweren dat hier dingen worden gezegd die niet gezegd zijn, raakt de discussie vervuild en wordt er niet beter van. Ik weet niet of ik ooit het woord paardonwaardig heb laten vallen, kan. Sommige dingen zijn ook gewoon paardonwaardig. Of dat nou 24/7 in een wei zonder voer is of 20u op stal met voer.
Gini schreef:Bowen schreef:Dus je vindt ook dat iemand midden in de stad in een klein tuintje geiten moet kunnen houden, zeggen dat dat niet past is kort door de bocht? Of een hele rits kippen met een haan die de buren elke ochtend uit het bed kraait? Of een paar koeien in een tuintje in een vinexwijk? Allemaal hartstikke kort door de bocht om te zeggen dat dat eigenlijk niet kan, niet past?
Deze vergelijkingen staan natuurlijk op hetzelfde niveau als een paard dat 6 maanden lang 24/7 in een prefab traliebox van 2.90 op 2.90m gehouden wordt. En ik geloof dat we daar al over uit waren dat dat inderdaad niet goed is.
Maar ook bij deze dieren is de grens tussen wat goed en wat slecht is, heel vaag. Hoe groot moet je tuin zijn voordat je kippen mag houden? Hoe groot moet je weitje zijn voordat je geiten mag houden? Koeien staan tijdens de winter ook gewoon permanent in een grote groepsstal.
Een border collie houdt je niet op een appartement met twee fulltime werkende mensen. Maar een rijtjeshuis met een gemiddelde tuin langs een recreatiepark en een thuisblijver die drie keer per dag een grote wandeling gaat maken met de collie, mag dat wel? Of mag je enkel dat ras wanneer je van plan bent schapen te gaan hoeden? Ook in de hondenwereld zie ik honden die gehouden worden op een manier waar ik niet voor zou kiezen. Duitse Herders in een kennel en als ze naar buiten komen moeten ze flink onder appèl, die puppy's in de hondenscholen die ineens commando's krijgt van een wildvreemd persoon. Die vrouw met de Golden Retriever die haar hond laat zwemmen in het kleine vijvertje hier in de buurt, terwijl ik huiver bij het idee om een hond in een stilstaande plas te laten zwemmen waar verschillende watervogels al jaar en dag hun behoefte in doen.
Maar moet ik bovenstaande personen meteen als slecht en hun hond onwaardig bestempelen? Wie denk ik dan wel niet dat ik ben?
Voor mij staat het individuele dier centraal en niet enkele algemene principes die zowaar vanuit een onzichtbare hogere hand opgelegd worden. Als dat dier gelukkig is met de situatie waarin die verkeert, wie ben ik dan om te zeggen dat de eigenaar slecht bezig is? En dan komt het argument van berusting in het lot. Tja, dat doe ik ook. Wie weet hoe gelukkig ik geweest was als mijn ouders Brad Pitt en Angelina Jolie geweest waren en ik lekker rijk was en een hele stal paarden voor mezelf had. Maar ja, ik heb ook zo van die slechte ouders die mij dat niet gunnen.
Gini schreef:Voor mij staat het individuele dier centraal en niet enkele algemene principes die zowaar vanuit een onzichtbare hogere hand opgelegd worden. Als dat dier gelukkig is met de situatie waarin die verkeert, wie ben ik dan om te zeggen dat de eigenaar slecht bezig is? En dan komt het argument van berusting in het lot. Tja, dat doe ik ook. Wie weet hoe gelukkig ik geweest was als mijn ouders Brad Pitt en Angelina Jolie geweest waren en ik lekker rijk was en een hele stal paarden voor mezelf had. Maar ja, ik heb ook zo van die slechte ouders die mij dat niet gunnen.
karijn schreef:Ja, ik vind het kort door de bocht. Er wordt hier inmiddels enkel gesproken over ruimte als primaire basisbehoefte voor een paard. Dus een paard hoeft niet te eten, heeft geen inentingen nodig, een hoefsmid voor zijn lange tenen, geen deken tegen extreme weersomstandigheden, geen water om te drinken?
VogeltjeM schreef:Tiepfoudt schreef:@ Betteke: Ik dacht dat AR voor aangespannen rijden stond? Blijkbaar niet dus, mijn excuses. Ik was er werkelijk van overtuigd. Niets gezegd
Staat voor academische rijkunst
Nens77: maar jij staat toch op een wachtlijst voor een hit-actiefstal?En tuurlijk gaat de veiligheid van je kinderen boven alles. Maar het welzijn van mijn paard gaat wel boven het plezier van mijn kind om er zelf naartoe te kunnen e.d. Ik vind dat je een kind het beste meteen kan leren dat dieren behoeften hebben en dat je er ook naar gelang die behoeften voor moet zorgen, en dat dat boven je eigen gemak gaat, en als dat teveel voor je is (wat kan en niet erg is) dat je dan beter een andere hobby kan zoeken. Niet specifiek bedoeld naar jullie situatie maar meer als algemene opmerking zeg maar.
Voor de mensen die zeggen 'ik heb mijn paard voor mijn plezier en ik heb voor mijn plezier bepaalde faciliteiten nodig dus gaat dat boven zijn geluk': bah. Kies dan een andere hobby, jeetje. Ga fietsen of tennissen. Een fiets of een racket kun je opbergen. Een paard niet. Bij het houden van een dier horen verantwoordelijkheden! Dat is bij een paard niet anders dan bij een ander (huis)dier.karijn schreef:Dat is wel heel kort door de bocht, alleen als je ruimte hebt om een paard te houden mag je een paard hebben...
Duh? Als je die ruimte hebt of kan creëren door op een goede plek te gaan staan. Het is zo logisch dat ik niet kan geloven dat je dat gek vindt?
In mijn achtertuin past ook een stal, alleen geen wei of paddock. Dus: ik heb geen plek. En toch zijn ontzettend veel stallingen niet méér plek per paard kwijt. Die hebben er dus ook geen plek voor. Doen het toch. Onlogisch.
Hier op het dorp heb je een stal met binnenbak die in het geheel geen wei hebben (gewoon helemaal niks), ze hebben iets van 3 paddocks en het is een vrij grote stal. Paarden staan dus ook áltijd binnen. En die zijn recentelijk van een andere locatie verhuisd naar deze, spiksplinternieuwe locatie (zelf laten bouwen). Dit is toch een vreemde gang van zaken? Een stal beginnen waar er dus eigenlijk geen plek voor is. En paardeneigenaren die het worst zal wezen, want zij hebben een binnenbak. Op dit soort dingen ben ik erg fel. En ik weet dat heus het gros van de eigenaren in dit topic niet zo is. Maar een aantal volgens mij ook wel.
Solleke_Noah schreef:Ik weet niet of het al genoemd is (reageer even enkel hierop) maar bijna alle endurance-paarden worden buiten gehouden. 160 km lopen is ook echte topsportdaar kan het dus blijkbaar wel en ook met 'bloederige' arabieren.
Gini schreef:Er zijn veel die nuanceren, dat geef ik toe. Maar er zijn er ook die een zelfde mening als jij zijn toegedaan of daar zelfs radicaler in zijn. Wie was het ook alweer die de nachten op stal in het grijs gebied vond liggen? Komaan, dat is gewoon wit he.
Sees schreef:Je kan toegeven dat er veel zijn die nuanceren en dat is super maar dat neemt niet weg dat je iets zei wat niet waar is. Dat maakt de discussie nogal moeilijk als je mensen gaat 'beschuldigen (wil het niet zo bot laten overkomen maar kan geen ander woord verzinnen) van iets wat ze niet gezegd hebben
.
Urielle schreef:Ik weet helemaal niet hoe dat internationaal gaat verder dus daar laat ik me niet over uit, maar de paarden die alleen nationale endurances lopen hebben doorgaans geen wedstrijden in de winter en krijgen alleen wat lichte onderhoudstraining, ze scheren er eventueel een streep over of zelfs alleen de baan van de luchtpijp en verder blijven ze in wintervacht en het interesseert ook niemand ook maar ene fluit hoe het paard eruit ziet want daar gaat het helemaal niet om in die tak van sport. Pas in het voorjaar komt alles weer op gang.
Dus met alle respect vind ik dat niet vergelijkbaar.
Gini schreef:Niemand heeft dat ontkent. Beweging is uiteraard belangrijk voor een paard en ook ik wil en zorg ervoor dat mijn paard voldoende buiten komt. Maar als er dan in dit topic gezegd wordt dat minder dan 10 uur buiten paardonwaardig is, dan kan ik niet anders dan reageren. Want ja, er zijn dagen dat mijn paard minder buiten komt, er zijn dagen dat ze meer buiten komt en er zijn dagen dat ze helemaal niet buiten komt. Als ik dan meteen onrechtstreeks paardonwaardig genoemd wordt, dan voel ik mij uiteraard aangesproken.