Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:09

Heb ook een berichtje van Imker gehad en zij wil ze morgen afleveren! Dat is pas service!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:12

Super!!
Komt vast allemaal goed, veel succes!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:23

Ja jongens, super he?!? Nou nog m'n merrie weer terug op stal. Je beseft je weer eens goed hoe kwetsbaar ze zijn en hoe blij je moet zijn als alles 'gewoon' loopt.... Tel je zegeningen!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:26

We gaan allemaal voor jou duimen dat het goed komt met jouw merrie en dat ze lekker zal genieten in haar korrelstal.

Heb hier ook ooit koliek meegemaakt....600 kg is dan erg kwetsbaar.
STERKTE en heel veel SUCCES toegewenst!

Wel even laten weten hoe het met haar gaat hè.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:31

wuswa schreef:
Ja jongens, super he?!? Nou nog m'n merrie weer terug op stal. Je beseft je weer eens goed hoe kwetsbaar ze zijn en hoe blij je moet zijn als alles 'gewoon' loopt.... Tel je zegeningen!

Heb in belgie klanten waar paarden staan die stro-allergisch zijn,en sedert ze daar op strokorrels staan,is er van allergie geen sprake meer.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:51

het zal best wel ergens staan op de vorige bladzijdes,maar toch maar even hier mijn vraag:

heeft iemand ervaring met de Zeohorse als toevoeging aan de stropellets?

tijdens mijn bezoek aan iemand die strokorrels had (de Chopped versie) vond ik dat daar een hele sterke ammoniak geur aanwezig was.

nu kan dat komen, dat deze mensen een hele dunne laag strokorrels op de bodem had.
Door de toevoeging van de Zeohorse zou dit probleem kunnen worden opgelost?

( binnenkort komt de Zeopellet, waaraan de Zeohorse is toegevoegd )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:56

Ik heb enige tijd geleden als noodoplossing Zeoliet Crushed gebruikt.. en heb daarmee ook de ervaring dat de stallen erg gaan stinken. Dat probleem heb ik met Strovan helemaal niet!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:24

Ik heb op het moment dolsma korrels, en merk zeker 's ochtends dat er een amoniak lucht hangt. Ook vind ik er erg veel peoder in de zakken zitten. Zitten hier tevreden dolsma gebruikers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:30

Ik heb nu nieuwe Ecobodem korrels en nu heb ik ook geen ammoniakstank meer. Paarden lopen nog op de wei en krijgen nu sinds kort weer brok en vers hooi erbij. Ik ga het in de gaten houden omdat het voerpatroon is veranderd.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:49

dus er zit verschil in de merken qua geur ...

zijn er ook prijsverschillen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:07

Ja, Strovan is verweg het duurst. Dan is er verschil in grootte van pallet, ik heb 50 zakken.

Las in een ander topic dat stro erg duur is geworden, dus zal ook wel invloed gaan krijgen op de korrels.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:59

Strovan mag dan wel wat duurder zijn.. maar goedkoop is kennelijk toch duurkoop - dat is mij wel met de Zeoliet Crushed gebleken. Bovendien zit er in de Strovanzakken 20 kilo, dus als je het zo omrekent is het niet duurder! In de Crushed zakken zat maar 14 kg, waarvan ruim de helft stof was en geen geplette korrel. Ik betaal liever wat meer voor een product dat in alle opzichten goed voldoet en waar je lang plezier van hebt, dan iets waar je na twee dagen (!!) al vergaat van de stank én stof. Door het feit dat Strovan niet stoft, een goede consistentie heeft en geen vreselijke ammonikalucht afgeeft vind ik m'n centjes goed besteed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:00

van crushed weet ik niet, Ecobodem heeft ook 20 kg en scheelde mij 50 euro en dat vind ik de moeite.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:46

Ik had nog 2 zakken zeoliet(chopped) en ik heb mijn hele stal leeg gehaald en in het kippen en konijnen gedeelte die zakken zeoliet gedaan en in de ponystallen ieder 1 zak strovan(de ponystallen worden nu ook alleen maar gebruikt door de kippen en konijnen).
Ik vind dat de strovan korrels een veel betere structuur hebben als ze uit elkaar gevallen zijn(ik heb ze nat gespoten).
In de zakken van de zeoliet zat ook heel veel gruis en nu het uit elkaar gevallen is ziet he er veel stoffiger uit dan de strovan korrels.
Ik denk dat mijn voorkeur toch echt uitgaat naar de strovan korrels!

Voor dat ik mijn pony in heb laten slapen stond hij op een mengsel van dolsma en zeoliet korrels en ik vond het vaak erg stoffig met uitmesten,ik moest het regelmatig nat sproeien om het stoffen te voorkomen.
Ik ben benieuwd hoe dat met de strovan korrels gaat als het opgedroogd is(het is nu nog wat vochtig van het natsproeien)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:41

cremellogek schreef:
Ik heb op het moment dolsma korrels, en merk zeker 's ochtends dat er een amoniak lucht hangt. Ook vind ik er erg veel peoder in de zakken zitten. Zitten hier tevreden dolsma gebruikers?

Yeps, ik ben er super tevreden over. Je ruikt alleen ammoniaklucht als ze net geplast hebben, verder niet.
Misschien ligt het aan de manier van gebruiken?
Ik vind er ook niet bijzonder veel poeder in zitten. Wanneer heb jij je pallet gekregen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:02

Amoniak ontstaat toch pas later? Niet als ze plassen meteen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:23

Nou ja, dan is het pieslucht, geef het een naampje. Ik ruik iig geen ammoniaklucht, pas als ik de natte plek eruit haal, maar dat is logisch.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 23:01

Vandaag de stal van Furia eens flink uitgemest. Het is een smeerlap 1ste klas. Ze is een veranderlijke bonte PRE merrie. Waar haar kont is, laat ze het vallen. Altijd onder de stront vlekken, dus een veranderlijke bonte :+

Ik ben in februari begonnen. Ik heb nog nooit de stal helemaal leeggehaald. Vandaag heb ik alleen de natte plekken eruit gehaald. Geen ammoniaklucht!!!!! Ik ruik de geur van de onderste gedeelte van mest die net uit de mestput wordt gehaald. Zoiets. Geen ammoniak te bekennen.
Ik gebruik een merkloze strokorrel. Ik heb strovan gehad, maar deze korrel bevalt veel beter. Ik betaal voor 20 kg 6.50. Ik doe met 1 zak ongeveer 1 tot 1 1/2 week. Ze staan bij mij overdag buiten.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:27

Fitzroy schreef:
cremellogek schreef:

Yeps, ik ben er super tevreden over. Je ruikt alleen ammoniaklucht als ze net geplast hebben, verder niet.
Misschien ligt het aan de manier van gebruiken?
Ik vind er ook niet bijzonder veel poeder in zitten. Wanneer heb jij je pallet gekregen?

Ik heb ze nu een week of 4 geleden gekregen, dat waren 65 zakken van 15 kg. Ik moest na een paar dagen er al stinkende natte plekken uit halen.
Dus volgende keer wil ik een ander merk proberen. Wat ben je kwijt voor een pallet strovan?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:27

O, ik heb een pallet gekregen met 36 zakken van 20 kilo. Dan heb jij dus duidelijk andere.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 19:37

Ik heb geloof ik 243 euro betaald voor een pallet strovan(36 zakken van 20 kilo).
Ik geloof dat het nu weer duurder is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:03

Ik 300 Euro voor 50 pakken van 20 kg (Ecobodem)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:25

Hier voor 60 zakken van 14 kg. chopped € 252 betaald.

Dus chopped Zeolite € 0,30 p/kg
Ecobodem € 0,33 p/kg
Strovan € 0,33 p/kg

Prijzen liggen dus dicht bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:54

Kan in niet rekenen :oo

Ik kom op 6 euro per pak voor Ecobodem en 6,75 voor Strovan, vind ik wel veel verschil, als het alleen maar extra transportkosten zijn, dan levert Ecobodem kennelijk gratis.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:00