Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:39

Wij hebben toendertijd kokos los laten komen, ook in de zomer zonder sproeien was de bak veeeel beter dan zonder de kokos. Wij hebben hier ook mul zandgrond en zonder toplaag is er niet te rijden als het te droog word.

In de winter was het met de kokos als het erg nat was soms wat gladder, maar onze oplossing is de rijbak om het jaar los te laten werken door een diepwoeler. Op die manier blijft het water gewoon naar beneden zakken en houd je een goed berijdbare bak in zomer en winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:25

Elisa2 schreef:
In de winter was het met de kokos als het erg nat was soms wat gladder, maar onze oplossing is de rijbak om het jaar los te laten werken door een diepwoeler. Op die manier blijft het water gewoon naar beneden zakken en houd je een goed berijdbare bak in zomer en winter.

Gebruikte jij de lange vezel of de korte? Ik kreeg namelijk een offerte van kokosystems en die zijn overgegaan op een kortere vezel (2-5cm) en kleinere baaltjes van 25 kilo zodat de boel makkelijker te hanteren is.
Die kleinere baaltjes lijkt me trouwens wel zalig, want ik las al rampverhalen van hoe lang het duurde om die grote balen nat te krijgen en over de bak te verdelen. Wij hebben geen water in de bak bij de hand (eventueel een tuinslang) dus dan klinkt dit wel zo simpel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:16

Wij hadden lange vezels en was erg moeilijk om het er goed doorheen en het eronder te krijgen, daar kwam dus ook de gladheid vandaan. Toen het er eenmaal goed onder zat hadden we daar geen last meer van. Kleinere baaltjes en korte vezels lijken mij een stuk handiger inderdaad!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:10

Ik denk alleen dat korte vezels nóg sneller zullen verteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:03

Dat zou kunnen...wij hebben de kokosvezels inmiddels al 6/7 jaar liggen. Later nog 3 balen lange vezel gekocht en her en der wat verspreid en opgevuld als dat nodig was. Moeten in deze tijd wel veel sproeien maar heb niks te klagen over de bodem verder sinds de kokos.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:24

Wij hadden de korte vezels, gegarandeerd voor 7-10 jaar ma toen er na 3 jaar niets van over was gaven ze niet thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:37

Had jij ze ook van kokosystems?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:40

Nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:24

Hmm, ik ben na het zien van de offerte toch wel heel erg in kokosystems geinteresseerd. Niet alleen door de kortere makkelijker te verwerken vezels en de handigere kleinere baaltjes, maar vooral ook om de prijs, die valt me namelijk reuze mee, ik dacht dat een hele bak vol al snel richting de €1500 zou gaan.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:05

Ik was 650 euro kwijt en dan nog een loonwerker om het onder te werken, maar dat deed vriend van ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:01

Poeh, ik heb eindelijk alle 90+ pagina's van dit topic gelezen. :list:
Als ik alle ervaringen moet samenvatten en die ook koppel aan het product waar die ervaringen mee waren opgedaan (ook niet altijd meteen duidelijk) dan lijkt dit de kokos-conclusie: het belangrijkste lijkt dat er 2 groepen zijn, kokos met lange vezels en kokos met korte vezels.

Lange vezels van 5-15 cm:
- gaan langer mee, maar ook geen 10 jaar maar eerder 3-5 jaar
- kunnen glad worden in de winter als de lange vezels bovenop komen te liggen
- zelf in de bak verwerken is riskant en kan leiden tot hobbels omdat het zich moeilijk door het zand laat werken, beste dus door een professional laten doen
- als het verwerken eenmaal fout is gegaan door hobbels en klontvorming door kluwens lange vezels dan is dit heel moeilijk weer te herstellen
- de grote en zware balen zijn niet hanteerbaar in je eentje
- je kunt de bak niet meer goed slepen of openwerken omdat je dan de vezels meesleept
- langere vezels betekenen een stabielere bodem

Korte vezels van 2-5cm:
- Gaan minder lang mee; max 2-3jaar
- in de winter niet glibberig doordat de korte vezels vermengd blijven met zand
- kleine baaltjes zijn makkelijker te hanteren en korte vezels zijn makkelijker te mengen met zand, dus kan ook zelf gedaan worden
- bak kan nog steeds gesleept en opengewerkt worden omdat de vezels te kort zijn om meegetrokken te worden
- vezels zijn korter, dus de bodem wordt wel stabieler maar niet net zo stabiel als bij de lange vezels

In het algemeen lijkt de consensus over kokos in dit topic te zijn:
- rot niet en stinkt niet als het gedroogd is maar verdwijnt wel binnen een paar jaar: misschien gewoon door slijtage door het zand?
- maakt de bak stabieler bij regen en droogte
- zand blijft beter liggen en kokos houdt de bak vochtiger dus minder stof
- voor het beste stabiele bodemeffect moet de kokosvezel in de zomer regelmatig natgehouden worden: als hij uitdroogt wordt de bodem losser maar nog steeds vaster dan met alleen zand
- jaarlijks een kleine hoeveelheid bijstrooien lijkt de norm
- paarden eten het niet op
- je moet voorgedroogde kokosvezel gebruiken, anders is het zo weg
- als de kokos na een paar jaar verdwenen is is deze ook echt verdwenen (tot stof vergaan?) en bestaat de bak weer alleen uit zand, niet zoals bij houtsnippers die het zand verontreinigen met rottend organisch materiaal en het voor altijd glibberiger maken
- kokos verbetert de waterafvoer van de bak, maar slibt de drainage niet dicht in tegenstelling tot houtsnippers
- en last but nog least: iedereen is blijer met kunststof vezels omdat kokos maar zo kort meegaat. 8-)
Ben ik nog iets vergeten?

@ Delphi2: daar kwam de offerte van kokosystems hier ook op uit. Ik had eigenlijk veel erger verwacht, en ben blij dat ze het nu in kleine baaltjes met korte vezels leveren, want doordat je het dan veilig zelf door de bak kunt werken ben je niet afhankelijk van loonwerkers.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:06

xyzutu2 schreef:
@ Delphi2: daar kwam de offerte van kokosystems hier ook op uit. Ik had eigenlijk veel erger verwacht, en ben blij dat ze het nu in kleine baaltjes met korte vezels leveren, want doordat je het dan veilig zelf door de bak kunt werken ben je niet afhankelijk van loonwerkers.

Hoe wil je het zelf door de bak werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:14

Als ik afga op wat ik heb gelezen: de 30 baaltjes netjes over de bak verspreiden waarbij elke baal uiteindelijk zo'n 2,5 vierkante meter moet bedekken. Afhankelijk van hoe strak ze geperst zijn natmaken of zo over die 2,5 meter verspreiden. Dan ligt het bovenop het zand en is het stuiven in elk geval al afgelopen en lopen de paarden het er zelf doorheen of je helpt het bijvoorbeeld door het op de hoefslag het zelf al 'onder te schoffelen'.

Dit wordt ook met de grote balen met lange vezels zo gedaan door mensen die het zelf doen, dus dan lijkt het me met kleine balen en korte vezels eigenlijk alleen maar makkelijker gaan. Bij de grote balen met lange vezels was het belangrijkste probleem namelijk dat de vezels niet van elkaar los kwamen en je een soort bordjes van kokos de bak in gooide en die ook niet uit zichzelf loskwamen omdat de vezels in elkaar grepen.
Je zult er nog steeds 1 a 2 dagen mee bezig zijn met het verspreiden/deels onderwerken van de korte vezels, maar op dit moment sleep ik zelf 2x per week 3 kwartier met de hand de bak dus ik ben wel gewend aan dat een goede bak bloed, zweet en tranen vergt. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:27

Wij hebben het er wel echt onder moeten frezen, maar goed..dat waren dus lange vezels.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:29

Het loonbedrijf heeft de korte vezels hier ook door het zand gefreesd hoor, dat lukt je zelf (bijna) niet. Het uit elkaar trekken van die korte kleine baaltjes (+/- 25 kg) was al een heidens karwei waar we met 4 vrouwen 2 dagen werk aan gehad hebben. Als je een mailadres pb't kan ik foto's mailen, heb het hele proces op foto staan.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:45

Ik had kokos in mijn longeerbak...na 3 jaar helemaal niks meer over...alles weg...had de lange vezels...vrees dat de korte vezeltjes nog sneller weg zijn..

Toen had ik voor 500 euro 8 balen....wat is dat spul duur geworden zeg...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:54

Ik denk dat je je er op verkijkt, mijns inziens heb je echt een loonwerker nodig om het door te werken

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 03:00

Worden kokossnippers niet sneller glad in de regen/winter?
En hoeveel langer blijven die in praktijk liggen?

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:03

Ik heb ze zelf nog niet maar wel iemand gesproken die ze heeft en erg tevreden is. Ik heb haar niet gehoord over glad worden. De verwachting is dat ze zeker 7 jaar blijven liggen. Het gaat om de bolst en die is een stuk harder dan de vezels en vergaat daardoor minder snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:43

Wat zijn de kosten dan voor 20 x 40 momenteel?
Alleen de lange vezels

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:10

Wij hebben al een jaar of 6 kokosvezels op een ondergrond van zand. Korte vezels, waren kleine baaltjes dus goed handmatig te verwerken. Helaas is de toenmalige leverancier niet meer actief. Vorige winter (15-16) werd de bodem door de vele regen op een gegeven moment wat glad en zompig. Afgelopen nazomer hebben we de boel weer doorgefreest om de doorlatendheid te vergroten en de bovenlaag (die bij regen glibberig werd door algengroei) onder te werken. Aanvankelijk leek dit rampzalig uit te pakken, de bak was zwaar en draineerde nauwelijks. Na twee maanden was het echter gestabiliseerd en de hele winter heb ik er goed in kunnen rijden/les in kunnen geven. Door de droogte is de hoefslag nu wel wat mul geworden en stuift het nogal (maar dat doet het op onze zandgrond momenteel overal).

Ik heb mij vorig jaar een slag in de rondte gezocht naar een leverancier van kokosvezels met korte vezels, maar de enige die ik op internet kon vinden bleek het inmiddels niet meer te leveren. Ik zou wel graag weer een aantal baaltjes bestellen ter aanvulling, maar waar? Als ik op kokosystems google vind ik alleen een bedrijf dat geluidsschermen e.d. levert. Is dat dezelfde of moet ik bij een ander bedrijf zijn?

Overigens kun je korte vezels best met een gehuurde handfrees (wel het grootste/zwaarste model kiezen) verwerken. Het moet ca 7 cm diep doorgefreest worden en dat lukt prima met zo'n ding, zo hebben wij het ook gedaan. Je bent er wel een paar uurtjes zoet mee, maar dan heb je er vervolgens jarenlang plezier van - met enig onderhoud, zoals drollen direct eruithalen, hoefslag regelmatig bijwerken en, heel belangrijk, in de herfst de dode bladeren regelmatig bijelkaar harken en weghalen. Die zorgen nl voor zo'n gladde laag bij nat weer en werken ook vertering van de vezels in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:25

[***] schreef:
Wat zijn de kosten dan voor 20 x 40 momenteel?
Alleen de lange vezels

Bij kokosystems.nl (die van de tuinschermen ;) ) is 20x40 in 30 kleine baaltjes met korte vezels plus verzenden hier € 640.
Grote balen met lange vezels zijn €115, en daar heb je er 5 van nodig.

@ Askja: fijn om te horen dat jullie de korte vezels wel gewoon zelf hebben kunnen verspreiden! Hoe lang hebben jullie over het uitpakken/verspreiden van de baaltjes gedaan? Deden jullie dat droog of hebben jullie alle baaltjes geweekt? En hoe lang was je bezig met frezen?
Wij hebben hier het geluk dat de bak al gedraineerd is, dat hij niet als paddock wordt gebruikt met alle poep die daarbij hoort en dat er geen bomen omheen staan zodat we nooit last hebben van vallende blaadjes, dus het klinkt alsof we die gladheid in elk geval al vermijden.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 15:49

Verspreiden, met 4 man, duurde twee keer 1/2 dag. Frezen duurde een dag (we hebben het voor de zekerheid 2x gedaan). We hebben de baaltjes niet geweekt. Onze rijbak is ca 20 x 35. Wordt niet gebruikt als paddock, daar hebben we een (even grote) zandpaddock voor.
Wat fijn dat kokosystems (ik kende ze toch wel, maar via een andere website met een andere naam) die kleine baaltjes met korte vezels levert! Ik ga deze nazomer daar maar eens wat bestellen om onze bak bij te werken (m.n. de hoefslag).

Overigens valt het mij echt heel erg mee hoe snel de kokosvezel verteert, wat dat betreft heb ik andere ervaringen dan sommige anderen hier. En de bak wordt echt wel intensief gebruikt gedurende het jaar.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:28

Ik heb het ook in mijn bak gehad. Lange vezel, met 6 man losgetrokken, verdeeld en door de loonwerker in laten frezen.
In het begin was het drama, hobbelig, paarden struikelde veel en lastig om de mest er uit te krijgen.
Na een tijdje werd dit wel beter. Het hield vocht mooi vast en de bodem werd stabieler. Al vrij snel werd dit effect minder en moest ik weer aanvullen. Dit heb ik meerdere malen gedaan maar de bruikbaarheid werd beduidend minder. Ook vond ik het stroef lopen voor de paarden. Zoals er niet was beloofd, vergingen de vezels en werd de vak snel slechter!
De kwaliteit van mijn zand is mede daardoor heel hard achteruit gegaan.
Ik heb dit inmiddels op kunnen lossen met een All Weather Tuft bodem. Deze kon zo op mijn huidige onderlaag gelegd worden.
Hij ligt nu 1 1/2 jaar en ben nog elke dag blij met deze bodem!