Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:24

Rover, ik ben na Wintec overgestapt naar WoW op aanraden vriendin en ben er ook zo blij mee. Veelzijdigheid richting dressuur maar de flappen kunnen ook naar springstand, ideaal voor wat ik doe.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:27

Voor mij zat WoW niet stabiel genoeg, maar het is wel een prachtig concept. Snap dat het voor veel mensen en paarden een uitkomst is.

Wel heel bijzonder om zo een paard uit te proberen, Boemel!

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:09

Hoi hoi, ik kom hier even binnen vallen, ik ben normaal een stille meelezer hier.

Wij willen een paar stallen slopen zodat we een inloopstal ervan kunnen gaan maken.

Denken jullie dat deze afmetingen goed zullen zijn voor ongeveer 4 paarden (die goed met elkaar overweg kunnen.
In het open deel wil ik wel iets plaatsen waar ze omheen kunnen lopen zodat ze niet vast gezet kunnen worden in een hoek.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:27

KK gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Mooi koppie heeft ze.

@happinez fijn dat er bij jullie welvooruitgang is.
Maar niet goed met de pony, hoe gaat het vandaag?

@horsii, nou ook lekker zeg...

@belker, ooh wat lief en ze loopt netter dan veel honden doen :P

@boemel, hoe bijzonder zeg.
Die komt dan echt letterlijk op je pad
Hoop dat jullie er samen uitkomen in de prijs

@marjan, beterschap

@Marit ook lekker bezig met de pony's die goed hun best doen

@garffpamela
Ik zou als dat kan in de hoek op de 7-10 wanden in 1 van die wanden een deur maken.
Mocht je paardenbestand ooit veranderen en het gaat niet zo lekker samen lopen ze zich daar niet vast

Zadels ja dat is altijd wat.
Wintec paste hier bij de ruin niet, bij de merrie nooit geprobeeerd.

Bij de merrie heb ik sinds kort de gfs monarch vzh cob model. Die zit heel fijn.
Ik vond het zadelpassen bijzonder gaan.... dus ga eens kijken over de tijd of merrie er blij mee blijft, nu wel

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:28

Je schrijft dat ze heel goed met elkaar kunnen. Dan zou het een mooie, ruime stal zijn. Ik zie nog heel vaak dat er wordt gekozen voor een diepe stal voor meerdere paarden en dat alleen de hoogst in rangorde staande paarden droog staan. De paarden lager in rangorde staan dan alsnog buiten. Als er een paard (of 2) in de opening staan, dan durft er geen ander paard meer bij.

Wij hadden een stal waar er dan 2 samen in stonden en om die reden hadden wij nog een extra luifel aan een dichte kant voor nr 3, die daar ook droog kon staan (buiten het bereik van de andere twee). En dat waren wel drie paarden die heel goed samen konden. Nr 3 was gewoon heel bescheiden. Pas toen ze door een tumor last kreeg van haar hormonen, durfde ze gewoon bij de andere paarden in de stal te kruipen. :+

We hebben nu een schuilstal die bestaat uit 3 containerstallen in een container van 12 meter, dus stallen van 2,5 diep en 4 meter breed. Met daar aan vast een luifel met dichte zijkanten (idee schuilstal) van 10 x 4 meter. Die lengte + de combinatie met boxen zorgt ervoor dat er veel eetplekken zijn en er meerdere paarden goed kunnen staan. We hebben er tegenwoordig maar 2 en willen er niet meer dan 4 op stal hebben.

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 11:35

Het is een bestaande schuur met 5 stallen erin en nog een schuur er aan vast. Vandaar dat ik iets beperkt ben qua mogelijkheden om een extra uitgang te creëren.

Ik wil in het open stuk dan iets in het midden zetten zoals een hooibak zodat er een rondje gelopen kan worden en ze elkaar niet vast zetten.
Overigens wil ik niet voeren in de stal verder.

Mocht het echt niet gaan dan kan ik op de lange want nog een stal open zetten (daar zitten 3 stallen nog) en evt een opening maken naar buiten. Maar dat is de zuidkant en komt vaak veel regen en wind vandaan. We kunnen ook de hoek er nog bij trekken. Maar dan zit ik met het opslag van het hooi.

En evt een luifel maken is een ook een optie nog. Maar toen we het 7 jaar terug bouwde heb ik nooit gedacht aan een inloopstal. Dus vandaar dat we iets beperkt zijn omdat dit er al staat.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 12:25

Marjan, ik heb al tien jaar de freemax western. Heerlijk zadel. Meest fijne zadel wat ik tot nu gehad heb

Ln hopelijk een passend zadel weer.

Garfpammela, aks ze goed met elkaar kunnen prima. Anders ga ik mee met bovengenoemde tips.

Happinez hoe is het nu.

Boemel, proef rijden in eigen bak. Ben benieuwd.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:11

Wintec ben ik ook gaan fan van.

Heb zelf een stubben springzadel en een passier dressuurzadel
Had hiervoor op mijn paard een Arno brandt liggen, perfect zadel voor mij maar helaas niet voor het paard.
En dan bij een zadelwissel merk je weer wat het met je paard doet.
Ik kreeg een totaal ander paard nadat ik een ander zadel erop had.
Ben sowieso niet zo van het zelf aanpassen van een kopijzer want er komt zoveel meer bij kijken dan alleen één onderdeel van een zadel.

garffpamela, ik ga wel mee in wat Loretta ook al zegt.
ik zou de ingang breder willen of extra doorgang, want mijn ervaring is ook altijd dat de baas breed uit staat en de rest buiten.

Boemel, spannende tijd :D Wanneer laten ze je wat meer weten over het dier ?

Situatie van de pony is niet heel erg gewijzigd , gelukkig had ze d'r slobber vannacht op en vanmorgen slobberde ze de boel ook weg dus ze heeft wel trek.
Zag dat ze wel geprobeerd had wat hooi te knabbelen maar dat was minimaal.
Zit nu te wachten op de Tandarts/DA.

Vanmorgen trouwens een hele leerzame les gehad op zo'n "simulatie' paard.
Best confronterend :o :') maar ook weer leuk om je bewust te worden van wat je nu eigenlijk aan het doen bent met je eigen lijf.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:42

Ik vind de bottleneck in de opening niet zo handig, ik zou dan twee openingen maken of een grotere opening in een brede muur. Ook is het handig als je een deel kan afsluiten als individuele noodbox (tenzij je nog andere boxen hebt natuurlijk).
Ik heb dan wel een tutje dat inderdaad in de deur kan gaan staan terwijl de rest buiten staat te verpieteren. Wij hebben een opening van net geen 5 meter met een pilaar op 3 meter, dat helpt (en het betreffende tutje is maar 1.20 hoog). Als je niet zo'n type hebt scheelt het natuurlijk, maar die kan ooit in de toekomst wel komen.
Wij hebben hier 4 pony's (1 B, 1 C en 2 Ds) in 4x11, die kunnen heel comfortabel allemaal erin. Met een stabiele groep zouden er ook nog wel 6 in kunnen, maar dan zou ik hem niet meer durven te gebruiken als dichte stal als het nodig is.
Ik zou zelf juist niets in het midden zetten als het geen functie heeft, vastzetten kan nog steeds met iets in het midden (de hoek zit er immers nog steeds) en dan hebben ze juist minder ruimte om het op te lossen.

Ik word zenuwachtig van de zadelperikelen, ik heb 2 jaar geen rijpony gehad en mijn 3,5 jarige gup heb ik tot nu toe alleen met barebackpad 'gereden'. Ik heb 4 aanpasbare zadels liggen, maar ik kijk niet uit naar het gedoe dat het soms is om wat passends te krijgen (en het zo te houden :') ), maar denk dat ik van de zomer wel weer aan het zadel ga moeten want zonder zadel voor het eerst een galopje doen zie ik denk ik niet zitten :Y) En degene die dit jaar 3 wordt is ook mogelijk iets minder geschikt om met bbp ruitermak te maken.
Ik vind Wintec wel prettig, maar het moet maar net passen bij het model van je paard. Ik heb momenteel 2 wintecs en 2 tekna's liggen, leuk als ik dat kan gaan gebruiken, zo niet is een ander merk ook prima. Maatje 15-16 inch is de keuze alleen niet altijd reuze.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 13:42

Ja zo’n simulatiepaard is echt leerzaam. Ik heb zelf alleen ervaring met Jokerpaarden.

Ik weet nog niet wanneer ik wat hoor over het paard. Is nog maar net bedacht dat ie de verkoop in gaat en ze gaat t met haar ouders overleggen.

Ik heb zoals het er nu naar uitziet ook een geïnteresseerde voor Mir. Een jongeman die uitstekend kan rijden een paardenopleiding heeft gedaan en die zich bezighoudt met natural horsemanship. Paarden staan daar 24/7 buiten met schuilstallen en verschillende hooipunten.
Ik heb hem aan de telefoon gehad en filmpjes uitgewisseld en tot nu toe beide enthousiast.
Dat stuk vind ik nog veel spannender :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 14:00

Dat klinkt wel positief. Ben benieuwd. Zo kan er zomaar iets passends op mir haar pad komen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:28

boemel schreef:
Ja zo’n simulatiepaard is echt leerzaam. Ik heb zelf alleen ervaring met Jokerpaarden.

Ik weet nog niet wanneer ik wat hoor over het paard. Is nog maar net bedacht dat ie de verkoop in gaat en ze gaat t met haar ouders overleggen.

Ik heb zoals het er nu naar uitziet ook een geïnteresseerde voor Mir. Een jongeman die uitstekend kan rijden een paardenopleiding heeft gedaan en die zich bezighoudt met natural horsemanship. Paarden staan daar 24/7 buiten met schuilstallen en verschillende hooipunten.
Ik heb hem aan de telefoon gehad en filmpjes uitgewisseld en tot nu toe beide enthousiast.
Dat stuk vind ik nog veel spannender :D

ik bedoel inderdaad ook zo'n joker paard, zo'n zwart ding.
Zou je Mir nog wel kwijt willen nu je haar op de regumate hebt ?

Dierenarts is net weg , gebit is kak en ook de oorzaak.
Ze heeft een typische welsh gebitje , koppie te klein voor de tanden zeg maar.
Nu ook losse delen weggehaald, maar niet alles lukte dus ze zal binnenkort, dus ze moet maandag naar de kliniek voor een foto en aan de hand daaraan kunnen ze verder kijken voordat ze verder gaan met dingen eruit halen. Tot die tijd pijnstillers en veel slobber.
Antibiotica is nu te link door de koorts en dunne mest die ze heeft.
Heb zo met haar te doen want het is zo'n lieverd en laat het allemaal maar gebeuren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:33

Spannend Boemel. Zou fijn zijn als alles zo samenkomt.

Wat triest Happinez. Hopelijk kunnen ze er maandag wat mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:44

Happinez, de regumate is niet zaligmakend en gebruik ik nu tijdelijk en ben ik al aan het afbouwen. De cranio sacraal had denk ik iets “aan” gezet waardoor ze zo heftig reageerde.

Het echte probleem is het trauma dat ze bij ons opgelopen heeft bij de sonderingen.
Daardoor blijft ze zich erg bedreigd voelen door ons in de paddock en rijbak. En heel eerlijk… het probleem is met 50% gereduceerd, maar ik betwijfel of het echt weg gaat.

Wat naar allemaal voor de pony. Hopelijk gaat t snel beter!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:45

Wat vervelend Happinez... hopelijk geeft deze ingreep al een beetje verlichting...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:05

Wat sneu happinez. Hopelijk valt het het gebit maandag mee.

Garffpamela kan je niet over de breedte een luifel maken van 3 meter diep. Dan heb je een open overkapping. Kan je debinnen stallen houden. Of deels houden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:10

Marjanb, we hebben een Freemax boomloos westernzadel. Zit prima, maar bij een hoogopgooiend paard pak ik liever een Engels zadel. Maar goed, denk dat je met een fjord comfortabel kan zitten. De Freemax heeft ook een korte variant heb ik begrepen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:26

Haha hoog opgooien doet ie niet maar hij beweegt veel als ie in turbo zit. Hoor meer mensen met fjorden die die stand kennen _O- het is iets tussen heel veel links rechts en omhoog qua beweging en dan in Shetlander modus. Denk dat je het moet voelen om te snappen maar t is hilarisch _O- _O-

En aangezien we graag in turbo over de paden vliegen zoek ik iets waarmee ik gewoon mee kan zitten in de beweging en volgen haha

Qua stal, zou een grote opening houden en ruimte dat ze elkaar uit de weg kunnen.

Happinez hoop dat ie snel weer lekker kan eten. Hoe oud is ie?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:03

Happinez, hopen dat die zo goed het weekend door komt en snel iets gedaan kan worden

zadel is te smal hij is aan uitzwaren en helaas is de witte boom net te krap. Moet dus over naar een wide, maar 16.5 of 17
Verder is de pasvorm goed bij hem gelukkig.
Wel nog een ander zadel wat ze te koop had getest maar voor mij te klein en mijn dochter zat er niet lekker op en met die breedte ben ik beperkt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:06

boemel schreef:
Happinez, de regumate is niet zaligmakend en gebruik ik nu tijdelijk en ben ik al aan het afbouwen. De cranio sacraal had denk ik iets “aan” gezet waardoor ze zo heftig reageerde.

Het echte probleem is het trauma dat ze bij ons opgelopen heeft bij de sonderingen.
Daardoor blijft ze zich erg bedreigd voelen door ons in de paddock en rijbak. En heel eerlijk… het probleem is met 50% gereduceerd, maar ik betwijfel of het echt weg gaat.

Wat naar allemaal voor de pony. Hopelijk gaat t snel beter!

Ah op die manier , dat stuk heb ik niet goed mee gekregen omdat ik hier later ben aangehaakt.
Maar dat maakt het dan wel moeilijker inderdaad om zo'n verleden eruit te krijgen.

MarjanB schreef:
Happinez hoop dat ie snel weer lekker kan eten. Hoe oud is ie?

Ze word dit voorjaar 3.

Gelukkig zag ik net dat ze weer een poging tot kleine beetjes hooi te eten doet en slobber gaat er goed in. De pijnstilling zal mee helpen maar daar ben ik al heel blij mee, dat ze iets kan eten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:10

Oh zelfde leeftijd als lewie.. wil hem van t voorjaar ook weer ff laten doen

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:13

Heerlijk een western zadel voor het boscrossen Marjan.

Sneu van de pony Happinez, hopenlijk kan die snel weer goed eten

Zadels.. Ik zie echt op tegen de zoektocht naar een zadel straks. Hoor en lees zoveel slechte dingen steeds. Iemand tips voor een goede zadelmaker (die) in Gelderland (komt)? Mijn laatste zadel was een Custom Icon Star, daar was ik echt heel erg blij mee maar die zullen nog veel duurder zijn inmiddels dan toen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:39

De Customs zijn inderdaad nog duurder en je hoort ook wel eens gekke dingen over scheve bomen.

Ik woon ook in Gelderland.
Zadelpassers kan je inderdaad een boek over schrijven. Wij zijn goed geholpen geweest door Kifrahorse, maar t was redelijk simpel in de zin van zadelcontrole en boomloos westernzadel, dus niet echt mega ervaring ermee.

Ik was al jaren heel erg content met Sella. Goede pasvorm, kwaliteit en zit heerlijk. Maar ben de laatste keer helemaal niet fijn geholpen, dus tja.
Heb daarna Hessing Saddles gehad. Nog niet veel gereden daarna, maar ik was echt wel enthousiast over het aanbod nette gebruikte zadels voor een schappelijke prijs en de hoeveelheid tijd die ze nam voor het passen en aanpassen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:44

Ik heb al jaren Kitty van kifrahorse

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:48

Hessing heb ik mijn zadel aan verkocht. Hier bij zadel logisch, heel tevreden over, nooit gedoe gehad itt bij alle andere die ik voorheen heb gehad.