Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:55

muppetmayo: Nee het huis zit er nog in |o
Ondertussen gisteren weer thuis aan het klussen geweest in ons eigen huis. Maar telkens als ik er aan denk.... Misschien moeten we gewoon gaan kijken en is het in werkelijkheid echt te veel werk om aan te pakken........Of niet en ik ben helemaal van slag...

Ik woon eigenlijk ideaal alleen zijn hier geen mogelijkheden voor een B&B/ vergader locatie of andere activiteit aan huis. En dat zou ik best graag willen in nabije toekomst......Maar daar waren nog geen concrete ideeën voor.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:59

Ik zou gewoon gaan kijken.
Is vrijblijvend toch...
Waarom niet

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:04

Kijken kan geen kwaad, gewoon doen. Misschien valt het wel heel erg tegen, dan is het ook klaar. Of het is zo fantastisch dat je er serieus over na moet gaan denken, maar dan is het ook de moeite waard!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:07

MM, dat hek zit normaal wel vast, maar dat heeft ie lekker losgepeuterd ;)
Ik stond er bij dus was niet gevaarlijk verder, volgende keer moet ik er gewoon aan denken om het klipje ook echt vast te maken zodat hij het niet los krijgt...

Superpony, ja 24 uur buiten wordt 'm niet, zeker met het veulen erbij vind ik dat geen fijn idee, met de verschillende roofdieren die hier zitten. Nou gaat een beer niet zo snel achter een paard aan, maar de bergleeuwen en coyotes doen dat wel.
Bijvoeren moet echt wel met een veulen erbij, anders trekt ie de merrie helemaal leeg. En zodra veulen afgespeend is moet ze weer vol aan de bak als dressuut paard dus ook dan zal ze de extra energie hard nodig hebben :)
Verschillende ondergronden hebben we wel, graniet, zand, gras, hellingen, etc.

PB, eiwitten vallen wel mee, zeker voor een zogende merrie! Maar ik zal de dierenarts eens vragen of er een betere optie is, als dat rotstraal kan veroorzaken.

Huisjes kijken is altijd leuk, gewoon doen!! :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:13

Pol013, ik zou gewoon gaan kijken. Nu blijf je denken en malen. MIsschien valt het erg tegen en ben je met dat huis ook even klaar eraan te denken. Of het klopt helemaal en dan komt het ook goed als het voldoet aan je wensen.

Het huis wat ik een tijd geleden zag, maar nog niet achteraan durfde voor de gesprekken met makelaars en hypothekers, was direct verkocht.

Nu wel 2 of 3 huizen in mn gedachte, maar ik wil realistisch blijven. Geen riolering vind ik echt heel pittig. Dan had het goedkoper moeten zijn.
Ander ideaal huis is voor alsnog wat te ver weg.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:19

Waarom vind je geen riolering pittig? Neem aan dat er gewoon een sceptic tank ligt dan en zolang die nog volgens de eisen is is dat in mijn ervaring echt geen probleem.
Ik heb altijd geleerd dat je een huis kan veranderen maar de locatie niet dus liever het slechtste huis op de mooiste locatie dan het mooiste huis of de slechtste locatie.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:20

Hier ook septic, merk je niks van. Echt minstens 50-80% van de huizen in het buitengebied van de US hebben septic :j

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:57

Pol013 ik zou idd gewoon gaan kijken, dan is het uit je hoofd. (Of niet en dan kun je evt actie ondernemen hihi)

Superpony waar/wat zoek je precies en welk budget? wellicht kom ik in mijn zoektocht ook wat voor jou tegen.
In mijn zoektocht ben ik idd in het buitengebied best wel huizen met IBA tegengekomen (dat is de moderne variant van de septic tank). Ik zou er niet zo'n problemen mee hebben, je moet alleen even kijken of je deze zelf moet laten legen/onderhouden of dat de gemeente dit voor je doet. Dit verschilt per gemeente.

Karin_deB Euhhh ja... ik ben mijn haflinger uit de trailer verloren op een 80km weg... Ik had hem gekocht als 2 jarige, ruim de tijd genomen om in te laden (hij stond er met 1 minuut op de knapperd), ruime 2 paards trailer, zware auto ervoor (onze redding geweest achteraf). We hoorden wat stommelen toen we gingen rijden, maar goed, beessie is 2 dus dat mag. Na een kwartier roept de bestuurder oliebol het gaat fout! Ik kijk om en zie een haflinger hoofd meekijkend in de rij richting over de trailerklep.. We stonden nog niet stil en meneer is eruit gesprongen.. Hij heeft zijn halstertouw en 2 kettingen stuk getrokken, is omgedraaid en daar ging ie... Hij had gelukkig alleen een schaafwondje :oo En het blijft een haf he, dus hij rende niet weg maar ging gras staan eten in de berm..
Vervolgens heb ik hem opgehaald in een vrachtwagentje, waar hij zich over de stang heeft gegooid en in de zadelkamer stond... Ook latere keren vervoeren nog over de stang gegaan... Ik heb hem erna altijd in een grote vrachtwagen vervoerd, dat ging altijd goed. Na jaaaaren toch maar trailer training bij Petra Vlasblom bij de opleiding van haar als "case". Hij is nu echt het makkelijkste paard wat je je kunt voorstellen (hoewel laden nooit een probleem was hoor, hij aarzelde niet eens bij de klep, ellende begon zodra hij in zijn eentje opgesloten was, als je ging rijden ontplofte die zegmaar met alle ellende tot gevolg...).
Maar goed, baasje heeft nog wel trailer angst na al deze ellende O:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:09

Oke, zal me er eens in verdiepen dan. Misschien vind ik het iets te spannend, omdat ik het echt niet ken. 0,0 ervaring mee.

Muppetmayo, we kijken nu vooral in het Noorden en Dld, maar mn hart zegt zuiden. Met onze zoon afgesproken dat we niet verder zouden gaan dan 1 uur rijden, maar dat lukt misschien niet en dat is ook voor ons nu nog een hele grote drempel.
( budget vind ik wel ietsjes prive? Maar ben ouderwets :) )

Dat is echt eng. Ik ben zelf ook geen fan van met de trailer rijden. Ook teveel ongelukken meegemaakt en laad zelf het liefst niet in en uit. Heb nog iets op mn netvlies staan wat ik niet kan loslaten en dat heeft een negatief effect.
Wij hadden ene jaarling in de trailer, die stond terug bij stal ook achterste voren. Gelukkig toen niks gebeurt, maar ze kunnen erg handig zijn ermee.

Onze merrie is 25 en kan echt niet meer alleen zijn. Ze had een been flink open en we deden haar in trailer en ze begon al te stampen. Mn man kroop over de weg. Komen we aan, nog een been open, tussenschot kapot....Tussenschot daar laten staan, terug was ze gesedeerd nog en hebben we met touw trailer gespannen en kon ze schuin staan, dus ging stuk beter.
Ze is daarna nog wel op trailer geweest en altijd eentje ernaast, maar ze blijft wat trappen. En die heeft echt veel km's in de benen, dus waar het door komt?? Het belemmert ons wel om weg te gaan, want we maken nog graag ritten met haar. En dr zoon dan.

Gras kan echt snel groeien. In de tuin echt van een waasje groen in 3 dagen naar 5 cm.In de bossen en op de hei ook alles weer in bloei. Maar goed, het zou weer even droog en warm zijn. Ik denk dat we hier ook allemaal vergeten dat het pas half Augustus is. WE zijn misschien gewend wat mooi weer te hebben en dat daarna de zomer klaar is, maar dat is natuurlijk niet nodig.

Zoonlief zit op GRiekenland en daar was het gister erg warm. Te warm om dingen te bekijken waar ze waren.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 14:19

muppetmayo, nee :wow: Ik zou zelf nooit meer met de trailer weg durven denk ik. Wat een nare ervaringen.

Oh P0l13 waar je zin in hebt.. Je mag ook wel bij ons komen klussen hoor als je dat mist... ;)

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:04

Mijn advies voor de huizenzoekers is om echt te gaan kijken. Dan pas kan je de sfeer proeven en je gevoel ervaren. Op foto's kunnen huizen heel gaaf zijn maar in het echt heel erg tegen vallen. Andersom net zo en daarover wij spreken uit ervaring...

Superpony, een huis wat niet aangesloten zit op het riool zou bij mij niet afvallen. Wel zal ik even goed uitzoeken wat voor tank er zit en even bij de gemeente navraag doen enz.

Paarden en trailers kunnen drama zijn! Had vroeger een merrie die niet over de klep wilde lopen maar er overheen sprong (eerst tich keer ernaast of tegen de trailer aan). Gevolg is dat ik nog steeds zichtbare herrinneringen er aan over heb gehouden (lees littekens). Eenmaal op de trailer was ze heel braaf en was er niks aan de hand.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:38

Wij gaan ook kijken, maar het is wel zo dat als je op afstand zoekt, je een voorselectie maakt. Mijn man heeft nog beperkt aantal vrije dagen en we zijn al een aantal keren voor niks gereden. Vaak omdat makelaars andere foto's plaatsen dan de werkelijkheid of niet alle info vooraf geven, zoals asbest, verzakkingen, recht van overpad etc.

We hebben wel in het Noorden gewoond, dus een deel kennen we aardig. Hebben toen ook rond gekeken, maar door omstandigheden hier naartoe verhuisd.

Je krijgt soms ook amper nog de tijd en kans om dingen uit te zoeken en dan is het al verkocht. Ben nu achter de tank aan gegaan, dus even bespreken straks.

Ik snap wel dat paarden het naar vinden. Heb het filmpje toen gezien dat mensen in een trailer gingen staan en wat het met ze deed.
Door die hele nare film, vind ik eigenlijk uitladen erger dan inladen. Met rijden, zeker met de merrie achterin, ga ik soms al niet eens meer mee. Laatste verhuizing hadden we eerst 2 ruintjes erin en die zijn echt 0,0 probleem. Daarna is een vriendin met mn man meegereden om merrie en zoon op te halen. Mijn man is nuchter en rijd echt netjes, maar ik wil hem niet gek maken met mijn zenuwen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:10

Hier ook de ervaring dat sommige huizen op Funda ons droomhuis leken, tot we over de drempel stapte bij een bezichtiging :')

Wij hebben nu trouwens ook een oud huis gekocht zonder riolering. Toevallig afgelopen week de aanvraag geregeld om ons nieuwe huis straks op de riolering aan te sluiten. Vaak is dat wel mogelijk, maar je betaald daar wel voor natuurlijk. Bij ons moet de weg er voor open gebroken worden.

Polo ik heb datzelfde met een huis gehad. Het leek mijn droomhuis (terwijl we eigenlijk al bezig waren met iets anders) en toch maar gaan kijken. Het viel zo tegen en dat gaf toen wel rust in mijn hoofd.

Azmay schreef:
belle_boef schreef:
Worden bij aardappelen niet altijd de groene delen Doodgespoten voor het rooien?

Hier wel ja, sonde is dat eigenlijk :o

Wij hebben ook jaren consumtieaardappelen en pootgoed geteeld. Doodspuiten ontkom je niet aan. Door het loof dood te spuiten kun je makkelijker rooien. Het verkleint de kans op ziektes en schimmel in de aardappels en de schil van de aardappel wordt sterker en dikker zodat de kans op rooibeschadigingen kleiner is. En doordat je het loof doodspuit en daarna wacht met rooien vergaan de moederknollen, want die wil je niet tussen je aardappels.

Afhankelijk van het weer deden wij de aardappels zetten eind maart, april of soms begin mei. In september/oktober rooiden wij meestal.
Het loof sterft trouwens vanzelf al af, de restanten spoten we dan dood. Daarna klapte we het loof machinaal nog af.

Sinds dit jaar gestopt met het akkerbouwbedrijf en nog steeds zo blij met die beslissing :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:59

paasei MuppetMayo......

Aretha Franklin is dood. :(

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:40

Jemig muppetmayo, ik snap dat je angstig bent!
Ik zou geloof ik nooit meer wegdurven met de trailer..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 00:27

Sommige makelaars laten het op foto's uitzien als een droomplek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 01:05

Nou, zeg dat, makelaars kunnen er wat van. En wat denken ze dan? Dat als je komt kijken, het huis toch wel koopt?

Hier stond een huis te koop, relatief goedkoop met een zeer ruime tuin, maar met veel werk. Het was heel snel verkocht. Mijn man en ik hadden er een discussie over, dus heb de adv opgezocht. Daar stond oa dat het aan een rustige weg ligt. Ja, de stoep misschien, maar het is een hele drukke doorgaande weg en het is ook echt dichtbij het spoor.
Dat is prima als je dat niet erg vindt, en je krijgt er ook wat voor terug, maar zo misleiden vind ik niks.

Van de week vond ik een leuk huis, pak maps erbij, want ik vond de foto's van buiten niet genoeg info geven. Bleek het ook aan spoor te liggen. Dan denk ik echt, wat heeft het voor nut om dat weg te moffelen? Misschien dat mensen komen en denken, dat valt wel mee?? Het valt ook mee, maar als je bijv dieren hhoudt, katten etc, moet je er wel rekening mee houden.

Ik hou zelf ook niet van teveel stylen. Hier waren de makelaars positief over ons huis en het is netjes, maar wel onze smaak en wij moeten nog leven. Niemand deed moeilijk, behalve 1 makelaar die wilde stylen. Tja.......Door al die tv programma's denken mensen dat het overal een showroom is denk ik. Mijn grens is; netjes, opgeruimd en schoon. We hebben geen gekke dingen, dus prima.
Zelf kijken we overal wel doorheen als het niet in het huis zelf zit zoals scheuren, verzakkingen, asbest en dan nu riolering. Daar moeten we gewoon over nadenken. Maar meer omdat we er niet mee bekend zijn en het ook moeten berekenen wat we dan nog naast de prijs kunnen doen.

Aretha Franklin inderdaad overleden. Ik dacht het vd week wel, maar gister meldden ze dat ze nog goed bij kennis was. Ze wordt wel mooi geeerd. Ik hoop altijd dat iemand zelf ook heeft beseft wat ze betekende. Maar dat zal in haar geval echt wel zo zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 07:06

Ja idioot he superpony? Wij hebben ook meegemaakt dat ze niet wilden vertellen wat voor boerenbedrijf de buren waren. Ik wil niet naast een varkensboer wonen en dat was het zeker niet... maar zo brutaal geweest om het erf op te lopen en je raad het al..

Hier heb ik eindelijk een oplossing gevonden om shet de ab te laten eten. Appelstroop! :) Appelmoes, compote, muesli, slobber niks ging maar brood en stroop wel.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:10

mm dat is echt een horror verhaal van jouw haf en de trailer!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:58

En dan zeggen ze altijd dat shetjes makkelijk zijn en alles vreten :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:19

Goedemorgen :) Zou ik ook mee mogen kletsen hier? Wij krijgen over 3 weken de sleutel van ons nieuwe huis, een boerderij uit '47 waar wel het een en ander aan moet gebeuren. En verder moeten ook de voorzieningen voor de paarden gerealiseerd worden. Wij gaan voorlopig in een van de bijgebouwen wonen en we hopen dat mijn Tinker merrie Ulicia in de herfst ook mee kan verhuizen.

Het is overigens niet helemaal ons eerste plekje met paarden aan huis, want wij huren nu de bovenverdieping van een woonhuis (appartement) en daar staat mijn paard ook al aan huis, samen met de 6 paarden van onze huisbaas.

We hebben erg veel zin in dit avontuur en hoop veel te leren van jullie hier :)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:46

Superpony ik snap dat je dan ook niet relaxt trailer laad.

Nils dat de trailer in springen lijkt me ook echt dood eng!

Ik ben zo enorm blij dat die van mij gewoon relaxt erin lopen, ik kan de haflinger en shetlander met zijn 2tjes tegelijk laden zo relaxt zijn ze. De angst zit echt puur nog bij mij. Als ik met anderen meerij, en een paar stampt heb ik al een hartslag van over de 200 hahaha. Ik heb ook niet voor niets een Ifor trailer inmiddels met dat gespring.. Die trailer vertrouw ik erop dat hij stevig genoeg is. Toch twijfel ik om voor een vrachtwagentje te gaan, gewoon voor mezelf. Nu heb ik al enorm veel stress als ik toch weg ga met de trailer, waardoor de haflinger mijn stress oppakt en we na het uitladen samen 1 stressbonk zijn, dat helpt weer niet in relaxt buitenrijden terwijl ik echt de makkelijkste pony heb buiten die je je kunt voorstellen.

Makelaars maken er vaak een mooi verhaaltje van idd, is inmiddels ook onze ervaring. Foto's kunnen ook bedriegen. Zo zijn wij ook naar een huisje gaan kijken waar in het echt het plafond minder dan 2 meter hoog was, laat mijn vriend nou langer zijn dan 2 meter :') Dat was ook nergens vermeld. Dan rij je er toch een dik uur heen voor niks.

Selka dat liegen over de buren is wel heel erg :oo

Welkom SSDesign! Gefeliciteerd met jullie eigen plekje, succes met klussen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:48

Dat van het mooier voordoen kan ik mij ook wel weer voorstellen.
Ons huisperceel is omgeven door een vakantie park. Mensen denken dan gelijk aan overlast en dronken jongeren. Maar in werkelijkheid zitten er allemaal vaste rustige brave bejaarden en geeft het juist een heel veilig gevoel. In ons huis en tuin gedeelte zien we ze niet en bij de paarden zouden er gelijk 2 huisjes buiten staan als ik het op een gillen zou zetten.

Nou ben ik kampioen ergens doorheen kijken. Als ik mooie houten constructies zie en een dak wat het nog doet fantaseer ik er de rest gewoon bij. En ik vind het ook echt niet erg als iets nog niet af is. Is maar goed ook want in ons huis zit nu nog een badkamer van 35 jaar oud.

Ik heb in ieder geval nu even serieus werk gemaakt van mijn B&B ambities. Wat meer achtergrond info. Dat zat toch in de planning en is relevant voor we uberhaupt er aan denken om naar zo'n pand te verhuizen. Daarna maar eens bekijken of mijn vriend een bezichtiging zou overwegen.

Mijn gras heeft de droogte wel overleefd in ieder geval. Daar ben ik zo opgelucht over *\o/*

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:53

Als je niet langs de aanrijroute en ingang van het park zit zou ik me ook niet zo druk maken.

We hebben gisteren een huifkar gekocht. Medio september komt die deze kant op en dan van de winter opknappen.
Er kan in geslapen worden dus we kunnen er ookmee op vakantie.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:41

Wat leuk, belle_boef! Lekker op vakantie met de paarden en de huifkar, heerlijk lijkt me dat! Helaas heb ik daar a) de paarden niet voor en b) houdt mijn vriend niet van kamperen. :))

Hier heeft het vanochtend even goed doorgeregend. Mijn wei is alweer mooi groen aan het worden, maar het is vooral onkruid. Dit najaar maar doorzaaien. Op de huurwei staat het gras er mooi bij, dus ik heb goede hoop dat ze daar in september nog een volle maand op kunnen.