Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jadybabe

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:51

Jeetje, wat gaan jullie snel zeg, moest weer een hoop bijlezen. Yontheke jammer dat jouw man geen pensionners wil. Ik heb op dit moment drie leuke meiden met jonge paarden in pension staan. We doen voor elkaar voeren en mesten, zo fijn. zo heb je af en toe een dagje dat je alleen tijd hoeft te besteden aan met je paard bezig zijn, i.p.v. Mesten, vegen, de boel klaar zetten en dan nog iets tijd over hebben voor je paard.
Vandaag lange teugel les gehad met mini, eager mannetje, hahaha...hollen die kleine, moest zelf in een nijdig tempo mee hollen, daarna met de merrie longeren aan de dubbele lijnen les gehad.
Super leuk en interessant. Over twee weken les van Peggy de Kraa onder het zadel en daarna weer over twee weken lange teugel les. Bak is op dit moment super.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 07:45

Een pensionklant zelf mag wel hoor, ik mag gewoon zelf niet op pension gaan staan :D

Het kost per keer 7 euro maar je kan ook een maandabonnement nemen en dan betaal je 50 euro en mag je elke dag komen. Je kan ook lid worden van de manege en dan betaal je 30 euro per maand en krijg je een kortingskaart van decathlon en mag je ook elke dag komen rijden als je wil. Dit is wel per paard. Je mag ook gewoon instructie meebrengen van buitenaf zolang er maar geen 5 tegelijk les krijgen in dezelfde bak maar je mag wel door de lessen rijden.

Ik ga er vanavond even horen voor uitleg over hun lessysteem met de pensionklanten zodat ik mijn lessen daar toch wat rond kan plannen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 08:34

Zeker doen, hier nergens abonnementen, overal 5 of 10 euro per paard per dag en dan dat eindeloos op en neer rijden! Ik wil eigenlijk gaan springen maar mijn kinderen zijn thuis -O-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:00

Yontheke: zoiets achter de hand houden is wel ideaal in dit soort natte periodes.

Ik kan voor 10 euro in een binnenbak rijden op 5 minuten met de trailer.
Er zijn ook plekken waar ik voor niets terecht kan maar dat is een eind verder. Die tijd bespaar ik mij liever. Dit jaar trouwens nog niet 1 keer gedaan maar dat komt omdat ik wekelijks binnen kan rijden met de clubles. Dan zijn er daarnaast altijd wel 2 dagen te vinden dat je thuis iets kunt doen ondanks het weer.
Met 3 dagen rijden kan ik mijn paard prima trainen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:12

Hier is de dichtstbijzijnde ook 10,- en wat verderop 5,-
Wij reden dan altijd wat verder (is ook niet ver) - ook worden daar wedstrijden gereden, dus gewenning aan die bak is fijn. Maar nu door omstandigheden ook al lang niet meer gedaan. Daarbij heb ik sinds enkele jaren een nieuwe bodem die veel beter blijft in de winter.

Maar vind de trailer pakken toch altijd veel gedoe. Wil ook niet alleen, dus dan ben ik ook weer afhankelijk.
(Eerst ging mijn man mee en sliep dan ff een uurtje bij in de auto wanneer ik aan het rijden was :-) , nu een kind dus niet meer haalbaar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:12

Ik zou er heel graag 2 keer per week gaan rijden in de winterperiode..
Maar dan moet ik manlief optrommelen want heb een paard dat ook niet makkelijk laad. Hij laad wel maar dan moet je sowieso met 2 zijn en op een avond in het donker wordt het al lastig. Maar hij moet het maar eens gaan doen. Is geen simpele die van mij maar af en toe moet ie zich maar schikken.

Samen met andere paarden in een piste rijden wordt trouwens ook nog een uitdaging. Zolang de paarden binnen blijven is er niks aan de hand maar als er een paard naar buiten gaat wordt ie panisch en wil ie mee en schiet ie dus in volle rengalop naar de deur.. Hij heeft op dat gebied extreme verlatingsangst.

Ik heb een uitdaging van een paard soms hoor :) Voor de rest is het gelukkig een schat van een beest en goed opgevoed :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 09:23

Toen wij nog in het huurhuis woonde kon ik op 5min ook in een piste.
Ik ging meestal ook alleen.
Mijn paarden laden wel alleen, maar praktisch is toch andere.
Kon er ook altijd maar eentje meenemen, want ze scheiden op de trailer was ook moeilijk.
Ik betaalde €25 per keer.
Manege is nu overgenomen, dus geen idee hoe het nu zit.

Als we de paarden opnieuw thuis hebben wil ik een degelijke piste thuis, zodat ik zo min mogelijk naar een piste moet.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:03

Als mijn bak niet goed is ga ik naar buiten rondje polder, wandelen of fietsen. Mijn paarden hebben ondanks paddock toch echt wel iedere dag beweging , op zijn minst een wandeling.
Afgelopen maandag geen tijd, voel ik me schuldig.....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:39

Ik ben lid van de vereniging. Maar ik kom er zelden. Mijn paarden hoeven echt niet iedere dag aan de arbeid. Det loopt 4 x per week ofzo nu in de winter, waarvan 1 x in Ermelo. Ik heb geen licht thuis bij de bak en een meer dan voltijds baan dus het lukt lang niet altijd.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:42

Andor loopt gemiddeld een 4x per week. Vroeger 5x maar dat vind ik nu teveel.
Nu met het slechte weer varieert het van 1 tot 3 keer per week.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:43

Ik geloof dat ik er de afgelopen 2 maanden misschien 2 a 3 keer opgezeten heb :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:49

Ik hou ons in vorm door in de ochtend te longeren en in de middag of avond te rijden, twee keer per week les is een stok achter de deur. Maar met sneeuw liggen we stil.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:55

Ik zit sinds een poosje op westernles. De hal ligt op ongveer 20 min rijden. Ik betaal 200 euro per jaar en dan krijg je 20 lessen en mag je, als de bak niet bezet is, onbeperkt vrij rijden.
Tot nu toe nog geen gebruik gemaak van het vrij rijden maar dat ben ik nog wel van plan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:11

Wij hebben gelukkig een goede binnenbak bij de stal. Nadeel is dat er 's avonds vaak lessen zijn en ik 40 uur werk. Dus om te vermijden dat ik nooit aan rijden toe kom rijd ik op maandag mee in de dressuurles, woensdag in de menles en donderdag in de springles.

Ik zal binnenkort eens een paar zakken kunstmest halen voor het stukje weiland. Welke verhoudingen gebruiken jullie?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:50

Heel verhaal getypt... Leuk, dat Bokt mobiel :P

De jonge merrie was superbraaf. Liep zo bij de anderen weg de trailer in. Tijdens het longeren geen pas verkeerd gedaan. Was gisteren bij mijn ouders aan het uitmesten en Chico (de oude heer) stond in de paddock bij de DA, dat is namelijk de buurvrouw. Hij stond zich flink uit te sloven en ook te snuiven. Die kan wel weer naar huis hoor 8-)

Hier een binnenbak op 5 min loopafstand voor 7,50. Gisteren was ik naar de vereniging, daar ben ik baklid. Het scheelt de helft aan reistijd nu ze thuis staan zag ik! En voordeel daar is dat je 2x 20x60m hebt en ook mag longeren. Trailerladen is hier gelukkig goed te doen, ik ben (wedstrijden uitgezonderd) altijd alleen en mijn paarden zijn doorgewinterd en de jonge paarden heel makkelijk, dus geen probleem. Kan mij voorstellen dat het een heel gedoe is als je steeds iemand in moet schakelen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:08

Hier proberen elk weekend even een buitenrit te maken, moet nog richting de 20km komen voor Strao Noordwelle :D Ondertussen nr2 in conditie houden, dus vorige week even balen dat de bak bevroren was, maar gelukkig nu niet meer.

Wilde eerst op les gaan bij de LR met nr2, zodat ik ook een sleutel heb van de manege, maar helaas is die niet makkelijk te laden ;( Ach, ik rij toch recreatief, hier ook de uitdaging met de kinderen en thuis rij ik gewoon als de kinderen op bed liggen ;)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:31

Yontheke schreef:
Ik sta in dit natuurgebied: http://www.deliereman.be/index.php/temp ... -landschap
Wel helemaal op het buitenste randje op een asfaltbaan zoals ik al zei maar op links en rechts op 50m van een zandpad waarop we de bossen in kunnen.

Hier een die zwaar jaloers is!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:33

Hier is de bak eigenlijk altijd wel te gebruiken. Hij is eerder te droog (moet in de zomer altijd sproeien) dan te nat. maar met dat natte weer van laatst en dan de vorst er over heen, toen was alles bevroren en hard. Ik ben lid van een vereniging en kan in twee grote binnenhallen rijden.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:43

WendyBZ schreef:
Wij hebben gelukkig een goede binnenbak bij de stal. Nadeel is dat er 's avonds vaak lessen zijn en ik 40 uur werk. Dus om te vermijden dat ik nooit aan rijden toe kom rijd ik op maandag mee in de dressuurles, woensdag in de menles en donderdag in de springles.

Ik zal binnenkort eens een paar zakken kunstmest halen voor het stukje weiland. Welke verhoudingen gebruiken jullie?

Doe je dat allemaal met hetzelfde paard?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:46

Jadybabe schreef:
Doe je dat allemaal met hetzelfde paard?

ja :+ Wel allemaal groepsles, iets van 45min, dus ik doe niet heel veel meer dan wanneer ik in mijn eentje zou rijden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:50

Wendy...ik gebruik de paardenkunstmestkorrel van uhmmm...PAVO geloof ik.Speciaal voor de paardenweide.Je kunt hem ook goed combineren met drijfmest.
En lading kalk...hier altijd nodig met die zandgrond :P

Citaat:
Ik geloof dat ik er de afgelopen 2 maanden misschien 2 a 3 keer opgezeten heb :D

DD ik zou er heel wat voor over hebben om zo vaak te rijden -O- :P

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:00

Ik gebruik ook die zakken mest van de PAVO. Ik heb ook speciaal paardengras gezaaid afgelopen jaar.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:03

Ik heb op een stuk ook speciaal paardengras gezaaid en eerst ook altijd met speciale paardenmeststoffen gewerkt maar kreeg niets anders dan onkruid.
Wij hebben er vorig jaar op aanraden van de boer en Aveve zelfs een keer pure stikstof opgegooid.

Ik heb de laatste keer gemest met meststoffen van de Aveve maar zou moeten navragen dewelke en voor de rest kalk strooien tot je scheel ziet.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:12

Ik gooi niets zonder een bodemonderzoek.
Toen mijn pas ingezaaide (paarden)gras gelig zag, en niet wou groeien, riep iedereen dat ik kalk moest gooien. Was er toch niet helemaal gerust op, en dus stalen laten nemen. Hieruit bleek dat mijn grond oververzadigd was van kalk, en ik dus absoluut geen kalk meer mocht bijgooien maar dus zuurmakende meststoffen moest gooien (vnl. stikstof). Ik strooi nu dus in het voorjaar gemengde meststoffen, samengesteld op basis van de resultaten van het bodemonderzoek, en in augustus/september nog eens stikstof. Wei ziet er nu terug prima uit.
Je hoeft trouwens niet elk jaar een bodemonderzoek te laten uitvoeren, eens om de 4 à 5 jaar is prima.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:22

Ik heb nu een uitgebreid bodemonderzoek lopen, want we worden wanhopig van de wei. Kost ff wat, maar we moeten nu weten hoe het precies met de bodem zit, want we zijn aan het dweilen met de kraan open lijkt het wel.
3 jaar geleden dit huis met wei gekocht, land was wel zwaaaar verwaarloosd. Land volledig doodgespoten en opnieuw ingezaaid met horsemaster. simpel testje van de welkoop en ja hoor: totaal geen voeding aanwezig en moesten kalken. Dus flink aan de slag met kunstmest en geschikte kalk. Dat kalken is nog steeds erg nodig, terwijl we vorig jaar zelfs twee keer hebben gedaan. Ook tweemaal bemest met kunstmest voor paardenland omdat er nog steeds bijna niks in de grond zit.
Ondanks alle inspanning is het land nog dramatisch....eerst allerlei problemen met onkruid, toen kwam het gras eindelijk beter door en nu hebben we ineens vreselijk veel mos! Dus ben benieuwd wat de testen gaan uitwijzen....