Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
listiglistje schreef:Tigra_ schreef:Mijn gemiddelde van 2015 is 259,04 euro per maand. Dat is voor onze doen aan dure kant. Ander zadel en extra dierenarts kosten. Gaat om 1 paard. Benzinekosten reken ik overigens niet mee.
Ook benzinekosten/verzekering/belasting moet je tellen, de auto is bij mij per jaar een flinke
kostenpost van zo'n 3000 euro per jaar, deze heb ik alleen voor vervoer naar stal en gebruik trailer (les/wedstrijden).
En daar zit nog geen eens onderhoud/afschrijving van de auto bijgeteld...
listiglistje schreef:Maar in mijn geval heb ik die slurpbak alleen voor mijn paardenhobbywoon/werkverkeer heb ik hem niet voor nodig...
Ik heb trouwens wel een snorscooter aangeschaft, 4 takt, loopt ongeveer 1:45....deze wordt bij goed weer zeker van stal gehaald!
Mijn nieuwe stal is makkelijker en sneller bereikbaar per scooter, dan met de auto
RiannaB schreef:Ik heb ook het jaar afgesloten! Hieronder mijn overzicht.
Totaal heb ik in 2015 €3.911,97 uitgegeven. Gemiddeld per maand is dat €326.
[ [url=m/w0kUUH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Situatie:
Eén E-pony ruin, 8 jaar. Ik rij enkel recreatief met hem.
Half april zijn we verhuisd en is mijn paard van een stal naar een paddock paradise gegaan, waar hij 24/7 buiten staat. Sinds deze overgang ben ik mijn paard ook anders gaan houden. Geen krachtvoer meer, zonder dekens en ik heb een cursus Natuurlijk Bekappen gevolgd. Sindsdien houd ik ook zelf zijn hoeven bij. Dit was eenmalig een wat groter bedrag (in mei en juni, voor de cursus en materialen), maar kosten aan de hoefsmid heb ik dan ook niet meer.
De grootste eenmalige uitgave aan mijn paard was in oktober, een nieuw (boomloos) zadel. Mijn vorige zadel heb ik verkocht, maar de 'inkomsten' heb ik niet in het overzicht verwerkt.
We hebben dit jaar heel rustig aan gedaan. Eerst rustig aan de nieuwe plek gewend en daarna vooral buiten rondgehobbeld. In november heb ik meegedaan met een clinic Working Equitation en vorige maand ben ik gestart met een online clickertraining. Komend jaar wil ik proberen om toch wat vaker in de bak te rijden en weer wat lessen te nemen.
Mocht iemand vragen hebben, stel ze dan gerust! Ik heb de kosten van het afgelopen jaar vooral voor mijzelf bijgehouden, maar voor anderen kan dit overzicht misschien ook nuttig zijn.
Oja, nog een laatste opmerking. Benzinekosten om bij mijn paard te komen heb ik niet meegerekend. Vanaf mijn huis is het bijna 15 kilometer en ik ga gemiddeld zo'n 4x per week naar mijn paard.
Purrrfection schreef:Wat een goed topic! Ik ga in augustus met mijn paard verhuizen vanuit Hongarije naar de Randstad, en dit is een heel mooi overzicht, en ik ga het zelf ook zeker bijhouden!
Gladijs schreef:Purrrfection schreef:Wat een goed topic! Ik ga in augustus met mijn paard verhuizen vanuit Hongarije naar de Randstad, en dit is een heel mooi overzicht, en ik ga het zelf ook zeker bijhouden!
Beste purrfection
Zou ik jou een pb mogen sturen voor wat informatie omgekeerd? Ik ga wellicht verhuizen naar Tsjechië en ik vind het doodeng om uit te vinden of de zorg voor paarden daar hetzelfde is! Hoe heb jij dat ervaren?