Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:39

Hier ook de jaarbalans opgemaakt, interessant om te zien waar alles heen gaat. In 2015 de DA maar 2x hoeven zien, wat een feestje.
Verder wel veel geld uit gegeven aan osteopathie, cranio-scraal therapie en een nieuw zadel, hoofdstel en (niet passende grr) hoefschoenen.

In totaal kwam ik uit op €7974,48 voor een Epony en een minishet. Dat is gemiddeld €664,54 per maand.
Hoewel de 23 jarige mini natuurlijk geen zadel, hoofdstel enz nodig heeft besteed ik aan hem net zo veel geld aan de nodige bekappingen, osteo en cranio-sacraal behandelingen enz.

Goede voornemen van 2016 is de gemiddelde kosten per maand omlaag te brengen naar €550,-

Fijn nieuw jaar iedereen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:47

listiglistje schreef:
Tigra_ schreef:
Mijn gemiddelde van 2015 is 259,04 euro per maand. Dat is voor onze doen aan dure kant. Ander zadel en extra dierenarts kosten. Gaat om 1 paard. Benzinekosten reken ik overigens niet mee.

Ook benzinekosten/verzekering/belasting moet je tellen, de auto is bij mij per jaar een flinke
kostenpost van zo'n 3000 euro per jaar, deze heb ik alleen voor vervoer naar stal en gebruik trailer (les/wedstrijden).
En daar zit nog geen eens onderhoud/afschrijving van de auto bijgeteld...

Nee, als ik dat allemaal moet gaan tellen, dan gelooft niemand meer wat het allemaal kost. Auto's is een andere hobby......

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:00

Maar in mijn geval heb ik die slurpbak alleen voor mijn paardenhobby :7 woon/werkverkeer heb ik hem niet voor nodig...

Ik heb trouwens wel een snorscooter aangeschaft, 4 takt, loopt ongeveer 1:45....deze wordt bij goed weer zeker van stal gehaald!
Mijn nieuwe stal is makkelijker en sneller bereikbaar per scooter, dan met de auto :D scheelt weer benzine :$

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:04

listiglistje schreef:
Maar in mijn geval heb ik die slurpbak alleen voor mijn paardenhobby :7 woon/werkverkeer heb ik hem niet voor nodig...

Ik heb trouwens wel een snorscooter aangeschaft, 4 takt, loopt ongeveer 1:45....deze wordt bij goed weer zeker van stal gehaald!
Mijn nieuwe stal is makkelijker en sneller bereikbaar per scooter, dan met de auto :D

Ik heb voor mijn werk ook geen auto nodig, maar ik stel het wel op prijs dat als ik dan met de auto onderweg ben, dat ook comfortabel is, zeker op de afstanden. Alleen de grote auto doet hier al 10k per jaar, hebben we er nog een koekblik naast........

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:03

Auto tel ik ook niet mee, vriendlief wil graag een hoog zittende stoere comfortabele auto. Dat vind ik niet erg :D
Maar rijkleding tel ik ook niet mee. Ook zonder eigen paarden zou ik rijden, dat zijn imo algemene hobby kosten.
Onderhoud stal en wei wel, hypotheek niet, weet niet waar ik anders had gewoond en hoeveel toe te delen is aan de ruimte er omheen. Als ik de eerste taxateur moet geloven is die extra ruimte om t huis alleen maar lastig.. (En dat is geen grapje)

Eliana

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:10

Ik moest november ook nog plaatsten kwam ik achter:
Stalgeld: 85
Aanschaf pony:500
Hoofdstel:5
Les:20
Totaal november: 610

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:38

Scooter is inderdaad echt een paarden vervoer ten top *\o/* ik heb er ook 1 en als je wil besparen op dagelijks vervoer naar paardlief is dat echt goedkoper!
Maar goed het heen en weer rijden vind ik dan misschien wel weer heel ver gaan, tenzij je je wedstrijd/ les ritten met trailer mee telt, dat zou ik wel rekenen...
Ik heb 3 jaar geleden een 180 gemaakt wn ben echt gaan besparen. Ben eerst een hoefbekap opleiding gedaan in Barneveld, nu nog maar 1 keer in het half jaar controle van de hoefsmid.
Super besparing op voer etc vind ik lucerne, veel waar voor je geld <3 gezond, vezelrijk, en best goedkoop...
Ik koop ook hooi in ( voordroog) in grote balen, daar eten 3 shetten en twee grote ponies van voor een week of 2,5..
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dus ook gekozen heb om meer zelf te gaan doen en regelen om geld te besparen... Maar ik ben toch benieuwd wat ik nou uitgeef zo op maandelijkse basis... :o

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:14

Wow wat goed. Super handig en overzichtelijk ook! Ga ik zeker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:23

Even mijn kosten van 2015 op een rijtje gezet :)
Dure maanden haha!

Afbeelding

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:33

December:

Stalgeld: €180
2 zakken wortels: €7
Dekje: €33,95
Nieuwe hoevenkrabber: 4,50

Totaal: €225,45

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:13

Ik heb ook het jaar afgesloten! Hieronder mijn overzicht.
Totaal heb ik in 2015 €3.911,97 uitgegeven. Gemiddeld per maand is dat €326.

Afbeelding

Situatie:
Eén E-pony ruin, 8 jaar. Ik rij enkel recreatief met hem.
Half april zijn we verhuisd en is mijn paard van een stal naar een paddock paradise gegaan, waar hij 24/7 buiten staat. Sinds deze overgang ben ik mijn paard ook anders gaan houden. Geen krachtvoer meer, zonder dekens en ik heb een cursus Natuurlijk Bekappen gevolgd. Sindsdien houd ik ook zelf zijn hoeven bij. Dit was eenmalig een wat groter bedrag (in mei en juni, voor de cursus en materialen), maar kosten aan de hoefsmid heb ik dan ook niet meer.

De grootste eenmalige uitgave aan mijn paard was in oktober, een nieuw (boomloos) zadel. Mijn vorige zadel heb ik verkocht, maar de 'inkomsten' heb ik niet in het overzicht verwerkt.

We hebben dit jaar heel rustig aan gedaan. Eerst rustig aan de nieuwe plek gewend en daarna vooral buiten rondgehobbeld. In november heb ik meegedaan met een clinic Working Equitation en vorige maand ben ik gestart met een online clickertraining. Komend jaar wil ik proberen om toch wat vaker in de bak te rijden en weer wat lessen te nemen.

Mocht iemand vragen hebben, stel ze dan gerust! Ik heb de kosten van het afgelopen jaar vooral voor mijzelf bijgehouden, maar voor anderen kan dit overzicht misschien ook nuttig zijn.

Oja, nog een laatste opmerking. Benzinekosten om bij mijn paard te komen heb ik niet meegerekend. Vanaf mijn huis is het bijna 15 kilometer en ik ga gemiddeld zo'n 4x per week naar mijn paard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:50

Ik kwam in 2014 uit op 617 euro per maand. 2015 op 717 euro.

Voor 6 pony's waarmee flink gereden word in de sport. Paddock is dit jaar helemaal opgeknapt, zonder die kosten was ik goedkoper uit gekomen. Andere grote kosten zijn 2 pony's rondom op hoefschoenen, nieuw 2span tuig en een zadel.

Dit zijn echt de kosten, verkochte dingen heb ik er niet afgetrokken, dus kom uit eindelijk iets goedkoper uit. Startgeld word wel mee gerekend en prijzengeld niet er weer afgetrokken.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:38

Dit is mijn jaaroverzicht van 2015, D-pony van 19 jaar
Afbeelding
Onder overig vallen lessen, voerbak ed, mestonderzoek, vervoer en osteopathie

Dat 2016 maar goedkoper mag worden.. :o

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:01

Ik ben na enige tijd weer 'bijna-pony klaar', en ben alvast een en ander op een rijtje aan het zetten. Voor een shet zou ik uitkomen op zo'n 200 per maand (150 voor DA,gedurende het jaar, zelf bekappen, maar tweejaarlijkse controle door professionele hoefsmid)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:27

Hoe weet je zeker dat de DA kosten maar 150 euro worden?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 10:26

Mijn shet was dit jaar alles behalve goedkoop bij de da.. Voor die 150 had ik de entingen en de tandarts dus inderdaad de basis. Kwam denk nog wel meer dan 1.000 bij aan andere kosten.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:32

Niezzz schreef:
Hoe weet je zeker dat de DA kosten maar 150 euro worden?
dat reserveer ik voor de kosten die er sowieso zijn; entingen en controle. De onverwachtte kosten zijn natuurlijk onverwacht *D

Wanaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:45

RiannaB schreef:
Ik heb ook het jaar afgesloten! Hieronder mijn overzicht.
Totaal heb ik in 2015 €3.911,97 uitgegeven. Gemiddeld per maand is dat €326.

[ [url=m/w0kUUH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Situatie:
Eén E-pony ruin, 8 jaar. Ik rij enkel recreatief met hem.
Half april zijn we verhuisd en is mijn paard van een stal naar een paddock paradise gegaan, waar hij 24/7 buiten staat. Sinds deze overgang ben ik mijn paard ook anders gaan houden. Geen krachtvoer meer, zonder dekens en ik heb een cursus Natuurlijk Bekappen gevolgd. Sindsdien houd ik ook zelf zijn hoeven bij. Dit was eenmalig een wat groter bedrag (in mei en juni, voor de cursus en materialen), maar kosten aan de hoefsmid heb ik dan ook niet meer.

De grootste eenmalige uitgave aan mijn paard was in oktober, een nieuw (boomloos) zadel. Mijn vorige zadel heb ik verkocht, maar de 'inkomsten' heb ik niet in het overzicht verwerkt.

We hebben dit jaar heel rustig aan gedaan. Eerst rustig aan de nieuwe plek gewend en daarna vooral buiten rondgehobbeld. In november heb ik meegedaan met een clinic Working Equitation en vorige maand ben ik gestart met een online clickertraining. Komend jaar wil ik proberen om toch wat vaker in de bak te rijden en weer wat lessen te nemen.

Mocht iemand vragen hebben, stel ze dan gerust! Ik heb de kosten van het afgelopen jaar vooral voor mijzelf bijgehouden, maar voor anderen kan dit overzicht misschien ook nuttig zijn.

Oja, nog een laatste opmerking. Benzinekosten om bij mijn paard te komen heb ik niet meegerekend. Vanaf mijn huis is het bijna 15 kilometer en ik ga gemiddeld zo'n 4x per week naar mijn paard.

Duidelijk overzicht! Ik zie dat je in NH woont, waar sta je als ik vragen mag? :)

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:42

Wat een goed topic! Ik ga in augustus met mijn paard verhuizen vanuit Hongarije naar de Randstad, en dit is een heel mooi overzicht, en ik ga het zelf ook zeker bijhouden!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:27

Wanaka, thanks :) Ik heb je een pb gestuurd.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:30

Purrrfection schreef:
Wat een goed topic! Ik ga in augustus met mijn paard verhuizen vanuit Hongarije naar de Randstad, en dit is een heel mooi overzicht, en ik ga het zelf ook zeker bijhouden!

Beste purrfection
Zou ik jou een pb mogen sturen voor wat informatie omgekeerd? Ik ga wellicht verhuizen naar Tsjechië en ik vind het doodeng om uit te vinden of de zorg voor paarden daar hetzelfde is! Hoe heb jij dat ervaren?

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:02

Gladijs schreef:
Purrrfection schreef:

Beste purrfection
Zou ik jou een pb mogen sturen voor wat informatie omgekeerd? Ik ga wellicht verhuizen naar Tsjechië en ik vind het doodeng om uit te vinden of de zorg voor paarden daar hetzelfde is! Hoe heb jij dat ervaren?

Tuurlijk mag dat! Al heb ik geen ervaring met Tsjechië, alleen met Hongarije.

loveronaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:14

Goede topic , alles kost veel , de stallen , hooi ( eten ) paard zelf , dekens dekjes zadels , dan kom je al makkelijk over de 10 000 euro

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:19

Dat ligt er maar net aan hoevaak de veearts moet komen :o
Ik heb met mijn eerste haflinger op het gebied van gezondheid best wat pech gehad ( moeilijk hoeven, artrose, pijnklachten).
Van dat geld had ik een leuke reis om de wereld kunnen maken.

Verder hangt de prijs natuurlijk af van heel wat factoren:

-Kies je voor een luxe pensionstal of ga je bij de boer staan?
-Ben je back to basic of wil je overal een passend setje bij?
-Ga je op de fiets naar je paard ? of pak je dagelijks de auto?
-Ga je in de natuur rijden of heb je wekelijks les en doe je aan wedstrijden mee?

Gemiddeld was ik 300 euro per maand kwijt

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:15

Leuk topic!!
Ook ik ga dit jaar eens bijhouden wat ik eigenlijk kwijt ben aan mijn paard....
ik vrees dat ik me kapot ga schrikken ;-)