Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:37

Dus je rijdt een half uur omdat je paard op die stal wel buiten komt. Wat is dan het probleem, dan ben je het toch eens met de mensen die pleiten voor meer buitengang?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:40

karijn schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht, alleen als je ruimte hebt om een paard te houden mag je een paard hebben... :)*

Precies, alleen als je goede ruimte kan vinden of hebt, mag je een paard hebben. Dat geldt ook voor andere huisdieren. :j
Anders moet je er niet aan beginnen. Een paard heeft nou eenmaal basisbehoeftes en ik vind dat als je daar niet aan kan voldoen, je eerlijk moet zijn naar je paard en naar jezelf. Zo sta ik er in. Mijn twee katten hebben een wereldleven en mijn vier konijnen hebben ook alle ruimte. Want ook zij horen niet in een klein hokje en zie hoeveel konijnen eindigen in een te klein hokje (en vaak nog alleen ook). Dieptriest. ;(

PS: En ik las ergens in dit topic de vleesdiscussie; tja.... ik eet al zo'n 25 jaar geen vlees/vis meer, omdat ik absoluut niet mee wil doen aan die ellende in de bio-industrie en ik voel me gezonder zonder dode dieren te eten, doe het er prima op al die jaren. Vroeger was ik daardoor een apart geval, maar tegenwoordig kijkt niemand er meer van op en eten steeds meer mensen bewust minder vlees. Dus ja, het kan, dat veranderingen na jaren door te voeren zijn. Ik merk dat ook wel bij veel mensen met paarden, dat ze zich bewuster worden dat paarden (meer) buiten horen.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-11-13 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:41

karijn schreef:
Dat is wel heel kort door de bocht, alleen als je ruimte hebt om een paard te houden mag je een paard hebben... :)*

Lijkt me nogal logisch?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:43

Ja maar dan blijf je zitten met de mensen die ongewild in die situatie terecht komen, bijvoorbeeld omdat hun stal sluit.
Moeten die hun paard dan maar wegdoen? Dat vind ik ook niet reëel.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:44

@ Nens77: Op het moment dat jij besluit een paard te gaan houden, moet je in mijn opzicht ervoor zorgen dat je een optimale leefomgeving voor het dier kunt creëren. Klinkt heel drastisch, omdat het voor maar heel weinig mensen mogelijk is een dergelijke situatie te realiseren. Ik ben alleen maar van mening dat het welzijn van je paard op nummer een staat en op nummer twee jouw eigen wensen. Ik kan nog zoveel van paarden houden en er nog zo goed voor willen zorgen, als ik geen fatsoenlijke leefomgeving voor mijn paard zou kunnen realiseren, nee, dan moet je volwassen genoeg kunnen zijn om te beslissen dat het niet voor jouw is weggelegd. Heel mooi dat we allemaal hobby's hebben, als er simpelweg geen plek voor is, dan heb je pech. Life is a bitch, maar het leven gaat echt wel door zonder paard.

Verder heb ik nergens gezegd dat buiten in alle gevallen beter is dan binnen. De situatie die jij schetst van een buitenpaard die tot zijn enkels in de blubber staat vind ik ook triest, net zoals iedereen hier waarschijnlijk. De ideale situatie is voor veel mensen niet te realiseren en als je dan niet heel dicht bij dat 'plaatje' in de buurt kunt komen moet je imo inderdaad geen paard aanschaffen. Niet vast blijven houden aan je eigen idealen, maar aan het ideaal van een paard denken. Is dat dan arrogant? Ik weet het niet. Vanuit de ogen van vele mensen die ik voor de schenen schop met mijn woorden misschien wel, maar ik kijk liever naar het welzijn van het gemiddelde paard hier in Nederland want dat vind ik toch wel een tikkeltje belangrijker. Geen enkel paard hier in Nederland heeft een vrije keuze. Dikke prima, maar dan zijn wij mensen toch verplicht om te zorgen voor een fatsoenlijke leefsituatie. Wíj mensen hebben de keus om paarden te houden, dus hebben wij ook de keus hóe we ze houden.

Oké, het wordt ondertussen een beetje te ethisch verhaal wat mij betreft. Back to reality :+

Ik ben het er best mee eens dat er een grijs gebied bestaat. Dan denk ik aan de nacht binnen van pak 'm beet 20:00 tot 07:00, maar ook echt niet minder en het probleem komt dan vaak al om de hoek kijken dat de mensen die deze mogelijkheid al hebben een weiland hebben dat gewoon om te huilen is. Een vierkant lapje grond waar het bijna nooit fijn is voor een paard: óf het staat in de wind, óf het staat in de regen, óf er zwermt een kudde vliegen om je paard heen, óf het staat vol in de zon met 30 graden. Nee, daar houden paarden inderdaad niet van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:45

Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij stalhouders. Ik ben meer voor: alleen als je de ruimte hebt mag je een stal houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:45

Nikass schreef:
Ja maar dan blijf je zitten met de mensen die ongewild in die situatie terecht komen, bijvoorbeeld omdat hun stal sluit.
Moeten die hun paard dan maar wegdoen? Dat vind ik ook niet reëel.

Nee, dan zoek je wat anders. Heb ik ook een paar keer moeten doen en dat was best pittig, maar ik ben geen type die snel opgeeft. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:48

Nikass schreef:
Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij stalhouders. Ik ben meer voor: alleen als je de ruimte hebt mag je een stal houden.

Dat vind ik ook, dat het verplicht zou moeten worden om alleen een (pension)stalling te mogen hebben, als je er voor zorgt dat paarden het hele jaar door naar buiten kunnen. Ik vind het schandalig dat veel stallingen die mogelijkheid niet hebben, maar wel een godsvermogen aan stalgeld vragen. Aan de andere kant zouden klanten daar gewoon niet moeten gaan staan. Dan gaat zo'n stalling vanzelf wel dicht, he, zonder klanten. :wave:

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:49

@ Betteke: Ik dacht dat AR voor aangespannen rijden stond? Blijkbaar niet dus, mijn excuses. Ik was er werkelijk van overtuigd. Niets gezegd :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:50

karijn schreef:

Dus je vindt ook dat iemand midden in de stad in een klein tuintje geiten moet kunnen houden, zeggen dat dat niet past is kort door de bocht? Of een hele rits kippen met een haan die de buren elke ochtend uit het bed kraait? Of een paar koeien in een tuintje in een vinexwijk? Allemaal hartstikke kort door de bocht om te zeggen dat dat eigenlijk niet kan, niet past?

Wat is er mis met zeggen dat als je geen ruimte hebt(of huurt) om een paard te kunnen houden je misschien beter niet aan een paard kan beginnen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:50

Nikass schreef:

Nah, waar vraag naar is is nu eenmaal aanbod. Zolang er vraag naar is, naar stallen waar paarden 22/7 binnen staan, zullen stalhouders dit aanbieden, kun je ze ook niet heel erg kwalijk nemen, die moeten hun brood verdienen. Verantwoordelijkheid begint bij de paardeneigenaren zelf vind ik.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:51

Nikass schreef:
Dus je rijdt een half uur omdat je paard op die stal wel buiten komt. Wat is dan het probleem, dan ben je het toch eens met de mensen die pleiten voor meer buitengang?

Nee, dat ben ik niet. :D Buitengang is niet heilig namelijk en zo komt het in dit topic wel over. Als je paard niet minimaal 4 uur buiten komt dan mag je blijkbaar geen paard hebben.
In de wintermaanden komt mijn paard ook niet altijd aan die 4 uur, maar ik ga niet op een doe het zelf stal staan zonder faciliteiten. Het is mijn hobby, ik rij paard voor mijn plezier en plezier heb ik niet als het afzien wordt.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:52

@ Nikass: Ik geloof niet dat het merendeel van de eigenaren van 'stalpaarden' door pech (om het zo maar even te noemen) hun paarden veel binnen houden. Ik denk eerder dat het om niet meer dan 3% gaat.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:52

Nikass schreef:

Nou geldt hier ook hoor maar mijn paarden komen hooguit s'morgens ander half uur in de paddock. Dat is de losgooi service.
Ze staan 19 km verderop en kost 17 min rijden heen en 17 terug...
Naast mijn huis 3 pensionstalling geen van alle losgooi service en eentje stopt om 16.00 met laatste voerbeurt.

En nog doe ik het niet goed, moet ze verkopen.

Twiggy .... Daar wonen veel rijke mensen maar niet alles heeft paard en gooi is 35 km hier vandaan je woont om de hoek bij mij :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:55

Esmeej333 schreef:
Nikass schreef:

Nah, waar vraag naar is is nu eenmaal aanbod. Zolang er vraag naar is, naar stallen waar paarden 22/7 binnen staan, zullen stalhouders dit aanbieden, kun je ze ook niet heel erg kwalijk nemen, die moeten hun brood verdienen. Verantwoordelijkheid begint bij de paardeneigenaren zelf vind ik.

Maar die paardeneigenaren nemen hun verantwoordelijkheid helaas niet altijd. En stalhouders die het alleen maar voor het geld doen, zijn sowieso meestal niet de aanraders om te gaan staan met je paard, is mijn ervaring. :o

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:57

Dan ben ik wel met je eens hoor Twiggy, alleen blijft helaas zo, waar vraag naar is, is aanbod, behalve als fysiek onmogelijk is natuurlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:58

Ik heb hier zat stallingen, die makkelijk meer paddocks kunnen maken, maar ze doen het niet. Bijvoorbeeld omdat ze het gezeur van hun klanten niet trekken ('mijn paard mag niet bij die en die') of omdat ze het niet belangrijk vinden. En dit verzin ik niet. Overigens zegt de eerste aangevoerde reden genoeg over het soort klanten wat er staat. Niet mijn types, pffff..... :+

Tita, woon je dichterbij dan? Ik dacht dat jij in de regio Rotterdam zat? Ik heb jarenlang in Loosdrecht gewoond en dat is een echt paardendorp (naast watersport en schaatsen op de Plassen :) ). Maar in en om 't Gooi zijn zeer veel paarden. En ook veel stallingen waar ik dus niet wil staan om veel redenen, o.a. dus het al dan niet veel buiten kunnen zijn. Ik vind dat paardeneigenaren kritischer zouden moeten zijn. Ik ga echt geen rotstalling spekken, no way, en zoveel vraag je niet als klant, als je wilt dat je paard meer buiten komt. Dat is gewoon een basisbehoefte voor paarden.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:02

Twiggy2008 schreef:
Ik heb hier zat stallingen, die makkelijk meer paddocks kunnen maken, maar ze doen het niet. Bijvoorbeeld omdat ze het gezeur van hun klanten niet trekken ('mijn paard mag niet bij die en die') of omdat ze het niet belangrijk vinden. En dit verzin ik niet. Overigens zegt de eerste aangevoerde reden genoeg over het soort klanten wat er staat. Niet mijn types, pffff..... :+

Bizar. Zou nooit op zo'n enorme stal willen staan sowieso :o . Veels te blij met ons kleine pensionnetje met een paar gezellige meiden en een toppensionhouder :). Zie je steeds meer van die fabrieken waar honderden paarden staan, en je paard zo'n beetje een nummer wordt, moet er niet aan denken. En nee geldt niet voor allemaal, enzovoort enzovoort.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 17-11-13 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:05

Nou om de hoek is wel overdreven maar vergeleken bij Limburg.
Paarden staan in dalem, dorp bij Gorinchem.

Voor mij en de paarden de beste stalling, moet eerlijk zeggen dat ik waars wel weg zou kunnen gaan als mijn oudje overleden is.
Die wil ik niet meer zomaar verhuizen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:05

Esmeej333 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Bizar. Zou nooit op zo'n enorme stal willen staan sowieso :o . Veels te blij met ons kleine pensionnetje met een paar gezellige meiden en een toppensionhouder :). Zie je steeds meer van die fabrieken waar honderden paarden staan, en je paard zo'n beetje een nummer wordt, moet er niet aan denken.

Hahaha, ik ook niet, hoor, ik ga nooit meer weg van mijn huidige plekje met topstalgenootjes, die meedenken en er hetzelfde instaan als ik. Tenzij mijn vriend en ik toch een huis met stuk land gaan kopen in de toekomst, dan komen er minstens twee paarden lekker aan huis en als ik genoeg ruimte heb, mogen die meiden met hun paarden ook bij ons komen staan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:09

Twiggy2008 schreef:
Hahaha, ik ook niet, hoor, ik ga nooit meer weg van mijn huidige plekje met topstalgenootjes, die meedenken en er hetzelfde instaan als ik. Tenzij mijn vriend en ik toch een huis met stuk land gaan kopen in de toekomst, dan komen er minstens twee paarden lekker aan huis en als ik genoeg ruimte heb, mogen die meiden met hun paarden ook bij ons komen staan.

Ook mijn grote droom! Maar goed ben al blij met dit. Als ik ooit weg zou gaan is dat omdat ik of echt geen tijd meer heb voor DHZ of als ik zelf een auto heb en dichterbij evtueel betere uitrijmogelijkheden terecht kan. Maar voorlopig ga ik niet weg.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:16

Esmeej333 schreef:
Ook mijn grote droom! Maar goed ben al blij met dit. Als ik ooit weg zou gaan is dat omdat ik of echt geen tijd meer heb voor DHZ of als ik zelf een auto heb en dichterbij evtueel betere uitrijmogelijkheden terecht kan. Maar voorlopig ga ik niet weg.

Ik ook niet, maar het zou kunnen dat we in de toekomst paarden aan huis kunnen hebben en dan gaan we er zeker voor (duim duim). Nu geniet ik van ons prachtige plekkie, waar ik met de auto naar toe moet (6 km van huis, ben er met de auto in ruim 10 minuten). En als ik hier voor de rest van Sam's leven (dat is mijn paard) moet blijven, ook prima.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:18

Twiggy2008 schreef:
Esmeej333 schreef:

Ik ook niet, maar het zou kunnen dat we in de toekomst paarden aan huis kunnen hebben en dan gaan we er zeker voor (duim duim). Nu geniet ik van ons prachtige plekkie, waar ik met de auto naar toe moet (6 km van huis, ben er met de auto in ruim 10 minuten). En als ik hier voor de rest van Sam's leven (dat is mijn paard) moet blijven, ook prima.

Ik duim met je mee, lijkt me supergaaf! :) en dat je nu ookal fijn hebt, is natuurlijk ook super!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:20

Thanks, zal ook voor jou duimen en een eigen auto is ook erg fijn :) .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 08:30

Bowen schreef:
Dus je vindt ook dat iemand midden in de stad in een klein tuintje geiten moet kunnen houden, zeggen dat dat niet past is kort door de bocht? Of een hele rits kippen met een haan die de buren elke ochtend uit het bed kraait? Of een paar koeien in een tuintje in een vinexwijk? Allemaal hartstikke kort door de bocht om te zeggen dat dat eigenlijk niet kan, niet past?

Deze vergelijkingen staan natuurlijk op hetzelfde niveau als een paard dat 6 maanden lang 24/7 in een prefab traliebox van 2.90 op 2.90m gehouden wordt. En ik geloof dat we daar al over uit waren dat dat inderdaad niet goed is.
Maar ook bij deze dieren is de grens tussen wat goed en wat slecht is, heel vaag. Hoe groot moet je tuin zijn voordat je kippen mag houden? Hoe groot moet je weitje zijn voordat je geiten mag houden? Koeien staan tijdens de winter ook gewoon permanent in een grote groepsstal.
Een border collie houdt je niet op een appartement met twee fulltime werkende mensen. Maar een rijtjeshuis met een gemiddelde tuin langs een recreatiepark en een thuisblijver die drie keer per dag een grote wandeling gaat maken met de collie, mag dat wel? Of mag je enkel dat ras wanneer je van plan bent schapen te gaan hoeden? Ook in de hondenwereld zie ik honden die gehouden worden op een manier waar ik niet voor zou kiezen. Duitse Herders in een kennel en als ze naar buiten komen moeten ze flink onder appèl, die puppy's in de hondenscholen die ineens commando's krijgt van een wildvreemd persoon. Die vrouw met de Golden Retriever die haar hond laat zwemmen in het kleine vijvertje hier in de buurt, terwijl ik huiver bij het idee om een hond in een stilstaande plas te laten zwemmen waar verschillende watervogels al jaar en dag hun behoefte in doen.

Maar moet ik bovenstaande personen meteen als slecht en hun hond onwaardig bestempelen? Wie denk ik dan wel niet dat ik ben?

Voor mij staat het individuele dier centraal en niet enkele algemene principes die zowaar vanuit een onzichtbare hogere hand opgelegd worden. Als dat dier gelukkig is met de situatie waarin die verkeert, wie ben ik dan om te zeggen dat de eigenaar slecht bezig is? En dan komt het argument van berusting in het lot. Tja, dat doe ik ook. Wie weet hoe gelukkig ik geweest was als mijn ouders Brad Pitt en Angelina Jolie geweest waren en ik lekker rijk was en een hele stal paarden voor mezelf had. Maar ja, ik heb ook zo van die slechte ouders die mij dat niet gunnen. :D