Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:17

Strokorrels nemen super vocht op, beter als vlas.
In principe beviel het goed, op het plakken in de hoeven na en nu het vlas goedkoper is gebruik ik dat weer even :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:32

Needje schreef:
Omdat ze hier in de buurt nog steeds geen korrels verkopen en de stallen helemaal uitgespoten zijn vorige week, staat ie nu weer op vlas. Maar nou merk ik pas goed het verschil. :=
Ligt er nu een week in en is nu al ranzig. Beetje jammer.
Blijft wel veel minder in de hoeven zitten. Dat wel.
Zou toch weer een combi stal willen. Onderop korrels en bovenop vlas.

Je woont toch niet echt heel ver weg van mij hoor en ik heb ze hier al maanden op korrels staan ;-)
Royal Pallets ;-)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:34

tine10 schreef:
_Nann_ schreef:
Op gewoon stro kunnen ze nog lekker gaan knabbelen.. met korrels is dta wat anders :+

Heb er nog geen ervaring mee, maar dit lijkt me prima op te lossen met voldoende (onbeperkt) hooi geven. Maar goed, misschien praat ik wel heel erg voor mijn beurt. ;)

Mijn paardjes verkiezen de strokorrels boven hooi, terwijl ze daar normaliter echt zeer smakelijk van eten.
Dat eten van de korrels is alleen de eerste dagen, als het plat is kijken ze er niet meer naar om.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:47

Maar die haal je dan niet in Soest.
Die heeft ze nl niet.
Waar haal jij ze dan?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 11:53

ik haal ze in soest, bij welkoop ;-)
Daar laten we ze bestellen zegmaar voor ons.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:08

ok. Maar zijn die een beetje goed?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:21

Ze zijn van Royal Pallet, ik heb er geen klagen over. Bij mij staat alles erop, op 1 na die gaat onwijs meuren als hij er op staat (dat is de schoonste op stal). De anderen kan ik nu tenminste netjes houden, met stro of vlas was dat echt niet prettig met hun.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:42

Mijn paarden hebben de nacht van vrijdag op zaterdag voor het eerst op de strokorrels gestaan. Was erg benieuwd hoe mijn wedstrijdpaard er de volgende dag uit zou zien, want helemaal gewassen en gevlochten. Maar hij was nog keurig schoon. Stallen zagen er ook heel netjes uit. Uitmesten ging nog niet zo handig, maar dat is gewoon een kwestie van ervaring. Maar afval is in ieder geval stukken minder. Drollen goed zeven en dat is het. Vond het wel vreemd om het nat te laten liggen, met stro haalde ik dat er altijd uit. Maar ja, dat is nu eenmaal de bedoeling bij dit spul. Paarden hebben er niet van gegeten trouwens. Even flink met de neuzen erdoor en toen aan het hooi. Nu duurt het weer een paar weken (met de hippiades waarschijnlijk weer) voor ze een nacht op stal komen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 18:25

tine10 schreef:
Vond het wel vreemd om het nat te laten liggen, met stro haalde ik dat er altijd uit. Maar ja, dat is nu eenmaal de bedoeling bij dit spul.
Nee hoor, ik haal dat ook altijd weg. Je moet je eigen weg een beetje vinden met die korrels. Sommige laten het liggen, anderen halen het weg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:00

Ik haal de natte plek bij het ene paard dat altijd op dezelfde plek piest iedere dag weg.
Bij het andere paard die door zijn hele stal piest keer ik eens per week de hele bodem en schep de onderkant die dan boven ligt weg.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:22

Hier verwijder ik ook elke dag de natte plek. Dit is toch dé manier om geen geur in de stal te krijgen.
Ieder heeft zoals gezegd zijn eigen manier van uitmesten.
Het gaat hier super met de stallen. De één ligt er inmiddels 200 dagen! in.
Volledig verslag wordt nog steeds bijgehouden via onderstaande links.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:49

en als je toch dagelijks het nat eruit haalt hoelang duurt het dan voor je moet aanvullen? [nieuwe bodem]

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:15

... ik denk dat dat ligt aan je 'beginlaag' .. als je de aanbevolen hoeveelheid zakken strooit ( varieert van 4-6) op een stal van 3x3 dan kun je de plek die je weghaalt telkens opvullen door het droge spul er overheen te harken. De plasplekken zijn meestal heel geconcentreerd en vloeien niet echt uit tot een groot oppervlak.
Ik vind het voordeel van de natte plekken weghalen dat de stal veel frisser blijft ruiken en dat de bodemlaag ook lichter van kleur blijft. Laat je de plasplekken liggen dan wordt op den duur alles donkerbruin van kleur en wordt de hele bodem wat vochtiger. Dat is althans mijn ervaring en ik heb het idee dat ik toch langer met een bodem doe als ik de natte plekken weghaal.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:47

hoeveel ben je dan nodig Jannepauli, als je elke dag er een natte plek uithaalt.
(als je het er uit haalt, moet je toch ook weer aanvullen, om dezelfde hoogte van de bodem te houden?)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:05

Hier dezelfde werkwijze als Jannepauli.

@Mariska 32.
Ik heb de bodem nog steeds niet helemaal vervangen sinds feb.
Elke dag de hopen en natte plek weg halen zorgt voor dit resultaat.

Momenteel staan ze hier alleen 's nachts binnen. De laag mot is momenteel erg droog. 's Nachts zitten ze toch te wroeten waardoor ze af en toe staan te hoesten. De enige oplossing is vaak (bijna elke dag) sproeien om het niet te laten stuiven.

Het bijvullen varieert hier van 1 zak per week tot eens per 2 weken.
Voor meer info zie mijn site via onderstaande links.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:16

@ Suzan - als je dezelfde bodemdikte wil houden, dan kun je de natte plekken telkens opvullen met wat nieuwe korrels. Als ik het zou afmeten aan één van mijn merries die op stal altijd veel plast. dan schat ik dat ik voor zo'n weggehaalde plek ongeveer een 'voerschep' aan korrels genoeg zou vinden om het gat te vullen.

Zelf doe ik het niet, met als gevolg dat de bodemlaag wel steeds dunner wordt. Op zich geen bezwaar want onder mijn korrels liggen dikke rubber matten dus liggen de paarden altijd relatief zacht. Op het moment dat ik de laag te dun vind worden, strooi ik 1 of 2 zakken bij, sproei deze een beetje nat en na een uurtje heb je dan weer een mooie dikkere laag.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:38

dat vind ik een goede tip JP!
bedankt voor de info JP en diana.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:51

Graag gedaan !!
Succes toegewenst bij het "korrelen" :wave:

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:20

Ik vul standaard iedere week de bodem aan met 1 zak. Dat werkt hier prima.
Bodem van het paard dat op dezelfde plek piest, ligt al vanaf 7 maart, dus bijna een half jaar.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:42

Hallo lui, ik heb even wat advies nodig en een vraagje. Een van mijn paarden staat in Didam bij een pensionstal. Deze merrie is afgelopen zaterdag met spoed naar de Uithof doorverwezen ivm een ernstige verstoppingskoliek (agv stro eten). Sinds vanmorgen gaat het wat beter en hopelijk mag ze deze week naar huis. Op stro kan ze (voorlopig) niet. Wat zouden jullie doen: vlas, krullen of korrels?? De staleigenaar is met geen van 3-en happy want het mag niet op de mesthoop. Maar het zal toch moeten. Nu de vraag: ik neig naar goed natgemaakte (+azijn) strokorrels maar waar kan ik in de regio Arnhem morgen 15 zakken korrels halen (niet de Top-korrels) van bv ecobodem of strovan? Iemand een idee?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:45

Raar dat de korrels niet op de mesthoop mogen, aangezien het gewoon stro is...
Verder kan ik je helaas niet helpen. :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:24

Strokorrels kunnen best op de mesthoop, TENZIJ de mest gebruikt wordt voor championnenkweek. Wij hebben de mest gewoon op het land uitgestrooid, goed voor de bodem en verteert heel snel.

Tja, wat is wijsheid? Persoonlijk zou ik korrels kiezen maar dan wel heel goed opletten dat er niet van gegeten wordt ( al lijkt me het risico met dat fijngemalen spul minder groot dan met gewoon stro). Wat je zeker zal moeten doen is de korrels goed bevochtigen voordat het paard erop gaat en goed doorharken.
Zelf zet ik er de tuinslang op ( met zo'n broeskop), maak de toplaag goed nat en wacht een paar uurtjes ( weersafhankelijk) voordat de paarden erop gaan. Als het spul losgeharkt is, heb ik zelf nog niet kunnen constateren dat de paarden ervan gingen eten.

Zeoliet zit volgens mij in Arnhem - misschien kun je met hen contact zoeken? Of anders met Diana1, of Imker (Strovan) - die laatste zit weliswaar in St. Michelsgestel maar als je toch moet rijden...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:36

@Wuswa,

Allereerst sterkte met jouw paard en ik help je hopen dat ze snel weer thuis is.

Vwb de stallen: Ik zou het net zo doen als Jannepauli aangeeft. (Je kunt trouwens ook heel gemakkelijk in de kruiwagen een zak chopped leeggooien, water erover en het verpulvert als een razende)

Strokorrels (de chopped versie) halen bij Zeolite in Arnhem. Lekker dichtbij.

Website: http://www.zeolite-products.com

Hier gaat de "korrelmest" ook gewoon op het land bij een akkerbouwer. Ook gooi ik het hier over het land en door de tuin ('s winters). Geen probleem.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:33

Bedankt voor jullie tips! Ik wist niet dat Zeolite in Arnhem zit! Mooi dichtbij zeg. De mest wordt daar op stal inderdaad gebruikt voor champignonkweek. Ik ga ze gewoon morgen halen en vast in de stal gooien (+ nat maken). Brengt vast geluk als haar stalletje al helemaal klaar is....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:03

Graag gedaan....enne je kunt niet alles weten ;)

We zijn hier om elkaar te helpen hoor *D
Voor meer info omtrent de korrels ed kun je op mijn site kijken.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 24-08-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt