Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:04

Ik ben benieuwd waar dat verschil van 'verdwijnen' door komt; andere grondsoort, andere leverancier/materiaal ??

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:06

Afbeelding

Zo ligt het er na 1,5 jaar bij. Nog steeds wel wat bovenop

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:15

Bij ons was het ook na een jaar of 2 weg ...

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:08

Hmmm.... en bij vlokken kun je wel 'gewoon' slepen?
Zonde dat de kokosvezels al zo snel verdwijnen, na zoveel arbeid..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:11

Maar toch blijft het voordeel dat de kokosvezel geen probleem is op je mesthoop waar alle andere snippers daar eigenlijk niet thuis horen.
Wij ons wonen de paarden 's nachts ook in de bak. Dan is het wel fijn dat het iets is wat geen kwaad kan als het met je mest mee gaat.

Voorlopig doen we om die reden overigens ook helemaal niets aan de bak. Ik heb genoeg alternatieven maar dan kán een reden zijn.

Laat niet onverlet dat ik het gewoon onbeschoft vind als je je beloftes niet nakomt.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:20

Wij hadden een hele zware rijbak die niet te rijden was en dan verdwijnt op het laast toch al je kokos
Dus een hoop geld uitgegeven en als nog tapijt vezels erdoor laten mengen en nu heb ik een perfecte bak die ook zonder sproeien goed is te rijden
Kokos moet je goed nat houden en misschien door het vele sproeien verdwijnt het sneller
Jullie hebben het over afvoeren van zand maar wanneer ga je nu je rijbak zand afvoeren ?
Je gaat je rijbak toch niet ineens wegdoen ..dus ik zie dat probleem niet

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:32

maresie schreef:
Wij hadden een hele zware rijbak die niet te rijden was en dan verdwijnt op het laast toch al je kokos
Dus een hoop geld uitgegeven en als nog tapijt vezels erdoor laten mengen en nu heb ik een perfecte bak die ook zonder sproeien goed is te rijden
Kokos moet je goed nat houden en misschien door het vele sproeien verdwijnt het sneller
Jullie hebben het over afvoeren van zand maar wanneer ga je nu je rijbak zand afvoeren ?
Je gaat je rijbak toch niet ineens wegdoen ..dus ik zie dat probleem niet

Ik heb nooit gesproeid en een hele droge bodem, toch verdween de kokos na 2 a 3 jaar.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:55

Onze vlokken hebben een certificaat en hoeven zo wie zo nooit als chemisch afval afgevoerd te worden.

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:03

Bij ons op de manege hebben we ook kokos,

_/-\o_

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:36

linky schreef:
Onze vlokken hebben een certificaat en hoeven zo wie zo nooit als chemisch afval afgevoerd te worden.

Als ze verdwijnen valt er ook weinig af te voeren :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:10

De kokos verdween, de vlokken liggen prima.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:26

Hmmm... wellicht toch maar voor vlokken gaan. En kiezen jullie dan voor polyvlokken of tapijtsnippers? De dure witte, of de gangbare grijze/groene?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:41

wij hebben de grijze gekozen, valt het minste op. Bij witte kun je je zonnebril wel ophouden. (Huze omheiningen)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:47

linky schreef:

Wat voor vlokken zijn dat dan? En vergaan ze dan ook op de mesthoop?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:23

rdol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:51

Wil even onze ervaring kwijt van tapijtsnippers. Wat een verademing in het rijden. Hier hoe het bij ons ging: We hebben 9 balen besteld (van ca 300 kg). Verdeel je bak in acht vakken (spoortje trekken met je hakken) en leg een baal in elk vak. Die balen zijn zonder mechanische hulpmiddelen haast niet te versjouwen. Wij hebben een oldtimertrekker met een lichte grondbak. Dat ging goed. Verwijder het plastic en de yzeren draden en laat de baal gerust een tijdje uitdijen. Ze zijn dan later veel makkelijker uit elkaar te halen. Dat uitpluizen kostte ons een halve dag werk met 4 a 5 personen. Je hoeft niet elk draadje uit te pluizen....vlokken ter grote van een kinderhand is hier en daar geen probleem. Wel goed verspreiden per vak en niet te slordig doen. Daarna door loonwerker in laten vrezen (tot ca 7 cm in twee arbeidsgangen). Kostte 1 uurtje werk. Bedenk dat je het met licht materiaal er niet goed in kan vrezen en als je eenmaal bulten hebt....: die krijg je (door de wapening van de vezels) haast niet meer weg met licht materiaal. Na het infrezen is de grond heel (!) los we hebben de loonwerker gevraagd de grond flink aan te rijden (wielspoor aan wielspoor) en met een schuif of raamwerk uit te vlakken (dat wil je echt niet met een kruiwagen doen door de 'wapening'). Dit aanrijden kostte weer ca 1 uurtje. De loonwerker kost hier ca 60/65 euro per uur (inclusief machines). Daarna de bak ca 4 weken de tijd geven om te stabiliseren; daarna rijden de paarden alleen de toplaag wat stuk maar zakken er niet meer doorheen. Uiteraard kun je wel al direct vanaf de eerste dag er in paardrijden maar hier en daar zie je dat de grond nog te los is; er is nog niet direct overal een stabiele onderlaag). Elke 2 a 3 dagen verdicht ik de grond: wielspoor aan wielspoor rijden met oude trekker. Kan nu tenminste weer gewoon sturen....hiervoor gebeurde er door de losheid van de bak niet veel als ik stuurde..: moest dit vnl. met de achterwielen doen. Nu (na 2 weken) zie ik de vlokken steeds meer oplossen tot losse vezeltjes en langzaam deels uit het zicht verdwijnen in het zand. M.b.t. het zand: te grof is niet goed. Vuistregel: als het zand een beetje vochtig is en je maakt er een (gehakt)bal van in je hand: dan moet die niet uit elkaar vallen in je hand. Verder nog een dikke pluim voor mijn leverancier Gerrit Netjes (heeft website). Kwam gratis 2 keer kijken, gaf ons achteraf nog een halve baal voor de zwakke plekken. Verder was hij voor mij de goedkoopste. Er is nog wel wat mogelijk t.o.v. de prijzen genoemd in de website. Oh ja....als je ooit van de snippers (of de hele bak) af zou willen, dan kan je de toplaag gewoon te koop zetten.... je hoeft echt geen stortingskosten te betalen waar je scheel van wordt. Iemand twijfels.....kom gerust eens kijken. Omgeving Zwolle

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 11:21

Dank voor het delen van je ervaring rdol, denk dat wij ook een bak van die snippers voorzien. Handig dat je alles zo duidelijk omschrijft! :D

rdol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 00:03

Graag gedaan. Mocht iemand meer willen weten.....vraag gerust.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:16

Wat een hoop informatie zeg! Onze bak is helaas ook veel te zwaar en ben dus op zoek naar een nieuwe oplossing.. Inderdaad altijd bang geweest voor tapijtsnippers in verband met de afvoerkosten. Daarom hadden wij altijd houtsnippers, maar helaas verdwijnen die bij ons, en begin nu toch steeds meer aan tapijtsnippers te denken. Heb nog niet het hele topic door kunnen pluizen, maar ben benieuwd of er nog alternatieven zijn behalve de kokosvezels....

Jasmijnvbx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:53

Ik heb een buitenbak 20 x 40 met kokosvezels. Echt een aanrader! Mijn bak was heel zwaar. Nu is hij super stabiel en als het veel geregend heeft is het na een dag weer droog. De bak blijft ook eigenlijk altijd nooit vlak, ik sleep nooit. Ik heb het nu ruim 2 jaar echt top is het en milieu vriendelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:29

Ik schop het topic weer even omhoog. :+

Ik heb de helft van dit topic doorgelezen, zowel de positieve verhalen als de negatieve verhalen en ik vroeg me af of jullie kokos zouden aanraden in deze bak:
De bak bestaat uit veel te zwaar zand en is misschien wel te goed gedraineerd; in de zomer is hij erg zwaar omdat hij te los is (hoeven kunnen niet goed afzetten), in de herfst/lente/winter is hij steviger qua bodem maar dan zwaar omdat hij dan vrij zompig is.
Het is niet mijn eigen bak, er mogen alleen natuurlijke materialen in, drainage werkt zoals gezegd erg goed, sproeien is niet mogelijk, hij wordt alleen gebruikt voor het rijden dus er ligt geen mest in. Ik zal in elk geval nog zo'n 2-3 jaar gebruik maken van deze bak maar daarna misschien niet meer, dus het hoeft niet 10 jaar mee te gaan.

Wat ik me nu afvraag:
- hoe is een kokos/zandbak in de zomer als je die niet sproeit en hij uitdroogt: beter dan uitgedroogd zand alleen, hetzelfde of slechter?
- wat zijn de prijzen, en zijn er ook leveranciers die het los aanleveren, aangezien die balen zo'n gehannes lijken te zijn?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:20

Kokos moet je sproeien in de zomer anders word je bak weer zwaar
En mijn ervaring is dat het na 2 / 3 jaar verdwijnt maar dat is in jou geval niet erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:13

Bedankt voor je antwoord! Wordt de bak met ongesproeide kokos in de zomer dan net zo zwaar als wanneer het gewoon zand is, of zwaarder of iets lichter?
En moet je echt met speciaal materieel sproeien of kan een uur met een normale gazonsproeier ook?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:30

De bak bleef bij ons zonder sproeien ook wel beter dan zonder kokos, maar sproeien is wel veel beter. Ook hier was de kokos (€ 1600,=!) na 3 jaar eigenlijk verdwenen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:55

Bij ons was de bak droog en zonder sproeien ook een stuk beter dan zonder de kokos en prima te rijden.