Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 17:42

Tegenwoordig wandelt Johnny aan een hondenlijn mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:39

Leuk paard Kletskoekje! Ik volg graag de vorderingen.
Ha ha mooi gezicht Belker.

Er komt hier af en toe een meisje op een paard voorbij waarvan ik altijd denk “leuk! En zo braaf”.
Nu hadden ze allemaal borden staan voor de wegwerkzaamheden waar die zo braaf langs ging. Dus ik riep dat ze een braaf paard had.
Was te koop zei ze.

Dus een paar minuten later zat ik er al op. Met m’n kantoorkleding, haklaarzen en zonder cap heel eventjes proefgereden. Dressuurmatig mag ie wel beter, maar ik vond het een leuk paard. Nu even afwachten wat de prijs gaat doen.

Hij komt van dezelfde Belgische stal als de paarden van Belker, dus heb nu ook een keer op een Freiberger gereden :D

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 19:57

Leuk om te zien Belker!

Haha Boemel dat is grappig hoe dat gegaan is. Ben benieuwd. Heb je bij jou zelf in de bak gereden?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:03

rover_ schreef:
Leuk om te zien Belker!

Haha Boemel dat is grappig hoe dat gegaan is. Ben benieuwd. Heb je bij jou zelf in de bak gereden?

Ha ha ja, luxe hè

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:25

KletsKoekje schreef:
Bedankt voor de felicitaties! Happinez; er is een klein beetje grondwerk en klein beetje longeren aan halster mee gedaan. Ga haar langzaam aan oppakken en zadelmak maken. Alles op het gemakje, en fijn een band opbouwen en kms maken. Ik rij dressuurmatig en graag buiten. Vindt afwisseling belangrijk. Uiteindelijk zou ik weer graag dressuur gaan starten.

En goede tip, zal eerst zorgen dat ik zit voor offerte open haha.

Leuk vooruitzicht !
Hopelijk laat ze het een beetje makkelijk gebeuren allemaal :D

Boemel , leuk ben benieuwd of het wat voor je gaat zijn.
Freibergers zijn wel leuk.

Heb tijd geleden ook wel eens een freiberger gereden van kennissen maar die vond ik vrij 'stug'
Maar goed dat kan ook de manier van rijden zijn geweest want later werd hij beter en liet hij wel los.
Mijn eigen paard is heel voorwaarts en heeft veel go om te werken dus ik vind paarden al snel traag :o

Hier een beetje kopzorgen, heb een pony die geen ruwvoer eet sinds gisteren.
Vanmorgen was haar ruif nog helemaal vol en bleef ze al liggen op stal , toch maar naar buiten gedaan om te kijken of ze bij zou trekken.
Maar vanmiddag stond ze weer zielig achterin de wei. Dus maar opgehaald en op schoon gras geprobeerd maar ze wil wel proberen te eten maar laat het gras ook weer los.
Voordroog bij de buren opgehaald eet ze ook niet.
Halster doet ze sinds twee dagen ook wat moeilijker aan.. dus vermoed dat haar gebit het probleem is, ze heeft in het verleden ook al eens last gehad.
Dus tandarts gebeld maar nog niet kunnen bereiken.
Nu maar seniores priores voor haar gemaakt en dat slobbert ze gelukkig weg nu want ze moet toch wat eten, want ze had er volgens mij buikpijn van.
Zo sneu :\

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:28

boemel schreef:

Er komt hier af en toe een meisje op een paard voorbij waarvan ik altijd denk “leuk! En zo braaf”.
Nu hadden ze allemaal borden staan voor de wegwerkzaamheden waar die zo braaf langs ging. Dus ik riep dat ze een braaf paard had.
Was te koop zei ze.

Dus een paar minuten later zat ik er al op. Met m’n kantoorkleding, haklaarzen en zonder cap heel eventjes proefgereden. Dressuurmatig mag ie wel beter, maar ik vond het een leuk paard. Nu even afwachten wat de prijs gaat doen.

Hij komt van dezelfde Belgische stal als de paarden van Belker, dus heb nu ook een keer op een Freiberger gereden :D

Wat leuk Boemel.
Nu maak je me nieuwsgierig naar welk pasrd en afstamming, mag per PB. Ook wel naar de prijs aangezien ik Lieve aan iemand heb aangeboden ivm veels te veel werk wat we niet trekken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:30

Happinez, dat stugge herken ik wel. Fiesta is ook stugger en trager. Lieve is wel heel soepel en electris h.
Maar ik vind het echt zo een mensgericht heerlijk ras.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:31

boemel schreef:

Was te koop zei ze.

Geniaal dit! :D _/-\o_ Ben benieuwd hoe dit verhaal zich gaat vervolgen :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:50

beterschap voor de pony Happinez, hopen dat het wat simpels is en de arts snel kan verhelpen
Boemel zou grappig zijn als het echt wat wordt, leuk verhaal om te vertellen hoe je aan je paard komt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:51

Happinez, voor de zekerheid wat colosan?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:01

Malenka schreef:
Happinez, voor de zekerheid wat colosan?

Ja daar zat ik ook al aan te denken.
Gelukkig appte ze net dat ze me zo nog even belt ( is naast tandarts ook DA ) dus dan kan ik gelijk even met haar overleggen.
Want dat ze niet in orde is is mij wel duidelijk , soms wil je dat ze kunnen praten hé zou zo veel makkelijker zijn.

Belker schreef:
Happinez, dat stugge herken ik wel. Fiesta is ook stugger en trager. Lieve is wel heel soepel en electris h.
Maar ik vind het echt zo een mensgericht heerlijk ras.

O toch wel haha , nou toen hij voorwaartser gereden werd merkte je na wat tegenpruttelen wel dat hij het wel kon. Maar goed dan kom je de aan spieren hé :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:08

Lewie had dat tijdje geleden ook en was door wisselen. Had daardoor paar haakjes op
Z’n kiezen. Hoop dat t zo iets is voor je.

Boemel, klinkt leuk, merrie of ruin?

Lig nog steeds plat met dikke koorts. Duurt me nu wel te lang ben hier niet voor gemaakt…

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:48

Citaat:
Leuk vooruitzicht !
Hopelijk laat ze het een beetje makkelijk gebeuren allemaal :D
de moederlijn geeft wel makkelijke karakters en ze is zelf ook echt een vriendelijk relaxed paard. Ik heb er vertrouwen in, we gaan het meemaken :)

Oh wat grappig Boemel dat je zo onverwachts een paard uitprobeerd. Benieuwd of het wat wordt.

Beterschap met de pony Happinez
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 30-01-25 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:58

Ah nee niet fijn Hapinez. Hopelijk is het iets onschuldigs.

Ik vond deze Freiberger niet stug aanvoelen eigenlijk. Maar pfff ook hier weer een erg slecht passend zadel erop.
Wat is dat toch? |(

Het is een ruin Marjan, die gewend is met merries te staan. En niet dekt :o
Echt vervelend dat je zo ziek bent. Mijn vriend heeft ook echt een week koorts gehad en was ook zo beroerd. Bij mij doet de griepprik gelukkig z’n werk.

Veel beterschap!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:24

Omdatin het freibergerwereldje heel nakkelijk gezegd wordt dat een wintec goed past of passend te maken is…….
Ik word er ook gek van Boemel. Krijg nogwel eens vragen erover. Maar het is zo lastig om een goede zadelpasser te vinden en dan ook een echt goed passend zadel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:33

Slecht passend tuig is inderdaad nog steeds een groot ding waarvan je toch zou verwachten dat we dat inmiddels wel achter ons zouden kunnen laten.

Maar zeker de meer nuchtere paarden gaan vaak toch wel heel lang door met slecht passend materiaal.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:37

Wat leuk Boemel, hebben jullie plek voor 3 eventueel?

Ik heb maandag en woensdag Joep voor de wagen gehad, wat een geweldige pony.
Vandaag even naar de kliniek voor een bloedje trekken en hij deed alles geweldig.
Doortje was ook mee om te wegen.
Doortje was in maart 202 kg en nu 188.
Joep was in mei 187kg en nu 182

Hij mag wel wat aankomen maar t wil niet echt lukken nog.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:38

boemel schreef:
Ik vond deze Freiberger niet stug aanvoelen eigenlijk. Maar pfff ook hier weer een erg slecht passend zadel erop.
Wat is dat toch? |(

Zonde hé want het kan je paard echt breken daardoor.
Snap dat ook nooit goed, een zadel is zo essentieel iets bij het rijden.

MarjanB schreef:
Lewie had dat tijdje geleden ook en was door wisselen. Had daardoor paar haakjes op
Z’n kiezen. Hoop dat t zo iets is voor je.

Boemel, klinkt leuk, merrie of ruin?

Lig nog steeds plat met dikke koorts. Duurt me nu wel te lang ben hier niet voor gemaakt…

Beterschap ! ook dat heerst hoor ik rond mij heen.
Griepvirus.

Ze wordt in Mei wel drie maar vorig jaar tijdens controle bleek dat ze twee afgebroken kiezen had ( waarschijnlijk als jaarling gebeurd, toen heeft ze ook een periode slecht gegeten )
Ze at er goed mee dus was niet nodig wat mee te doen.
Net overleg gehad en ze komt morgen langs omdat ik ook net een bult op de kaak aan een zijde voelde.
Het vreemde is alleen dat ze ook koorts heeft, dus voor nu Novacam gegeven en hopen dat dat voor haar wat meer comfort bied en ze dan weer wat wil gaan eten.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:58

Ah wat leuk boemel, ben heel benieuwd hoe dit verder gaat.

Ik vind ook al snel paarden te traag, heb ze het liefst echt heeeeel vlug.

Oh zadels. Praat met er niet van. De zwarte gekocht met een 18 inch euroriding. Een 17 inch bates pastte net. Hoe dan?!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 07:52

oei, ontsteking aan die kies misschien?

vandaag komt de zadelmaker voor de tinker, gekocht met blauwe boom wintec en ik heb er zelf meteen wit in gedaan. adel schuift nu maar kopijzer kleiner is te smal. ook niet meer gereden door het weer en deze week wilde mijn dochter alleen maar longeren en zonder zadel

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 08:36

Wintec past qua boomvorm lang niet altijd op ieder paard. En dat terwijl het voor mijn oog keurig ligt.
Op dit paard lag trouwens een Bates en dus familie Wintec en het zadel lag veel te dicht op de schoft. Er zat een bontje onder het zadel en het paard had er volgens haar geen last van.

Ik denk van wel. Paar stukjes liet ie zich fijn zakken in de hals om vervolgens direct weer uit die ontspanning te komen.

Audesta pfff wat een verschil! Diekke heb ik gekocht met een Cob hoofdstel, 11,5cm bit. Ze heeft Full en 13,5cm. En het zadel dat erbij zat, leek wel een Wip :(

LN wel goed zonder zadel op de Tinker.
Dat houdt mijn maag niet vol op Diekke en op Mir durf ik dat niet ha ha

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 08:39

Nee dat is helaas met wintec, veel mensen denken dat het op alles past alleen omdat het kopijzer te wisselen is
Dochter heeft nu van dr zakgeld een bare pack gekocht die hopelijk morgen binnenkomt. De tinker zit vrij breed en heeft vrij vlakke gangen dus een fijner paard om zonder zadel te leren rijden is er niet.
Gisteren had ze weer springles, zo fijn te zien hoe ze met een paar lessen zoveel meer lef heeft gekregen. Eigenwijze haf kruising manegepaard liep netjes aan de teugel en deed braaf wat ze moest doen terwijl die de les ervoor alleen maar aan het staken was. Even een trots momentje voor mijn mini me ( terwijl ik ook vaak zuchtend naast de bak heb gestaan omdat ik mij afvroeg wat ze nu weer aan doen was)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:18

Dit gesprek had ik gisteren ook met iemand over Wintec. Ik deel jullie mening.

Wat groeit je dochter LN.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 09:42

Hoe is het nu met de pony Happinez?

Hou op over Wintec. Op advies osteopaat 2 jr geleden een bepaalde zadelmaker in de arm genomen en toen een Wintec nieuw. Was er zelf al niet tevreden over, paar keer geweest wat veranderd en vorig jaar moest er opeens een kleinere boom in. Alles goed blabla. Had zelf al de boom groter er weer in gedaan omdat ze anders niet wilde buigen opzij. Paard accepteerde het wel maar gevoel zei dat het niet klopte en dat was zo.
Nu mijn Wow aan het aanpassen. Moesten naast kopijzer andere kussens onder, hopelijk komende week compleet zadel zodat we weer wat kunnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 10:03

Wintec is ook vrij lang nog terwijl ze juist op de korte pony’s worden gelegd. En zadelmakers.. ja wat zou ik ervan zeggen :+

Wil nu zelf gaan kijken naar iets western achtig. Rijd nu toch alleen maar in het bos en merk dat m’n lijf het dressuur zadel niet zo leuk vind als ik wat langer rijd.