het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:03

Hoe moeilijk ook, maar ik denk dat ik inderdaad dat nog goed zou overdenken Marjan. Zeker als het zo fantastisch klikt met Amy.

Ik heb er nu ook 3 en dat vind ik eigenolijk ook te veel. Maar was inderdaad wel blij dat ik nu met rust kon rondkijken ipv wanneer er een wegvalt.

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:12

Ja goede vragen!

Kijk als kaat weg zou vallen dan komt er een a of b pony bij. Voordeel met Amy is dat ik die nog kan meenemen als ik met iemand naar het bos wil. En ik weet wat ik heb aan Amy :D

Als er ineens maar 1 is gaat die even naar m’n kennis hier in het dorp met pensionstal. Maar goed het is niet ideaal.

Ga kaat zo maar wat Bute geven..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:21

Sterkte Marjan. Dit soort overdenkingen vreten energie.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:28

Het is ook wel een lastige keuze Marjan.
Tess wilde ik eigenlijk ook in laten slapen, maar wel pas nadat ik een nieuw maatje voor Diekke gevonden had.

En wat heb ik nu?
Tess en Mirtje die dikke vriendinnen zijn.
Een Tess die momenteel veel te goed is on ingeslapen te worden, maar te slecht is om echt mee te gaan rijden.

En een Diekke die een hekel heeft aan Mirtje. Diekke is altijd de goedzak geweest en het slachtoffer van andere paarden, maar nu gedraagt ze zich dus compleet anders dan verwacht. Gelukkig lijkt ze Mirtje wel beter te gaan accepteren, maar van vriendschap is nog geen sprake.

Ik vind 3 eigenlijk ook teveel.
Maar ja .... wat dan?

Diekke is goud qua karakter. Daar zet je iedereen op en doet alles wat je vraagt. Bovendien is ze kerngezond. Zo'n paard vind je niet zomaar terug.
Conclusie: Diekke kan niet weg.

Tess: geweldig karakter, maar je moet wel met beleid met haar omgaan, anders raakt ze gestresst.
Knap paard en een merrie van 168cm met veel behang.
Wegdoen houdt in dat ze waarschijnlijk de handel in komt of dat ze weer echtop haar gaan rijden. Iets wat ik niet over mijn hart kan verkrijgen.
Conclusie: Tess kan niet weg.

Mirtje: zij is in principe de toekomst. Het paard dat ik zelf wil gaan opleiden en wellicht ooit ga starten. Ik wil graag blijven rijden, ook samen met mijn vriend.
Conclusie: Mirtje kan niet weg. En als ze weggaat, omdat er geen klik is, dan komt er een vervanger voor Mirtje.

Enige dilemma dat ik momenteel heb, is de vraag of ik Tess niet beter op een pensioenadres kan zetten. Dit kost me ongeveer eur 100,00 per maand extra, maar bespaart me erg veel tijd en fysiek werk.

Maar ja, als ik dan naar haar lieve blije koppie kijk, dan vind ik dat ook alweer zo'n lastige keuze om haar elders onder te brengen.
Echte paarden problemen dus ;)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 11:39

Boemel dat is idd ook een lastige.

Ik weet het hier ook nog niet... Ik hoop dus echt dat de oude rustig aftakelt over een paar jaar en dat ik even kan nadenken..

opties:
1. eigen erbij kopen, shet wil man niet dat is het enige wat duidelijk is...
2. eentje op pension erbij, maar willen we wel iemand die we altijd toegang tot ons terrein willen geven.
3. pensionada erbij. Man vind het wel stom als mensen maar eens per zoveel weken komen kijken. Maar dan heb je tenminste ook weer niet elke dag iemand rond de kooi.
4. naar pensionstal.. ook zo zonde van de plek aan huis.

Alles heeft zijn voor en nadelen. Een paard van een ander kan ook zo van de een op de andere dag weg zijn. Eigen paard zijn ook weer de kosten voor jezelf... Maar je kan ook wel weer zelf de dingen bepalen.
Misschien is een pensionklant ook wel weer gezellig, maar wat als die niet betalen, niet leuk zijn, dingen doen wat je niet wilt??
Guus loopt ook nog steeds niet stabiel genoeg. In die zin is ze nog wat te vaak niet in orde voor mijn gevoel. Dus ja eentje waar je wel gewoon op kan rijden zou wel fijn zijn natuurlijk maar tijd voor 2 te rijgen heb ik ook niet in overvloed. Man zou wel graag willen maar heeft ook geen tijd en maakt dan ook geen tijd ervoor als hij wel vrij is...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:47

Ik snap jullie gedachten zo goed.
Ik denk iedereen met de paarden aan huis wel.

Ik had er 2; Ryan en Kawa en met Kawa die oud aan het worden was en ik ook wist dat die het eeuwige leven niet meer zou gaan hebben.
Toen gaan kijken voor wat erbij.
Ik wist niet wat ik wilde, een veulen of juist een oudere.

Het werd 1 veulen en een veulen van kennis zou hier op pension komen als leeftijdsgenootje.
Maar dat voelde ook niet fijn, wat ja zit je met het risico dat er wat gebeurt en dan?
Dus nog een veulen erbij. En zit je ineens met 4 paarden en wilde er ook maar 2.
Kawa overleed, en Kate het veulen wat inmiddels 4 was heb ik verkocht.
Dus nu nog 2.
Maar dat is niet ideaal. Want ga ik met Ryan weg is Abby over de zeik.....
Maar een ander erbij wil ik niet.... Want heb al geen energie voor 2 eigenlijk....

Dan is op pension staan ook wel handig.

Hier net ineens een explosie aan vliegen, de zon schijnt ook weer eens af en toe zeg.
Maar even de vliegenkappen op gedaan en kijken of Abby nog haar stal uit gaat komen...

En zou zo graag rijden, maar ben zo intens moe dat het ook niet verstandig is....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:48

Heel herkenbaar die overpeinzingen. Hier is er wel een shet bijgekomen en best een grappig dier. Hij kleurt onze dag zeggen we altijd. Maar ook hij moet werken om hem leuk te houden.

Joyce, koop een freiberger veulen, fok die op en als je hem met 3 niet leuk vindt verkoop je hem en levert die nog wat op.

Ik heb met Fiesta de afgelopen maanden echt grote stappen gezet. Niet qua rijden, maar echt een band opgebouwt. Ook ik denk wat gebeurt er als straks ons jonkie naar huis komt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:49

Ik heb ook maar 1 die verkocht zou kunnen (wordt ie niet) en dat is m'n nieuwe paard haha. Verder allemaal super herkenbaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 12:53

Tja ik heb het wellicht iets makkelijke; áls Boon omvalt dan is dat mijn laatste paard en zoek ik een leuk adres voor Jasmijn. Ondanks dat het een schatje is doe ik er nu al te weinig mee om er een 2e van dat formaat bij te nemen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:01

Allemaal herkenbare verhalen. Ik denk dat we met paarden aan huis andere beslissingen maken wat betreft de paarden die we houden dan wanneer ze in pension zouden staan.

Quinta zou ik zelf niet gekocht hebben als ze voor mezelf zou zijn. Ik heb ze echt speciaal gekocht voor Indy, omdat Indy nou eenmaal een enorm uitgesproken voorkeur heeft voor donkerbruine merries en ik wou vooral een maatje voor haar. Dat Quinta vervolgens een heel leuk rijpaard zou zijn is een enorme bonus, maar voor het mooie is ze te klein voor mij. Mja, ze moest alleen maar vriendinnetjes zijn met Indy en meer verwachtingen had ik er niet van. En dat is ze ook enorm <3 Die 2 zijn besties vanaf de eerste minuut. En dat is me zoveel waard. Gewoon de vriendschap tussen je paarden mogen aanschouwen... <3

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:02

Ja dat is wel echt leuk!!
Mijn nieuwe ruin is dikke mik met mijn oude merrie.... hoop dat het nog wat beter gaat klikken met m'n andere ruin, want zij blijven ooit samen over tenslotte. Maar ja, je kan het niet sturen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:18

Als Nilay op een gegeven moment op is wil ik graag een veulen van Roos. En dan koop ik er tegen die tijd een klein pony veulen bij. Dankzij de beperkte ruimte hier kan ik echt geen drie paarden houden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:03

Dais_ schreef:
Allemaal herkenbare verhalen. Ik denk dat we met paarden aan huis andere beslissingen maken wat betreft de paarden die we houden dan wanneer ze in pension zouden staan.

Quinta zou ik zelf niet gekocht hebben als ze voor mezelf zou zijn. Ik heb ze echt speciaal gekocht voor Indy, omdat Indy nou eenmaal een enorm uitgesproken voorkeur heeft voor donkerbruine merries en ik wou vooral een maatje voor haar. Dat Quinta vervolgens een heel leuk rijpaard zou zijn is een enorme bonus, maar voor het mooie is ze te klein voor mij. Mja, ze moest alleen maar vriendinnetjes zijn met Indy en meer verwachtingen had ik er niet van. En dat is ze ook enorm <3 Die 2 zijn besties vanaf de eerste minuut. En dat is me zoveel waard. Gewoon de vriendschap tussen je paarden mogen aanschouwen... <3

Haha, herkenbaar verhaal! Hier lopen er dus vier, waarvan nr vier (bonte kruising ijslander) eigenlijk al acht jaar niks loopt te doen in de wei. Het is eigenlijk oorspronkelijk de pony van mijn zus, die met ons meeverhuisd is toen we de paarden aan huis kregen, omdat hij zo'n goed vriendje van mijn grote bonte is!

Eigenlijk kost hij mij veel geld voor enkel weideversiering, en ik heb naast mijn grote bonte ook nog twee ijslandse merries, dus voor het gezelschap moet het ook al niet := maar hij en mijn grote bonte zijn zó'n goeie vrienden, echt dikke liefde. Dus uiteen halen kan ik ook niet over mijn hart verkrijgen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 07:46

Ach ja het heeft voor en nadelen dat paarden aan huis hebben.

Vanmorgen weer op scherp gezet voor het oudje. Hij heeft vaak last van de weerswisselingen en dan vooral als het even wat kouder wordt.. Vanmorgen kijk ik naar hem en dacht al gelijk mmmm. Wel koppie naar buiten, oogjes normaal. Gooi de slobber in de bak en begint met lange tanden te eten.. mmmm het is de gewone slobber die is normaal wel goed genoeg. Wilde wel de emmer leeg likken dus was nog niet heel erg. Even twijfel of ik coloscan moest geven maar ging wel eten, lag mest in de stal, hooinet was goed leeg.

Maar voor mij wel een teken om eventueel een fleecedeken op te doen als het in de nacht onder de 15 gaat..... zag vanmorgen dat het 12 graden was. Maar moet er ook rekening mee houden dat het rek in de stal er ook wel voor zorgt dat er wat meer luchtdoorvoer is en het misschien ook wat sneller afkoelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:15

Voor gisternacht gaven ze hier tussen 6 en 8 graden op. Reden om Boon ook een dekentje op te doen. Weliswaar is dat nog maar een klein deel van de nacht, maar toch :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:12

Mijn dame staat al ruim 2 weken met deken, vooral omdat ze geschoren is en voor de regen, maar de nachten zijn nu ook onder de 15 graden en zij word snel stijf in de rug.
Als we onder de 10 gaan moet er zelfs een liner in.

Mijn timing van scheren was echt zo slecht, eerst een maand niets kunnen doen ivm de warmte, maar dat deed haar geen goed, dus scheren. Ging het non-stop regenen...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 10:16

Oke dat stelt mij iets gerust... Dan ben ik dus niet helemaal erg vroeg ermee.
Met regen hadden ze beide ook de regendekens op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:39

Het is sowieso vreemd. In de winter hebben ze (met wintervacht) een 200 grams op en dan is het vaak iets boven 10 en nu doen we met onder 10 én met zomervacht vaak niets op of een regendekentje.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:00

De mijne staan de afgelopen jaren zonder deken, onze oude man heeft cushing dus het is altijd even kijken of dat nog goed gaat.
ik sta nu met de paarden echt op een super fijne pensionstal dus ga dat straks ook echt wel missen, maar ze aan huis hebben staan is echt wel een droom die uitkomt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 11:21

Ja vreemd is het zeker DF. Monty heeft ook Cushing maar ondanks de dikke vacht toch de deken nodig. Nat mag hij ook niet worden dan staat hij te bibberen. Hij heeft ook niet echt spekkies meer en denk dat ik vanaf deze week zijn voer wat ga ophogen kijken of er wat bij kan. Ik geef wel al voorzichtig wat sojaschroot hopen dat dit wat helpt.
Wat ik denk ik wel moet gaan doen is scheren na de winter, dit jaar ging het er maar moeilijk vanaf.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:31

Hier van de week met wind en regen toch 2 van de drie aan het shaken van de kou. Dus die twee deken op gedaan. Op zich kunnen ze wel wat hebben, maar kaat staat geblesseerd en Hera strak in de spieren die ik probeer los te krijgen. Dan is kou echt niet bevorderlijk. Kijk het dus per dag aan nu

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:32

@joyce: Dat scheren had ik de laatste jaren met Missy. Vaak was het dan ineens in maart heel warm en dan had je in april weer veel regen en soms nog nachtvorst. Dat was per dag bekijken welke deken.

Er lopen hier wat jonge poesjes rond waarvan eentje half langharig. Zo'n leuk diertje om te zien :)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:46

Hier staat Peet in de nacht ook onder een dekentje, koukleum is natuurlijk de Spaanse temperaturen gewend. Dames staan zonder. In de nacht staan ze binnen en de stallen blijven nog lekker warm. Ze voelen ook niet koud aan. Met de regen hadden ze regendeken op. Ze hebben bij ons niet echt schuil mogelijkheden, sneu om ze 10 uur in de volle regen te laten staan

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:16

Hier dekenloos. Maar al een jaar of drie, ook in de winter.

Di avond was de paddock weer droog, gisterenochtend drijf nat. Gisteren maat twee kleine buitjes dus nu weer droog.
Hopelijk zet dit weer door, dan kan het gefreesde stuk drogen en kunnen we eindelijk de omheining voor de track maken.

Ze eten ook echt te veel hooi, automatische hooi bak kapot.
Nieuwe module besteld dus die er zo snel mogelijk in zetten en ze weer wat beperken. Vreten zo snel ondanks 2x2 net.

Sjouwen met 28 hooibalen a 25 kg de stuk was ook geen pretje.
Had eigenlijk nog driehonderd kg meer moeten zijn, slordig foutje vd hooi leverancier. Had betaald voor 1000 kg. Gelukkig wordt het netjes opgelost.

Verder druk met verbouwen en studie. Hadden met verbouwen een tegenvaller.

Df, altijd leuk jonge poesjes. Vooral langhaar.

Hopelijk kunnen de paarden de komende tijd van het zonnetje genieten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:30

@horsi: slordig foutje, gelukkig wordt het netjes opgelost.

Ik was even onkruid in de wei aan het plukken en het was haast weer voor een korte broek :)