Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:59

yontheke ik begrijp dat je de grond alleen hebt gevreest dus de bouwvoor met gras en kluiten zit er gewoon doorheen?
Zo blijf je inderdaad blubber houden.
Als je niks mag doen zou ik het heel stevig walzen en het gras weer laten groeien.
Dan is rijden op een vlakke harde wei altijd nog prettiger als een gevreesde, heb ik jaren ook gedaan toen ik weilanden huurde.
Zo te zien zit je wel op zandgrond dus zaak om te zorgen dat het water makkelijk weg kan.

Eerlijk gezegd zijn mijn paarden in eerste instantie huisdieren waar ik zonder rijden ook van geniet.
Ik kan er maar 2 van de 5 rijden.
2 zijn minofmeer met pensioen en nr 5 is een veulen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:09

Zijn van die grastegels die je wel eens ziet geen optie? Je ziet ze in het gras bij a niet liggen dacht ik, maar je paarden staan wel op een droge ondergrond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:10

Ik heb het 4/5 x per week rijden met de trailer naar de binnen manege ook losgelaten :D . Bevalt eerlijk gezegd prima. Afgelopen zomer heb ik ook een tijdje niet kunnen rijden na een operatie aan mijn schouder en nu doet mijn merrie alweer een week of 6 niks ivm de verhuizing. Ze lijkt er eerlijk gezegd geen last van te hebben.....

Ik hoop komend week weer eens even een rondje in de bak te kunnen doen. Kijken hoe ze aanvoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:11

RivellaLight schreef:
Ja haha echt waar.. wij hebben een tractor met twee wielen! Heb je 'm kunnen vinden op Google? Anders wil ik ook wel een fotootje opzoeken.

Ja, ik heb hem gevonden hoor! Grappig ding.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:16

De bak is anderhalf jaar geleden aangelegd en daar zitten nu geen kluiten etc meer tussen. Hij ligt nu vaak eerder te hard. De piste is daarom ook het grootste probleem nog niet. Daar loopt het water vanaf naar de paddock :) De paddock is het grootste probleem.

Al valt er nu uiteraard met het extreme weer ook niet te rijden in de piste.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:28

Ach, hier staan de paarden al 8 maanden stil.. Gewoon echt geen tijd om er op te stappen.
Dus hier is het idd gewoon voeren en een aai, verder mogen ze het even zelf uitzoeken.
Mis het rijden soms ook wel een beetje, gewoon lekker ontspannen een ritje hobbelen..
Nog een maandje, dat heb ik de meeste urgente zaken in huis af en gaan we weer een beetje genieten ;)
Een jaar fulltime renoveren is leuk maar een beetje ontspanning is ook wel fijn op z'n tijd.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:31

joyce B schreef:
Tinky12 schreef:
Hier is een deel van de track al weer tiptop en het andere deel is ook aardig onderweg.
Voordeel van vorst is dat het de zandkorrels uit elkaar drukt,als het dan dooit loopt het water snel weg :)

Is me wel eens opgevallen, maar nooit geweten dat dit was waarom het beter doorlatend is na (natte) vorst!

Simpel...water zet uit als het bevriest...door het ijs worden de zandkorrels letterlijk uit elkaar gedrukt.Als ijs weer vloeibaar wordt kan het water dus eenvoudig weglopen ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:31

RivellaLight schreef:
Ja snap dat je wil rijden! En zeker nadat je al 3maanden niet kon rijden afgelopen zomer. Straks denkt je paardenbeest dat 'ie met pensioen mag :p

Paard stond ook eigenlijk een soort van met pensioen op die moment. Van augustus tot november en toen toch besloten van hem terug te laten behandelen op de kliniek en toch maar weer op te pakken. Van April tot het begin van Juli heeft hij ook al stilgestaan. Ik heb hem enkel Juli en een deel van Augustus gereden.
Paard met gebreken :) Al doet ie het nu wel weer heel fijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:42

Ik heb net weer een beetje gereden na een aantal weken.
Paard is nog relatief nieuw, dus vond het wel een beetje spannend. Eerst maar een poosje aan de Longe en denk dat dat maar goed was ook ;)
Heerlijk weer vandaag zeg!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:43

Mijn paarden zijn hier ook min of meer met pensioen,al sinds ik hier kwam wonen.Ik reed al erg weinig maar is de afgelopen 2 jaar naar dramatisch dieptepunt gedaald.

Vorig jaar maar 2 ritjes kunnen maken van zo'n 3 kwartier.Mijn lichaam laat het gewoon niet toe en hoewel ik nog steeds knarsetand dat ik niet echt meer kan rijden,wil ik ze niet missen.
Ben blij dat ze bij huis staan,anders had ik ze allang weg moeten doen...

Ze hebben het zichtbaar naar hun zin en als ik er al een zadeltje opgooi zijn ze zeer beleeft en voorzichtig met mij :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:45

Jammer dat je echt niets mag yontheke. Het witte zand boven halen bij zandgrond is vaal genoef voor een droge bak/paddock.
In de zomer kan ik alleen iets met mijn bak als ik hem zou sproeien maar nu in die natte maanden is het echt een hemelse sportbodem. Af en toe slepen en klaar!
In de zomer kan ik prima uit de voeten op de wei/in de bak bij de buren/ op de club/ in het bos. Keuze genoeg. Straks wel even puzzelen met mijn toekomstige puppy. Dan is dat misschien iets minder vanzelfsprekend en moet de grondwaterpomp iets meer aan het werk.

Ik heb overigens op doordeweekse dagen genoeg tijd om te rijden. Wel pas na 7 uur/8 uur maar dat is ook genoeg. Ik rij niet minder dan voorheen op pension.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:08

Ja, dan wordt het inderdaad erg lastig Yontheke! Mag je ook niet met ecoroosters aan de slag? Dat valt (lijkt mij) niet onder de bodem veranderen toch? :)

Mijn jongste staat ook al even stil. Ga haar vandaag maar weer eens oppakken na mijn tentamenperiode. Ik heb nog niet in mijn nieuwe bak gereden, haha. Maar de longeerpaddock is nog niet aangelegd en ben zuinig op mijn bakje. Vanavond eens naar de rijvereniging, daar kan ik wel ff longeren. De oudste staat nog steeds bij de DA en dat zal wel zomer worden voor hij weer op niveau is (als dat nog lukt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:13

Oh bah Mosh wat is er met je oudste dat hij al zolang bij de da staat?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:06

Eerst een verotte kies en die is begin december op de kliniek 'gestempeld'. De herstelperiode is erg lang. Hij staat nu bijna een maand bij mijn DA. Hij heeft ook nog ernstige mok en een hoefzweer, is toch iets ingewikkelder doordat hij ook Cushing heeft (genezing gaat ook trager dan bij een gemiddeld paard) en hij was al erg verzwakt toen hij aan het hele verhaal begon.

Kreeg toevallig net te horen dat hij zondag eindelijk naar huis mag *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:07

Zo dat is niet niks allemaal. Wat is "gestempeld"?

Fijn dat hij zondag naar huis mag! Hopen dat het straks snel lente wordt en hij lekker aansterkt/opknapt.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:13

Jeetje die heeft het flink te verduren gehad dan Mosh, fijn dat hij zondag naar huis mag :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:18

Stempelen is dat ze de kies kapot tikken en dan de stukjes verwijderen. Als een kies niet sterk genoeg meer is om in zijn geheel te verwijderen moet het op die manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:27

Oke, bedankt. Ik had er nog nooit van gehoord. Is nog best wel een heel gedoe volgens mij? Moet een paard onder volledige narcose?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:29

Dát durf ik niet te zeggen.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:37

Klopt! Ze noemen het geen operatie, dus volgens mij is hij gewoon plaatselijk verdoofd. De geneestijd van een jonger paard is al minimaal 6 weken. Als ik vooraf had geweten dat het zo heftig zou worden, dan had ik er misschien wel van afgezien. Eigenlijk hebben ze naar mijn idee niet genoeg benadrukt hoelang de herstelperiode zou zijn (in eerste instantie zou de kies idd getrokken worden). Zoals ik al zei was hij al erg verzwakt en hij wordt dit jaar 21. Ik heb geloof ik 3 maanden in twijfel gezeten over of ik er niet beter een einde aan kon maken, maar hij laat steeds meer zien dat hij nog genoeg levenslust heeft! De kosten zijn behoorlijk opgelopen, dus ik hoop dat de investering niet voor niets is geweest. En gelukkig zijn mijn andere paarden allemaal gezond ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:40

Het is ook erg moeilijk om dan een beslissing te nemen. Helemaal als ze nog genoeg levenslust laten zien.

Maar het is dus een behoorlijke ingreep. Ik heb weleens gezien dat een kies getrokken werd en dat was eigenlijk zo klaar. Ook het herstel ging vrij snel. Was bij een paard dat 19 jaar oud was. Maar goed, eea heeft natuurlijk ook te maken met de algehele gesteldheid en jij gaf al aan dat hij behoorlijk verzwakt was.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:59

Precies. Ik heb geloof ik wel iets van 6x aan de dierenartsen gevraagd of het zo nog wel door kon gaan. Hij gaat nu wel hard vooruit, het kan zomaar zijn dat ik over een paar weken alweer ga beginnen met longeren. Dat is voor hem alleen maar beter. Hij heeft altijd in het werk gestaan en dat doet hem goed. Hij is ook dol op aandacht dus echt wegzetten in de wei is 't ook niet..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:10

Pittig hoor Mosh...altijd moeilijk zoiets.Nou ja hij komt in ieder geval weer lekker thuis :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:24

Ik heb net contact opgenomen om te kunne rijden in een binnenpiste op een manege in de buurt. Vandaag in het bos gereden na een week niet gereden te hebben en zijn wacko kantje kwam weer boven omdat ze met kiepkarren en tractors bezig waren in het bos. Ben in een zotte paniekgalop de baan overgegaan.. Levensgevaarlijk..

Maar dat zijn mijn paard zijn spatjes.. Niet bokken, niet steigeren, überhaupt makkelijk zijn maar als het paniek is, dan ga je maar om..

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:13

Oeps! Gelukkig kon je blijven zitten Yontheke. Hij is vast gewoon enthousiast omdat je weer met 'm aan de slag gaat na z'n "soort-van-pensioen"/lange vakantie ;)
Wat moet je daar betalen per keer?
Ik moet in het dorp bij de manege €8 betalen per paard per keer. Bij een pensionstal in de buurt (daar moet ik wel met de trailer naartoe) €5 en bij m'n instructrice niets.. dus daar ga ik meestal heen, maar kost meer tijd want is een stukje verder rijden.

Moeilijke beslissing Mosh. Maar fijn dat hij nu zo goed vooruit gaat en zondag weer naar huis komt!
Hoe ging het met je jonkie vanavond?