Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:49

O maar niet per se iets negatiefs over AR hoor, gewoon dat een bepaalde oefening niet zoveel zegt over het niveau van de opleiding van een paard of de intensiteit van de training. :)
Je kunt elke dag een kwartiertje rijden en er toch een arbeidspirouette of changementenserie uitpersen, bedoel ik ermee. Ik geloof je best als je zegt dat ze intensief gereden worden, maar op basis van een oefening kun je dat niet zeggen (en al helemaal niet omdat je van deze kant van het scherm onmogelijk kunt weten of de oefening idd arbeidsintensief wordt uitgevoerd of het iets is 'wat er wel op lijkt' ;) )

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:02

Urielle schreef:
O maar niet per se iets negatiefs over AR hoor, gewoon dat een bepaalde oefening niet zoveel zegt over het niveau van de opleiding van een paard of de intensiteit van de training. :)
Je kunt elke dag een kwartiertje rijden en er toch een arbeidspirouette of changementenserie uitpersen, bedoel ik ermee. Ik geloof je best als je zegt dat ze intensief gereden worden, maar op basis van een oefening kun je dat niet zeggen (en al helemaal niet omdat je van deze kant van het scherm onmogelijk kunt weten of de oefening idd arbeidsintensief wordt uitgevoerd of het iets is 'wat er wel op lijkt' ;) )

Wat mist een in jouw ogen intensief gereden paard op hoog niveau met een buiten-systeem waarbij je hem/haar na een training een uur in een box 'bij laat komen'?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:04

Waarom zou een paard bij moeten komen in een box?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:10

Weet ik niet? Ik hoor alleen zo vaak dat 'fanatieke ruiters' hun paard zo graag na een training even rustig op stal willen hebben (in de winter kan ik me dit goed indenken vanwege de temperatuur).

Verder kan ik namelijk niets bedenken wat een sportpaard op hoog niveau mist als het 24/7 buiten gehouden wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 18:28

Waarom ikzelf niet 24/7 buiten zou stallen:
- individuele belang van mijn ene paard als persoon maar dat gaat dus niet voor al mijn paarden op.
- de enorme vacht die ze aanmaken.
- dat ik een afwisselsysteem heb bij de paarden (vanmorgen heeft de hengst buiten gestaan van 6 tot 11, van 11 tot daarnet de merries en de ruin, normaal moet ik dan ook nog rijden waardoor ze dan niet buiten kunnen maar ik was vandaag een lamme tak en heb alleen stalwerk gedaan).
- dat ik in de huidige combinatie een enorm gedonderjaag heb tussen de paarden en ze dus voortdurend onder de plekken zitten, dat probeer ik binnen de perken te houden. Eigenlijk kan mijn ruin met mijn ene merrie en met de andere merrie, maar de dames onderling zijn niet zo gezellig, waardoor ze alle drie de hele tijd elkaar trappen en bijten. Maar ik zet ze toch maar samen omdat het anders helemaal kort buitenstaan wordt, zeker als ik rij, want die dagen ben ik toch al de halve dag kwijt.
- ze staan bij mij dus in de rijbak, die een enorme drekzooi met ingetrapte mest wordt als ze daar voortdurend instaan dus ik doe een poging om die nog een beetje fatsoenlijk rijdbaar te houden.
- voor de wedstrijd zou ik ze sowieso binnen houden uit praktische overwegingen (wassen en vlechten)
- en bij mij speelt het niet zo want ik heb mijn paarden aan huis en aan 's weerszijden buren, maar ik kan me ook een aspect van veiligheid wel voorstellen. Enerzijds paardenbeulen en -verkrachters, paardendieven en ander onguur volk, anderzijds heb ik ook wel eens om half 12 's nachts in het donker in de buurt een uitgebroken paard mogen gaan zoeken en daar word je ook niet vrolijk van, in het pikkedonker met een zaklampje op weg in de hoop dat je een glimp opvangt 'ergens in andermans weilanden en akkers'

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:29

Sorry,maar ik ken geen enkel sportpaard dat echt hoog presteert en 24/7 buiten wordt gehouden. Graag zou ik hier voorbeelden van willen zien.

Ik weet niet wat jullie sport noemen, maar AR valt daar voor mij zeer zeker niet onder. Die paarden zweten niet of nauwelijks. Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij is AR een vorm van bezigheidstherapie voor het paard.

Verder sluit ik me bij Urielle aan wat argumenten betreft om paarden op stal te houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:36

Wat is AR en wat is GP?

Koeke, klopt dat wel dat paarden historisch gezien veel op stal stonden? Volgens mij stonden de werkpaarden gewoon op het land en werd er veel minder "truttig" mee omgesprongen dan met de "sportpaarden" van nu.

Ik ben het met je eens dat verandering geleidelijk zal gaan. Door bewustwording en mentaliteitsverandering. Als steeds minder mensen op zo'n peperdure stal willen staan waar hun paard niet buitenkomt zullen die stallen dicht gaan of zich moeten aanpassen.
Ook helpt het denk ik dat bekende topruiters laten zien dat hun paarden ook gewoon op het land komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:37

Betteke is zweten de maatstaf dat een paard sport?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 20:39

Mijn da heeft in de Z gereden met een paard 24/7 buiten.
Ik denk dat het relatief nog niet vaak voorkomt, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:26

Maar we vinden het toch op zich niet erg als een paard de nacht binnen staat en overdag de gehele dag buiten? Waarom zou een sportpaard niet overdag buiten kunnen staan? Werkelijk, ik snap echt het probleem niet. :o

Ik rij momenteel niet intensief, omdat ik er de tijd niet voor heb (heb veel klussen te doen bij de paarden in de wintermaanden en ik heb het thuis momenteel beetje erg druk), maar ben zeer zeker serieus bezig met recht richten, dubbele lange lijnen e.d. Reken maar dat zijn spieren aangesproken worden op die manier, maar zweten is voor mij niet de maatstaf, nee. Ik doe zelf bv aan yoga, zweet daar niet zoveel van, maar reken maar dat mijn lijf en spieren aangesproken worden, hoor. :j

Uitbreken is bij ons niet aan de orde en creeps die onze paarden wat aan willen doen, durven waarschijnlijk niet eens op ons erf te komen (woont ook iemand bij ons, vooraan de weg, en er zijn buren met honden, daarbij zijn onze paarden niet zichtbaar vanaf de weg). Dus dat geldt zeker niet voor iedereen met paarden buiten. Ik ken ook stallen, waar niemand 's nachts is, daar ben je ook zo binnen, als iemand echt kwaad wil. Maar goed, ik hou mijn paard 24/7 buiten, maar heb er altijd op gelet dat hij veilig staat. Daarbij hebben wij sowieso een paar boxen, dus hij kan altijd even op stal (staat hij ook wel eens, als ik hem apart voer ofzo).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 21:50

Betteke schreef:
Ik weet niet wat jullie sport noemen, maar AR valt daar voor mij zeer zeker niet onder. Die paarden zweten niet of nauwelijks. Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor mij is AR een vorm van bezigheidstherapie voor het paard.

Oei, bij ons zweten ze er wel degelijk van en reken maar dat ze hun spieren gebruiken en ontwikkelen. Maar goed dat is een andere discussie (zoals ik al zei ben ik neutraal over het hele AR-gebeuren). Feit is dat ze ervan zweten, en wat dacht je na een intensieve bosrit waarvan ze ook zwaar bezweet terugkomen? Ik denk zelf dat je niet veel sportpaarden 24/7 buiten ziet omdat die stallen vaak niet samen gaan met een binnenbak en omdat het nog ongewoon is, niet omdat het niet kan. Sterker nog, het is juist beter voor de spieren als hij lekker kan bewegen. Zag ergens een quote (weet niet meer waar): 'Waar lijkt jouw paard meer op? Op iemand die de hele dag op kantoor zit en 1 uur per dag sport, of op iemand die de hele dag door geleidelijk beweegt met hier en daar wat uitschieters en een uur intensieve sport? En welke van de twee denk je dat fitter is?'

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:08

Ik! Durf ik met stelligheid te zeggen want je vergeet een aantal andere aspecten in je kantoorverhaal...
Alleen is dit compleet offtopic.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:15

Nou werd ik weer niet goed gequote en dan de helft van een zin de belangrijkste informatie valt weg.

Randstad probeer wel te verbeteren maar dat zal nooit zomaar zoals jullie het willen zien. En niemand gaat zijn paard wegdoen omdat "bokt" vind dat een paard minimaal 10 of meer per dag buiten moet komen.
Bovendien het grote geld zit hier... Sorry meiden.
Bovendien wat zou ik dan moeten, mijn paarden verkopen en dan..... Stoppen met paarden want naar manege gaan is weer het slechte beleid ondersteunen.... Of vinden jullie manege-paarden anders.

En ik kan wel zeggen er is geen knol hier in de buurt van ruim 15000 euro en meer die 24/7 buiten staat.
Maar wil niet zeggen dat die knol het slecht heeft. En nee knol komt ook niet 10 uur buiten.

Wil je je land of paard kapot hebben dan kun je hem hier in de kleigrond op de weide gooien.
We hebben hier in de polder ook hele stukken waar geen vee op mag, ivm water wat naar de uitwaarden moet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:18

Nikass schreef:
Wat is AR en wat is GP?

Koeke, klopt dat wel dat paarden historisch gezien veel op stal stonden? Volgens mij stonden de werkpaarden gewoon op het land en werd er veel minder "truttig" mee omgesprongen dan met de "sportpaarden" van nu.

Ik ben het met je eens dat verandering geleidelijk zal gaan. Door bewustwording en mentaliteitsverandering. Als steeds minder mensen op zo'n peperdure stal willen staan waar hun paard niet buitenkomt zullen die stallen dicht gaan of zich moeten aanpassen.
Ook helpt het denk ik dat bekende topruiters laten zien dat hun paarden ook gewoon op het land komen.

Ze schieten met paddestoelen uit de grond die dure locaties en staan genoeg mensen om winst te maken.
Diverse hippische sportcentra's met alle gemakken maar met hele kleine en beperkte weidegang.

En die sportpaarden hoelang denk je dat die op de weide komen... Moeten ze wel merrie of ruin zijn. Denk niet dat charmeur 3 uurtjes weidegang heeft.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:30

Tiepfoudt schreef:
tita schreef:
Hier in de randstad kun je geen weide creëren, het zal alleen maar afnemen.
Ik heb op 2 stallen gestaan die weg zijn, daar zijn huizen gekomen, dan ken ik nog 3 stallen die weide moeten inleveren.

En dan ken ik zat stallen zonder weidegang. En die grote pensionstalling met 50-150 pensiongasten hebben echt niet voldoende plek om elk paard 6-10 uur in de paddock te laten lopen.

Inderdaad wat Nikass ook al zegt, waarom worden er dan niet minder paarden gehouden in de Randstad? Ik heb het ook al eerder genoemd: geen grond, veel paarden. Dat volg ik niet helemaal. Ik ga ook geen koeien houden als ik in driehoog in een flatje in Amsterdam zou wonen, bij wijze van spreken dan :+

Omdat ook in de Randstad de meeste mensen wonen die toevallig ook hobby's hebben.
Dat hier zoveel mensen wonen heeft te maken met de werkgelegenheid, daarom staan hier ook veel ziekenhuizen, universiteiten, etc.
Er is van alles veel hier behalve ruimte :+
Dus hebben mensen voor diverse zaken oplossingen gevonden zoals appartementen. Voor paarden komen er ook wel weer betere oplossingen denk ik.
Overigens is het hier zo dat ze de boel willen ontpolderen, dan heb je een mooi plekje voor je paard met weide en dan wordt het volgebouwd. Omdat de overheid andere plannen heeft.
Dan moet je als eigenaar iets anders en omdat je moet roeien met de riemen die je hebt kan dat best weleens betekenen dat het niet zo wordt als je had gewild.
Ik vind het niet eerlijk om die mensen dan paardonwaardig ofzo te gaan noemen.....
De nuance aan het begin van de discussie ontbrak nogal, gelukkig werd die later hier en daar wel aangebracht.
Ik vind dat je wat dat betreft gewoon niet alle mensen met stalpaarden over 1 kam mag scheren net zo min dat je kunt stellen dat voor elk paard buiten altijd beter is dan binnen (heb ik het niet over beweging maar wel hoe een paard gehuisvest kan worden, in de blubber tot over de kogel met twee keer per dag een plukje hooi en verder niemand die ernaar omkijkt vind ik slechter dan een stalpaard die er twee keer per dag uitkomt , waarvan 1x vrij met een vriendje, over de hele dag verdeeld voldoende ruwvoer krijgt en de juiste aandacht en verzorging krijgt)....
Dus een zeer goede huisvesting buiten zal beter zijn dan veel op stal maar zeer goede huisvesting buiten is hier echt een schaars goed....

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:34

Nikass schreef:
Je hebt deels gelijk. Het landbouwpaard werkte inderdaad de hele dag op het land, kwam dan in een donker hok met een volle ruif en een paar scheppen haver. Die had het qua beweging zo slecht nog niet :).

Ook in die tijd waren er 'rijpaarden', die stonden dus altijd in een box te wachten tot ze een keer een uurtje gingen rijden. Maar ook eerder, bij bijvoorbeeld de cavalerie, kwamen sommige 'werkpaarden' maar heel weinig uren uit hun stal. Volgens mij opa tenminste.

Ik ben van de tijd dat er (bijna) geen landbouwpaarden meer waren. Veel (rij)paarden uit die tijd stonden 24/7 op stal, geen wei, geen paddock. Bij ons op stal stond bijvoorbeeld een paard dat er alleen op zondag uitkwam. Een uur racen naar de kroeg, daar vastgebonden staan tot zijn baas laveloos de eindeloze staprit terug maakte.

Ik heb in die tijd (jaren 70) veel paarden zadelmak gemaakt en ook die kwamen dan maar twee, hooguit drie keer per week een half uurtje uit hun donkere hok. Achteraf afgrijselijk, maar het was toen gewoon. Waren overigens niet de minste paarden, aantal hebben op het allerhoogste niveau gelopen.

Na mijn VWO heb ik een tijdje gemeend dat ik in de paarden wilde :+ dus stage gelopen op een manege/handels-/pensionstal. Daar was het bijna nog erger, paarden stonden daar soms een hele middag aan de bijzetteugels op stal en pony's in stands. Ik was dus snel genezen van 'in de paarden'. Tijdens en na mijn studie nog wel nu en dan in de paarden gewerkt en trainingsstages gedaan bij o.a. topstallen in UK. Ook toen weinig paarden gezien die regelmatig buiten kwamen.

Op de pensionstal waar wij later stonden was een prachtige wei. Helaas: daar mochten alleen de paarden van de eigenaar in! Voor de pensionklanten was er niet eens een paddock. Onze paarden hadden het geluk dat ik vooral eventer was. Ik had wel geleerd dat 2-3 uur per dag voornamelijk stappen dan hoorde om je paard hard en fit te krijgen. Samen met intensief groomen (ik 'strapte' in die tijd nog), kwamen ze er veel meer uit dan andere paarden. Maar het waren hele lange dagen!

Ben het zeker met je eens dat er veel minder getrut werd met paarden. Eén zadel paste overal op en fysio's en tandartsen voor paarden moesten nog uitgevonden worden. Afgrijselijk draadwonden van die paarden die wel in het land mochten had je dus wel.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:46

Nikass schreef:
Goeie suggestie! Denk zeker dat dat helpt. Van Anky heb ik het wel gelezen, maar geldt dat bij haar voor alle paarden? En hoe is het bij anderen?

Nogmaals mijn vraag: Ik ben benieuwd naar ervaren ruiters met een bloederige KWPN'er die minimaal op M-niveau loopt en 24/7 buiten staat. Denk namelijk dat dat er niet veel zijn. Maar als ze er wel zijn, zouden dat ook 'ambassadeurs' kunnen zijn. Als 24/7 kan, moet 4/7 toch zeker kunnen ;).

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:53

24/7 in de zomer heb ik met 2 paarden Z gereden in de winter was het paar uur paddock.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:04

Paarden komen zeker wel buiten bij topruiters, maar echt geen 24/7.
Las ook ergens dat bokt een voorbeeld kon zijn, maar veel lachen zich ook krom om het 'boktgehalte'. Niet voor niets word er vaak gezegd: typisch bokt.

Ik rij met 1 van mijn paarden 3x M (dressuur, springen en eventing) en deze staan wel gewoon buiten. Maar bij lange na geen 24/7,momenteel denk ik 3-5 uur met uitzonderingen van deze lange droge dagen. Dan langer, vandaag alleen niet omdat ik wedstrijd had. In de zomer staan ze wel langer buiten, maar het is hier net wat kan en wat ze zelf aangeven. Maar dat had ik al eerder gezegd. :)

Je wilt ook niet weten wat het financiële plaatje is bij topruiters. Het zijn vaak ook paarden van andere eigenaren en alles. Het klinkt allemaal zo mooi en ideaal 24/7, maar er komt zo veel meer bij kijken.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:16

@ Urielle: Een geschoren paard kan met een lading dekens op in een wei met een warme, tochtvrije in-uitloopstal toch prima leven?

Verder heeft het feit dat jouw combinatie niet heel vredig met elkaar blijkt samen te kunnen leven en daarom afgewisseld naar buiten moeten niets te maken met het feit dat het een sportpaard is. Ik weet niet of dat precies is wat je wilt zeggen, maar dat maak ik hieruit op omdat we het hebben over waarom een sportpaard niet 24/7 buiten zou kunnen leven.

De praktische redenen vlak voor een wedstrijd vanwege wassen en vlechten kan ik goed begrijpen, een paard met ingevlochten manen komt waarschijnlijk niet netjes met die knotten weer uit de wei helaas :+

Dan als laatste, veiligheid. Vind ik wel iets voor te zeggen, maar je hebt het dan toch al snel alleen over de nacht binnen en ondanks dat het niet mijn voorkeur heeft, vind ik echt niet verschrikkelijk. Daarbij, er worden ook paarden op stal mishandeld aangetroffen. Bij veel kennissen van mij die hun paarden thuis houden, kunnen dergelijke enge freaks net zo gemakkelijk deze paarden op stal mishandelen als in de wei. Op veel plekken heeft het dus totaal geen zin om paarden vanwege veiligheid op stal te zetten. Het is vaak het veilige gevoel dat het ons mensen geeft, om onze paarden veilig in een dichte stal te zetten. Maar is het wel zoveel veiliger?

@ Betteke: Dat jij geen enkel paard kent dat zo gehouden wordt, wil dat dan zeggen dat het niet goed is of dat het niet kan? Legbatterijen zijn ook afgeschaft, tot 2012 was het een normale gang van zaken om kippen op deze manier te houden en toch is het nu verboden. Nu wil ik niet letterlijk de vergelijking maken tussen een stalpaard en een legbatterij-kip, maar dat je niet altijd maar van alles aan moet nemen zonder er écht goed over na te denken. "Niemand doet het zo, dan hoef ik dat ook niet." Dat vind ik echt een foute instelling.
Aangespannen paarden zweten niet/nauwelijks? Sorry maar dat vind ik echt een hele slechte stelling. Net zoals je paarden onder het zadel hebben die niet/weinig zweten (recreatiepaarden) heb je ook paarden voor de wagen die niet zweten. Aangespannen rijden is ook een sport en er zijn ook wedstrijden voor, zweten die paarden niet hard, werken die niet hard? Mijn Welsh Cob merrie van 21 staat voor een marathonwagen, geen wedstrijden, maar heeft zo'n heet karakter en wordt zo enthousiast dat ze tijdens een 'rustig' ritje buiten na een halfuur al zeiknat is. Geen bezigheidstherapie voor haar, maar een vorm van beweging (ik ben te groot geworden) om te voorkomen dat ze te dik wordt en ik haar hoefbevangen van de wei kan plukken. Nou wil ik mijn manier van mennen (zeker 4 à 5 keer per week een rit van twee uur) geen sport noemen, maar aangespannen rijden in het algemeen geen sport noemen vind ik ronduit arrogant :o

@ Tita: Fijn dat het grote geld bij jullie zit, ik zie toch liever een andere mentaliteit als het over paarden houden gaat. Kleigrond? Ik zit ook op kleigrond en ze staan hier het hele jaar door buiten. Mogelijk omdat ik in verhouding weinig paarden op een groot stuk grond houd.
Je verschuilt je achter het feit dat er nu al zoveel paarden zitten in een gebied wat eigenlijk de ruimte er niet voor heeft. Bijna alle 'Randstad-paarden' verkopen is onmogelijk, want dan zal het merendeel in de salami eindigen en als ik zeg dat ik daar achter sta ben ík opeens de slechterik. Nee, er hadden nooit zoveel paarden moeten komen in een deel van Nederland wat daar de ruimte niet voor heeft. Nederland is één van de meest dichtbevolkte landen én er staan ook nog eens naar schatting een half miljoen paarden. Dus nee, in zekere zin ben jij niet meteen 'schuldig' dat er teveel paarden in de Randstad zitten. Maar op het moment dat jij besluit een paard te gaan houden in een gebied waar eigenlijk de ruimte er niet voor is, ja, dan vind ik dat fout gedacht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:21

Tja ik had mijn paard al heel lang ben al 2 stallen eigenlijk 3 kwijt... Daar staan huizen op.
Dus niet mijn schuld maar die stomme overheid met alle asielzoekers die mogen blijven :+ maar nu wordthet een ander topic

Eigenlijk zou Nederland moetenpleiten voor 1kinds economie want ik kan mijn paars niet meer kwijt.
:D

Mijn paarden zijn beide niet geschikt voor 24/7 en bied ze nu het het beste van de slechtste zeg maar in jullie ogen hè want ik ben voor 70% tevreden

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:24

Waar haal je nou ineens aangespannen rijden vandaan? :? Dat heb ik nergens genoemd en dat valt zeker wel onder sport.

Ik wil gewoon voor mezelf ook wat gemak, de stal waar ik nu sta heeft goede faciliteiten, ook land. Alleen dat land mogen en kunnen ze in de wintermaanden niet op, omdat het te nat is.
Half maart gaan alle paarden weer naar buiten, maar in de maanden tussen november en maart is het ff behelpen qua buitenstaan en ik voel me daar totaal niet schuldig over. Het gedrag van mijn paard is ook niet anders dan wanneer hij in de wei staat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:27

Tita, ik denk dat het grote geld eerder hier zit ('t Gooi). :D :P
Maar het gaat niet om geld, het gaat hier om paarden, die naar mijn idee best wat meer 'vrijheden' mogen (zeker omdat ze degenen die wedstrijden e.d. rijden, al genoeg geven. Dan mag je ze toch nog wel een beetje paardenleven terug gunnen?).

Maar goed, ik snap werkelijk nog steeds niet waarom een (sport)paard niet overdag lekker buiten kan. Ik zie nergens argumentatie, die mij overtuigen waarom het niet kan. En verder zie ik in de Randstad diverse stallingen, waar men best paddocks kan maken qua ruimte. Dan maar een springtuin minder, een kleinere kantine of een niet-officiele parkeerplaats. :+

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:30

Dat is wel heel kort door de bocht, alleen als je ruimte hebt om een paard te houden mag je een paard hebben... :)*

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:32

Voor het gemak vergeet je even dat je voor ieder ding wat je wil aanleggen op je terrein vergunning nodig hebt, of buren met ook een stalling die jaloers zijn en dwars gaan liggen. Het is allemaal niet zo eenvoudig, ik rij nu al een half uur heen en een half uur terug om bij mijn paard te zijn.

Aan de overkant van mijn huis zit een manege waar ik voor geen goud wil staan, omdat de paarden daar echt veel te weinig buiten komen. De manegepaarden daarentegen komen wel elke dag een paar uur buiten, wat een hele goede zaak is.