Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:07

hihihi, ja, maaien met een bosmaaier is echt waardeloos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:32

Ik heb een 4-in-1 handmaaier en ik zet vaak de heggeschaar er aan in een schuine stand zodat ik een groot oppervlak over de grond ineens ommaai. Het is dan alleen uitkijken voor de paaltjes :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:12

Ik zit er ook aan te denken in het najaar een pp te maken. Ik mag echter niets met de bodem doen (groene ruimte) en ik heb 1 ex bevangen pony en eentje met insuline resistentie, dus ze moeten eigenlijk ook weer niet te veel kunnen eten. Is het dan uberhaupt mogelijk? Nu staan ze op een kale wei met hooi.

Afbeelding

De zwarte lijn geeft het weiland aan. Ik wil maximaal dat rose gebruiken, het liefst nog kleiner. Het gele is de kale wei waar ze in lopen en dat blauw is de schuilstal met verharding ervoor. De verhoudingen kloppen niet helemaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:28

Maak een pad rond het weiland (denk om de afgeronde hoeken :D ), als je vindt dat er teveel gras staat kun je dat eerst maaien.
Het gele gebruik je als paddock voor als je ze niet in de PP wilt (winter/modder).
Het gebied binnen de PP-gangen kun je als wei blijven gebruiken en dan werken met strookbegrazing.
Desnoods kun je het achterste stuk hier later nog bij betrekken.

Afbeelding

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:32

Even een korte reactie van mijn kant. Voorlopig geen tijd, maar wellicht volgend jaar ook een pp voor hans! Ik heb nu al een paadje dat naar een groter stuk weiland leidt en hij loopt al hele dagen heen en weer, maar het is natuurlijk nog veel leuker om de boel wat uit te breiden. Hij heeft nu een rolplek en een drinkbak en gras natuurlijk.

Hans is een Haflinger en ik moet dus een beetje op zijn lijn letten. hij krijgt dus elke dag een strookje gras erbij (afgezet met prikpaaltjes), dan is het niet erg om een pp te hebben, want de hoeveelheid gras is niet zo groot.

Dus capopjekop: als je klein begint en het steeds een beetje uitbreidt, dan is het geen probleem met hoefbevangenheid!

Af en toe zet ik ook weer een stukje wei dicht, dan kan het gras daar weer groeien. Je hebt wel veel prikpaaltjes en draad nodig!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:57

Wat grappig dat jouw Haf Hans heet. Zo heet mijn shetlander ook :D

Voor de winter lijkt het me wel ideaal. Dan is er altijd een stuk dat je een beetje kunt laten opdrogen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:35

DubbelDun schreef:
Ik heb een 4-in-1 handmaaier en ik zet vaak de heggeschaar er aan in een schuine stand zodat ik een groot oppervlak over de grond ineens ommaai. Het is dan alleen uitkijken voor de paaltjes :D

Heb je daar een plaatje/link van?
Wij hebben een gewone benzinemaaier, maar die is absoluut niet handig met hoog gras O:) En je maait smalle strookjes.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 21-07-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:44

Ha Mirjam , leuk dat je hier ook komt kijken !

Een leuk afwisselend Paddock Paradise is ook goed zo op te bouwen dat je meteen een leuk parcours maakt voor de Trec-training ,
ik zou ook graag een paar cross-hindernissen maken , geweldig toch dat die paarden er een beetje tussendoor kunnen rommelen
en er makkelijk vertrouwd mee raken , en dat je er samen ook leuk mee kunt spelen :j

Ik vind het wel grappig dat me opvalt dat ik steeds mensen hier hoor over het PP afsluiten vanwege kapotlopen van de grond ,
mijn instelling is juist andersom : ze mogen het pad kapot lopen , zodat ze altijd een "loopje" hebben.

Je wilt immers toch juist dat ze lopen voor water , lopen voor hooi , lopen voor hun liksteen , lopen om te rollen in het zand , enz. :)

Ik heb nu ook alles op 1 plek , allemaal in de paddock...dat deugt ook nog niet helemaal :P

Rena heeft een korte track waar ze altijd mag lopen , zeg maar het rondje van een 6 op zijn kant.
En het steeltje van de 6 is het lange pad naar achteren , dat sluit ik wel soms af.

Alhoewel , nu is de korte track er ook even niet omdat ik de oude palen eruit heb gehaald omdat ik de nieuwe palen meer in
de maat van een bakje wil hebben , maar die nieuwe palen moeten dus nog de grond in en ze moet de dijkwei kaal vreten ,
dus de hele "korte" track is nu afgesloten , en ze loopt nu alleen op het middenpaadje + paddock + dijkwei en soms het lange stuk :P

Maargoed , er moet hier ook nog ZO veel gebeuren , pffft.

Eerst maar een beton storten voor het stalletje morgen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:50

@Pmarena: ik heb liever niet dat ze in de modder lopen, daar komt alleen maar ongein van (uitglijden, mok etc).
Dus als het erg regent dan sluit ik de gang af en moeten ze het met de zandpaddocks doen.

@joyce B: hiereen link naar het ding met alle onderdelen.
http://www.bos-tuinbouw.nl/ds_product_i ... 401db5d441
De heggeschaar is dus voor 'hoog', maar als je hem op de juiste manier kantelt zodat ie vlak over de grond gaat werkt het ook met maaien prima :)
Overigens is deze érg duur, die van mij komt van Ebay.de en was ongeveer de helft :D (ook nieuw).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:05

Ik kom ook weer even binnenvallen. pmarena, dat was ook juist mijn gedachte. Toen ik voor het eerst over PP begon te lezen, was mijn eerste gedacht dat juist de track + paddocks mooi zouden zijn als permanent verblijf. Maar dan wel dat de paden natuurlijk verhard zijn, zoals je dat ook buiten de stad weleens ziet (een autoweg die je dan onverhard noemt) of zoals de gemeente wel in parken of bossen heeft. Dan heb je veel minder last van modder en nattigheid. Grote nadeel is dat het duur is in aanleg (en onderhoud?) en je veel gras kwijt bent. Daarnaast weet ik niet of dat zomaar mag zonder vergunning.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:08

Meestal mag dat idd niet en het vergt ook veel onderhoud, zeker als ze erover gaan galopperen. Om dus te voorkomen dat de boel aan gort gelopen wordt met regen sluit ik hem af. Ik heb nu altijd een 'hard' (aangelopen) vlak pad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:16

als ze hier mijn pad stuklopen zakken ze tot hun knieen er in weg en kan ik er zelf ook niet meer over met mijn kruiwagen om uit te mesten of hooi te verspreiden. Het wordt echt een moeras waar de paarden zelf ook niet meer doorheen willen lopen, of ze gaan in volle galop. Heb er een keer een nare blessure van gehad bij 1 van de pensionpaarden en het is ook niet leuk om zelf je paard te halen (je raakt je laarzen kwijt, of struikelt) Nadeel van Veengrond.

Door het pad minder intensief te gebruiken in de winter (wanneer ze toch korter in het land kunnen vanwege de natte bodem en minder gras) heb ik er het langst plezier van en kan ik mijn paarden in de winter ook nog zonder diepe modder van en naar het land brengen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:21

@DD Ik denk dat het onderhoud voor een particulier idd problematisch is. De gemeente heeft zwaar geschut/geld. Maar als het goed aangelegd is (wat ongetwijfeld heel duur zal zijn), kan het denk ik wel heel wat hebben. Dat zal heus niet na een galoppeerbui in nat weer aan gort zijn. Maar als particulier zal het idd niet haalbaar zijn (zeker geen grote vlakken).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:27

Bij mij lopen ze in de winter sowieso in de blubber. Daarom heb ik nu een stuk voor de stal verhard, zodat ze ten alle tijden droog kunnen staan. Helaas mag ik de klei niet afgraven om het zand omhoog te halen, dan krijg ik ruzie met de gemeente. Blessures hebben ze nog nooit gehad *even afkloppen*. Ze staan altijd buiten, dus veel gek doen ze niet.

Wat waren jullie ongeveer kwijt aan paaltjes en draad ongeveer?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:28

@Knoffer: een weiland is meestal agrarische bestemming/bestemming grasland. Daarin mag je meestal geen verharding aanbrengen. Met heel veel mazzel mag je wel een enkel kavelpad maken (zoals boeren die voor hun koeien hebben), of een zandbaan.

Even nog een aanvulling:
Dat verharden mag hier ook niet in de wei. Daarom wil ik nog een rondje over het erf aanleggen als we de nieuwe stal hebben.
Voor de stal komt dan een bestraat plein met omheining, zodat die als extra paddock kan dienen en dan omheinen we ook het bestraatte pad dat nu van de oude kapschuur naar de paddock met inloopstal loopt. Dan kan het hek verplaatst of open en kunnen de paarden zelf heen en weer lopen. Tenslotte omheinen we nog het pad rond ons bosje en dan heb je er een extra omloopje bij. Als die bodem niet stevig genoeg blijkt, dan wil ik die in de toekomst voorzien van paddockroosters zodat ze in de winter toch door het bos kunnen blijven lopen. Over die paddockroosters kun je zand storten en dan vallen ze niet meer op. In de wei kun je ze gebruiken als bodemversteviging en er gewoon zwart zand in doen met graszaad en dan dienen ze als grasrooster. Dat valt in elk geval niet op, maar is wel een heel prijzige oplossing...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:34

@capopjekop : kijk eens op de duitse ebay, daar is alles een stuk goedkoper als hier (vergelijk met Agradi bijv.)
@joyce B : ik heb die roosters gehad (niet de paardensoort maar voor op een oprit met grind) en ik vond het niks. Als er teveel grind/zand opligt dan is de werking weg, ligt er te weinig op dan glijden ze uit over de plastik randjes. Ook bij 'gek doen' loop je eerder kans op blessures.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:35

dubbeldun dat met die heggeschaar lijkt me nog een werkje waar je volgens mij engelen geduld moet hebben. Wij hebben eens een balkmaaier gehad maar die zijn zo log die hebben we snel weer weggedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:36

Valt mee hoor, ik doe in ongeveer 2 uur de wei rondom onder het draad maaien (halve hectare). En de poephoeken waar ze nooit eten neem ik dan ook meteen mee.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:38

aha wil het wel eens bij je uitproberen ;-). Zie net dat ik een typefout heb gemaakt ik bedoel natuurlijk balkenmaaier en geen ezel ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:44

Kom maar eens langs hoor :D\
Ik moet alleen met zijn 2-en zijn als ik de steel wil verwisselen, want dat gaat nogal stroef.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:59

@Joyce B
Ja, ik ging er al van uit dat het idd niet zomaar zou gaan. Ik verwachte al veel problemen bij de uitvoerbaarheid van zoiets, maar ik vind het wel een mooie verhardingsvariant. De boer hier in de buurt met pensionstal heeft een zandpad aangelegd langs de weilanden naar achteren. Is ook mooi, maar het zand wordt met zowel erg nat weer, als erg droog weer, erg zwaar.

Die roosters heb ik gezien bij De Maesberg. Ik was er ook wel met een super slechte regenachtige dag, maar het was een gladde modderbende. Zij (weet haar naam niet meer) zei zelf ook al dat ze niet tevreden waren. Dit is alweer een tijdje geleden, dus ik heb geen idee hoe het nu is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:07

goh, dan zijn dus beide hitactief stallen in Arnhem niet tevreden over de roosters...

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:26

Thans pmarena! Zag het topic vanochtend ineens staan!
@Capopjekop: Hans, leuk hè, ik heb hem niet zelf verzonnen hoor, jij wel?

Ik heb Hans nu sinds zomer 2006 zomer en winter in de wei staan en hij vindt het heerlijk. Ik was eerst ook bang voor het kapot lopen van de wei, maar dat valt reuze mee en weegt voor mij niet op tegen het moeten binnen houden van mijn paard. We hebben nog wel speciale zware rollen die we een keer willen uitproberen om de wei nog vlakker te krijgen, maar nodig is het niet. Als het 's winters echt slecht is (maar dan praat ik over die weken sneeuw bijvoorbeeld), dan krijgt hij een kleiner stukje wei, zodat de schade wat beperkter is. Maar als het dan weer voorjaar wordt, kun je het verschil al snel niet meer zien! Dus wat mij betreft: schade valt mee, ook op het pad, dus paard lekker naar buiten!

Over het maaien: Ik vraag mijn vader een paar keer per jaar te maaien met een zitmaaier met opvangbak. Hans eet het gemaaide gras op en de eerste keer dat ie dat deed en ik dat niet wist, heeft hij koliek gehad. Dat risico neem ik dus niet meer!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:18

het lijkt me hélemaal geweldig! maar wij staan iedere zomer op een ander land, dus dat zou heel erg veel werk zijn..
wel een superleuk idee!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:22

gemaaid gras van een maaier is te kort voor paarden dat mag je zo ook niet geven.

ons pad om de bak en de paddock is de hele winter en zomer bruikbaar. Wij hebben ook ecoraster of zoiets. het is een oplossing maar die blijft ook nog met werk verbonden. in de zomer moet er genoeg zand opliggen anders komen de tegels door de hitte omhoog en in de winter mag er niet te veel zand op liggen anders wordt het een modderbende.