[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:26

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Er komt nu geen nachtvorst meer volgens mij :D

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:27

Ik denk ik ook.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:04

Yes hier gaan we ook zaaien komende dagen!!

xJurdyWonanx

Berichten: 4055
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:06

Ik volg dit topic al een hele poos. Ook de aanleiding geweest om onze wei om te toveren naar een soort van PP. Januari begonnen met meten en tekenen. Februari materiaal gehaald en begonnen met uitzetten van de lijnen en palen. De basis is nu klaar, dus een track rondom en een slingerpad met 2 cirkels van 8 meter ertussen om lekker te kunnen rollen enzo.
Wat stukken hout op het pad gelegd en nu gaan we binnenkort een stuk van 20 m2 inzaaien met eetbare planten en kruiden voor de paarden. We staan op een pensionstal en hebben gelukkig 3 stallen die altijd open staan en daarvoor een stuk overkapping en een verharde uitloop van ik gok 60 m2. Van daaruit is een pad van 4/5 meter breed en ongeveer 100 meter lang dat leidt naar de wei die hierboven beschreven is. Deze is +/- 60 bij 40.
Foto's volgen zo en een filmpje heb ik ook, maar daarvan moet ik even kijken hoe ik die kan plaatsen.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:15

Geen nachtvorst? Hier is vorig jaar op 15 mei een veulen geboren bij -3....
Zou er dus niet te hard op rekenen, dat is nog 2 maanden... Maar je kan de gok nemen natuurlijk :D

xJurdyWonanx

Berichten: 4055
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:23

https://youtu.be/DvTP4ZwjDA4
Hier waren we echt nog bezig met de basis. Palen nog niet afgekort en de grond ligt nog open i.v.m. de stroom, maar om een beetje een idee te geven.

Afbeelding
Dit is een deel van ons pad. Links hiervan is een van onze 2 stukjes wei. Rechts is van andere pensionklanten.

Afbeelding
Dit is het pad dat terug loopt naar de stallen en het verharde gedeelte.

Afbeelding
Op deze foto zie je goed waar eerst toegankelijk was en waar dus echt zand is ipv gras. Links is de ingang van het slingerpad met vooraan 1 van de 2 cirkels. Hiervoor gekozen omdat dit puur zand is en ze hier graag komen om te rollen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is vanaf de grond heel lastig op foto te krijgen hoe het er uitziet. De paden zijn 4 meter breed en nu grotendeels nog gewoon gras. Dit zal na verloop vanzelf grotendeels weggegeten worden.
De 2 weien die we hebben moeten we nog opnieuw aanpakken/behandelen want dit stuk heeft heel veel onkruid gehad en is weinig aan gedaan de afgelopen jaren.

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:45

Ziet er goed uit! Mooie paden zo. Wat is die hoge stellage?

Ik had vandaag de trailer vol geladen :D
Afbeelding

Een arm vol even snel over het hek gegooid om te snacken omdat ik de auto snel thuis moest brengen. De rest mag straks in hooinetten en weet ik veel wat we nog meer kunnen doen :D

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:53

Heerlijk!

xJurdyWonanx

Berichten: 4055
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:58

Ja de wilgentakken zijn hier ook erg gewild!

Die stellage is denk ik onderdeel geweest van een doel oid. Onze stal zit namelijk op een oud voetbal terrein. Een groot deel is daarom gedraineerd en we hebben her en der wat dug-outs staan enzovoorts haha.

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:00

Nog wat nieuwe toevoegingen in ons ‘maddock’ paradise :D

Nieuwe hooiplek
Afbeelding

Hooinetjes op de track door het bos
Afbeelding

Autobanden op het pad
Afbeelding

Flexi-voerbal
Afbeelding

Mineralenhoekje
Afbeelding

En wat er al was maar toch leuk om te delen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:17

Haha geweldig die foto met de autobanden: je hebt een vliegend paard!! :=

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 10:39

SafeHaven schreef:
Haha geweldig die foto met de autobanden: je hebt een vliegend paard!! :=


Dat dacht ik ook! Hahaha prachtige foto!


EdkingEnzo schreef:
Nog wat nieuwe toevoegingen in ons ‘maddock’ paradise :D

Nieuwe hooiplek
[ [url=m/KmlhQP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hooinetjes op de track door het bos
[ [url=m/gFOvUK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Autobanden op het pad
[ [url=m/rBPr4P.png]Afbeelding[/url] ]

Flexi-voerbal
[ [url=m/64u1p4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mineralenhoekje
[ [url=m/qBxZpo.jpg]Afbeelding[/url] ]

En wat er al was maar toch leuk om te delen :D

[ [url=m/XVBvKU.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/9Dgsjl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GCb2EA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wij hebben ook vergelijkbare hooiplekken als je 1e foto, vinden wij erg fijn!

Wat voor maas hebben die zwarte netten? Zit er heel fijnmazig uit (geen kritiek, ik heb zelf ook maas van 3x3)

Wij hebben sinds anderhalve week een nieuw paard, onze eerste klant :D een heel leuk tinkertje van een collega van mijn partner.

De introductie met onze draver duurt wat langer dan gehoopt maar gisteren stonden ze allemaal even samen op de weide


Afbeelding

En dit idee heb ik ooit gezien op bokt (en zelf jaren geleden al eens gebruikt) we hebben emmers omgebouwd tot voeremmers, opzich heel handig maar ze hebben het niet allemaal door maar kan ook komen doordat het een zandkuurtje is en daar zijn ze meestal niet zo kapot van.


Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:48

Wat een leuke foto's EdkingEnzo! Hebben jullie het mineralenhoekje gewoon in de open lucht? Krijg je dan geen problemen met smelten van de blokken?

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:31

Oh daar ben ik wel benieuwd naar, hoe heb je die omgebouwd? Mijn 4 paarden hebben ook allemaal andere voerbehoeften en ik ben daar elke dag super lang mee bezig haha

Vonden sommige paarden het niet eng?

En is het soms niet te zwaar of doe je er nooit veel in?

Jinte

Berichten: 4836
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:56

SafeHaven schreef:
Oh daar ben ik wel benieuwd naar, hoe heb je die omgebouwd? Mijn 4 paarden hebben ook allemaal andere voerbehoeften en ik ben daar elke dag super lang mee bezig haha

Vonden sommige paarden het niet eng?

En is het soms niet te zwaar of doe je er nooit veel in?


Vrij simpel: hengsel eraf, touwtje door de gaten van het hengsel en op maat maken
De jongste vond het de 1e keer spannend, totdat ze zag dat er voer in zat :')
Hier inderdaad ook andere voerbehoeften en tot nu toe bevalt het erg goed

Ze hebben nu met de zandweg kuur allemaal een halve voerschep slobber
Verder krijgen ze dagelijks vitaminekorrel met evt een supplement dus heel veel zal er nooit in gaan.

tamary

Berichten: 29295
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:44

Voeremmers gebruik ik hier ook soms nog. Touw wat door de gaatjes hengsel gaat krijgt dan een vlecht in het deel dat achter de oren gaat zodat het daar breder is (past nl maar 4mm door die gaatjes). Techniek daarvoor kan je hier zien :
https://www.youtube.com/watch?v=3KADw-mneUU
Andere optie is een halster slopen en kopstuk gebruiken, touwtjes gaan dan aan de kaakringen.
Voor grote hoeveelheden gebruikte ik inderdaad een gesloopt halster, en een 20L emmer. Kleine beetjes passen mooi in 12L bouwemmer.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:48

Ik zie mijn paarden echt elkaar al met die emmer op het hoofd timmeren....
Of heb ik zulke rare paarden :=

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:13

Daarom hebben wij voerzakken. Met luchtgaten haha.

Wij krijgen in mei eventueel weer een plekje vrij voor de juiste match!

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:36

Ik denk dat mijn haflinger het wel best zou vinden, want: eten :9
Mijn jaarling is nu al ongeduldig met eten en slingert haar voerbak in het rond omdat het haar te lang duurt. Ik denk dat als zij zo'n emmer om heeft het voer overal zit behalve in haar mond _O-

Ik heb toevallig pas dit filmpje gemaakt. Om een beeld te geven. Nu was dit met slobber, maar dit doet ze met haar muesli ook als ze de kans krijgt :D


Bij ons krijgen ze dus apart eten. Mijn haflinger alleen, want hij doet aan stoelendans. Elke emmer/bak eten is lekkerder dan die van hem. Mijn jaarling ook, want die krijgt meer en haar eigen groeimuesli. En de andere 2 krijgen wel samen in 1 ruimte. Wel een eindje uit elkaar. Krijgen evenveel en hebben hetzelfde eettempo, dus dat gaat prima samen.

Caily

Berichten: 12528
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:52

Hahah zoals noura eet, eten mijn kleuters ook allemaal :D ik hang voor hun daarom bakken aan het hek. De merries hebben elk hun eigen voer hokje. Ik ben zo'n iemand die emmers aan hoofden vast maken niet durft. Als een jeuk heeft hangen ze zichzelf zo op, aan een hooinet, paal, staldeur, been, net wat in De buurt is.

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:00

Ja daarom heb ik een flexibele emmer gekocht :D
Zo gooit 'm gewoon om, roert alles overhoop. Dit was nog vrij subtiel zeg maar :')

ikkeniet

Berichten: 1263
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:14

Een paar jaar geleden begonnen met aan de buitenzijde van het land een looppad aan te leggen.
En het midden te behouden als weiland. Met 1paard, 1 haflinger en 1 shetlander was het net te doen.
Nu met 1paard en 1 mini staat er gewoon veel te veel gras, om het pad zelfs maar bij te eten.
Daarbij zitten we op dikke kleigrond, dus met nat weer wordt alles vertrapt.
Mijn paard houdt er uit zichzelf al niet van om langer dan 20minuten op het gras te staan.
En loopt dan alweer naar de diverse hooiplekken toe, die op het betonpad, inloopstal en zandpaddock staan.
Ben nog steeds aan het bedenken hoe ik het dit jaar moet gaan doen.
Wil toch meer actievere dingen zien aan te bieden.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 16:54

pol013 schreef:
Ik zie mijn paarden echt elkaar al met die emmer op het hoofd timmeren....
Of heb ik zulke rare paarden :=


Nou dat doen ze hier niet gelukkig haha. Wel nog de jongste die bij een ander wilt proberen te kijken. Maar het handige aan een emmer vind ik dat ze (zodra ze dat door hebben) die op de grond kunnen zetten

Cemlys

Berichten: 14977
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:22

Ik volg even mee voor tips en ideeën. We hebben onlangs een boerderij gekocht met pakweg 1 hectare weiland erbij. Er is een paddock van 15x15 (ooit zand op klei gegooid, maar het is geen van beide meer). Planning voor dit jaar is een droge paddock aanleggen met rooster met een nieuwe inloopstal. Een track lijkt me erg leuk om op het bestaande weiland aan te leggen, andere deel moet nog ingezaaid. Probleem 1 zijn 3 esdoorns in het weiland, wat mij betreft gaan ze weg, mn vriend vindt het zonde. Probleem 2, we zitten op klei, s winters niet fijn, ik heb een ouder paard en die wil ik heel houden. Mensen op klei, hoe hebben jullie de track winterproof aangelegd?

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:10

Weet je zeker dat het de problematische soort Esdoorn is? De meeste zijn dat namelijk niet.

Tracks op klei: roosters vullen met lavasplit.