Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:56

Nou dat inderdaad. Maar tot je knieën onder de modder? Spatte het dan op ofzo? := Of zak je bij jou daadwerkelijk zo ver weg?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:01

Nee ik zak gelukkig niet zo ver weg, maar ik denk dat ik precies in een hoefafdruk vol met water ben gaan staan. Geen idee eigenlijk. Is wel losse modder door de hele wei, van die glijmodder maar echt diep wegzakken doe ik niet en heb eigenlijk ook best goed grip.

Maar paar weken terug met het planten van de bomen was alleen de bovenste 30/40 centimeter nat. De rest was gewoon nog steeds kurkdroog dus denk dat de grond hier nog steeds water opneemt.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:03

Oh dat is wel fijn! Ik heb laatst even met de grondboor een testje gedaan en hier is alleen de eerste 10/15 cm nat en blubber. Daaronder dus die keiharde zandplaat. Ik kan niet wachten tot ik een manier heb gevonden om daar iets aan te doen. Het is fijn dat je bij mij nooit wegzakt in de blubber (paarden ook niet), maar het water kan dus ook niet weg.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 20:08

Hier staat het grondwater op 30/40cm.

Eind mei gaan beide waarschijnlijk uit logeren. Heb besloten ze vanaf nu dagelijks op de weide te doen als het droog is. Het gras groeit en ik heb een weide die er goed bij ligt zonder plassen. Daar mogen ze op. Tegen de tijd dat die kaal is hoop ik op drogere tijden.

Ik heb het ook niet zo erg als sommige foto’s die hier voorbij komen. Mijn belangrijkste pad liggen roosters.
Wel veel ruimtes afgesloten om verdere modder te besparen en ze hebben veel op stal gestaan. Dat scheelt ook echt met modder op paden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:25

Ik was vanmorgen nog even opruimen in en omhet huis in Duitsland.
Weiland ligt er zo bij.
Niet slecht.
Paddock wel nat en blubber
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:36

Hier is het echt kommer en kwel. Ook als ik naar mijn werk rijd in Apeldoorn. Nooit eerder zó nat gezien. Je kunt daar als fietser ook beter niet zijn met al die plassen op de weg. Ik maak zo'n beetje een tsunami als ik erlangs rijd met de auto. En thuis is er vandaag alweer veel regen gevallen... Het wordt alleen maar natter i.p.v. droger.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:26

Hier staat voor het eerst sinds we hier wonen water in de sloot rond ons perceel, en echt hoog ook nog. Dat was normaal ook na meerdere weken regen gewoon kurkdroog. Mijn poel komt inmiddels ongeveer tot halverwege de wei :+

Gelukkig ligt mijn 'wintertrack' een heel stuk hoger. Daar is het eigenlijk gewoon vrij snel weer droog, op een paar kleine zwakke plekken na, als het meer dan een paar uur droog is. Merk wel dat er nu zoveel water is gevallen dat hier schijnbaar de onderlaag ook weer eens goed verzadigd is geraakt, want als het even droog is zakt het nu wel veeel sneller weer weg dan eerder in het najaar. Toen kon water door de droogte daarvoor nergens heen.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 07:48

Het is bij ons in de Betuwe ook heel nat. water staat hoog in de sloten, mijn weiland staat blank en dat heb ik nog niet eerder gezien. Ik heb de paddock afgesloten want het is te nat en glad. En dan kijk ik naar het weerbericht en dan staat er voor de komende twee weken alleen maar regen in de voorspelling. Zo krijgt het ook niet de kans om een beetje op te drogen.

Wel leuk : ik heb via marktplaats een shetland zadeltje op de kop kunnen tikken, boomloos ding, met staartriem, dekje en bontje, en een felgekleurd kaakgekruist hoofdstelletje wat dan ook weer perfect paste op zijn smalle koppie. Ben benieuwd wanneer ik daar mee aan de slag kan.

Mijn (tengere) buurmeisje van 8 is een paar keer langs geweest om te helpen met de paarden en ze heeft een paar keer even op de shet gezeten zonder zadel. Wie weet kunnen we daar wat vaker mee aan de slag en wordt het een rijpony ( denk het niet, maar ach, dan heb ik weer een uitdaging).

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:22

Eten (en mesten) jullie paarden nu ook veel minder? Mijn paarden hebben de laatste dagen maar de helft (misschien wel minder) van hun dagelijkse rantsoen gegeten. Ook mesten ze de helft minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:24

Neen, hier wordt volop gegeten en gepoept (helaas).

Ik heb mijn best gedaan om ze een handje te gaan helpen met droog staan.

Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:25

Irene793 schreef:
Eten (en mesten) jullie paarden nu ook veel minder? Mijn paarden hebben de laatste dagen maar de helft (misschien wel minder) van hun dagelijkse rantsoen gegeten. Ook mesten ze de helft minder.

Nee, meer. Door de regen en de wind willen ze meer eten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:03

Hier eten ze ook juist meer.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:50

Irene793 schreef:

Is het niet dat het hooi te nat is naar hun zin?

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:02

Ladygiroc schreef:
Irene793 schreef:

Daar dacht ik ook aan. Maar als ze honger hebben zullen ze het wel eten toch? Ik heb niet echt wat anders te bieden nu, zodra ik een net ophang regent het gelijk weer nat...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:06

Onze paarden krijgen altijd nat hooi. Wordt gewoon gegeten.

Vorige week aten ze wel duidelijk minder bij ons. Normaal ca 45-50 kg per dag, vorige week 25-35. Inmiddels wel weer iets meer, maar niet de 'normale' hoeveelheden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:10

Irene793 schreef:
Ladygiroc schreef:

Daar dacht ik ook aan. Maar als ze honger hebben zullen ze het wel eten toch? Ik heb niet echt wat anders te bieden nu, zodra ik een net ophang regent het gelijk weer nat...

Het zal voor elk paard anders zijn, maar die van mij liet het grotendeels staan en viel er heel rap door af.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:12

Ik heb idd ook zo'n kieskeur :')

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:54

Verwende nesten. :)F
Ze zijn een beetje aan de dikke kant, ze kunnen gelukkig wel wat hebben wat dat betreft. Ze eten het nu net opgehangen droge hooi wel gulzig. Zal het idd wel aan de nattigheid liggen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:12

Ach, ik heb mn boterham ook liever droog dan nat ;)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:24

Zo, ik kom ook weer eens onder mijn meeleessteen vandaan. Pffff wat een water... Om ons weiland heen is een natuurgebied dat vorig jaar helemaal is afgegraven, het is veen, omdat daar de natuur weer zijn gang mag gaan. Het staat nu helemaal vol met water, supermooi om te zien! Het weiland is nat, maar daar mochten ze toch al niet op. De grote paddock is kurkdroog, de kleine waar ze nu voornamelijk staan staan wat plasjes in, maar valt gelukkig ook nog erg mee! De bak is perfect, dat is zo fijn!
Ik ben wel echt ontzettend klaar met al dat water, heb op een gegeven moment gewoon geen droge jas meer om aan te trekken....

Nat hooi eten ze hier alleen als ze niets anders krijgen, dan gaat het er met lange tanden nog wel in.

Mooi uitzicht met al het water om het land heen:
Afbeelding

Oh, en onze kleine brokkenpiloot had een hoefzweer de afgelopen week, week geleden eruit gesneden en ik geloof dat er niet veel meer mis is met het pootje, mafkees :D Wel blij met het schoentje dat we voor haar hebben gekocht, zodat de hoef en het gat daarin nog een beetje schoon blijven in al die bende!

Zo, en nu ga ik mijn best doen weer wat vaker te reageren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:26

Wauw, mooie locatie (behalve met wind denk ik?)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 23:28

Ja het is echt bizar mooi, we kunnen het zelf ook nog steeds niet helemaal geloven haha! Wind valt eigenlijk heel erg mee gelukkig, komt meestal van de kant waar de bomen en huizen staan, dus niet over deze vlakte.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 00:15

Hier wordt ook ongans veel gegeten, en gekakt dan helaas :')

Gisteren nog 19 pakjes hooi bij wezen halen. Kunnen we weer een maand.
Hier geen witte neerslag op de grond gekomen, te dicht richting westen denk ik. Zo grappig, bij mijn ouders bleef het wel liggen, is hemelsbreed 20 km verderop :)

Heerlijke foto's werden gisteren gedeeld <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:36

Hier eten ze ook minder momenteel. Elevada is inmiddels ook stil chagrijnig van het weer :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 08:54

Hier krijgen ze altijd hetzelfde dus van meer of minder eten merk ik niks :D