Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Kleurzout ofwel coloroso zout:
Bevat nitriet en wordt door slagers en charcutiers gebruikt. De meeste bereide vleeswaren zijn met nitriet behandeld en mogen daarom niet blootgesteld worden aan temperaturen hoger dan 100º C. Bij hogere temperaturen bestaat namelijk het risico op versnelde vorming van kankerverwekkende nitrosaminen. Alle soorten ham, gekookt of rauw gedroogd, krijgen hun stabiele rode kleur van een minieme, streng gecontroleerde hoeveelheid nitriet in het kleurzout dat voor het pekelen wordt gebruikt. Deze soorten mag men dus niet 'bloot' in de pan bakken, want dan stijgt de temperatuur gemakkelijk boven de 100º C.
tita schreef:Tuurlijk ik heb geen ervaring .....
Citaat:Wil je echt bio vlees, koop je eigen koe of anders vlees uit Chili Argentinië maar ook daar geen garanties.
tita schreef:Citaat:Het is hele tijd zelfde groepje wat hier het hoogste woord heeft, vogeltjeM, twiggy, nikas, needje en nog een paar.
Het aantal paarden wat nu nog op het land loopt is wel in minder aandeel dan aantal paarden wat op een stal staat... Van meer dan 20 uur per dag.
Volgens mij is dit forum bedoelt voor discussies. In een discussie kun je je mening zeggen en hoef je het niet met elkaar eens te zijn. `het hoogste woord` waar slaat dat in dit geval op?
Waar ik zelf constant probeer genuanceerd te reageren, veeg jij nu alle nuance van tafel. Heel jammer Tita.
In mijn regio is het zeer zeldzaam dat paarden nu nog op het land staan. Ik denk eigenlijk dat het alleen bij ons zo is. Ik ben daar superblij mee, maar het gaat hier niet specifiek om paarden op het land, maar paarden die buiten komen. Dat kan ook in een paddock. Het is alleen wel fijn als die paddock iets groter is dan de stal en als er hooi in ligt.
Dat niet iedereen goede mogelijkheden heeft weten we ook allemaal. Maar het gaat hier nu om mensen die los van de mogelijkheden het niet nodig of zelfs onwenselijk vinden om hun paard vrije buitengang te geven. Dit omdat:
*het paard dan vies wordt
*zij zelf vies worden
*het tijd kost om ze op te halen
*het moeite kost om een stal te vinden die fatsoenlijke buitengang te bieden heeft
Voor mij blijft dit hoe dan ook ONBEGRIJPELIJK!
Hoe kan je genieten van je paard, of hij nou prachtige winstpunten haalt op wedstrijden of niet, hoe kan je genieten als je hem niet paard ziet zijn?Citaat:Maar die fanatiekelingen van weidegang...... Wie rijdt er fanatiek.
Ik rij fanatiek
Citaat:De situatie zal nooit veranderenin de toekomst komen meer stal paarden
paulinebes schreef:Er zijn inderdaad op dit forum een aantal mensen die bereid zijn steeds weer uit te leggen waarom voldoende bewegingsvrijheid, etc belangrijk is voor het " gemiddelde" paard.
tita schreef:Tuurlijk ik heb geen ervaring .....![]()
Biologisch vlees gaat nooit het gewone vlees overtreffen, er is geen supermarkt die stopt met inkoop van regulier vlees.
En een scharrelvarken heeft hok van 2x2 tja........altijd beter dan de bio maar dit noem ik niet biologisch.
Deze discussie wil ik verder niet voeren want ik ben in dienst geweest van een bedrijf waar we in opdracht van de overheid werken moesten slokdarm van de varkens onderzoeken naar bepaalde stof voor de farmaceutisch industrie, ben op zoveel bedrijven geweest.... Bio, biologisch.... 12 weken later nam ik mijn ontslag ( beesten waren dood bij onderzoek, geslacht en slachten van bio of biologisch varken is even traumatisch)
En voor we verder gaan, koeien en schapen waren ook aan de orde voor andere vloeistoffen... Genoeg gezien.
En weet genoeg wat er gebeurd wordt...shamalarabs heeft gelijk.
En niet alles wordt gepubliceerd....meer niet dan wel.
Wil je echt bio vlees, koop je eigen koe of anders vlees uit Chili Argentinië maar ook daar geen garanties.
tita schreef:Hier in de randstad kun je geen weide creëren, het zal alleen maar afnemen.
Ik heb op 2 stallen gestaan die weg zijn, daar zijn huizen gekomen, dan ken ik nog 3 stallen die weide moeten inleveren.
En dan ken ik zat stallen zonder weidegang. En die grote pensionstalling met 50-150 pensiongasten hebben echt niet voldoende plek om elk paard 6-10 uur in de paddock te laten lopen.
tita schreef:Mensen zoals karmijn en muc snap ik heel goed met hier in de omgeving zeker nog of stuk..... Nou noem Es' wat... 1000-5000-10000 pension paardeneigenaren.
Het is hele tijd zelfde groepje wat hier het hoogste woord heeft, vogeltjeM, twiggy, nikas, needje en nog een paar.
Het aantal paarden wat nu nog op het land loopt is wel in minder aandeel dan aantal paarden wat op een stal staat... Van meer dan 20 uur per dag.
tita schreef:De situatie zal nooit veranderenin de toekomst komen meer stal paarden
tita schreef:Maar die fanatiekelingen van weidegang...... Wie rijdt er fanatiek.
tita schreef:Hier in de randstad kun je geen weide creëren, het zal alleen maar afnemen.
Ik heb op 2 stallen gestaan die weg zijn, daar zijn huizen gekomen, dan ken ik nog 3 stallen die weide moeten inleveren.
En dan ken ik zat stallen zonder weidegang. En die grote pensionstalling met 50-150 pensiongasten hebben echt niet voldoende plek om elk paard 6-10 uur in de paddock te laten lopen.
koeke schreef:Toch zijn er nog heel veel paarden die niet die 4 uur per dag uit de box komen. De meeste eigenaren daarvan melden zich echt niet in dit topic. Ik schat dat in mijn omgeving gemiddeld meer dan 50% van de paarden (groepen Shetlanders niet meegerekend) in de winter niet aan die 4 uur per dag norm komt. Daar zijn echt schrijnende gevallen bij.Ben ik nou zo blond??? Staat toch gewoon in de Gids voor Goede Praktijken met 12 richtlijnen voor paardenhouders van de Sectorraad Paarden:
"3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek."
Die Gids voor Goede Praktijken is er niet voor niks. Daar heb je je gewoon aan te houden, anders ben je als paardenhouder niet goed bezig.
koeke schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar een enquête/poll naar aantal uren buiten/binnen gerelateerd aan sport, ras en leeftijd/ervaring van de eigenaar. Heb de indruk dat in dit topic de ervaren ruiter die met een bloederige KWPN'er minimaal op M-niveau rijdt in de minderheid is
VogeltjeM schreef:Bij ons geen bloederige kwpn'ers maar een aantal tinkers die qua oefeningen zijn opgeleid t/m de werkpirouette en wissels en eentje t/m piaffe en passage. Weliswaar in de AR dus niet op wedstrijd uitgebracht. En alles 24/7 buiten
Urielle schreef:VogeltjeM schreef:Bij ons geen bloederige kwpn'ers maar een aantal tinkers die qua oefeningen zijn opgeleid t/m de werkpirouette en wissels en eentje t/m piaffe en passage. Weliswaar in de AR dus niet op wedstrijd uitgebracht. En alles 24/7 buiten
Sorry, maar dat valt voor mij een beetje onder GP in de achtertuin![]()
Ik kan ook een arbeidspirouette als hij er lekker aanstaat maar vorige week kwam ik met 153 punten terug uit een M1-proef, dus ja