Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:58

Op mijn vorige stal moest ik 500 mtr lopen om mijn paard van het land te halen. Na één keer weet je hoe lang je daar over doet en plan je een kwartiertje extra in hiervoor. En ja ook modder aan de ingang. Vond ik voornamelijk vervelend als mijn paard druk was.
Maar jee het zijn toch wel dingen waar je mee kunt leven?

Gini

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:04

Het winterseizoen is 1 van de redenen waarom ik van een eigen weitje verhuist ben naar een pensionstal. Ik was dat in de modder, duisternis en nattigheid ploeteren ook zo beu. Dat je letterlijk tot de helft van je schenen in de modder stond, dat de kruiwagen tot aan de mesthoop rijden een krachtproef was die je letterlijk 15 minuten per keer kostte. Om dan diep weg te zakken in de zompig geworden mesthoop en te struikelen omdat je laarzen vastzitten. Om vier keer van schoenen te moeten wisselen wanneer je de stal van je paard uitmest, want als je met die modderlaarzen de stal inliep was die vuiler en natter dan voor het uitmesten. Etc etc etc.

Geloof mij, als je dergelijk scenario hebt meegemaakt is "een modderplekje aan de ingang van de wei" een droom. :D Dus heb ik mijn paard nu op een plek waar ze weliswaar twee uur per dag minder buiten komt, maar waar zij en ik tenminste droog kunnen staan en werken en waar er voldoende licht is, waar ik met gewone stalschoenen kan rondlopen. Dan neem ik die occasionele waterplas of modderplek wel voor lief.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 10:37

Mensen zoals karmijn en muc snap ik heel goed met hier in de omgeving zeker nog of stuk..... Nou noem Es' wat... 1000-5000-10000 pension paardeneigenaren.

Het is hele tijd zelfde groepje wat hier het hoogste woord heeft, vogeltjeM, twiggy, nikas, needje en nog een paar.
Het aantal paarden wat nu nog op het land loopt is wel in minder aandeel dan aantal paarden wat op een stal staat... Van meer dan 20 uur per dag.

Eerst go g topic over weidegang en nu zijn we al op stadium beland dat er goede en slechte paddocks zijn want een slechte paddock is ineens net zo erg als op stal staan.

Maar die fanatiekelingen van weidegang...... Wie rijdt er fanatiek.
Was gister op groot concours durf te zweren dat geen enkel paard uit de weide kwam :n
En als ik dadelijk minder zin heb in mijn paard gooi ik hem in Brabant wel op een stukje land en ga ik 2x per week kijken..... Ben ik dan ineens beter voor mijn paarden dan nu?

De situatie zal nooit veranderenin de toekomst komen meer stal paarden

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:30

dan moet ik je helaas teleurstellen Tita, de stallen met meer weidegang/buitengang zijn in opkomst. Dat is een stukje bewustwording, ontwikkeling en beschaving. Dat hou je niet tegen. Je ziet het ook aan de opkomst van biologische producten. Mensen vinden het steeds belangrijker te weten wat ze op hun bord krijgen. Jaren terug was er ook heel veel bio-industrie. Dit is aanzienlijk minder geworden. De meeste mensen zijn inmiddels tegen de bio-industrie.
Er zijn inderdaad op dit forum een aantal mensen die bereid zijn steeds weer uit te leggen waarom voldoende bewegingsvrijheid, etc belangrijk is voor het " gemiddelde" paard. Ik vind dat bewonderenswaardig en ben blij dat er mensen zijn die dat geduld hebben. Het zijn ook steeds dezelfde die dit proberen te weerleggen. Ik zie overigens ook anderen zich mengen in deze discussie, maar kan me voorstellen dat als ze een keer hun punt hebben gemaakt, dat ze dit nog een paar keer verdedigen en dan stoppen. Maar ik denk dat veel forumleden in stilte meelezen. Zoals ook al een paar keer is aangegeven, zijn er voldoende (fanatieke) wedstrijdrijders die hun paard veel buitengang geven. Er zijn er hier ook al een paar aan het woord geweest; dus je kan die aanname op geen enkele wijze hard maken. Of je moet het ze allemaal persoonlijk gevraagd hebben op het concours?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:41

Ach, dat is ook onzin. Mensen denken dat het scheelt als ze een scharrelkip vreten ipv een kipuuthokje. Maar men heeft geen idee wat er met het vlees gebeurt na het slachten en dat die lappen vlees kunstmatig vergroot worden met vloeistof en wat er aan bijkomende producten gebruikt wordt etc boeit dan blijkbaar niet. Dat het ze boeit of het dier een goed leven heeft gehad is grotendeels omdat het mode is, omdat mensen met de kudde meelopen.

Citaat:
Kleurzout ofwel coloroso zout:
Bevat nitriet en wordt door slagers en charcutiers gebruikt. De meeste bereide vleeswaren zijn met nitriet behandeld en mogen daarom niet blootgesteld worden aan temperaturen hoger dan 100º C. Bij hogere temperaturen bestaat namelijk het risico op versnelde vorming van kankerverwekkende nitrosaminen. Alle soorten ham, gekookt of rauw gedroogd, krijgen hun stabiele rode kleur van een minieme, streng gecontroleerde hoeveelheid nitriet in het kleurzout dat voor het pekelen wordt gebruikt. Deze soorten mag men dus niet 'bloot' in de pan bakken, want dan stijgt de temperatuur gemakkelijk boven de 100º C.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 11:54

Goh, jij woont zeker in boeren gedeelte van Nederland want in dit gedeelte raken steeds meer pensionhouders hun land kwijt voor bebouwing.

Ik zie hier geen opkomst en helemaal niet in de vorm van weidegang, wat ik wel meer zie is losgooi service want dat was 15 jaar geleden nog helemaal niet aan de orde. Maar de losgooi service waar je flink moet voor betalen haalt het toch niet bij de weidegang of bepaalde paddock eisen.

Biologisch vlees... Heb jij je daar in verdiept denk het niet, ben je al die schandalen vergeten van de kranten.

Biologisch is niet zo biologisch net zoals term scharreleieren...enige wat die beesten hebben is dat ze loslopen in een ruimte zien nooit daglicht en met 2 jaar worden ze geslacht. Dat was niet het beeld wat ik had.

De schappen liggen altijd nog voller liggen met kiloknallers omdat echt biologisch vlees niet te betalen is, en dat zal altijd zo blijven.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:04

wat een wantrouwen in de mensheid shamalarabs.. :(:) . Ik denk dat heel veel mensen oprecht belangrijk vinden of het dier een goed leven heeft gehad. Ik denk alleen eerder dat de prijs van zo'n stukje vlees vaak nog de doorslag geeft. De schap in onze supermarkt met biologisch/scharrel vlees is de afgelopen 2 jaar verdubbeld. Dit heeft te maken met de afname en de met de maatschappelijke druk naar supermarktketens toe. En ook al is het met de kudde meelopen (zou ons moeten aanspreken :D ), wat maakt het uit, als het resultaat maar hetzelfde is.

Ik woon in het midden van het land Tita..
Natuurlijk zijn er schandalen, heeft ook te maken dat die biologische tak steeds groter wordt en de controle daarop ook ingewikkelder. Daar komen we nu achter. Het biologische vlees is overigens de afgelopen jaren goedkoper geworden (ik kan het weten, want ik koop het als het er ligt, ervaringsdeskundige in dit geval..). Er zijn ook mensen die nu kiezen om 3 x per week een goed stuk vlees ipv 5 x. Hoe meer mensen gaan afnemen hoe goedkoper het wordt.
Dat het biologisch nog niet volledig is wat we ervan verwachten, is helemaal niet erg. Alles heeft z'n tijd nodig. Ik zou van stalhouders ook niet verwachten dat ze van 24/7 stal naar 24/7 wei gaan. Stapje voor stapje is prima, ik begrijp dat het niet in een keer kan. Als we over een paar jaar bewerkstelligd hebben dat paarden minimaal 6 uur buiten (in goede omstandigheden) komen, zou ik al best tevreden zijn en heel hard hopen dat de trend zich verder voortzet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:18

Tuurlijk ik heb geen ervaring ..... ;)
Biologisch vlees gaat nooit het gewone vlees overtreffen, er is geen supermarkt die stopt met inkoop van regulier vlees.

En een scharrelvarken heeft hok van 2x2 tja........altijd beter dan de bio maar dit noem ik niet biologisch.
Deze discussie wil ik verder niet voeren want ik ben in dienst geweest van een bedrijf waar we in opdracht van de overheid werken moesten slokdarm van de varkens onderzoeken naar bepaalde stof voor de farmaceutisch industrie, ben op zoveel bedrijven geweest.... Bio, biologisch.... 12 weken later nam ik mijn ontslag ( beesten waren dood bij onderzoek, geslacht en slachten van bio of biologisch varken is even traumatisch)

En voor we verder gaan, koeien en schapen waren ook aan de orde voor andere vloeistoffen... Genoeg gezien.
En weet genoeg wat er gebeurd wordt...shamalarabs heeft gelijk.
En niet alles wordt gepubliceerd....meer niet dan wel.

Wil je echt bio vlees, koop je eigen koe of anders vlees uit Chili Argentinië maar ook daar geen garanties.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:25

tita schreef:

Dat hoor jij mij niet zeggen, ik geef alleen aan dat ik op de prijzen heb gelet de afgelopen jaren.

Citaat:
Wil je echt bio vlees, koop je eigen koe of anders vlees uit Chili Argentinië maar ook daar geen garanties.

Dank voor de tip.

Ik zeg niet dat alles perfect is, maar dat we er steeds meer mee bezig zijn is goed. En dat we er nog lang niet zijn, dat moge duidelijk zijn.
Wat is het alternatief: alles laten bij het oude? Denk niet dat dat een betere optie is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:40

tita schreef:
Citaat:
Het is hele tijd zelfde groepje wat hier het hoogste woord heeft, vogeltjeM, twiggy, nikas, needje en nog een paar.
Het aantal paarden wat nu nog op het land loopt is wel in minder aandeel dan aantal paarden wat op een stal staat... Van meer dan 20 uur per dag.

Volgens mij is dit forum bedoelt voor discussies. In een discussie kun je je mening zeggen en hoef je het niet met elkaar eens te zijn. `het hoogste woord` waar slaat dat in dit geval op?
Waar ik zelf constant probeer genuanceerd te reageren, veeg jij nu alle nuance van tafel. Heel jammer Tita.
In mijn regio is het zeer zeldzaam dat paarden nu nog op het land staan. Ik denk eigenlijk dat het alleen bij ons zo is. Ik ben daar superblij mee, maar het gaat hier niet specifiek om paarden op het land, maar paarden die buiten komen. Dat kan ook in een paddock. Het is alleen wel fijn als die paddock iets groter is dan de stal en als er hooi in ligt.
Dat niet iedereen goede mogelijkheden heeft weten we ook allemaal. Maar het gaat hier nu om mensen die los van de mogelijkheden het niet nodig of zelfs onwenselijk vinden om hun paard vrije buitengang te geven. Dit omdat:
*het paard dan vies wordt
*zij zelf vies worden
*het tijd kost om ze op te halen
*het moeite kost om een stal te vinden die fatsoenlijke buitengang te bieden heeft

Voor mij blijft dit hoe dan ook ONBEGRIJPELIJK!
Hoe kan je genieten van je paard, of hij nou prachtige winstpunten haalt op wedstrijden of niet, hoe kan je genieten als je hem niet paard ziet zijn?

Citaat:

Ik rij fanatiek :D

Citaat:

Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat het zeker ten goede zal veranderen en dat er minder "stalpaarden" komen. Het kost alleen helaas wel veel tijd voor dit proces doorlopen is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:46

Zo hallo dan quote eens goed :oo

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:49

paulinebes schreef:
Er zijn inderdaad op dit forum een aantal mensen die bereid zijn steeds weer uit te leggen waarom voldoende bewegingsvrijheid, etc belangrijk is voor het " gemiddelde" paard.

Niemand heeft dat ontkent. Beweging is uiteraard belangrijk voor een paard en ook ik wil en zorg ervoor dat mijn paard voldoende buiten komt. Maar als er dan in dit topic gezegd wordt dat minder dan 10 uur buiten paardonwaardig is, dan kan ik niet anders dan reageren. Want ja, er zijn dagen dat mijn paard minder buiten komt, er zijn dagen dat ze meer buiten komt en er zijn dagen dat ze helemaal niet buiten komt. Als ik dan meteen onrechtstreeks paardonwaardig genoemd wordt, dan voel ik mij uiteraard aangesproken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:53

Hier in de randstad kun je geen weide creëren, het zal alleen maar afnemen.
Ik heb op 2 stallen gestaan die weg zijn, daar zijn huizen gekomen, dan ken ik nog 3 stallen die weide moeten inleveren.

En dan ken ik zat stallen zonder weidegang. En die grote pensionstalling met 50-150 pensiongasten hebben echt niet voldoende plek om elk paard 6-10 uur in de paddock te laten lopen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:54

tita schreef:
Biologisch vlees gaat nooit het gewone vlees overtreffen, er is geen supermarkt die stopt met inkoop van regulier vlees.

En een scharrelvarken heeft hok van 2x2 tja........altijd beter dan de bio maar dit noem ik niet biologisch.
Deze discussie wil ik verder niet voeren want ik ben in dienst geweest van een bedrijf waar we in opdracht van de overheid werken moesten slokdarm van de varkens onderzoeken naar bepaalde stof voor de farmaceutisch industrie, ben op zoveel bedrijven geweest.... Bio, biologisch.... 12 weken later nam ik mijn ontslag ( beesten waren dood bij onderzoek, geslacht en slachten van bio of biologisch varken is even traumatisch)

En voor we verder gaan, koeien en schapen waren ook aan de orde voor andere vloeistoffen... Genoeg gezien.
En weet genoeg wat er gebeurd wordt...shamalarabs heeft gelijk.
En niet alles wordt gepubliceerd....meer niet dan wel.

Kan ook gewoon in nederland. Zoek een boerderij die zijn vlees direct verkoopt, kan je gaan kijken hoe de dieren leven, als je daar ok mee bent heb je een prachtige bron van vlees.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 14:02

tita schreef:
Ik heb op 2 stallen gestaan die weg zijn, daar zijn huizen gekomen, dan ken ik nog 3 stallen die weide moeten inleveren.

En dan ken ik zat stallen zonder weidegang. En die grote pensionstalling met 50-150 pensiongasten hebben echt niet voldoende plek om elk paard 6-10 uur in de paddock te laten lopen.

Misschien wat minder paarden houden in de Randstad...
Ach wanneer de mentaliteit van mensen veranderd komt er altijd wel een oplossing.

Goed gequote?
(misschien kun je beter op de inhoud ingaan)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:10

tita schreef:
Mensen zoals karmijn en muc snap ik heel goed met hier in de omgeving zeker nog of stuk..... Nou noem Es' wat... 1000-5000-10000 pension paardeneigenaren.

Sometimes the majority only means that all the fools are on the same side.. Mooie quote wat dit betreft. 'Iedereen doet het' is echt de grootste drogreden die je maar kan gebruiken.

Enne, het hoogste woord? Ik ben netjes gebleven en onderbouw mijn argumenten, iets dat ik van jou niet kan zeggen.

tita schreef:

Ik denk en hoop van wel. Ik merk wel verandering met een aantal jaar geleden in mijn omgeving. Steeds meer mensen worden zich ervan bewust dat een paard buiten hoort te komen. Ik denk dat bokt daar onder andere een grote rol in speelt.

tita schreef:

Bij mij op stal wordt zeer fanatiek (dressuurmatig) gereden. En alles wordt gehouden zoals mijn paard (24/7 buiten met schuilstal). En dat gaat heel prima. Als ze maar goed uitgestapt worden, zodat ze in ieder geval op hun huid droog zijn als je ze terugzet in de paddock. Nooit problemen qua kouvatten of stijfheid wat dit betreft. Maar die paarden hebben wel hun echte vacht en worden niet geschoren. Dan is het vast een ander verhaal.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 15:35

tita schreef:

Inderdaad wat Nikass ook al zegt, waarom worden er dan niet minder paarden gehouden in de Randstad? Ik heb het ook al eerder genoemd: geen grond, veel paarden. Dat volg ik niet helemaal. Ik ga ook geen koeien houden als ik in driehoog in een flatje in Amsterdam zou wonen, bij wijze van spreken dan :+

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 16:46

Ik quote mezelf maar even:
koeke schreef:
Ben ik nou zo blond??? Staat toch gewoon in de Gids voor Goede Praktijken met 12 richtlijnen voor paardenhouders van de Sectorraad Paarden:

"3. Beweging. Paarden in individuele huisvesting krijgen dagelijks minimaal 4 uur beweging buiten de box, tenzij dit niet mogelijk is door ziekte of gebrek."

Die Gids voor Goede Praktijken is er niet voor niks. Daar heb je je gewoon aan te houden, anders ben je als paardenhouder niet goed bezig.
Toch zijn er nog heel veel paarden die niet die 4 uur per dag uit de box komen. De meeste eigenaren daarvan melden zich echt niet in dit topic. Ik schat dat in mijn omgeving gemiddeld meer dan 50% van de paarden (groepen Shetlanders niet meegerekend) in de winter niet aan die 4 uur per dag norm komt. Daar zijn echt schrijnende gevallen bij.

Historisch werden paarden gewoon heel veel binnen gehouden. Ze kwamen de box uit om te werken. Zo heeft het paard 'overleefd', het had nut. Als het het alleen als sierobject in een weiland was gehouden dan waren er nu waarschijnlijk aanzienlijk minder paarden geweest. Zo ben ik opgegroeid en ik denk dat dat voor veel professionele paardenhouders geldt. Dat verander je niet van de ene dag op de andere. Daar zijn hier ook wat jaren overheen gegaan.

Dus wat mij bezighoudt is: hoe zouden we daar een heel klein beetje verandering in kunnen brengen? Wat is er nodig om meer paarden 4 uur per dag uit de box te laten komen? En ook: hoe zou dat in de Randstad opgelost kunnen worden?

Wat zijn 'goede praktijken' voor paddocks etc.? Ik heb afgelopen zomer heel wat paarden zien lijden in een postzegelpaddock zonder schuilmogelijkheid. Die paarden staan nu weer tot over hun kogels in de blub. Is dat wat we willen met die 4 uur?

Langs lijnen van geleidelijkheid kom je volgens mij uiteindelijk het verst. Volgens mij werkt het dan ook niet om maar meteen te ventileren dat een paard 24/7 buiten hoort. Dat is imo zoiets als tegen een verstokte vleeseter zeggen dat hij veganist moet worden ;) Of dat iemand in de Randstad maar gewoon geen paarden moet houden.

Ik ben ook wel benieuwd naar een enquête/poll naar aantal uren buiten/binnen gerelateerd aan sport, ras en leeftijd/ervaring van de eigenaar. Heb de indruk dat in dit topic de ervaren ruiter die met een bloederige KWPN'er minimaal op M-niveau rijdt in de minderheid is :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:03

koeke schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar een enquête/poll naar aantal uren buiten/binnen gerelateerd aan sport, ras en leeftijd/ervaring van de eigenaar. Heb de indruk dat in dit topic de ervaren ruiter die met een bloederige KWPN'er minimaal op M-niveau rijdt in de minderheid is :D

*zwaait*
En hij staat vandaag vanaf een uur of elf buiten en zal rond vijf a zes uur naar binnen gaan, maar dat is niet elke dag (en ik rij vandaag niet, dat scheelt ook)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:18

*zwaait terug* :+ Zat nog over jouw te natte buitenbak te denken. Heb je overwogen om je drainage leeg te pompen?

Lees nu dat ik iets anders geformuleerd heb dan waar ik over zat te denken. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar ervaren ruiters met een bloederige KWPN'er die minimaal op M-niveau loopt en 24/7 buiten staat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:36

Bij ons geen bloederige kwpn'ers maar een aantal tinkers die qua oefeningen zijn opgeleid t/m de werkpirouette en wissels en eentje t/m piaffe en passage. Weliswaar in de AR dus niet op wedstrijd uitgebracht. En alles 24/7 buiten :)

Er staan ook een aantal kwpn'ers bij trouwens, maar die zijn nog vrij groen in de opleiding.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 17-11-13 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:39

koeke schreef:
Heb je overwogen om je drainage leeg te pompen?

Hoe doe ik dat?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:40

VogeltjeM schreef:
Bij ons geen bloederige kwpn'ers maar een aantal tinkers die qua oefeningen zijn opgeleid t/m de werkpirouette en wissels en eentje t/m piaffe en passage. Weliswaar in de AR dus niet op wedstrijd uitgebracht. En alles 24/7 buiten :)

Sorry, maar dat valt voor mij een beetje onder GP in de achtertuin :o
Ik kan ook een arbeidspirouette als hij er lekker aanstaat maar vorige week kwam ik met 153 punten terug uit een M1-proef, dus ja :+

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:43

Urielle schreef:
koeke schreef:
Heb je overwogen om je drainage leeg te pompen?

Hoe doe ik dat?
Ik PB je even, voor we teveel off-topic gaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 17:44

Urielle schreef:
VogeltjeM schreef:

Sorry, maar dat valt voor mij een beetje onder GP in de achtertuin :o
Ik kan ook een arbeidspirouette als hij er lekker aanstaat maar vorige week kwam ik met 153 punten terug uit een M1-proef, dus ja :+

Na 80 pagina's gevolgd te hebben in het AR versus klassiek-topic heb ik geleerd hier niet meer over te discussiëren :') Ik heb zelf niet echt een mening over of AR goed is (het voelt iig wel zo). Maar als je het hebt over intensief gereden worden: dat worden ze bij ons dus zeker wel :)