Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 12:00

Wat dat betreft is het natuurlijk nooit veilig , als een groep paarden kwaad wil , dan krijgen ze dat toch wel voor elkaar. Al maak je een pad 10 meter breed , als er dan 3 naast elkaar aan komen stormen... :P

Misschien is een smal pad dan zelfs nog veiliger , omdat ze dan minder praatjes hebben en niet in een groepje naast elkaar gaan rennen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:40

Leuke foto's van je weideplantjes PM... +:)+ Ik heb er ook heel veel en geen idee wat het allemaal is (plantjes, geen foto's) Duizendblad schijnt goed te zijn voor de nieren, dacht ik... het zou leuk zijn te weten wat er giftig is en wat niet... van die veld lathyrus heb ik heel veel...lusten ze ook niet. Maar kan het kwaad? En uiteraard zuring, distel en die gele distel die wat zachter is (wordt wel gegeten wanneer jong)

Menlizz, leuke tekening :j

Dit is de onze
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O6ZAHRIO.jpg

Ik ga er maar eens heen in plaats van hier te kletsen :D

Fijne dag allemaal :wave:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:00

Boon heeft iets nieuws uitgevonden 8-)
Als je met je voorhoeven heel hard in het net schopt dan valt er hooi uit en hoef je minder te 'pulken'.
Dat heeft in 2 dagen tijd geresulteert in 4 kapotte rubberen bandjes ;(

Nu moet ik zeggen dat mijn huidige hooi ook erg moeilijk uit de netten te krijgen is. Ze doen er veel langer over iig. Maar ja dat was toch de bedoeling :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 10:45

Hoe moet ik dat zien dan , dat schoppen resulteert in meer hooi , zit het net niet helemaal dicht dan ? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 10:59

Nee, door er tegen aan te schoppen valt het door de mazen op de grond en hoeft ze het er niet tussen uit te pulleken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:02

Dat dat werkt joh , dan heb je heel kort hooi of moet je toch hartstikke vaak schoppen zou je denken :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:22

Het hooi is idd kort en ze schopt net zo lang tot het net leeg is :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:44

Beest wordt beresterk , steeds dat voetje van de vloer , hoeven in de zij..... :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:57

Ik had liever dat ze er beter van ging lopen :D
Net een ander net ook gerepareerd, dat duwden ze telken onder het hek door en dan konden ze er ook niet meer bij. Dus ook daar een extra lat onder gezet, dan hebben ze wat meer 'weerstand' als ze de hooitjes eruit aan het plukken zijn.
Staan ze met zijn tweëen in mijn nek te hijgen dat er óf eten in dat net moet óf dat ze het eigenlijk tijd vonden om naar de wei te gaan. Dus dat heb ik nu maar gedaan :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:11

Zo is dat , wèg met die knollen :P

Loopt ze niet goed dan ? Ik krijg niet alles meer mee geloof ik tegenwoordig :P

Net hier op de zaak ontsmettingsmatten besteld voor een klant , doen we anders nooit maar is een wederdienst :)

Ik blijf me toch afvragen of je daarmee de hoeven van nuttig vocht zou kunnen voorzien....

Maar denk dat ik zelf een voetenbadje ga maken op het tussenpaadje dat vanaf de paddock recht naar achteren loopt.

Rena staat daar heel vaak , naast haar buuf , een beetje te soezen. Als ik daar dan gewoon over de hele breedte van het pad een badje uitgraaf zal ze er best wat van mee krijgen , ik kan alles ook zo afsluiten en open zetten dat ze altijd daar doorheen moet om ergens te komen , dus dat is ideaal :)

Er moet hier toch nog een keer een graafmachientje komen voor de tuin , dan kan die meteen mooi de hopen zand verspreiden over de paddock , en even zo'n "badje" uitschrapen :)

Ik zal die hopen zand best missen trouwens , is best leuk hoor zo'n hoop om wat tegenaan / op te zitten en samen met je rooie kater het paard te beloeren :D

Beestjes vinden het zelf ook erg leuk om tegenaan te liggen :)

Was van het weekend nog leuk joh , Rena is echt zo'n merrie / hittepit en scheitebroek , maar ze krijgt natuurlijk al dat klussen van ons mee omdat de wei gewoon helemaal aan huis en beide tuinen grenst :P

Ze wordt zachtjes aan echt bom-proof , gaat gewoon een dutje liggen doen terwijl we met een grote rol plastic op een paar meter afstand aan het wapperen zijn , met een slijptol in de weer zijn , met de raarste dingen lopen te slepen....echt superschattig :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:20

Dat heb ik hier ook, als je met een hamer bezig bent moet je de paarden opsluiten anders staan ze er echt met hun neuzen bovenop :D
Boon is al een tijd in de lappenmand. Waarschijnlijk in februari op de wei iets geks gedaan en kreupel geworden; ze stond iig op 3 benen toen ik haar ging halen. Na veel onderzoeken (röntgen, warmtescan, fysio) leek het goed/beter te gaan. Ik heb er zelfs al weer 3x op gereden en van de week na een heerlijk ritje wéér kreupel uit de wei gehaald ;(
Van de week komt de smid en als het dan nog niet wegtrekt weer de fysio erbij.
Mijn DA kwam ondanks de 100% goede xrays niet verder als 'ijzers met volgespoten zooltjes' ... mooi niet dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 14:05

Jeetje , stom dat je dat dan niet ziet , dan moet het toch in de spieren zitten zou je denken inderdaad. Of hogerop , in de rug of schouder...jammer hè dat er niet gewoon op de plaats van het euvel een rood lampje gaat knipperen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:12

Vandaar die thermoscan :D Genoeg rode lampjes toen, maar dat heeft de chiro/osteo verholpen.
Maar misschien is het er weer ' ingeschoten' ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:31

Haha , zie je d'r gaan , met die ochtendgymnastiek van pootjes omhoog en dan ineens *oehw* hoefje naar de rug , schiet het er weer in :P

Maar even zonder gekheid : het blijven irritant breekbare beesten , paarden :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:50

Je kunt idd beter cavia's nemen; veel minder werk en ook minder kosten :D en met een beetje ruimte kun je nog een grote PP maken ook :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:54

Jij hebt toch ook ook cavia's ? Hoe lang doen die met een baal hooi :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:56

Van de 4 is er nog eentje over. MOmenteel krijgt ie helemaal geen hooi want het gras buiten groeit hem al boven het hoofd :D
Alleen als hij wegens regen veel binnen zit krijgt ie een pluk.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:34

dubbeldun klopt het gerucht dat cavias muizen weg houden?

ontopic. Denken dat je paard door een paddock paradise beter op enge dingen gaat reageren. Dan mag ik je uit de droom helpen. Op eigen terrein mag er bij wijze van spreke een helicopter landen maar zodra je het hek verlaat en je in de grote boze buitenwereld begeeft zijn diezelfde obstakels opeens doodeng.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:40

@DP: nou hier leven de muizen en de cavia zowat in één hok :D Niet zelden zie ik de muizen wegschieten bij de voerbak als het piepkonijn die niet in 1x heeft leeggegeten.

Het 2e gaat idd ook niet op, al vinden ze hier weinig 'eng' :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:32

het blad pegasus heeft zowaar een artikeltje over paddock paradise geweid. maar die geven er weer een eigen draai in en leggen de nadruk op dat het rond in plaats van vierkant moet zijn. Ze zeggen ook dat het ideaal is om een waterplaats voor te koelen van de benen vam de paardjes te maken is. Nou ik kan je uit de droom helpen bij mij gaat er slechts 1 paard doorheen de anderen zul je er waarschijnlijk alleen op de rug er doorheen kunnen trekken ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 12:40

Je helpt nogal wat mensen uit de droom vandaag Dinopino :P

Ik vind het wel nuttig hoor , hoe meer ze meekrijgen in de wei , hoe stoerder ze toch worden.

Net als paarden die naast een drukke weg staan , die hebben toch een voorsprong op een paard dat nooit verkeer ziet :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:58

@pmarena: dát is zeker waar. Er moet hier wel iets heel ergs flapperigs langskomen willen ze er nog van opkijken.

Overigens kom ik er net achter dat er processierupsen in de eiken langs de wei zitten ;( Heb de gemeente maar gebeld met de melding dat er ook fietsers langskomen, anders valt het buiten de 'publieke funktie' en doen ze er niets aan.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:51

Ik vind dit super kheb da ook in een boek gelezen maar mag dat jammer genoeg niet doen van de weide baas ;(
Maar ik vind het wel super!!!! +:)+

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:19

Nou, wij hebben ondertussen het pad gemaaid. het heeft met de bosmaaier zo'n 7 uur geduurd (de paarden liepen ook maar af en toe in de weg).
Ze lopen nu alleen het pad rond, dat is zo'n 300 meter lang en 5 meter breed.
Het volgende plan is om de omgevallen wilgenboom van de buren op een aanhanger te slepen en in de wei te leggen :P

Ik merk wel echt dat ze nu al veel lopen. Leuk om te zien! Vooral als het pad straks echt een pad is en ze ook in de andere stukken kunnen!

Foto's volgen ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:45

@henk: goed bezig :)
Had je niet beter een balkmaaier achter een tractor kunnen hangen :D of van iemand een zitmaaier lenen :)