Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:43

nou ben ik nog benieuwd naar de tips die je hebt gekregen mbt het bijhouden etc...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:44

Fijn hoor Tine10! :j

tine10 schreef:
Trouwens vwb die klompen onder de hoeven. Heb je dat niet bij iedere stalbedekking. Nu hebben we nog stro, maar als ik de paarden van stal haal, zitten er ook klompen onder hoor. Die lopen ze er vanzelf na een paar passen wel af (erg fijn, kan ik het erf weer aanvegen ;( )

Hiervoor stond mijn paard op vlas en toen was het lang niet zo erg. Bij de strokorrels gaat het eronder zitten en komt het vaak niet eens meer vanzelf los. Vind ik wel echt een nadeel. Maar dat is dan ook het enige. De hoeven worden dagelijks uitgekrabt, idd hier ook standaard als hij van stal gaat. En als ik op vakantie ga, doet iemand anders dat voor me. :-)

Over twee weken komt de smid weer, ben heel benieuwd hoe het met zn voetjes gaat (aan de binnenkant, white line disease).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:23

Tips waren eigenlijk al bekend hier (heb tenslotte alle pagina's hier doorgeworsteld %) Eerste week alleen de drollen, daarna nat eruit. Na ca 4 weken evt aanvullen. Maar ja, mijn paarden staan in principe nog tot half oktober dag en nacht buiten, dus zal voorlopig nog niet echt ervaren hoe het werkt. Tenzij we heel veel slecht weer krijgen (onweer), dan gaan ze wel naar binnen, want ze kunnen nog niet schuilen (wordt aan gewerkt). Maar dat moet nog maar wegblijven, want heb nog geen gereedschap om uit te mesten :D . Is besteld bij Agradi, maar nog niet bezorgd.

Ik heb 2 pallets gekocht, zou ik in principe een jaar mee moeten kunnen doen voor 2 paarden en een A-pony. Heb ik tenminste zelf zo ingeschat. (gebruikte voorheen ca 150 balen stro per jaar) Van mei tot oktober staan ze hier dag en nacht buiten en in de winter staan ze snachts binnen. Ik heb nu 24 zakken gebruikt, 9 per paardenbox (4 x 4,5 meter, en dat klopt dan ook weer met hun tips van 1 zak per 2 m2) en 6 in de ponybox (3X4). Het ziet eruit als een lekker bedje, dus ben benieuwd. Maar om ze daar nu voor binnen te halen..... ik moet gewoon nog even geduld hebben. ;)

Maar wat ik al schreef, wat een ruimte besparing. Ik heb nog 34 balen stro liggen, die heb ik verkocht en moeten nog worden opgehaald, maar als je dan ziet hoeveel ruimte dat inneemt. Kan straks de stal en de deel veel netter houden qua indeling met alle (landbouw)apparaten en overige troep die een mens zoal heeft. Sowieso ook omdat er van die zakken geen losse strootjes afvallen, als er weer eens een kat opspringt. Dus stal en deel blijven ook veel netter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:25

@tine10 : de muizen schijnen het ook graag te eten, dus die maken de zakken wel kapot ;)
Maar je hebt katten lees ik :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:51

Er was me verteld dat er juist geen muizen in zitten itt strobalen. Nou ja, het oppervlak is veel kleiner, dus voor de katten goed bij te houden, haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:53

Nou hier werden de zakken echt wel kapot gegeten en ik heb menig muis met een strokorrel in de bek zijn holletje op zien zoeken.
Ik heb dus geen muis-jagende kat }>

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:25

Ik vind dat ook een heel groot voordeel,dat het zo weinig ruimte inneeemt ten opzichte van ander stalbedekking,
Ik heb op de pallet eerst een dekzeil gelegd,daarna de zakken strokorrel erop en dan het dekzeil naar boventoe over de zakken heengevouwen(soort van inpakken).
Hopelijk blijven de muizen er zo vanaf en kunnen er geen katten tegenaan zeiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:02

@Colunder: dat is wel een handig idee, al zijn muizen héél goed in het vinden van ingangen :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:06

@Colunder: ik denk niet dat dat werkt. Muizen kunnen door heeeele kleine gaatjes. Ook kunnen ze een dekzeil open knagen. Helaas moet ik zo nou en dan gif strooien om het een beetje onder controle te krijgen. Vind dat echt vreselijk om te doen en zeg steeds sorry als ik weer een dood muisje vind. Maar ze eten echt alles en (erger nog) piesen alles onder en dat strinkt zo mega vies....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:07

@Wuswa: dan zou ik eerder vallen neerzetten. Vergiftigde muizen zijn slecht voor muizeneters als katten en roofvogels.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:20

dit jaar hadden we hier ook een muizenplaag in de opslag van vlas...

het vlas staat wel op pallets.
Mij is geadviseerd om een dubbele pallet onder de voorraad vlas te leggen.
Geen idee of dat werkt, maar ga dat wel doen als de nieuwe voorraad komt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:23

DubbelDun schreef:
@Wuswa: dan zou ik eerder vallen neerzetten. Vergiftigde muizen zijn slecht voor muizeneters als katten en roofvogels.

Op zich heb je gelijk maar dan moet ik ze uit de val halen (beh). Ben ook bang dat ze er met een pootje in komen en nog leven..... Of wel heel rot sterven. katten zijn er niet bij mijn stal en roofvogels blijven (denk ik) in de open vlakte en komen niet zo dich bij bebouwing. De rorrel doe ik in zo'n lokdoosje zodat de vogels (m.n. zwaluwen) ze niet kunnen oppikken. Zou gif niet ietsje 'vriendelijker' zijn dan vallen?? Zal wel niet, het blijft rot om ze te moeten doden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 18:32

Ook bij muizen werkt gif niet altijd even snel. Wij hebben van die gekleurde graankorrels gehad, daar droogden ze van uit en dan stonk het niet zo. Maar die sleepten ze overal mee naar toe waar ze dus wel door andere dieren gegeten konden worden.
Vandaar dat we zijn overgestapt op vallen.
Wij hebben hele handige, een soort grote knijper waar al een lokstof in zit. Hoef je zelf met je handen niet aan de muis te komen om hem uit de val te verwijderen, gewoon open knijpen boven de kliko :D
http://www.muizenval.nl/index.php?main_ ... ducts_id=2

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 19:10

the best mousetrap, ideale muizenval. (te koop bij oa Jumper en Welkoop) Je hoeft namelijk bij een gevangen muis alleen maar de knijper in te knijpen en de muis valt in de kliko. Van een erkende mollenvanger geleerd dat je muizen het beste kunt lokken met een beetje pindakaas. En het werkt. De katten mogen hier niet in huis ivm zware allergie van mij voor katten. Maar buiten mogen de katten het oplossen. We hebben er 5 rondlopen, die allemaal jagen.

En pallets inpakken lijkt me geen oplossing, muizen hebben aan een heeeeeeeeel klein gaatje genoeg. Verhogen op een extra pallet lijkt me ook zinloos, maakt voor muizen niet uit. Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:17

Tis allemaal even erg.... Er bestaat gewoon geen muisvriendelijke manier om ze te doden. Na het bekijken van die site, ben ik weer even genezen en strooi ik voorlopig geen korrels meer.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:25

Citaat:
En pallets inpakken lijkt me geen oplossing, muizen hebben aan een heeeeeeeeel klein gaatje genoeg. Verhogen op een extra pallet lijkt me ook zinloos, maakt voor muizen niet uit. Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal verkeerd.

klopt, extra inpakken heeft geen zin, dat waren de pallets hier ook. Ze gaan er dwars door heen.

Pindakaas?? nooit van gehoord, dat gaan we proberen hier :9

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:28

Hier doen we DuoPenotti in de oude vallen, schijnen ze ook lekker te vinden :D

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 07:02

muizen woelen in vlas op zoek naar het lijnzaad, wat voor hen heel lekker is.
muizen houden niet van (tarwe )stro korrel.
andere soorten korrel, waar bvb graanafval in zit, en/of hooi/onkruid vallen wel in de smaak
van muizen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:07

Waarmee je dus beweerd dat de Zeoliet korrels niet van 100% tarwestro zijn ;)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:32

granu schreef:
muizen woelen in vlas op zoek naar het lijnzaad, wat voor hen heel lekker is.
muizen houden niet van (tarwe )stro korrel.
andere soorten korrel, waar bvb graanafval in zit, en/of hooi/onkruid vallen wel in de smaak
van muizen

Goh, dan heb ik een hele hoop muizen gezien van een andere planeet misschien :D die wel in het stro woelen. Mmm dat was zowel in Nederland als in Belgie :? .
In een opslag van hooi en stro heb je altijd muizen. Komen vaak gratis mee als de pakken een tijdje op het land hebben gelegen of in een opslag met veel muizen. Woon je echt op het platteland, dan heb je ze in de winter standaard in je schuur. Neem een kat en je heb geen muisproblemen meer :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:38

Mijn muizen houden helaas wel van mijn strokorrels... :(

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:47

met mijn ervaring komen muizen niet aan stro korrels zolang ze korrel zijn
als ze open vallen is het voor hen natuurlijk een zacht bed waarin ze graag woelen
maar naar voedingswaarde heeft het geen enkele waarde voor de muis
en smaakvol is het niet, althans zolang er geen graan, onkruid enz. inzit

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:18

nou... de raarste dingen kunnen voedingswaarde voor een muis zijn.

zo had ik ooit in de kelder een muis, die zichzelf voedde met handzeep ...
het vet in het zeep zal wel voedzaam zijn geweest, ik kan me niet voorstellen dat de smaak zo lekker was :D

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:47

Hier totaal geen last van muizen? :?

Wel een kattenplaag. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:56

@Toekie: dat is een gevolg van veel muizen ;)