het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:08

Potstal-idee dus. Vies en zwaar werk ;(

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:10

Ja, enorm zwaar… Mijn rug kan het uitmesten eigenlijk net niet aan en moeders heeft reuma, geen toffe combi kan ik zeggen… Maar 2 van de 3 stallen zijn gedaan. Ik heb net de derde grotendeels gedaan en de ergste stukken eruit, morgen weer een deel doen en dan zijn we weer bij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:18

Ik was blij dat het vandaag niet regende, tot ik in de kelder kwam.
Grondwater komt daar omhoog en er is een gat met een dompelpomp wat het constant wegpompt.
Helaas heeft de pomp het ergens heel vroeg vanmorgen begeven want ik heb hem vannacht nog horen lopen.
De hele kelder stond vol met 20 cm water, ik heb ruim 200 ltr water weggezogen met de karcher, hoop spullen weg moeten gooien en ruim 6 uur bezig geweest
Nieuwe pomp gekocht en ik hoop dat de ellende nu geweest is. Het enige voordeel is dat alles nu weer gesorteerd en opgeruimd is ( en gedweild)

Flubberboot, kun je het niet over 3 dagen verdelen als het nog eens is? Potstallen zijn ***

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:41

Kelder….. daar moet ik nog even kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:52

@Flubberboot: en nu je vaste hulp even laten weten dat je wat beter werk verwacht ;)
@lyn: dat is helaas een risiko met een waterpomp. Kun je een soort van alarm op je mobiel instellen als de pomp er mee stopt of zijn die nog niet zo geavanceerd :)
En anders alles minstens 20 cm van de grond zetten dan kan een probleem met de pomp niet ineens heel erg zijn.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 19:24

Vaste hulp is een man op leeftijd die graag nog doet uitmesten (geeft hij zelf aan) Denk dat we zelf wat meer tussendoor gaan doen om het voor hem makkelijker te maken door zelf de bodem eens goed te doen tussendoor. Stallen zien er verder namelijk prima uit, bovenlaag is altijd mooi schoon en droog wanneer hij gaat.

Hmm onze kelder moet ik denk ik ook eens bekijken. Ben ook benieuwd hoe we de winter door gaan komen als het grondwater nu al zo enorm hoog staat…

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:30

DubbelFun schreef:
@Flubberboot: en nu je vaste hulp even laten weten dat je wat beter werk verwacht ;)
@lyn: dat is helaas een risiko met een waterpomp. Kun je een soort van alarm op je mobiel instellen als de pomp er mee stopt of zijn die nog niet zo geavanceerd :)
En anders alles minstens 20 cm van de grond zetten dan kan een probleem met de pomp niet ineens heel erg zijn.

Ik heb geen idee hoe ik dat kan beveiligen, heb er ook over nagedacht en blijkbaar is een paar uur al voldoende voor zoveel water
Grondwater staat gewoon mega hoog, er heeft ooit een beekje gestroomd waar nu mijn huis staat verder is alles zandgrond behalve 1 strook precies waar het huis staat
Daarom had ik ook een mega vochtprobleem dat het grondwater via de muren omhoog trok en mijn keuken vol schimmel kwam.
Dit is nu met injecteren hopelijk opgelost

Ik heb dus een gat in de betonnen vloer van ik denk 50 x 50 x 60 diep en dat was binnen 15 min.. helemaal gevuld.
Alles staat al in plastic bakken en grotendeels in rekken maar ik heb geen zolder dus er staat kerstmis spullen, carnavalsspullen koffers ets etc en in 4 jaar tijd is het 1 en ander wel rechtstreeks onbeschermd op de grond gezet

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 22:37

Jeetje wat een werk LN. Balen zeg! Hopelijk blijft de nieuwe pomp het nu doen!

Flubberboot ook flink werk verricht!

Hier ook zon gezien vandaag *\o/*
Na het avondeten een wandeling gemaakt met de merrie en zoon mee op de fiets :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 06:41

Pff zo mijn eerste adrenalinekick vandaag alweer gehad. Guus kan zo in paniek schieten en blijven hangen en die kan mij er zo in mee trekken dat is niet normaal. Ik moet dan ook echt bij haar weg en haar in haar sop gaar laten koken.
Vond het al raar dat ze niet naar buiten stond te kijken. Kom bij stal komt ze met een hoop gesnuif met kop over de deur. Monty was rustig maar ze bleef fixeren en snuiven naar de mais. Nou ja met die stomme wolven ga ik daar toch aan denken... camera na gekeken niks te zien.

Nadat oudje klaar was met eten de deuren op. Normaal als ze zo is stuift ze weg, nee ze sprong bijna op schoot en wilde naar oudje.. oke ik voorop de wei in en maar langs de mais af lopen. Guus natuurlijk vol gesnuif en eng doenerij de andere kant op. Maar we hebben de dader (tenminste dat maak ik mijzelf maar wijs). Dat was al lang geleden dat ze zo was. Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:10

Lol een kat :D Maar gelukkig dat je wel weet wat het is :)

Hier is vannacht wel wat regen gevallen, geen plassen maar ik was wel blij dat ik ze toch binnen gezet had.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:49

Katten zijn ook erg eng :+

Ben zo blij dat t niet meer regent, gisteren twee volle kruiwagens weg gereden aangezien ik met die regen geen zin had om te mesten. Was mooi veel zo met 3 paarden. Al heb ik niet zo’n haast om Amy nu weg te doen want die houd de boel mooi rustig

Slapen met kaat op paar meter er achter
Afbeelding
Met z’n drie op de paddock
Afbeelding
Samen kriebelen op stal
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:57

Maar die op de wei staan ze toch al heel rustig dicht bij elkaar, al zou het toch wel sneu zijn voor de nieuwe als je nu haar maatje weg zou halen idd.

Net de stallen gemest. In Jasmijn haar stal lagen gewoon 6!! hopen (hoopjes :) ) van één nacht (tegen Boon 3).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:58

Gezellig zo'n drietal. :o

En jeetje zeg. Hoe durft die kat jouw paard zo bang te maken. Wat een lef! _O-

Hier pakte ik gisterochtend Roos uit stal met dikke bulten op haar hals. Vandaag zijn ze nog duidelijker en heeft ze een deel stuk geschuurd. Wat dit nou weer is? Ik heb dit zelf in de 20 jaar dat ik paarden heb nog nooit gehad.

Afbeelding
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 10:05

Ter verdediging van mijn held op sokken..... deze loopt hier niet zo vaak meestal is het een rooie :+
Maar ja door die is ze ook al een keer op haar kont gevallen }:0

Malenka die tweede foto lijkt erop zoals Monty ooit jaren geleden heeft gehad. Echter had die volgens mij geen bulten. Ook wel dezelfde plek. Ik ga eens zoeken of ik daar toen ergens van iets neer heb gezet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:07

Dan heb je blijkbaar een grote kruiwagen Marjan.
Ik heb hier namelijk iedere dag al 3 kruiwagens van 3 paarden.
En daar ben ik nog niet aan gewend :D

Zit er nog een draadje tussen de paarden of nu alles bij elkaar?

We hebben hier besloten de paddock te gaan vergroten en met hout af te gaan rasteren.

Daarvoor moeten we wel elders een nieuw puntstuk slaan en het pomphuis gaan verplaatsen. Ook moeten er struiken weg en wellicht 1 boom. Dat wordt dus nog wel een hele onderneming.

Ook willen we de stal gaan vergroten.
De huidige stal is 25m2.
Tess wilde nooit op stal, dus ik dacht dat dat prima zou gaan met 3 paarden.

Maar nee hoor, nieuw paard en Tess wil ook op stal.
En dan vind ik het best wel krap.

We twijfelen nog wel erg wat we gaan doen.
Wand 1,5 meter verzetten,dan komt er ruim 11 meter bij en is de stal 36m2.

Of de hele ruimte geven en dan wordt het zo'n 50m2 open stal.

Of een L vormige stal maken en zadelkasten binnen dezelfde ruimte houden.

Denk niet dat alles qua tijd dit jaar te realiseren valt.
In het slechtste geval 1 van de paarden deze winter maar in pension zetten aan het einde van onze straat.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:12

Malenka, rainrot? Ziet er niet lekker uit in elk geval

DF nee Amy moet niet te snel weg nu..

Boemel, mooie plannen! Kan je niet makkelijker uitbreiden naar een andere kant zodat je minder hoeft te verplaatsen? En ik denk dat ik bij jullie voor een L zou gaan. Kan je makkelijker opdelen in 3 vakken mocht dat ooit nodig zijn.

Hier is de stal nu 28m2 en vind dat ook te klein voor 3 van die lummels :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 10:14

@malenka: komt er ook pus uit de wonden??
Ik heb dat járen geleden eens bij een manegepaard gezien, dat was ook in één nacht op komen zetten. Is op kweek gezet en bleek een bacterie te zijn, dat was met AB goed te behandelen maar heeft wel wat littekenweefsel achter gelaten.

@boemel: maar eens een tekening van de mogelijkheden (en kosten) en kijk welke je het beste bevalt.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:09

Dat ziet er naar uit Malenka.
Hopelijk is dit eenmalig.
Voor nu zou ik het verzorgen met iets van Sudo crème.

MarjanB, voor de stal komt al een luifel voor meer schaduw en tegen inregenen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:12

Lijken wel dazenbeten waar ze allergisch op gereageerd heeft?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:13

Het is honingzalf geworden voor de open geschuurde plek. En het lijkt inderdaad wel iets van een insect waar ze een allergische reactie op heeft. Want als het iets anders in de omgeving of in haar voer zou zijn dan zou ik verwachten dat het niet zo geconcentreerd op 1 plek zit. Ik houd het scherp in de gaten en bij verergering komt er een dierenarts.

Het is in ieder geval geen rainrot. Die heb ik wel al meegemaakt en toont echt anders. Er is ook (nog) geen pus zichtbaar.

Wel opvallend dat ze vanmorgen tijdens het grazen aan de hand al op de weegbree af ging. Een vriendin wees me er op dat het een natuurlijke anti histamine is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:38

Ik herken het wel van mijn oude warmbloed die op heel veel allergisch reageerde. Soms moest de dierenarts zelfs komen om vochtafdrijvers te geven omdat de bulten zó groot werden. Trekt gelukkig ook wel weer weg!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:49

Dat ziet er naar uit. Maar idd een flinke reactie op een insect zou ik ook verwachten :j
En wat slim van je paard, meteen naar het goede plantje.

Mooie plannen boemel :j

joyce haha, wat een held op sokken ja.
Maar misschien eerder wel de wolf gezien en nu iets horen bewegen en niet weten wat het was.

Marjan, dat ziet er nog niet zo gek uit die 3 nu.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:52

Jullie gaan wel erg hard om mee te kletsen zeg!

Ik zag een enge kat, iets wat op rainrot of een allergische reactie lijkt.
Het paard dat weg zou gaan moet toch maar even blijven nog, haha.

Bij ons nieuwe huis is wel een schuilstal maar geen afgesloten box, weten jullie hoe het in die omgeving zit met wolven? Ik heb niet direct een volledige omheining gezet haha.

Heb er al wel veel rond gereden en vrijwel niemand in de omgeving heeft een wolfwerende omheining (ik wil verder geen discussie hier voeren hoor, gewoon interesse)

Afgelopen zondag heb ik weet heerlijk gereden in de les, deze keer mijn tandem halverwege de les omgedraaid. T was zo leuk. Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 13:27

Malenka, mijn ruin heeft zulke plekken over zijn hele lijf gehad en dat was een allergische reactie bij hem. Helaas heeft hij dat meermaals gehad. Maar de behandeling bij die van mij is niet zoals Solleke_Noah beschrijft. Als het bij hem lokaal blijft laad ik het maar grote plekken laat ik altijd de DA voor komen. Een keer bijna een anafylactische shock krijgen is wel genoeg.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 14:03

Dat zijn enge situaties Marloes. Bij verergering schakel ik direct een dierenarts in.

Marit, wat een leuk span! Zo is de achterste net een levende schaduw. :D