Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:48

Een vriendin van mij is dierenarts en heeft de foto's gezien.. zij denkt geen einschuss been omdat het wel dik is maar niet op knappen staat.. zij adviseerde ook koelen en afwachten.. Door de zwelling zou een eventuele peesblessure nu toch niet zichtbaar zijn..
Het been was vanavond warm aan de binnenkant ter hoogte van t griffelbeen been.. en net ook aan de buitenkant net boven de kogel.. daar voelde ik ook een verdikking maar ik weet dat ik dat daar al ooit eerder heb gevoeld en toen ook al bang was voor n peesblessure hihi.. dus ik ga gewoon afwachten en niet meteen al 100 diagnoses bedenken want dat schiet niets op.. al is t wel lastig om mn hoofd uit te zetten en niet van t ergste uit te gaan :x

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 08:59

voel eens of er schilfers of korsten op zitten,dan kan het zijn dat het een soort mok op been is. daar kan het been flink van opzwellen bij beweging gaat de zwelling weg. sommige paarden gaan erdoor kreupel lopen maar toch moet er beweging in blijven het maakt niet uit in welke gang. als dit allemaal klopt probeer dan droogzetter voor koeien en een poeder met een moeilijke naam die vocht wegneemt allebij bij de DA verkrijgbaar

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:31

Hoe gaat het nu met been??

Mijn vriend loopt te klagen dat ik mijn jongens teveel verwen...hij had het woord "rubber mat"van de week al horen vallen...= werk.
Nu ben ik mij uiteraard van geen kwaad bewust,ik had al een tapijt onder het afdak en nu ook een rubber vloer :D
Kunnen de jongens fijn liggen als ze weer paddock arrest hebben.
Ze hebben nu een soort van boxspring...rubber mat met daarop tapijt <3

Jongens moeten toch lekker kunnen slapen...toch?? O:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:36

Vind ik ook tinky!

Motto heb ik ook. Dikkkkkk pak stro in stal. Ik lig warm en droog, zij ook!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:40

Jaaaa...nou staan ze bij mij niet op stal maar ik vind ook dat ze lekker moeten kunnen liggen en niet op de tegels.Tapijt was al een uitkomst maar dit is veel fijner...tenminste,ik hoop het.Hoe zij het vinden moet ik nog even afwachten.

Heb paarden vroeger ook altijd dik in het stro gehad,laatste stal lag er ook een laag zaagsel onder.Ook heerlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:49

Sluit mij helemaal bij jullie aan karev en Tinky. Mijne staan in de winter 's nachts op stal, daar ligt ook een hele dikke laag schoon vlas en daarbovenop gooi ik een laagje stro. Vinden ze lekker om mee te knabbelen en het ligt ook heerlijk! Heb het zelf nl getest :j . Verder eten ze weinig van het stro omdat ze onbeperkt hooi hebben.

Vandaag een beetje een "suffe" dag, had eerlijk gezegd nergens zin in :o , heb maar even met merrie gespeeld aan de longe, nu op de bank en ga zo maar een fles rode wijn opentrekken met mijn mannetje. Die had ook niet veel zin om iets te doen vandaag.

Over de dikke kogel kan ik van alles bedenken, maar het meeste is al gezegd en eerlijk gezegd heb ik geen idee. Persoonlijk zou ik het zelf gewoon koelen en even wat rust geven (niet op stal, maar niet mee rijden) en het een paar dagen aankijken. D.a. bellen zou ik volgende week pas doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 16:08

Die van mij krijgen hele kale hakken als ze niet zacht genoeg liggen, dus voor de ene een hit softbed en de andere gewone rubber matten met een dikke laag houtkrul.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:16

1 staat op rubber matten met een emmertje vals er over. 1 op vlas potstal en 1 24/7 buiten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:36

Mijne staan ook niet opgesloten op stal. Ze kunnen in en uit wanneer ze willen. .Ze kúnnen warm en droog liggen maar meestal slapen ze in de modder. . :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:41

Het is toch ook wat hoor...

Dat een vrouw zo intens gelukkig kan worden, van eindelijk weer eens een flinke Golden Shower te zien bij haar paard... :~ :)) :oo

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:47

Been is inmiddels iets geslonken maar wel warm rondom de kogel (aan de bovenkant).. ik heb mijn holistische osteopaat ook gebeld.. heb in haar vaak meer vertrouwen dan in de dierenarts :o op haar advies blijven koelen en smeren met tendogel (soort spiergel maar dan voor de pezen).. en dan zet ik hem snachts in de groene leem..
ze zou eigenlijk volgende maand sowieso komen voor de jaarlijkse check maar nu komt ze de 28e al.. ben benieuwd wat ze zegt :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:56

Feestje bij claudia!!

Balen horsies. ..niet leuk als je niet weer wat er is.

Mijn 2 hadden vandaag een privé feestje. .knettergek met zijn 2. Vooral de grote. Die is normaal niet zo uitbundig. Maar die ging op 1 m2 uit dr plaat. Bokken handstand draaien poing haha. Daarna nat van het zweet want het is niet koud en het vachtje zit er wel op..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 18:57

@horsies5 : klinkt goed. Hopelijk zet het slinken door en is het gewoon een verstapping geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:02

ohjajoh6 schreef:
Het is toch ook wat hoor...

Dat een vrouw zo intens gelukkig kan worden, van eindelijk weer eens een flinke Golden Shower te zien bij haar paard... :~ :)) :oo

*\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:03

DubbelDun schreef:
@horsies5 : klinkt goed. Hopelijk zet het slinken door en is het gewoon een verstapping geweest.

Hoop ook dat het herstel doorzet!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:03

Ik hoop het ook DD!

Ja de onzekerheid is t vervelendste.. als ze me nu zouden zeggen t is een peesblessure en je moet m 6 maanden stil zitten is dat natuurlijk rot maar oke dan doen we dat.. nu weet ik gewoon niet waar k aan toe ben en dat maakt t zo vervelend

Ojajoh wat een super goed nieuws!

Karev dat is ook heerlijk om te zien! Die shet van ons kan dat ook zo goed.. heerlijk om te zien hoe blij ze zijn en de meest gekke sprongen maken

Heb gisteren voor het eerst onze shet mee op buitenrit genomen als handpony.. was echt super! Pico vond t fantastisch om mee te gaan en tempo was geen probleem.. heb we echt moeten lachen om zijn eigenwijze streken haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:05

karev schreef:
Feestje bij claudia!!

Balen horsies. ..niet leuk als je niet weer wat er is.

Mijn 2 hadden vandaag een privé feestje. .knettergek met zijn 2. Vooral de grote. Die is normaal niet zo uitbundig. Maar die ging op 1 m2 uit dr plaat. Bokken handstand draaien poing haha. Daarna nat van het zweet want het is niet koud en het vachtje zit er wel op..

Bij mij vandaag ook feest. Vooral de Lompe Lolly had praatjes..... Erg grappig, buik als een skippybal, groot lomp ramshoofd en 1.73 groot. Hij kreunde helemaal bij het bokken en springen. Leek wel een lammetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:19

Sterkte ook voor jou Horsies5! Ik herken die onzekerheid maar al te goed!
Want ik ben er nog niet hoor, want in de ochtend zijn het nog steeds van die inieminie plasjes, dus ik maakte mij echt weer goed zorgen erover, maar zag nu bij binnenkomen, eindelijk weer eens een ouderwetse waterval! Pfff, stond er gewoon bij te snotteren, wat een opluchting zeg!
heb het voerbeleid aangepast; toch een keer extra een plak hooi erin, dan maar niet meer afvallen en de laatste voerbeurt van hooi, doe ik nu echt pas om 12 uur. Ze eet haar stro gewoon niet tot weinig, dus ik vermoed toch echt ook te lang vasten, met alle gevolgen van dien. Merkte binnen 2 dagen al verschil, ze staat er weer veel beter bij eigenlijk. Maar dat verklaart het vreemde plasgedrag natuurlijk nog steeds niet. Ik kan er namelijk al jaren de klok er bijna op gelijk zetten bij haar; 2x per dag minstens zie ik haar een flinke waterval plassen, ochtend en avond en nu dus al bijna 3 mnd. dus van die typische blaasontsteking plasjes, die ze dus echt niet heeft!! DA is al 3x geweest met echo, bloed en urineonderzoek, waar niks uitkwam...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:46

Wat voor stro voer je claudia?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:51

Eeehh, de gewone? Mien eet het trouwens wel, met smaak ook hoor!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 19:56

Gele dan zeker : D

Maar zonder gekheid, als je opstrooit ligt het dan plat op d grond, of is het Veel volume?

Afbeelding
veel volume en langer en iets zachter stro , is gerste.

plat kort stro en iets harder is tarwe

Gerste wordt beter gegeten. Mischien es navragen wat je hebt. Evt is er nog wat winst te behalen met lona als je nu tarwe hebt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:06

Je kunt het verschil in tarwe-, en gerste stro zien aan de aar.Bij tarwe is de aar stevig en grof.Er zitten heel korte "haren"aan.
Gerstestro heeft een fijnere aar,kleinere korrels en er zitten lange "haren"aan de aar.

Afbeelding
bron: http://irenekookt.blogspot.nl/2012/09/a ... el-ii.html

Gerstestro is over het algemeen wat fijner en zachter van structuur en wordt graag gegeten :)

Claudia...dat je zo blij kan zijn met een "regenbui" *\o/* :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:08

Nee ik heb tarwestro. Eigenlijk ook altijd gehad volgens mij. Want dat is het rare ook eigenlijk, of misschien ook weer niet, het is allemaal begonnen de ellende met contactallergie van het stro, na een aantal dagen toch weer hetzelfde stro erin en toen was er ineens niets meer aan de hand. Ze heeft het ook altijd gewoon gegeten, behalve dus de laatste tijd voor mijn gevoel...
Gaat eens wat proberen... Thanks!

Hahaha, ja echt he! zou er zowat onder gaan staan douchen.... :roll: :x

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:11

Marinka en Rosie waren vandaag ook lekker uit hun dak aan het gaan. En daarna lekker door de plassen rollen. Hmmmm dus nu echt zwart -O- Had gerust op een droog stuk gemogen.
Ik heb ook een kleedje op de tegels gelegd. Het krijgt de aandacht, maar heb nog niet gezien dat ze erop gaan liggen.

Jeetje dit weer heerlijk, maar niet normaal. Hier zitten de katjes al weer aan de bomen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:12

Handig over dat stro! Wist ik niet. Denk ik dat ik tarwe heb liggen, maar voer het niet.

Ik hoop dat het doorzet zo met het been en niets ernstigs is.

Maandagmiddag krijg ik nieuw hooi, ben bij deze mensen thuis geweest gisteren en zag er allemaal keurig uit dus ik ben weer blij.
Vanochtend 2,5 uur buiten gereden. Ook voor het eerst met Kyra in het water geweest, supertof :D

Morgen trailtraining :)