Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 01:15

Ik moet eerlijk bekennen, ik heb van de mijne nog steeds geen idee :') Ik heb twee paddocks met twee paarden (beide 1 Tinker en bij de een een Quarter, bij de andere een Andalusier) en die mesten per nacht (17 - 11) ongeveer 1/2 - 3/4 kruiwagen per paddock. Dan heb ik een paddock met een Haflinger, een Tinker een kleine Welsharabier, Tinkerveulen en Barock Pinto jaarling, en daarvan komt ongeveer 1 - 3/2 kruiwagen mest per nacht af. De grote paddock en die met de Andalusier krijgen kuil, de Tinker en Quarter krijgen hooi. Dat lijkt geen verschil te maken in ieder geval.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:22

Florie dat ziet er super uit zeg daar wordt je blij van.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 09:07

Wauw mooie plek! Die van ons is niet zo luxe ;-)

Moest wel even lachen met die mest analyse :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:14

Wauw Florie wat een mooi stekje. Ik snap dat je niet kan wachten om te verhuizen.

Ik heb ook geen idee hoe vaak mijn paarden mesten. Ik haal er per dag 1 kruiwagen pure mest uit van 1 kwpn'er en 1 shetlander.

Pff, bij mij is het kletsnat, te nat om door de boer te laten trekken want die rijdt zicht vast in de paddock dus ik kan het niet effen laten leggen voor de vries. Vanochtend had het weeral gevroren. Dus olé, dit weekend is het weer een maanlandschap.

Ik wil echt zoveel beter voor mijn paarden maar heb er gewoon de mogelijkheid niet voor. Dat is echt lastig en daar lig ik echt wakker van.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:24

Ik snap wat je bedoeld Yontheke... Ik kan van de zomer pas aan de slag om het zand droger te krijgen maar ik vind het zo vreselijk dat ze nu nergens een lekker zacht en droog plekje hebben waar ze kunnen gaan liggen. Ik zie ze vaak van het ene op het andere been staan en merk echt dat ze moe zijn. Ik heb het geluk dat ik ze af en toe op stal kan zetten zodat ze even kunnen bij slapen maar wat een drama een zeiknatte paddock! We hebben sinds een kleine week een deel bestraat waar ze altijd droog kunnen staan qua voeten maar liggen doen ze daar natuurlijk ook niet graag op.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:34

Lastig zeg! Mijn ouders willen ook de paddock verbeteren, maar met dit weer komt er toch geen loonwerker. Ze laten nu 2 kuub zand storten om nog even vooruit te kunnen, want dit kan echt niet zo. Er zijn nog geen problemen met de paarden, als dit zo blijft komen ze er zeker wel.

Mallootje, gefeliciteerd!

Florie, ziet er goed uit zeg!

Ik doe eigenlijk alles zelf. Mijn vader en soms mijn vriend helpen met technische dingen. Als het echt nodig is zet mijn vriend mijn paarden binnen met een pluk hooi. Mijn moeder helpt wel altijd met mijn merrie die daar nog staat gelukkig. Verder doe ik hier het huishouden, regelwerk, boodschappen enz. Mijn vriend heeft het druk en draagt de nodige lasten, dus dat is niet erg. Hij staat wel achter mijn hobby, toont interesse en komt graag kijken. Oja en nu hij het een en ander kan koken doet hij dat ook trouwens :P

Zeker 2 van mijn paarden zijn niet netjes in de stal en paddock, dus geen idee hoeveel ze mesten..

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:40

Er is mij gezegd dat als ik nu zand stort dat alles nog meer verzadigd en vermengt en ik alsnog een grote blubberzooi krijg...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:44

Het is ook echt een noodoplossing.. En je moet dan idd veel zand storten, anders is er weinig vooruitgang.

Paddock ligt hier nog maar kort, maar ik ga het wel bijhouden. In elk geval om de 4 of 5 jaar reserveren voor groot onderhoud.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 09:49

Ik mag geen zand storten, niet verhogen. Ik mag niets buiten mijn paarden er gewoon opzetten. :)

Ik heb de weide voordien anderhalf jaar gehuurd maar toen hadden we winters dat het -20 vroos voor weken aan een stuk. Jah, dan kan ik de weide ook gewoon opengooien en lopen ze niets kapot. Als we zulke natte winters houden, moet ik ze op een klein stuk zetten (in mijn geval dus omgedoopt tot paddock) anders lopen ze alles naar de vaantjes en houd ik voor de zomer geen gras meer en is heel het weiland 1 modderzooi.

Uiteindelijk hebben ze het niet zo slecht. Ze hebben het afdak en de stallen dus ze lopen wel wat heen en weer en 1 stal is de slaapstal met Allspan houtkrullen (waar ze effectief gretig gebruik van maken want ze hangen in de ochtend van puntje van hun oren tot tipje van hun staart helemaal onder) dus de basisbehoeftes zijn wel oke.

Maar ik zou zo graag willen dat ze ook nog droog wat konden rondlopen of een spurtje trekken. Dit doen ze ook wel in de modder hoor. Zeker de shetlander.

Alles kan altijd beter zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:23

Wauw Florie dat ziet er prachtig uit!! Bij ons is het ook niet zo luxe, maar we hebben het wel netjes voor elkaar. Wij hadden(heel veel) geluk met de verkoop van ons huis. De eerste week al 7 kijkers en een aantal biedingen. Binnen 2 weken verkocht :o . Als het goed is gaan we half februari naar de notaris voor de overschrijving.

Ik kan mij het gedoe met zeiknatte landen en paddocks en de ergernis die erbij komt kijken zo goed voorstellen. Tot een maand geleden lag ik ook wakker van het feit dat mijn paarden overdag tot boven hun kogels in de zware bagger stonden -O- . Daarom ben ik nu zo ontzettend blij met mijn droge bak *\%/* . 's nachts gaan ze gewoon op stal. Ze staan van 6.00 tot 18.00 buiten in de bak. Ik zie ze soms wel liggen in de bak, maar ik vind het zelf gewoon prettig dat ze 's nachts lekker in een dik pak stro/vlas in een ruime box staan.

Ik heb zondag nog even geprobeerd of ze op het land konden, maar dat is echt veel te nat en daar maken ze dan inderdaad binnen een dag ook een dikke prutzooi van. Nu heb ik daarnaast nog wel land genoeg voor de zomer, maar ik vind het gewoon niks als ze er een prutzooi van maken. Dus maar lekker in de bak met veel hooi.

Wat PatriciaH schrijft is mij ook verteld door de loonwerker. Wij wilden eerst ook alleen 5 kiepwagens zand erin gooien, maar na overleg toch maar besloten tot drainage en uiteindelijk 8 kiepwagens zand :D .

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:55

Ik ga vd week even naar de gemeente om info over drainage te vragen. Dat schijn je niet zomaar te mogen doen. We willen een stuk wei tot gedraineerde paddock maken.. kunnen ze altijd naar buiten...hoop ik dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:16

Klopt. Ons weiland mogen wij ook niet draineren. Is aardkundig beschermd gebied of iets dergelijks. Ik mag nog geen struik planten (als ik dat zou willen :D ).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:19

Hier is een deel van de track al weer tiptop en het andere deel is ook aardig onderweg.
Voordeel van vorst is dat het de zandkorrels uit elkaar drukt,als het dan dooit loopt het water snel weg :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:28

Ah ik denk dat we allemaal wel dromen van dé accommodatie met alle luxe voor paard en ruiter, altijd een droge bak, altijd een nette dikgevulde stal, .. maar dat kan gewoon niet altijd. Denk dat iedereen hier het beste voor heeft met z'n paarden en dat de paarden ook echt gelukkig zijn dat ze buiten kunnen, ook al is het dan een keer in de blub...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:36

Mijn paddock is niet altijd meer droog, maar dan kunnen ze altijd in stal droog liggen. Maar ik pomp wel nu de sloot iedere keer leeg waardoor het allemaal sneller droog is. Alleen nu kwam ik erachter dat ik ineens vissen in mijn baksloot heb. Best bijzonder, die greppel ligt er nog geen 3 jaar en heeft verder geen aansluiting met andere sloten ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:38

Mallootje schreef:
Ah ik denk dat we allemaal wel dromen van dé accommodatie met alle luxe voor paard en ruiter, altijd een droge bak, altijd een nette dikgevulde stal, .. maar dat kan gewoon niet altijd. Denk dat iedereen hier het beste voor heeft met z'n paarden en dat de paarden ook echt gelukkig zijn dat ze buiten kunnen, ook al is het dan een keer in de blub...

:j :j :j Compleet met je eens.

Een heleboel dingen zijn ook afhankelijk van de plek waar je zit. En mijn paarden hebben 10 jaar in de winter in de blub gestaan en daar zijn ze niets minder van geworden. Je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt. Ik vind het in dit topic juist wel leuk dat er zulke verschillende stallen en manieren van houden zitten zonder dat men een ander afkraakt of beweert de wijsheid in pacht te hebben. +:)+

Ik las iets van een trekker op 2 wielen? Ik ga even googelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:42

@[***]: En je bedoelt niet dit ??
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:50

DubbelDun schreef:
@[***]: En je bedoelt niet dit ??
[ Afbeelding ]

_O- _O- , ha, ha, nee die kwam ik wel tegen, maar die bedoel ik niet. Ik las hier in het topic dat iemand een trekker met 2 wielen heeft?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:57

@Mallootje gefeliciteerd!

@Florie, ziet er mooi uit!!

Heb gister weer in onze bak gereden, bovenste laag was weer goed te doen gelukkig!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:00

Mijn man helpt me ook met alles als ik dat wil. Voorheen ging hij een enkele keer mee naar stal maar verder niet. Nu kan hij alles behalve het werken met de paarden dan. Ik mis het soms vooral met sterke dingen dan moet ik echt hulp vragen. Van de week ging er een pomp in de sloot en de slang sloeg los. Maar ik kreeg m er echt niet strakker op, dus manlief doet dat dan even voor me. Verder kan ik veel zelf. Hooi is in juni gebracht met de shovel (direct van het land) de balen die binnen liggen is alleen een kwestie van openmaken. Vlas ligt op de zadelkamer. Daar durf ik nu ook zelf op, maar doe het niet graag. Vlas is na 2 jaar bijna op. Nu nadenken wat ik wil hierna of ik weer vlas er in gooi. Zou stro goedkoper zijn?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:11

Fab, google maar op handtractor. Geinige dingen zijn dat.

Ik lees al sinds het begin mee in dit superleuke topic, heb ook het geluk van paarden aan huis. Een ruin van 16 en een merrie van 15, merrie heeft helaas Cushing dus is min of meer met pensioen (al is ze de laatste tijd nogal fris dus ik ben er over aan het denken om er een actief pensioen van te maken)

Wij hebben het huis in 2010 gekocht en op dit moment bezig met het afmaken van de keuken, 't is een projectje dat huis maar de paarden zijn happy met een inkoopstal van 5 bij 14 meter en 1,5 hectare weiland en daar gaat het om.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:22

Ik ben wel van het principe dat mijn man maar mee moet helpen. Het land is even goed van hem en hij wil geen paarden meer op pension zetten. Allemaal heel goed voor hem (en uiteindelijk ook voor mij) maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar elke dag mijn nikkel af moet draaien en nooit meer kan rijden omwille van slecht weer/slecht bak etc.
Ik heb nog altijd paardRIJDEN uiteindelijk als hobby. Als dat niet meer kan, omdat mijn paard het niet meer kan vind ik dat een heel andere zaak dan door omgeving.

Heel heel heel eerlijk?
Als het aan mij lag had ik de weide al terug verkocht en was ik heel snel terug gegaan naar mijn vorige pensionstalling. Toen deed ik tenminste nog nuttige dingen met mijn paard tov nu elke dag stront te scheppen maar 4 maanden per jaar bijna niet te kunnen rijden door rottig weer om in de zomer maar niet te spreken van de dazerikken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:28

Dat is wel echt vervelend en zonde yontheke. Is er niets aan de bak te doen? Polyvlokken oid? Mijn bak is eigenlijk altijd goed te rijden.

Maar ik moet zeggen dat ik me ook wat veel hooi op de vork heb genomen, geeft niet, is maar tijdelijk en nu weet ik dat 5 paarden in de winter me te veel werk is. Je bent er alles bij elkaar toch zo 2 uur per dag druk mee.

Mijn man wil best wat helpen, maar wil hem ook niet teveel vragen, mijn paarden en mijn keuzes. Schakel wel eens de kids in, kunnen ze wat extra zakgeld verdienen, maar natuurlijk doen die het niet helemaal zoals ik zou willen haha

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:29

Wauw, mooi stekkie op de foto's! :) Gefeliciteerd!

Hier is de bak aardig goed, geen blubber, wel wat natte plekken maar ze zakken er niet in weg door een goede, stevige onderlaag. Er zit (zat, gisteren) ook nog vorst in de grond en de buurman heeft 2 wagens mest opgehaald bij ons zonder dat de bak verreden werd! :D Nog 2 wagens bij de volgende vorst en dan is het allemaal weer weg, nice!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:31

maura schreef:
Fab, google maar op handtractor. Geinige dingen zijn dat.

Ik lees al sinds het begin mee in dit superleuke topic, heb ook het geluk van paarden aan huis. Een ruin van 16 en een merrie van 15, merrie heeft helaas Cushing dus is min of meer met pensioen (al is ze de laatste tijd nogal fris dus ik ben er over aan het denken om er een actief pensioen van te maken)

Wij hebben het huis in 2010 gekocht en op dit moment bezig met het afmaken van de keuken, 't is een projectje dat huis maar de paarden zijn happy met een inkoopstal van 5 bij 14 meter en 1,5 hectare weiland en daar gaat het om.

Ik heb ze gevonden! Thanks.

Ennuh wat kopen jouw paarden zoal in, in die stal :+ ?