Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:40

Gini schreef:
Grappig dat Muc respect krijgt en Karijn zich hier ocharm in allerlei bochten moet zitten wringen om toch maar boktwaardig over te komen, tevergeefs uiteraard. :D

Ik reageer op Muc, ik heb nergens iets over Karijn gezegd?? Waar slaat dit op? Wie legt de link met Karijn en waarom?
Daarbij, wie verzint de achterlijke term boktwaardig? Sorry hoor, hier zakt mijn broek vanaf...
Laatst bijgewerkt door Vala op 16-11-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:42

Thanks Vala :o Als mijn ruin er echt niet mee om kan gaan gaat hij weer terug naar de actief stall. Maar als we ooit gaan verhuizen, of hij wordt b.v. verkocht, komt hij ook nooit meer in zo'n stal. Dat is echt uniek. Ze hebben nu speciale compost bedden aangelegt... Pik zwarte aarde. Dan denk ik, leuk voor de paarden maar als ze erin liggen zijn ze pikzwart. Alles nog okay als je recreatief rijdt, maar als je een beetje serieus wedstrijden rijdt en je schimmel zo uit de stal haalt.... :D

Als er een mogelijkheid zou zijn om paarden overdag zo te houden en s'nachts op stal zou ik er direct voor zijn.

Nu kan ik mijn paard niet een nacht (voor een wedstrijd) uit de groep halen. Dan trapt hij alles bij elkaar omdat hij naar zijn vrienden wil.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:43

Dat is idd lastig, mijn paard wil ook niet meer op stal, staat ie alleen maar tegen de deur te bonken.
En idd, mijn ervaring is ook dat je paard altijd smerig is :D . Maakt voor mij niet uit, rij alleen recreatief maar het is zeer zeker waar.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:48

VogeltjeM schreef:
karijn schreef:
Nee, geen gemakzucht. Een weloverwogen keuze.
De hele dag in een paddock met hooiruif? Dan staat hij de hele dag bij de hooiruif. Nee, ik zie daar geen meerwaarde in. Je kan argumenten geven wat je wilt waarom mijn paard het nu slecht zou hebben, ik vind van niet.

En nu staat hij de hele dag in de stal. Dus dat hij dan voornamelijk stil zou staan vind ik niet echt een argument. Plus: ze lopen toch meer dan je denkt. Helemaal als je op meerdere plekken netten weghangt, ze scharrelen continu van voerplek naar voerplek. Plus: hij kan lekker spelen en groomen met andere paarden. Zoals je hem nu huisvest (naar wat ik begrijp soms 1 uur in de bak maar de meeste dagen helemaal niks behalve wat jij met hem doet?) ontzeg je hem zijn sociale interactie met andere paarden in het geheel. Om nog maar te zwijgen over de fysieke nadelen die verder aan een stalleven kleven, waarover je kunt lezen eerder in dit topic. Ik zou er écht iets aan doen als ik jou was.

En vanwege tijdgebrek ben ik weer weg :+

Een paard de hele dag in een paddock met een slowfeeder heeft weinig nut wat betreft geweging. Daar is onderzoek naar gedaan, dan moet je de paarden dwingen te lopen door middel van b.v. Een actief stal. Wel is de frisse lucht natuurlijk goed en idd contact met andere paarden of lekker een sprintje trekken. Maar zichzelf bewegen... Dat zal niet veel zijn.

xSogno

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:51

Nou mijn paard loopt gewoon te scharrelen in de paddock met hooi hoor. Kunst is om de voer en drinkplekken te verspreiden, mijne scharrelt wat af. Beweging krijgt hij zeker wel in de paddock.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:53

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:55

haha,die schimmel...je zag em gaan :D . Wat is daar precies zo goed aan aan zo'n compostbed?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:03

Godsiemikke DAT wordt een zootje als er een paard of tien doorwandelt en weer over de beton gaat!
Het concept komt uit de koeienhouderij, die staan wel eens op compost. (maar die komen er niet uit dan)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 11:13

Warmer voor de paarden om op te liggen en minder afval ( geloof ik, ik weet het niet eens zeker)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 12:05

Wij potten in de winter vaak ook, we kunnen het dooi houden op stal dan tot -22 :D We hebben zelfs eens beton gestort op stal hartje winter met -17 :')
We mesten dan wel dagelijks uit, alleen de mestballen. De natte plekken blijven eronder. En dat kan, want we hebben een afvoer in de stal, vlas op de bodem en het oude hooi blijft er ook in en daar dus stro op. Dus qua amoniak merk je het alleen als je in de bodem gaat roeren, als ik zelf kan zitten of liggen op de bodem zonder last te hebben van amoniak is het goed. Door de afvoer en het vlas kan het vocht wegsijpelen in de mestkelder. Als we de mest er niet uit zouden halen slibt het dicht en kan het vocht dus niet meer naar de bodem zakken.

Qua ze zelf keuze geven, buiten dat het gewoon niet praktisch is, vind ik ook dat ze beter die keuze hier niet kunnen hebben. Dan lopen ze 2 uurtjes buiten en gaan dan gewoon op stal staan :') We doen het met heel erg hoogdrachtige merries wel eens, dan mogen ze op een stuk wat geen weiland is (pad bijv en om de mesthoop) en daar staat dan het meest geweldige lange sappige gras, zo'n 2 á 3 uur zie je ze uitvoerig en gulzig grazen, helemaal happy, en dan gaan ze naar binnen en blijven binnen :+

Overigens stonden wij ook op stallen in de randstad waar ze in de winter niet buiten kwamen. Op zich geen probleem, maar omdat we fokken en je dus met jong spul komt te zitten die nog moeten groeien en waarvoor beweging extra belangrijk is, besloten we te verhuizen voor de paarden. Dat is een keus die bewust gemaakt is, fokken in de randstad op zulke stallen moet je niet willen, misschien 1x, maar als je dat regelmatig wilt doen zul je voor betere omstandigheden moeten zorgen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 14:25

Vala schreef:
Gini schreef:
Grappig dat Muc respect krijgt en Karijn zich hier ocharm in allerlei bochten moet zitten wringen om toch maar boktwaardig over te komen, tevergeefs uiteraard. :D

Ik reageer op Muc, ik heb nergens iets over Karijn gezegd?? Waar slaat dit op? Wie legt de link met Karijn en waarom?
Daarbij, wie verzint de achterlijke term boktwaardig? Sorry hoor, hier zakt mijn broek vanaf...

Tja, dan zakt er maar van alles bij jou af. Maar zo word ik juist ellendig van die term paardonwaardig. Mensen achter een computerschermpje gaan wel even vertellen hoe jij je paard moet houden en als je het zo niet doet, dan ben je geen paard waard en kan die best linea recta de verkoop in.

Over Karijn had ik het natuurlijk over de algemene tendens die ik las, niet enkel om wat jij gezegd hebt. Karijn haalt allerlei redenen aan waarom het voor haar gerechtvaardigd is om haar paard te houden zoals ze doet, alleen worden die redenen telkens de grond ingeboord en wordt ze op een bepaald moment zelfs sneu genoemd.
Muc zegt dat zij haar paard uit puur egoïstische redenen binnen houdt (maakt mij niet uit hoor) en zij krijgt opeens respect.
Maakt verder niet uit hoor, was puur een opmerkzaamheid van mijnentwege. :D
Ik zou mensen aanraden om een beetje positief te blijven. Hier zitten veel mensen in deze discussie met veel verschillende meningen, maar niet alles is een rechtstreekse aanval. Ik zal anders een overdaad aan smileys gebruiken om de luchtigheid van bepaalde opmerkingen weer te geven. ;) :+ :D :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:12

muc schreef:
Een paard de hele dag in een paddock met een slowfeeder heeft weinig nut wat betreft geweging. Daar is onderzoek naar gedaan, dan moet je de paarden dwingen te lopen door middel van b.v. Een actief stal. Wel is de frisse lucht natuurlijk goed en idd contact met andere paarden of lekker een sprintje trekken. Maar zichzelf bewegen... Dat zal niet veel zijn.

Dat ligt aan je paddock en ook of je op diverse plekken voert en wat voor uitdagingen je nog meer biedt. Onze paarden bewegen er wel in, scharrelen veel rond, hebben jook een langer pad om doorheen te lopen bijvoorbeeld (diverse voerplekken, drinkplekken hebben we ook). Dus je kunt niet alle paddocks over een kam scheren. Wij voeren ook niet onbeperkt, want daar worden ze veel te dik van (er zitten er een paar tussen die blijven eten, dus dat werkt niet). En verder blijven trainen. Dan hebben ze heel wat meer beweging dan een paard wat urenlang op stal staat, naast training. :j

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 15:22

En toch vind ik Muc en Karijn precies het soort paardeneigenaren waar het in deze discussie om gaat. Het is bijna cliché.

Karijn: ik hoop dat je wat hebt aan de dingen die gezegd zijn in dit topic en inziet dat je paard op meerdere manieren buiten kan komen zonder op het gras te staan. Het is echt niet nodig dat hij 24/7 op stal staat, behalve als jij er bent.

Muc: ik kan echt niet begrijpen hoe jij je eigen 'ongemak' van je paard buiten te moeten gaan pakken (in soms regen en sneeuw) zó erg vindt dat je hem verplaatst naar een stal waar hij in de winter maar een uurtje buiten komt of helemaal niet. Echt echt écht onbegrijpelijk. En dat terwijl je nu een prachtige plek hebt voor je paard. Je eerlijkheid verdient credits maar je egoïsme (ik heb er geen andere omschrijving voor) absoluut niet. Wat is er nu zo erg aan je paard even te gaan pakken buiten? Als je hem daarmee een fantastisch leven biedt? Of dat hij vies is voor een wedstrijd? Het gaat wel om de manier waarop hij zijn hele leven moet slijten hier. Je ontneemt hem nu zijn vrije beweging en sociaal contact bewust, omdat je niet meer naar buiten hoeft om hem te pakken (come on?) en zodat hij lekker schoon blijft voor als je wedstrijd hebt? Jeetje. Dat noem ik nou paardonwaardig ja. Hier geldt niet eens het argument 'er is geen andere mogelijkheid hier in de regio' want die is er dus gewoon. Dit soort zaken frustreren me dus mateloos en dit is waarom ik zo fel ben in dit topic.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 16-11-13 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

karijn schreef:
Grappig om te lezen dat je afgeschilderd wordt als niet boktwaardig. Met alle respect hoor, ik wring me niet in allerlei bochten om te overtuigen waarom binnen beter is voor een paard dan buiten in tegenstelling tot anderen. Dat zeg ik ook niet. Ik ben gewoon eerlijk, daar kom ik voor uit. Als je dat niet boktwaardig vindt, dan vind ik dit niet eens de discussie waard.

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe je kunt uitleggen dat binnen beter voor een paard is dan buiten? Dat je paard geen gras mag eten, dat is heel jammer. Maar dat je dat ook als een soort smoes gebruikt om hem altijd in de stal te houden vind ik erg triest voor je paard.
Ik begrijp ook niet hoe je compleet voorbij kunt gaan aan het feit dat de buitenlucht gewoon gezond is en dat hij sowieso meer beweging krijgt als in een stal, ook al zou hij volgens jou 'alleen maar bij het hooi staan te vreten'.

Kinke

Ben het helemaal met je eens Vogeltje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 16:11

VogeltjeM schreef:
En toch vind ik Muc en Karijn precies het soort paardeneigenaren waar het in deze discussie om gaat. Het is bijna cliché.

Karijn: ik hoop dat je wat hebt aan de dingen die gezegd zijn in dit topic en inziet dat je paard op meerdere manieren buiten kan komen zonder op het gras te staan. Het is echt niet nodig dat hij 24/7 op stal staat, behalve als jij er bent.

Muc: ik kan echt niet begrijpen hoe jij je eigen 'ongemak' van je paard buiten te moeten gaan pakken (in soms regen en sneeuw) zó erg vindt dat je hem verplaatst naar een stal waar hij in de winter maar een uurtje buiten komt of helemaal niet. Echt echt écht onbegrijpelijk. En dat terwijl je nu een prachtige plek hebt voor je paard. Je eerlijkheid verdient credits maar je egoïsme (ik heb er geen andere omschrijving voor) absoluut niet. Wat is er nu zo erg aan je paard even te gaan pakken buiten? Als je hem daarmee een fantastisch leven biedt? Of dat hij vies is voor een wedstrijd? Het gaat wel om de manier waarop hij zijn hele leven moet slijten hier. Je ontneemt hem nu zijn vrije beweging en sociaal contact bewust, omdat je niet meer naar buiten hoeft om hem te pakken (come on?) en zodat hij lekker schoon blijft voor als je wedstrijd hebt? Jeetje. Dat noem ik nou paardonwaardig ja. Hier geldt niet eens het argument 'er is geen andere mogelijkheid hier in de regio' want die is er dus gewoon. Dit soort zaken frustreren me dus mateloos en dit is waarom ik zo fel ben in dit topic.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:10

Esmeej333 schreef:
Nou mijn paard loopt gewoon te scharrelen in de paddock met hooi hoor. Kunst is om de voer en drinkplekken te verspreiden, mijne scharrelt wat af. Beweging krijgt hij zeker wel in de paddock.

Ja met een beetje creativiteit krijg je ze heus wel een beetje in actie :)
De mate van beweging is denk ik afhankelijk van de grote van de ruimte. In een supergrote paddock zullen ze echt wel bewegen (mijn merrie loopt dan bijvoorbeeld helemaal naar het ene uiteinde om te poepen en dan weer terug naar het begin waar het hooi ligt - volgens mij vind ze die mest maar vies :D )
Op een postzegeltje wei wordt ook niet zo heel veel gelopen, maar op een groot stuk wel.
Maar dan nog; mijn dierenarts zegt dan: beter drie stappen per tien minuten, dan helemaal geen beweging. Beweging is essentieel.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:14

Twiggy2008 schreef:
VogeltjeM schreef:

Hier sluit ik me helemaal bij aan. :j

Moi aussi

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:18

Gini schreef:
Citaat:
Over Karijn had ik het natuurlijk over de algemene tendens die ik las, niet enkel om wat jij gezegd hebt. Karijn haalt allerlei redenen aan waarom het voor haar gerechtvaardigd is om haar paard te houden zoals ze doet, alleen worden die redenen telkens de grond ingeboord en wordt ze op een bepaald moment zelfs sneu genoemd.

Ik heb gezegd dat het paard sneu was, niet Karijn. Dat is nog al iets anders. Wel even opletten wat je zegt...
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-11-13 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:22

VogeltjeM schreef:

Ik ben het hier volledig mee eens en vind ook dat je dan jezelf en je wedstrijden iets te serieus neemt. Of je trekt een half uurtje uit voor wat meer gepoets, of je incasseert een puntje minder vanwege een iets minder spik en span paard. Voor een jury die daar te kortzichtig in is (het gaat toch om het rijden of niet dan?) hoef ik niet te rijden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 17:43

Sowieso snap ik dat niet Muc. Je wilt dus echt gaan 'sporten' met je paard, dus conditie trainen etc. en dan is het voor jezelf te ver om je paard uit die paddock te halen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:04

Nikass schreef:
aikon schreef:
De mijne staan ook veel binnen. Ik zou ze graag 24/7 buiten hebben, maar dat gaat niet. De jongste raakt hitte bevangen (van veulen af aan al) de oudste verbrand zijn rug op het heetst van de dag. Zelfs met schuilmogelijkheid blijven ze in de volle zon. Resultaat, beide kunnen voor lange tijd niet gereden worden, daar heb ik ze wel voor en in de winter kan ik zelf niet rijden. Daar komt bij dat ik ze hier niet 's nachts buiten wil laten (geen voldoend toezicht, beide zijn hengst, mooie buurvrouwen bij de buren en oudste is nachtblind) Deze zomer zijn we er eindelijk uit waarom de jongste steeds aan het zelfde been kreupel raakt. Zijn kniebanden zijn aan gort. Hij mag niet meer gereden/betuigt/gelongeerd worden, loopt inmiddels met een brace om buiten om meneer minder vaak kreupel te hebben (met gek doen in bak/land raken zijn pezen en schouder overbelast = weer kreupel) Om de jongste tegen zich zelf te beschermen staan ze "maar" 2 tot 6 uur buiten. Behalve als het regent, dan krijgen we ze niet eens buiten (suikerklontjes) Staan ze buiten en gaat dan regen zijn ze wel pist, maar hebben dan pech. "Gelukkig" staan ze in een open-frontstal, veel daglicht en frisse lucht, in ruime boxen (3,5x4 voor een D en E pony) en hoog. Hebben alleen een tussenschot van 1.10 hoog daar boven niks en kunnen dus erg veel sociale contacten hebben met elkaar. Verder hebben ze een autoband/takkenbos of stam hangen waar ze hun tanden in kunnen zetten. Altijd ruw voer in een ruif. 'S winters in de bak hebben ze ook takken en ruwvoer.

Dat ze vaak binnen staan is met het oog op hun gezondheid en veiligheid. Nogmaals, zou ze graag de mogelijkheid bieden dat ze 24/7 buiten kunnen met schuilstal, maar gezien de ellende en kosten die ik d afgelopen jaren al gehad heb gaat het niet.

zomerdeken tegen het verbranden? Ik zou toch eens contact opnemen met een holistisch dierenarts om te kijken of er nog meer mogelijkheden zijn. Maar als het echt niet anders is, dan doe je in elk geval wat je kan. Dan zou ik voor een grote loopstal gaan denk ik.

Ik heb dure uv werende zomer dekens gehad, voor beide, en het werkt niet. En is niet bestand tegen het speel geweld van mijn mannen.
Holistische DA is er (uiteindelijk) ook bij geweest, was duur en niks hielp.
Loopstal is er in een straal van 20 km niet, niet bij prof of particulier. Veel verder wel, maar niet voor hengsten.
Ik sta nu bij een boer, en dit is de beste stal tot nu toe, waar mijn hengsten welkom zijn. Ik zie geen reden om te verhuizen, dat verandert niks aan het probleem van beide mannen.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 18:49

Ik zal proberen het beter uit te leggen... Ik wist natuurlijk dat ik dit soort opmerkingen ging krijgen ~~}>

Het was een moeilijke beslissing waar natuurlijk meer redenen waren dan alleen het ophalen uit het paddock.

Ik heb mijn paarden altijd in een "standaard" stal gehad waar ze zomers op de wei komen en in de winter ten minste een paar uur op een paddock. 2 jaar geleden was ik erg ontevreden over mijn stal want ik vond dat ze er te weinig uit kwamen in de winter. Als het 's ochtends 15 minuten regende kwamen ze de hele dag er niet uit. Dat ergerde mij, dan doen ze de paarden erna maar uit. Toen ben ik naar de aktief stal gegaan. Dus ik stond er open voor om het te proberen. O:)

Vorig jaar stond mijn ruin in een andere groep en vond ik het nog gaan. ( de afstanden) Door meerdere redenen moest hij wisselen van groep. Als ik mijn paard moet halen ( en hij staat achteraan, waar ze meestal staan) ben ik 30 minuten onderweg. En ja, ik vindt het verschrikkelijk in de regen door de bagger te lopen in het pik donker. Ik ga vanaf Jan. weer fulltime werken en heb de tijd niet om 45 min. Onderweg te zijn met paard ophalen en wegbrengen. Zo simpel is het, ten minste die tijd wil ik niet nemen. Mijn dochter is nu 3 maand oud en die wil ik ook zo veel mogelijk zien. Dan is een paard in een box gewoon veel praktischer. Dus de keus is voor mij makkelijk, of mijn paard staat 24/7 buiten en ik kan 1á 2 x per week rijden. Of hij staat weer s'nachts op stal en ik kan 4 x per week rijden. ( er rijdt nog iemand anders op mijn paard 2x per week) Wel heb ik afgesproken bij de nieuwe stal dat mijn paard elke dag eruit komt. Behalve als het echt gevaarlijk is door sneeuw/ beveoren grond. Hier is het in de winter echt koud dus dat zal wel eens voorkomen. Verder erger ik me dood dat hij altijd onder de wond(en)- krassen zit van het spelen. Hij heeft nu ook weer 2 weken stil moeten staan omdat hij met spelen een wond had gekregen op z'n been. Het is allemaal niet zo zwart-wit. Ook aan aktief stallen zitten veel nadelen en ik vindt dat het voor een wedstrijd paard niet geschikt is. ( je mag bijvoirbeeld achter geen ijzers, dat is niet fijn op springwedstrijden op gras ;-)

Waarschijnlijk ga ik mijn ruin in het voorjaar -zomer ook nog verkopen. Het is een paard wat in de hogere prijsklasse ligt. Ik kan toch niet een hoge prijs vragen als hij onder de bagger zit, overal kleine wondjes/ krassen heeft etc. ?

Zo kan ik nog wel even doorgaan... Het is dus echt wel een keuze waar ik goed over nagedacht heb. ;-)

Ik had ook niet het idee dat mijn ruin het niet naar zijn zin had in een box. Zoals gezegd, beiden hebben voordelen en nadelen.

Wel ben ik het eens dat een paard zo veel mogelijk naar buiten moet, ook in de winter. Zo lang het verantwoord is...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 02:04

Ons verste weiland was 160 meter ong. Weinig modder, maar wel wat bij alle 3 de doorgangen waar we langs moesten. Dat vond ik al te ver na 1 winter :+
Nu is het 2x een ingang op 20 meter, 1x op 5 meter en 1 op 60 meter :') en das nog ver :j Maar daar loopt ie los heen dus kan ik op mn gemakkie erachteraan wandelen om het hek dicht te doen :+ Dus ja, ik begrijp heel goed dat het te veel kan zijn dan muc. Het ontneemt je het plezier op lange termijn en zo hoort het niet te zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 08:14

Maar de feiten blijven hetzelfde voor je paard.. 1 a 2 keer per week is toch niet zo gek weinig (zeker als je net een kleine hebt lijkt me?). Maar afijn ik zou mn paard nog liever 100 km verderop zetten en hem 2x per maand zien bij wijze van dan hem tot een stalleven veroordelen. Lijkt mij ook dat een koper wel door wat krasjes heen kan kijken ook. Ik vind het heel erg zonde voor je paard.