[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:32

@mac: ik weet niet hoe Huck de afgeknipte netten afwerkt. Want ook al zit er geen rand om dan nog moet er met de doorgeknipte draadjes iets gebeuren om rafelen te voorkomen.
Ik brandde ze altijd dicht, maar met de lengte die jij wilt is dat wel een flinke klus.
Persoonlijk denk ik dat je dan beter af bent om 6 st van 3x1 m' te bestellen die rondom een dikke rand hebben.
Nadeel is dan wel dat je 3dubbele randen krijgt aan de zijkanten (dik maar wel stevig :D )

Ben je niet bang dat die dubbelgeslagen flap precies boven de normale mazen valt ??

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:03

Ik heb een net van Huck, en rondom is de rand afgewerkt inderdaad!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:16

Dus alle vier de kanten zijn afgewerkt Wendy? Dat is mooi :) !

Wat ik dan ook nog zou kunnen doen is 3 stukken van 6 meter nemen, die door de midden doen, en dan de doorgeknipte, onafgewerkte kant als opening van het net gebruiken (snappen jullie het nog :P ? ) . De flap komt daar immers toch overheen dus dat onafgewerkte stuk zit dan aan de binnenkant.

Ik vermoed dat Equiculinair het zo heeft gedaan met hun budgetnetten, die ik nu dus heb. Het uiteinde van de flap is niet afgewerkt, en dat rafelt dus niet, maar zal minder sterk zijn dan de wel afgewerkte randen.

Dat moet het experiment uitwijzen DubbelDun :D . Maar ik denk het niet omdat die flap een andere spanning gaat hebben dan het net eronder.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:50

Wij knippen de afgewerkte rand er altijd af, we rijgen het net door buizen en die rand zit dan alleen maar in de weg. Ook aan de uiteindes doen we niks, eventueel kun je ze dichtbranden, maar het hoeft niet. Elk maas is van zichzelf even sterk, dus dat maakt qua sterkte niet uit. Dan heb ik het wel over de ongeknoopte pp netten van Huck.

De gaten in ons net zitten altijd in het midden waar ze het hooi uit trekken, maar nooit aan de buitenranden. Daar komt niet de meeste kracht.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:18

Ik heb hier al een poos niet meer bijgelezen maar wil jullie hier vragen of er goede ervaringen zijn met de witte kerbl hooinetten xxl die bij oa agradi en ej kan kopen..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 08:26

Leuk net om mee te beginnen om te kijken of het bevalt maar niet erg sterk. Heb m nu een maandje en de gaten vallen erin (heb m bij elkaar geknoopt met strotouwtjes hihi). Kan ook niet anders voor die prijs natuurlijk.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:21

Dankjewel!Dan ga ik ze niet kopen..Ze leken op de smhn netten, maar dan koop ik liever die..

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:01

pleiada schreef:
Dankjewel!Dan ga ik ze niet kopen..Ze leken op de smhn netten, maar dan koop ik liever die..

Ik heb die netten van de EJ, al een paar maanden en bij 1 zit er een gat in en de gaten zijn wel vergroot maar ik heb nu ook een net van SMHN en die kwaliteit is wel stukken beter. Bij minihorseshop zijn in feb (dus tot vandaag :+ ) alle smhn netten 15% korting

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:03

O dan ben ik nog net op tijd met bestellen! Denk dat mijn slopers die van ej dan stuk hebben!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:13

pleiada schreef:
O dan ben ik nog net op tijd met bestellen! Denk dat mijn slopers die van ej dan stuk hebben!

Ik ga er gelijk ook nog maar gauw eentje bestellen :+
Ik heb een mini gewonnen via facebook en gebruikt samen met EJ net maar ze hebben het nog snel op, dus we gaan voor een maatje groter!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:15

Ik heb die witte netten in het echt zien hangen en schrok er toch wel van hoe ontzettend dunnetjes dat allemaal in elkaar zit, zou het zelf niet kopen want ik geloof echt niet dat dat lang heel blijft :=

Als je het vergelijkt met de groene "echte" netten van bvb. Huck dan zijn die voor mij absoluut de meerprijs waard, veel dikker en steviger materiaal :j

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:28

Groene netten zijn idd wel dikker maar ik vond die SMHN netten ook wel redelijk stevig. Ik heb geen slopers maar in die van EJ hadden ze wel een gat gemaakt, in die witte wordt dat echt al een stuk moeilijker

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:37

Welke netten had jij gezien pmarena?Die witte van EJ of die van SMHN?Ik heb die van SMHN laatst in het echt gezien en vond het hele mooie netten..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:15

pleiada schreef:
Welke netten had jij gezien pmarena?Die witte van EJ of die van SMHN?Ik heb die van SMHN laatst in het echt gezien en vond het hele mooie netten..

SMHN netten heb ik ook in het echt gezien, dunner dan de groene netten maar ze zijn wel stevig, kennissen van mij gebruiken ze en ze zijn er erg tevreden over, als ik nieuwe netten nodig heb dan wil ik ook die bestellen. Ik heb nu de netten van Loewers en die gaan niet stuk of slijten niet, dus voorlopig ben ik nog niet toe aan nieuwe netten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:17

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:20

O die :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:32

pmarena schreef:
Deze: http://www.divoza.com/collectie/stal-we ... oinet.html

Geen idee of er echt verschil tussen Excellent en SMHN zit, het lijkt verdacht veel op elkaar :)

Ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen over een half jaartje zijn met zulke dunne netten :j

Hij ziet er idd hetzelfde uit. Enige verschil is dat SMHN 3,5x3,5cm heeft & duurder is :+

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:24

Dat hooinet van divoza ziet er eigenlijk meer uit als een EJ hooinet. Lijkt me ook wel voor zo weinig geld.
Voor mij niet meer dat soort netten slijt veel te hard..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:37

Ik heb zowel de SMHN en het witte net van EJ en die lijken erg veel op elkaar. De SMHN hebben de naam de sterkste op de markt te zijn, maar met 1 keer gebruiken hadden die van mij al mazen gesloopt :roll: . Net van EJ was hetzelfde lot beschoren.

Nog even sparren voor ideeen :D . Ik heb karabijnhaken in mijn hooibakken zitten waar ik mijn netten inklik, maar de netten gaan daar erg snel van kapot. Als ik zelf netten ga maken, wil ik dus eigenlijk een ring oid aan de netten vastmaken die ik in de bakken klik ipv de netten zelf, zodat ik het getrek (hopelijk) een beetje verdeel over meerdere mazen. Nou wil ik geen ijzer gebruiken want dat maakt te veel lawaai (ijzer op ijzer). Iemand een idee voor iets als een karabijnhaak maar dan van rubber??

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:45

O dat klinkt niet zo goed..Heb je wel de nieuwste SMHN netten?Tenminste op hun website staat dat er in de loop van de tijd wat veranderingen zijn geweest qua materiaal..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:46

Ik heb ze bij de mini horse shop vandaan, dus weet niet welke "generatie" zij op voorraad hebben eigenlijk.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:54

Daar heb ik ze ook besteld..Ben heel benieuwd hoe lang die van mij die netten heel gaan laten..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 21:09

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:59

@mac, kan je niet beter een frame maken waar je het net aan vast maakt of omheen rijgt dan wordt de trekkracht een beetje meer verdeelt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:15

Ik had eerder een slowfeeder gemaakt in de vorm van een houtenkist met een deksel die het betongaas tegen hield. Mijn enorme sloperd heeft de deksel tijdje geleden al gesloopt.
Bij de tandarts bleek dat haar voortanden behoorlijk had afgesleten. Oorzaken konden zijn, in de trallies of op voerbak bijten oid. Maar dit doet ze niet. Ik denk dus dat het van het betongaas in de slowfeeder komt. Mevr. is denk ik niet zo geduldig dus het hooi eruit trekken ging niet zo zachtjes.

Maar omdat het gras weer gaat groeien en ze echt niets meer aan moet komen, moet ik een andere oplossing bedenken.
Ik zat te denken aan zo'n groot hooinet. Zoals bij hooinet.nl Ik las ook al dat je net bij huck kan bestellen.

Ik vraag me alleen af, kun je het hooinet heel laag ophangen, langs de stalwand. Is dit niet gevaarlijk?

Ik ben namelijk wel groot voorstander van het in een natuurlijke houding eten. Daarom wilde ik eerder ook geen (gewoon) hooinet of ruif.
Ze heeft geen ijzers meer.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

En welke maaswijdtes hebben jullie? 3 bij 3 cm? Of is dit te klein?