Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:00

wat doe je verder met de hoeven dan?
ik bedoel: pleeg je onderhoud of smeer je er wel eens wat op?

Needje

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:04

ik?
Elke dag uitkrabben.
Bij extreme droogte natmaken.
Verder op het moment niets.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:07

eigenlijk bedoelde ik PhiaBink :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:10

ow. haha :D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:59

Hier ook geen klompen.
Ook geen schimmelplekken. Ik haal de hele bodemlaag los met harken. Natte plekken haal ik weg en ook paar keer per week de gevormde plakkaten als ik ze zie. Geen rotstraal hier.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:20

Ik heb ook wel 's wat schimmelige plekken/korrels aangetroffen en een wat 'muffe' geur geroken. Maar heb in de loop der tijd ervaren dat dit ook wel wat te maken heeft met de wijze waarop je je stalbodem onderhoudt.
In tegenstelling tot wat aanbevolen wordt, ben ik overgegaan op 1) minder zakken in een nieuwe stal te gooien waardoor je een iets dunnere maar toch comfortabele bodem krijgt en 2) door het bed iedere dag toch goed door te harken en te luchten.
Mijn streven is ook niet meer om er zo lang mogelijk mee te doen: ik zal sneller het gehele bed vervangen. Desondanks blijft het gebruik van de korrels op de termijn dan toch nog steeds voordeliger dan vergelijkbare stalbodems.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:27

Niks nada 0.0. Voor de waterba(d)k in het land is een moddelpoeltje om zo vocht in de hoeven te krijgen bij de paarden. Dat is het enigste wat ik doe. De PRE heeft super goede hoeven, de fries heeft kei harde hoeven en de BWP heeft ook goede hoeven.

Ze hebben geen ijzers onder. Ik krab ze nooit uit. Smeer er niks op. Gaat al jaaaaaren goed.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:21

Ik denk dat die 'klompen' ook per paard verschilen.
De mijne staat vierkant op ijzers en heeft kleine voetjes, dus smalle ruimtes waardoor het -denk ik- sneller vast gaat zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:06

Ik heb geen ijzers en platvoeten en het gaat ook behoorlijk vast zitten :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:28

Mijne ook geen ijzers en ook hij had plakkaten.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:33

Ik ben ook dubbel erover: elke ochtend steevast klompjes in de beijzerde voeten (normale nette voet, dus geen platvoet). Ik overweeg in zomer korrel te blijven gebruiken (nu is het super!) en in hartje winter ofwel volledig op stro, ofwel onderlaag strokorrel en er bovenop stro. Afgelopen 1 maart toen ik begon, vond ik het redelijk tot matig spul. Om het droog genoeg te houden had ik denk ik 1,5 tot 2 zakken per week moeten gebruiken (stonden toen nog 24 uur op stal, -jaja het is niet anders, hooguit paar uurtje in de bak maar verder echt op stal). In die omstandigheden houdt puur stro zich bij mij toch beter dan puur strokorrel, althans in de vochtige perioden wel.

Die klompjes heb ik ook niet graag, maar er is niets aan te doen volgens mij, en verder zie ik geen rotstraal verschijnen dus is het voor mij geen showstopper.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:55

Mijn man heeft 2 weken de stallen van mij overgenomen....vanmorgen zag ik nat en plakkaten...dus voor mij is het duidelijk ;-). Harken en elke dag weghalen, natte plekken weer om de dag weghalen en dan blijft het goed ;).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:01

nou ik ga alles maar eens lezen (of een gedeelte dan) kon het niet eens

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:48

Zo..na twee weken vakantie weer thuis. Mijn dochter heeft de stallen bijgehouden en ze zien er keurig uit!!
Nog steeds (na 22 en 26! wk) zijn beide bodems licht van kleur en los van structuur.
Mijn site is weer bijgewerkt en morgen zal ik foto's maken en plaatsen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:56

De beloofde foto's van de stallen zijn geplaatst.

Kayleigh dag 187
Helianthe dag 158

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:36

""Zeolite Product levert als enige op de markt de unieke "Chopped" -stropellets. Dit zijn de standaard tarwe stropellets maar dan in kleine stukjes gebroken""

gisteren was ik bij iemand op stal die deze stro korrel had. (uitdrukkelijk deze chopped, de lange brokken bevielen niet)
Zij waren er bijzonder tevreden mee en ze vonden het goedkoop,vergeleken met houtkrullen.

Het beleid op iemand zijn stal zal bepalend zijn, wanneer je tevreden bent over een product. Deze mensen hadden een dun laagje op de bodem en dan bevalt hen goed.

Zelf heb ik vlas en heb graag een flinke bodem in de stal. Lekker zacht en het paard moet toch ook nog lekker kunnen rollen. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

Zoals ik het gisteren heb gezien, hoef ik geen strokorrels in de stal.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:53

Zoals reeds eerder aangegeven is iedereen op zijn eigen manier bezig om de stallen voor de paarden bij te houden.

De één wil een dikke laag in de stal en de andere een dunne.
Zoveel mensen zoveel wensen.
Uiteraard kun je een dikke laag van de chopped maken.

Mij bevallen de chopped ook beter dan de "normale" strokorrels.
Ze vallen sneller uit elkaar en zijn een stuk zachter dan de hele korrels.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:42

Ik weet niet precies hoe groot de chopped zijn, maar de strokorrels van Dolsma zijn niet lang en vallen ook makkelijk door de zaagselvork heen. Ze bevallen mij ook beter dan de korrels die ik van Top had.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:21

De Chopped zijn mij ook prima bevallen. De korrels zijn 1-1,5 cm groot en ong 7/8 mm dik.

@Suzan1 : zoals diana1 ook zegt mag je eigenlijk niet van één ervaring uitgaan om je een mening te vormen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 09:41

Citaat:
@Suzan1 : zoals diana1 ook zegt mag je eigenlijk niet van één ervaring uitgaan om je een mening te vormen.

Diana1 zegt dat helemaal niet..., zij heeft wel goed gelezen.

ik schrijf dat degene waarbij ik in de stal gekeken heb naar de strokorrels, dat deze mensen tevreden waren. Deze mensen waren houtkrullen gewend.

de ervaring van die mensen waren dus positief.

Zelf heb ik geen ervaring met strokorrels, maar het beeld lokt me niet naar de strokorrel toe.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:04

Morgen worden mijn strokorrels (strovan) bezorgd. Ben erg benieuwd!! Ze helpen trouwens ook nog om 1 box helemaal klaar te maken en nog wat tips te geven.

Trouwens vwb die klompen onder de hoeven. Heb je dat niet bij iedere stalbedekking. Nu hebben we nog stro, maar als ik de paarden van stal haal, zitten er ook klompen onder hoor. Die lopen ze er vanzelf na een paar passen wel af (erg fijn, kan ik het erf weer aanvegen ;( )

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:52

Citaat:
Ze helpen trouwens ook nog om 1 box helemaal klaar te maken en nog wat tips te geven.

ben ik erg benieuwd naar, wat ze adviseren. Geef je dat nog even door hier??

wat het aanvegen betreft:
bij ons wordt standaard de hoeven uitgekrabt als de paarden van stal gaan.... heb je geen last van moeten vegen :+

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:37

KLinkt wel grappig, dat nieuwe spul......
Alleen, hoe vaak moet je de stal uitmesten of moet je dit alleen steeds bijvullen.

Wordt dit dan geen dikke laag smurrie uiteindelijk? Met hoefproblemen als gevolg als je paardje vaak op stal staat.
En gaat het niet ontzettend stinken of absorbeert het ook de lucht net als kattenkorrels? Die gaan na een week ook stinken trouwens..
Is dit niet schadelijk voor de houten wanden van je stal ( als je die hebt) Lijkt me niet bevorderlijk voor houtrot als er zo'n dikke laag prut tegenaan licht...
Waar laat je het als de stal uiteindelijk gemest moet worden?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:10

Op mijn site kun je een hoop info vinden over het gebruik van strokorrels.

*Het wordt zeker geen laag prut als je het regelmatig bijhoudt.
*Hoeven worden er niet slechter van.
*Met goed stalbeleid wordt het geen stinkzooi.
*Afval gewoon op de mestplaat, (groenten)tuin.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:16

Nou, de strokorrels zijn bezorgd. Wat een service!!! Ze zouden helpen met 1 box om deze in orde te maken, maar alle drie de boxen liggen er al helemaal netjes bij!! En wat een ruimtebesparing in de opslag. Ongelooflijk. Ben nu al helemaal blij. Bij het leeggooien van de zakken ook helemaal geen stof. Wat een verschil met los stro.