Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:12

@maresie: ik vraag me dan af... als je de bak pas goed kreeg (met kokos) na goed sproeien... zou die dan zonder kokos en goed sproeien ook niet goed geweest zijn ??
Met zware bak (van echt Veluws natuurzand :D ) is na een lekker buitje ook goed te doen, maar na opdrogen super mul.

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:17

@Maresie, ik heb zelf een aantal jaar geleden ook al een deel kokos gebruikt, eigenlijk alleen voor de hoefslag, en dat beviel me gewoon erg goed! Ik heb idd wel ook veel negatieve verhalen gelezen hier in die zin dat het snel weer weg zou zijn (een kennis van mij heeft die ervaring ook, maar was véél kortere vezel, en nattere ondergrond) maar mijn eigen ervaring was dus wel zo positief dat ik het toch nog maar een keer gedaan heb! Ik denk dat het ook wel afhankelijk is van wat de ondergrond is, en wat voor vezel - ik had maar weinig kokos gebruikt toen, en bij mij was het na 2 jaar zeker nog niet weg! Ok, het wordt wel wat minder, maar daarvoor is het dan ook wel een stuk goedkoper dan andere (tapijt- of fleece-) snippers oid, en ik wilde gewoon ook graag natuurlijk materiaal hier gebruiken.

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:20

ps Maresie, heb jij uiteindelijk dus gewoon alsnog tapijtvezels door die ondergrond gemengd, wat als ik het goed begrijp inmiddels dus weer gewoon mul zand was (kokos weer uit verdwenen) - en kwam die kokos ook niet weer tevoorschijn dan toen je die tapijtvezels onder ging mengen?
is jouw bak nu dan wel gewoon helemaal goed (hoop ik toch voor je! :-O )

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:53

grimnir schreef:
ps Maresie, heb jij uiteindelijk dus gewoon alsnog tapijtvezels door die ondergrond gemengd, wat als ik het goed begrijp inmiddels dus weer gewoon mul zand was (kokos weer uit verdwenen) - en kwam die kokos ook niet weer tevoorschijn dan toen je die tapijtvezels onder ging mengen?
is jouw bak nu dan wel gewoon helemaal goed (hoop ik toch voor je! :-O )

Uiteindelijk heb ik tapijtvezels door mijn bak laten mengen, en we zijn geen vezeltje kokos tegen gekomen.
Mijn bak is nu super en ook als hij droog is, en zoveel duurder dan kokos is het niet,.
Kokos werd ook duur omdat wij dat weer moesten aanvullen.

Maar ik hoop dat jullie er langer plezier van hebben

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:58

DubbelDun schreef:
@maresie: ik vraag me dan af... als je de bak pas goed kreeg (met kokos) na goed sproeien... zou die dan zonder kokos en goed sproeien ook niet goed geweest zijn ??
Met zware bak (van echt Veluws natuurzand :D ) is na een lekker buitje ook goed te doen, maar na opdrogen super mul.

Mijn bak zonder kokos kreeg ik echt niet goed met sproeien dat werd meer drijzand, maar met kokos er door heen niet
Dan bleef je echt op de bovenlaag rijden

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:27

en mag ik nog even vragen hoe lang bij jou de vezels vh kokos waren Maresie?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:09

Ik had ook lange vezels, na kleine drie jaar nog eens aangevuld met 7 losgemaakte pakken en nu is het weer bijna weg, ik hadcook lange vezels en ik heb een super droge bak, helaas is dat geen garantie voor een lange levensduur.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 19:31

grimnir schreef:
en mag ik nog even vragen hoe lang bij jou de vezels vh kokos waren Maresie?

Als ik de foto,s van jou bak met kokos ziet, dan denk ik dat ik hezelfde had.

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:31

Ok bedankt, we zullen zien, ik kan alleen maar hopen (heel hard!) dat het bij mij toch langer blijft liggen.. Wat een klus - ik hoop dit echt niet over een jaar of 2 weer te hoeven doen!

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:02

Eén tip voor als iemand hier nog overdenkt kokos te gaan gebruiken; probeer zoveel mogelijk alles te láten doen, liefst alles in 1 laten leveren, kokos + verwerking, dat je direct een mooi afgewerkte bak geleverd krijgt.. wat een klus is dit, wat een ramp!
Situatie met de kokos is dus nog steeds rampzalig hier; krijg het gewoon niet goed onder (en los) gewerkt. Volgens mij is de kokos juist weer verder terug in plukken gedraaid zeg maar, iig veel te veel grote plukken kokos en stukken zand waar nauwelijks nog kokos ligt, en dat lijkt maar niet beter te worden.. Was er paar keer met een handfrees doorheen gegaan (wat een pokke werk..! ding is loeizwaar, en niet te sturen, dus bochten zijn echt een ramp) en daarmee leek het wel iets beter te zijn geworden, maar blijft véél te on-egaal, daar kan ik gewoon niks mee. Inmiddels ook flinke gaten in het zand gekomen, echt diepe kuilen en bulten overal.. Toen dan nog maar een keer met de rotorkop eg, maar hielp ook niet - daarmee kwam het kokos juist weer meer boven drijven. :-/
Echt beetje wanhopig aan t worden, hoe krijg ik hier ooit weer een goed rijdbare buitenbak van..?! :'(

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:12

grimnir schreef:
Eén tip voor als iemand hier nog overdenkt kokos te gaan gebruiken; probeer zoveel mogelijk alles te láten doen, liefst alles in 1 laten leveren, kokos + verwerking, dat je direct een mooi afgewerkte bak geleverd krijgt.. wat een klus is dit, wat een ramp!
Situatie met de kokos is dus nog steeds rampzalig hier; krijg het gewoon niet goed onder (en los) gewerkt. Volgens mij is de kokos juist weer verder terug in plukken gedraaid zeg maar, iig veel te veel grote plukken kokos en stukken zand waar nauwelijks nog kokos ligt, en dat lijkt maar niet beter te worden.. Was er paar keer met een handfrees doorheen gegaan (wat een pokke werk..! ding is loeizwaar, en niet te sturen, dus bochten zijn echt een ramp) en daarmee leek het wel iets beter te zijn geworden, maar blijft véél te on-egaal, daar kan ik gewoon niks mee. Inmiddels ook flinke gaten in het zand gekomen, echt diepe kuilen en bulten overal.. Toen dan nog maar een keer met de rotorkop eg, maar hielp ook niet - daarmee kwam het kokos juist weer meer boven drijven. :-/
Echt beetje wanhopig aan t worden, hoe krijg ik hier ooit weer een goed rijdbare buitenbak van..?! :'(

Je moet anders een loonwerker vragen of hij met een tractor het erdoor heen laat frezen, hun ku nnen de machine zo afstellen dat het allemaal gelijkmatig erdoor heen word gewerkt en zo heb je ook weer een bak die egaal is
Dit hebben wij ook de eerste keer laten doen bedenk ik mij achteraf, en daarna is je bak top

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:11

Ik heb ook met de rotorkopeg laten doen, ging prima, ik zou hem nu gewoon aan laten rijden door wals of trekker en dan gaan rijden met je paard, het mengt zich verder wel en komt echt goed is mijn ervaring.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:13

Helpt kokos ook tegen het wegslippen/mul zand bij het rijden?

Mijn bak ligt zomers erg zwaar, het is zo mul, net of ik op een zwaar strand rijd. Mijn paard heeft duidelijk moeite om kracht te zetten bij het afzetten, omdat hij iedere keer wegschuift.

Tegen stof helpt het niet begreep ik, maar helaas heb ik geen mogelijkheden om te sproeien.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:26

Daar is de kokos juist erg geschikt voor, een rulle bak. Die wordt veel steviger alleen niet voor lang. -O-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:34

Ja precies. Om die reden had ik het ook en het werkte prima maar helaas niet langer dan een jaar of 2

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:49

Het heeft hier ook 2 jaar nut gehad, nu weer net zo rul als eerst en kan bijna geen kokos meer vinden.

Dus dat werkt ook niet, net als de gedroogde houtnippers :(

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 18:33

heb zelfs al het bedrijf een paar keer aangesproken maar ze houden zich van de domme, ik had ook na een jaar al weg. en de eerste paar weken inderdaad allemaal plukken die weg waaiden

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:59

Wij kregen destijds 7-10 jaar te horen, gegarandeerd. Nou, na 3 jaar al geen reaktie................. -O-

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:48

Ik ben benieuwd hoe lang het hier zal blijven liggen. Maar mijn grootste probleem is nu eerst maar eens om het netjes ondergewerkt te krijgen, het is nog steeds een puinhoop hier..! :'(
Het is inmiddels zo kurkdroog hier dat ik nu eerst maar eens moet wachten op een flinke regenbui, kan het namelijk niet sproeien, en zo kan ik niets doen.. Zodra ik iets probeer (onderwerken en/of egaliseren) komt de kokos alleen maar des te meer weer boven drijven - om gek van te worden, wat een frustratie!! |o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 14:52

Kun je het niet aanrijden met een tractor? Wij hebben er een rol voor gebruikt in het begin. Gewoon eentje achter de tractor.

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:18

ja dat wil ik ook doen, maar ik denk dat ik beter kan wachten tot het iets minder droog is! Alles is zo gortdroog nu hier, het zand valt er meteen weer allemaal uit juist.. Ik ben er met mijn eigen wals een klein stukje overheen gereden, maar dat werkt dus niet, niet zwaar genoeg, dus niet echt plat van geworden, alleen dus dat kokos toch weer meer naar boven komt.. Ik hoop dat dat laatste niet zo gebeurt als het wat vochtiger is allemaal!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:07

Wat balen dat je het niet kunt sproeien. Dat scheelt namelijk aanzienlijk!
Ik had get zelfde beeld als bij jou nu. Ik heb het er doorheen laten werken in een droge bak, daarna aangereden en sproeiers er op. De eerste tijd lag het er ook op, maar na een paar maanden zat het er beter door en kon ik het ook weer slepen.
Kun je niet een boer vragen om het nat te maken met een giertank?

Helaas nu een paar jaar later is het helemaal weg...

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:07

Heb alleen ook niet zo'n heel goed bereikbaar erf, dus allemaal nogal gedoe.
ben er eerlijk gezegd ook zo hé-le-maal klaar mee onderhand, ben het zo spuugzat, dat ik het nu maar gewoon ff zo laat, de regen afwacht - schijnt alleen nog wel ff te kunnen duren..
Denk dat weinig mensen zo veel geld hebben uitgegeven voor zo'n onrijdbare bak..! -:(-

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:13

Het komt wel goed hoor! :(:) het duurt op deze manier alleen iets langer.Ik heb de eerste periode ook wel eens flink achter mijn oren gekrabd...
Ik heb er uiteindelijk een paar jaar veel plezier van gehad!

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:43

dankje :o