Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:30

Naaldbomen zijn sowieso niet geschikt voor paarden. Het lijkt mij een grote conifeer. Die hebben wij ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:37

Ik kende vroeger iemand die ook altijd de oude kerstbomen bij de paarden gooide om op te eten.
Persoonlijk zou ik het niet doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:39

Ja precies, zo kende ik ook iemand.
Terwijl ik geleerd heb dat alles wat groen blijft niet gezond is voor paarden.
En naalden sowieso gevaarlijk kunnen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:49

Boon mag buiten graag eens een hap nemen van wat zo onder haar neus voorbij komt, maar ze heeft nog nooit een hap uit een dennenboom genomen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:32

Tanja_dB, welk ras fok je?

Ik vind fokken ook heel leuk en ben op zoek naar grote (tweedehands als het kan) stallen. Nu zag ik mooie boxen van 4x4. Moeten die geheel uit elkaar (planken eruit) voor vervoer? Zijn erg zwaar zeker? En hoe vervoer je zo iets? Denk wellicht heeft iemand hier ervaring..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:37

Voor iets van 4 mtr breed over de weg heb je een hoop vergunningen nodig en die zal voor een stal niet zo makkelijk gegeven worden. Dus ik vrees dat het demonteren wordt.
Veelal zit het hout opgesloten in aluminium of stalen profielen en als die iets verbogen zijn omdat een paard er tegen 'geleund' heeft krijg je dat moeilijk uit elkaar.

Hier is de sneeuw nu over gegaan in regen met af en toe een witte vlok er tussen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:55

het zijn demomodellen. Dus nog recht als het goed is :+ , wel goede tip! Boxen uit elkaar snap ik. vraag was meer of de planken er ook uit moeten. denk het wel, anders erg zwaar vermoed ik.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:00

Wij hebben de planken wel laten zitten en vervoer op een platte kar / aanhanger. Langste deel was 4m x 2.20m en dat ging prima. Echter zijn ze loeizwaar dus iets van een shovel of heftruck is wel heel fijn met verplaatsen maar ook met plaatsen van de stallen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 13:04

Robijntjah schreef:
Naaldbomen zijn sowieso niet geschikt voor paarden. Het lijkt mij een grote conifeer. Die hebben wij ook.

Het is toch een soort spar denk ik.

Mijn paarden eten ze ook weleens (wat mensen in huis zetten als "denneboom" = is eigenlijk een spar). Heb er nog nooit een nadelig effect van gezien maar als je zekerheid wilt, best aan de kant leggen. Dit geldt trouwens niet voor alle naaldbomen he! Zitten zeer zeker giftige tussen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:09

2,20 valt binnen de norm wat je over de weg mag vervoeren en een lengte van 4 mtr moet goed te doen zijn. Zwaar materieel om te laden en lossen is wel een vereiste idd.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 13:48

Zapje schreef:
Tanja_dB, welk ras fok je?

Ik vind fokken ook heel leuk en ben op zoek naar grote (tweedehands als het kan) stallen. Nu zag ik mooie boxen van 4x4. Moeten die geheel uit elkaar (planken eruit) voor vervoer? Zijn erg zwaar zeker? En hoe vervoer je zo iets? Denk wellicht heeft iemand hier ervaring..

Bosnian Mountain Horses.

Succes met vervoer!
Ik vond die delen zonder planken al zwaar, maar met groot materieel is het prima te doen.

Hier is de sneeuw inmiddels ook weg en gelukkig geen regen. Ik trof vanmorgen wel alle paarden met een sip gezicht aan in hun schuilstallen. Stelletje aanstellers :') Daar dus ook maar gevoerd, maar nu scharrelen ze natuurlijk weer rond. Zal buiten ook nog maar wat hooi hangen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:19

Hier nog steeds regen en we moeten nog beginnen aan de stroomlinten...
Boon komt de tent niet uit ondanks de 200 grams die ze nog aan heeft en Jasmijn staat buiten sip te kijken mét regenjas aan :)
Vannacht gaan ze mooi op stal.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:21

Zapje schreef:
het zijn demomodellen. Dus nog recht als het goed is :+ , wel goede tip! Boxen uit elkaar snap ik. vraag was meer of de planken er ook uit moeten. denk het wel, anders erg zwaar vermoed ik.

wij hebben tweedehands openslaande staldeuren met nieuwe kunststof plankjes. de ramen werden nog 'los' geleverd, want alleen de deur al was met 2 man vrij zwaar vond ik. De plankjes heb ik in stapeltjes van 4 verplaatst, die waren onverwachts zwaar. Ik zou de plankjes er dus uit halen ja :)) overigens was het rek voor tussen de boxen in, 3,5m, veel lichter om te tillen

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:50

Dank voor de tips!

Paardjes hadden het koud hier, staan nu binnen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:58

Zapje schreef:

ik heb zo eens 3 x 3 vervoerd, alle planken los en frames

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:01

Ik had bij mijn vorige wei buren met dennen naast het gaas staan en takjes groeiden erdoorheen en aten ze op. Roken wel altijd lekker uit hun mond en er hoefde niet gesnoeid te worden alleen achter de stal war ze er niet aankwamen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:12

Afbeelding
Witte wereld hier. Het heeft de hele dag gesneeuwd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:14

Belker wat een sneeuw, ow nee!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:15

Wow, dat is best een serieuze laag sneeuw. Zóveel heeft het hier niet gesneeuwd, veel regen met witte stukjes er tussen.

Net alsnog een beginnetje gemaakt met de bovenste rij lint op de track, maar sommige isolatoren wilden niet dicht klikken (Galagher spul). Anderen deden het weer zonder problemen... heel raar, maar vooral irritant want echt lekker is het buiten niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:32

Oh wauw, dat is echt sneeuw.
Hier niets gehad en hopelijk blijft dat zo.

Oh das niet handig DF

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:48

Het zou kunnen dat het aan de palen ligt waar ze op geschroefd zitten. Dat is geschild Robinia, dus nogal ongelijk. Misschien trek je de isolatoren dan te 'krom' zodat ze niet meer dicht klikken ??

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:54

DubbelFun schreef:
Het zou kunnen dat het aan de palen ligt waar ze op geschroefd zitten. Dat is geschild Robinia, dus nogal ongelijk. Misschien trek je de isolatoren dan te 'krom' zodat ze niet meer dicht klikken ??

Robinia palen zijn wel giftig voor paarden hè

Hier ook dik.pak sneeuw. Net als de paarden op de zomer track.buiten moeten blijven omdat de shetlander de schuilstal heeft voor bevallen....
Ze voelen zich heel zielig!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:37

Wat een hoop sneeuw Belker!

Hier veel natte sneeuw en veel regen.
Zat van 9.00 tot 17.15 bijna nonstop in vergaderingen gezeten en was echt toe aan een frisse neus.

Ik besloot met Tess in het bos te wandelen. Er lag absurd veel water en ze had er niet al te veel zin aan. :D

Thuis Diekke gelongeerd en die had er zin aan.

Heb de dekens verwisseld voor 300gr met halve hals.
Er stond er namelijk 1 te bibberen onder haar 150gr en ze wilden beide liever op stal blijven.

Ik was een verzopen kat toen ik klaar was met de paarden :=

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:03

Vannacht is hier ook wat sneeuw gevallen. Niet heel veel dus ik hou goede hoop dat mn les vanavond door kan gaan haha.
Ze lijken er allemaal weinig hinder van te ondervinden: staan nog dekenloos en warm :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:05

DubbelFun schreef:
Symke schreef:
Robinia palen zijn wel giftig voor paarden hè
Weet ik, daarom had ik er ook specifiek al bijgezegd dat ze geschild zijn. Alleen de bast is giftig nl. :)