Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:47

xXutopiaXx schreef:
Mensen in onze regio toevallig ervaring met het laten storten van een betonvloer in de stal/schuur?! :D Of tips... wat een prijzen zijn dat ook _O-

Hier 5000 kwijt voor 8 x 10 dikte weet ik niet, meen 18 cm. Wel met vlinderen en metalen matten erin

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:20

Lynn_Nikita schreef:
xXutopiaXx schreef:
Mensen in onze regio toevallig ervaring met het laten storten van een betonvloer in de stal/schuur?! :D Of tips... wat een prijzen zijn dat ook _O-

Hier 5000 kwijt voor 8 x 10 dikte weet ik niet, meen 18 cm. Wel met vlinderen en metalen matten erin

Ohhhh man.. dat belooft niet veel goeds |(

Maar inderdaad Morpheus, eigenlijk is het een al bestaande betonnen vloer, egaliseren. De mestputten zitten al vol met zand. Wat we nog dicht willen maken zijn geulen in de vloer van de stal die daar naartoe lopen.. zullen zo'n 15cm diep zijn en 30cm breed ofzo

Thanks voor de tips allemaal :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:57

Ik denk zonder het verstevigen met matten en vlinderen dat je al stuk minder betaald hoor. Maar bij jou is het niet gewoon storten maar egaliseren, dat zal wel anders werken.
Als de afstand te ver is om gewoon te storten gebruiken ze zo'n drukslang. Is wel iets duurder dan gewoon kiepen

rover_

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:03

Ik heb dit ook laten doen, moesten wel betonnetten op om scheuren tegen te gaan. De groepen dichtgestort en laagje over hele vloer om te gelijken. Uitvullen van de netten (met stenen eronder zodat ‘waterpas’ ligt) kan je zelf doen als je handig bent. Ze hebben het gestort met vrachtwagen en zo’n lange slang eraan.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:07

Kijk! :D Ben echt blij met jullie tips! :D Vriendlief wil het allemaal zelf, en doet ook écht veel.. maar is daarin iets (te?) terughoudend in het vragen om tips/hulp haha.. maar je kan niet alles weten en deze inzichten zijn al zo fijn! :D Dan heb ik een idee waar we moeten beginnen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:09

Herkenbaar Natasja. Zo hebben wij nu iemand in huis die de keuken toch maar voor ons komt afwerken :=

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:11

Haha ja.. buiten dat ze niet óveral goed in kunnen zijn, is 't soms ook gewoon fijn om wat werk (en daarbij komende stress) uit handen te geven :P

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:44

Utopia, ik denk dat ze ook wel plat zijn geweest op de grond (rollen enzo), maar ik ben net wakker (kom uit de nachtdienst) en ik zag in de verte nog witte voeten dus hopelijk valt het mee. Ga straks rijden en dan zal ik ze eens van dichtbij bewonderen.
Ze staan hier 's nachts op stal dus het merendeel van het slapen doen ze gewoon op stal. Ook is een van hun favoriete ligplekjes momenteel erg vochtig en heb ik ze al even niet echt meer zien liggen.

De baan is een ovaalbaan. Is voor mijn IJslander.

Houd er trouwens wel rekening met het beton mee dat het geschikt is voor paarden en hun vorm van belasting. Ik geloof dat ze daar bij ons wel rekening hebben gehouden. Ik denk dat wij uiteindelijk een soort gelijke situatie hadden maar wij hebben bewust onze vloer van de poetsplaats en het pad van de hal niet volledig recht gemaakt, daar zit nog steeds een glooiing in. Anders zouden wij erg veel hoogteverlies hebben in de stallen. (Kan paardlief niet meer naar binnen)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:51

Haha, zie witte voetjes in de verte :P
Oooohh dan weet ik wat je bedoelt :D Leuk!
Ja, daar zal ik zeker rekening mee houden inderdaad.. bij ons ligt de vloer van de stal lager dan de grond buiten, dus als we het gaan ophogen is dat alleen maar fijner. Qua instap wordt het dan wel iets lager.. maar dan moeten de grote jongens maar ff bukken :P

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:08

Bedankt voor het delen van jullie oplossingen.
Robijntjah: jouw foto zegt meer dan 1000 woorden. Zo is het hier aan de ingang en rond de hooiruif ook. Vies hé :=

Drainagebuizen heb ik onder mijn piste en werken hier niet. Ik ben bovenop een loeizware kleigrond ook gezegend met ondergrondse waterbronnen :))

Struisvogelen lukt hier aardig maar volgend jaar wil ik het toch anders.
Een kennis van mij heeft steenschotten liggen. Beter als modder, maar wel glad. Vrees dat ik niet aan steenpuin uitkom en dat is niet zo discreet qua aanleg denk ik. Het zou zo allemaal op 2 uur klaar moeten zijn terwijl mijn buurvrouw er even niet is ofzo O:)
Laatst bijgewerkt door betadine op 25-02-20 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:08

Steenschotten? Hoe liggen die dan?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:14

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:30

xXutopiaXx schreef:
Haha, zie witte voetjes in de verte :P
Oooohh dan weet ik wat je bedoelt :D Leuk!
Ja, daar zal ik zeker rekening mee houden inderdaad.. bij ons ligt de vloer van de stal lager dan de grond buiten, dus als we het gaan ophogen is dat alleen maar fijner. Qua instap wordt het dan wel iets lager.. maar dan moeten de grote jongens maar ff bukken :P

Wij hebben de deuropening groter moeten maken anders liep paardlief vast met zijn schoft.
Ook hadden wij een treinspoorrail hangen op een rare hoogte en hebben we balken aan moeten passen om hoogte te creëren.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:07

Ohh dan was het wel heel laag Marloes?! Onze deuropeningen worden 2.10m. en binnen is de nok op 3.5m. ofzo?! Goothoogte is 2.20-2.30m. Dus ik verwacht niet dat ze op de schoft vast zullen lopen...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:41

Steenschotten lijkt me doodeng, maar ik heb er ook eentje voor op ijzers staan. Zou zelf ook bang zijn uit te glijden

Hier is de deur niet mega hoog, denk rond de 2 meter? Elevada kan er in ieder geval goed onderdoor, maar ze moet niet haar hoofd in de lucht gooien. Binnen is wel heel hoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:45

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:48

Maartje_M schreef:
Hier is de deur niet mega hoog, denk rond de 2 meter? Elevada kan er in ieder geval goed onderdoor, maar ze moet niet haar hoofd in de lucht gooien. Binnen is wel heel hoog

Oh da's inderdaad dan wel prima te doen :D +:)+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:08

xXutopiaXx schreef:
Ohh dan was het wel heel laag Marloes?! Onze deuropeningen worden 2.10m. en binnen is de nok op 3.5m. ofzo?! Goothoogte is 2.20-2.30m. Dus ik verwacht niet dat ze op de schoft vast zullen lopen...

Deur was nog geen 1.70 hoog. Zal nu krap twee meter zijn. Is gewoon volledig tot aan de dakrand weggehaald.

De stal van mijn IJslander heeft een balk overdwars lopen, mijn warmbloed past daar wel onder maar ideaal zou dat niet zijn. Buiten de balken om is het echt 4-5 meter hoog.
De stal die leeg staat maar waar mijn warmbloed een hele tijd tijdens de verbouwing heeft gestaan heeft ook een balk overdwars. Deze is verhoogd maar kan ik met moeite net aanraken. Hij heeft een keer zijn hoofd er tegen gestoten toen hij een keer zijn halster niet aanwilde. Sindsdien weet hij dat die balk er zit en houd hij zijn hoofd daar in de gaten. Om de balk heen meer dan genoeg ruimte om hoofd hoog te houden en het is ook niet alsof hij daar moet bukken, hij kan alleen zijn hoofd niet super hoog in de lucht doen daar.
Nu staat hij in de enige stal zonder balk overdwars.

Neem net nog een foto in de stralende zon. Ga uitmesten, hooi en stro bijvullen. Koppel de trailer aan en heb maar snel de paardjes binnen gehaald. Op vijf minuten tijd begint het toch te regenen en waaien. Net mijn rijkleding aangetrokken en ga zo maar naar de bak. Het buiten staan voor vandaag is weer klaar.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:16

Jemig Robijntjah bij jou is het wel een mega grote blubber zooi. Snap wel dat jij echt niet meer blij bent met elke druppel regen die er nog valt.

Ik was vanochtend in de kale duinen bij een grondwater meter, het zit hier nu 20 cm onder het grondoppervlak, lijkt me wel weer hoog genoeg.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 18:24

Oei, 1.70m. is wel wat laag ja... wij gaan ook bijna tot de dakrand inderdaad.. en hier nu ook nog balken op 2m. hoogte (als je in het midden, het hoogste deel, staat), dus die gaan er ook uit := Zijn nu nog houten dwarsbalken, maar wij moeten het dak er sowieso afhalen, dus gaan de balken vervangen door metalen binten, dan hebben we alleen de nokbalken nodig zegmaar :P Alleen de punt haha +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:00

Wij hebben sinds een uur ook weer regen :+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 19:01

Dat klinkt wel ideaal, alleen nokbalken. Maar dat is met dit gebouw niet mogelijk. Dak heeft ook allerlei rare hoeken.

Gaan eens kijken hoe de paarden zijn met rijden vandaag. Hopelijk komen we geen carnavalswagens onderweg tegen..

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 08:33

Nog even over storten, wij hebben zelf 2x 4x3,5 ongeveer gestort met zo'n mini molentje, dat is nog best werk. En wij zijn ook niet vies van zelf werken en alles doen, haha. Het molentje kon voor de stal staan, dus met de kruiwagen echt een mini stukje lopen (lees 2 meter max). Dus mocht je de mogelijkheid hebben om te sparen en te laten storten, zou ik dat zeker doen. Ze werken het direct netjes af enz. Sommige dingen hebben wij toch niet echt kei handig gedaan :+
Overigens grappig om te lezen, Jansen is klant van het bedrijf waar ik werk, die werken met het product wat wij maken voor in het beton.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:10

(stille meelezer breekt even in)

Wij hadden op onze vorige wei ook steenschotten op zware kleigrond. Dat werkte best goed. Tegen het einde van de winter waren ze wel wat verzonken in de modder, maar de paarden maakten er nog dankbaar gebruik van.

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:43

Wel ja, stopt het met regenen, gaat het sneeuwen |( Nu zal het wel helemaal een grote zooi worden.