Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:33

Ja klopt zo’n aanhanger. Ideaal omdat ie dus te verrijden is, de hooiboer heeft er een aantal dus zo wisselt dat af. We betalen ik dacht 300,- per jaar aan huur ervoor.
Normaal zitten er 9 van die grote 400 kilo balen in, dit keer had hij er 11 geleverd en dan de laatste 2 op ‘hun kont’ er tegenaan geparkeerd maar dat was lastig eruit krijgen. Op zo’n simpel laddertje :D
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Dan krijg je dus dit soort taferelen, waarbij je met veel kracht een plak er af moet trekken en over je hoofd op de grond moet krijgen. Ik vond t vrij spannend :’)

Bedankt voor de complimenten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:52

Dus daarin zit 3,6t aan hooi... Dat zouden dan in theorie 180 kleine pakjes van 20kg zijn. Daar kom ik 3 maanden mee toe. Oftewel 3 van die pakken/maand.

Dankjewel, je hebt me nieuwe perspectieven gegeven :D Zo'n oplegger op wielen kan niet onder mijn boom/bomen door maar zo'n container plaatsen kan misschien wel.

Duhelo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:13

Oh, die pakken er zo afkrijgen is idd horror. Dat moet je niet willen.
Op mijn vorige plek deden we twee pakken op een aanhanger in de schuur; ging prima. Mijn aanhanger is echter kleiner en hoger, en daar moeten ze op de kant op. Ik heb er een keer 2 pakken meegehaald en dit ook snel opgegeven. Mijn kleine pakjes zijn niet per definitie veel duurder, dus ik kies voor het gemak en haal kleine pakjes.
Zo een aanhanger klinkt op zich wel goed inderdaad, als je iemand vindt die zoiets kan zetten!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:31

Je hebt gelijk hoor duhelo, als het niets of niet veel scheelt € zou ik ook voor kleinere balen kiezen.

Varekaj misschien wel meer nog. Wij hebben aan de zijkant van de balen altijd nog ruimte over, kleine baaltjes zou je er misschien wel meer van kwijt kunnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:23

Wat een luxe dat die man zo'n trailer gewoon dan een tijd niet nodig heeft :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:32

Ik zie op marktplaats een hooistomer staan,ik heb geen stroom op stal dus zou ik het in de achtertuin moeten stomen. Wie heeft er ervaring met een hooistomer?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:22

Ik heb er ooit eentje zelf gemaakt en mijn buren hebben de echte Haygain (al jaren).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:27

Mijn ervaring is dat het goed werkt zolang je niet ál te stoffig hooi hebt én als je hele plakken in de stomer doet dan moet het niet té strak geperst zitten. In beide gevallen zul je niet 100% gestoomd hooi krijgen.
Verder is het handig als je voor een hele dag tegelijk kunt stomen, want je bent dagelijks ong 1 a 2 kwU kwijt aan energie.
In de winter kun je het ding niet buiten laten staan want dan bevriest het water en dat is nou net dat ik het ding het hardste nodig had. Zolang het niet vroor deed ik wel gewoon het hooi nat maken wat ook goed hielp.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:14

Of Facebook is iemand die heeft er ooit zelf 1 gemaakt en ze verkoopt hem. Dus even afwachten.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:18

Wat gek, die container. Super oplossing, ook dat die hem zelf terug vult en kom terugbrengen.

Hier ben ik momenteel immobiel door een ongelukje met mijn paard en doen de eigenaren van de weide de verzorging. Wat ben ik ontzettend gelukkig daarmee, maar het doet mij wel beseffen, in mijn eigen leven heb ik echt geen supportsystem om dit tijdelijk op te vangen. Dan is alles in eigen beheer niet evident. Het hooi is bv bijna op, hooi komen brengen is niet ideaal aangezien we net aan een bocht zitten van een drukke baan en je ons erf niet kan oprijden. Ik hoop dat ik mijn papa en broertje eventueel kan overtuigen om toch hooi te halen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:24

Jessol: dat heb ik inderdaad ook een beetje.
Ik heb wel mijn vriend dat basis deels zou kunnen overnemen (uitmesten, hooi vullen en eten geven), maar waarvan ik niet kan verwachten dat hij benen zou verzorgen of zou assisteren als de smid komt bijvoorbeeld.
Hooi halen die wekelijks moet gebeuren zou ik misschien nog kunnen opvangen, mijn boertje heeft afgelopen weekend een palletje met 14 baaltjes gebracht en er netjes mijn zeiltje over gedaan (iets met heel drukke weken en mij misrekend in de hoeveelheid hooi dat ze afgelopen week gegeten hebben.). Dus dat valt ook wel nog op te vangen.
voor de overige dingen heb ik wel een aantal vriendinnen dat ik zou kunnen aanspreken, maar dat is toch wel een hoop geregel en gedoe, en prima als je thuis zit met een blessure, maar minder handig als je bv KO op intensief ligt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:29

Dat is idd een nadeel als je op iemand moet terug vallen als je zelf iets hebt.
Daarom zet ik ook altijd meteen de volgende maaltijd klaar als ik ga voeren en weten huisgenoten wanneer iets níet in orde is. Gelukkig heb ik ook buren met paarden, dus we kunnen altijd ook op elkaar terug vallen als het nodig is.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:35

Ja, ponylief heeft hem ook bezeerd, dus die wondzorg nemen ze ook op hun. Ik ben echt dolgelukkig met hun maar voel mij tegelijkertijd ook immens schuldig. Heb het er best moeilijk mee. Het gaat hier ondertussen al over twee weken, en dat zal wss nog tot het einde van de maand zijn, ik zit nog in de gips en mag nog niets heffen met mijn gebroken sleutelbeen.

Hier ben ik single en is mijn papa eigenlijk meer tegen mijn paarden dan voor mijn paarden. Daarnaast heb ik eigenlijk best weinig vriendinnen en zijn er veel die zeggen "Wij helpen je als er iets is." als het gebeurd maar niemand die echt concreet is, "Wat moet ik doen?" Ik vind het heel erg moeilijk om hulp te vragen dus dit valt mij allemaal best zwaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:39

Ik snap dat je het liever niet doet, maar soms moet je je daar even over heen zetten. Ze kennen je waarschijnlijk goed genoeg om te weten dat áls je het vraagt dat het ook écht nodig is!
En je weet nooit wanneer ze jou eens nodig hebben ;)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:42

marleen_usar schreef:
Ik zie op marktplaats een hooistomer staan,ik heb geen stroom op stal dus zou ik het in de achtertuin moeten stomen. Wie heeft er ervaring met een hooistomer?

Ik heb een haygain stomer, ben er blij mee :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:17

Jessol schreef:
Ja, ponylief heeft hem ook bezeerd, dus die wondzorg nemen ze ook op hun. Ik ben echt dolgelukkig met hun maar voel mij tegelijkertijd ook immens schuldig. Heb het er best moeilijk mee. Het gaat hier ondertussen al over twee weken, en dat zal wss nog tot het einde van de maand zijn, ik zit nog in de gips en mag nog niets heffen met mijn gebroken sleutelbeen.

Hier ben ik single en is mijn papa eigenlijk meer tegen mijn paarden dan voor mijn paarden. Daarnaast heb ik eigenlijk best weinig vriendinnen en zijn er veel die zeggen "Wij helpen je als er iets is." als het gebeurd maar niemand die echt concreet is, "Wat moet ik doen?" Ik vind het heel erg moeilijk om hulp te vragen dus dit valt mij allemaal best zwaar.

Ja,soms moet je die trots even inslikken en gewoon hulp vragen hoor. Ik zou naar vriendinnen altijd aanbieden om iets te betalen ervoor of aanbieden om tijdens hun volgende vakantie hun paarden te gaan doen in ruil.
Er zijn ook een aantal mensen die vakantie verzorging aanbieden. Liberty dogs and horses bv, wel geen idee of dat in jouw regio is. Die komen dan tegen betaling de klusjes doen. Dit kan handig zijn om achter de hand te hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:56

Vandaag de hooistomer gemaakt van een kliko de kosten zijn 20 euro. Ik heb een 2e hands behangafstomer die was 20 euro, ik ben benieuwd hoe ze het vinden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 19:12

Heb je in de kliko ook nog een stoomverdeler gemaakt??
Die van mij vonden het heerlijk iig.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 21:33

Jessol schreef:

Jeetje wat heftig! Hier staat mijn man gelukkig standby. De afgelopen jaren ben ik ook tot het besef gekomen dat ik het heerlijk vind in eigen beheer, maar niet met vakanties.... Ondertussen heb ik al bijna 4 jaar een hele lieve verzorgster die 1 X per week komt met haar dochter en bij springt in vakanties. Ook toen ik mijn rijpony nog had en ik geblesseerd was aan mij rug kwamen hun standaard 2x Per week. Ze deden ook alle klusjes zoals mesten, voeren en water geven. Nu heb ik voor de zondag nog een moeder en dochter. Ik besef nu pas hoe fijn die hulp is en hoe moeilijk ik het mezelf heb gemaakt nooit hulp te willen. Nu je toch in de lappenmand zit, zou je best eens een advertentie kunnen zetten om te kijken of er fijne mensen op af komen. Ik zelf heb nooit een bijdrage gevraagd. Ze kwamen voor de mini's en wel meteen gezegd dat ik geen geld wilde, maar hulp. Wel altijd 18+ omdat er geen toezicht is.

Hooi kan je bijna altijd wel door een fourage boer laten bezorgen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:45

Nee ik heb geen hooi verdeler ik schud het uit en dan gaat het in de kliko.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:03

Ik bedoel dat je onderin niet de stoom in één punt er uit laat komen, maar dat je een stoomverdeler er in hebt zitten. Eén punt kan ook wel als je het hooi iets van de bodem af houdt zodat het zich kan verdelen voor het het hooi intrekt.
Dat geeft een betere werking nl.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:19

Oke duidelijk, ik heb een stuk gaas met grote gaten dubbel gevouwen en op de bodem gelegd.Het hooi ligt zo.n 30 cm van de bodem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:39

Dat klinkt als een mooie oplossing. Ik ben benieuwd hoe je het gestoomde hooi gaat vinden :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:40

Ik zag al gelijk dat er geen stof van af kwam, hij hoest in november en december normaal heel erg. Dus ik moet nog even afwachten om een goed resultaat te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 00:12

Owkeej... Moet er nog regen zijn?