Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:21

Ik heb altijd eerste snee hooi omdat dat zo mooi grof is.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:28

horsies5 schreef:
Ik betaal nu voor die 10 pakken dus ook 60 incl brengen.. heb t hier nog niet goedkoper gezien overigens.. maar als k jullie hoor is t dus wel vrij prijzig

Waar halen jullie die goedkopere?

Als er schimmel in t pak zit/komt gooien jullie dan meteen t hele pak weg of halen jullie de schimmel stukken eruit?
Ik haal nu alleen de stukken eruit want vind t echt veel te duur om t hele pak weg te doen.. maar ben soms best bang voor botulisme oid

Als er schimmel zit of hij broeit dan komen ze hem gratis omruilen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:12

kvulden schreef:
horsies5 schreef:
Ik betaal nu voor die 10 pakken dus ook 60 incl brengen.. heb t hier nog niet goedkoper gezien overigens.. maar als k jullie hoor is t dus wel vrij prijzig

Waar halen jullie die goedkopere?

Als er schimmel in t pak zit/komt gooien jullie dan meteen t hele pak weg of halen jullie de schimmel stukken eruit?
Ik haal nu alleen de stukken eruit want vind t echt veel te duur om t hele pak weg te doen.. maar ben soms best bang voor botulisme oid

Als er schimmel zit of hij broeit dan komen ze hem gratis omruilen.

Hier ook gratis omruilen..
De 45 die ik hier betaal zit in Leusden...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:53

suzvisser schreef:
Ik wil dolgraag een eigen pony maar wat heb je nodig? :D

Flinke zak met geld en een hoop tijd :+ :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:17

Pff hier staat mijn paard ineens met een dik been..
Kogel is dik maar niet warm.. in stap loopt wij wat gevoelig, in draf echt kreupel.. harde of zachte ondergrond maakt geen verschil.. met grazen belast hij het been volledig..
Heb de dierenarts gebeld voor advies.. hij dacht aan een hoefzweer.. peesblessure vond hij niet waarschijnlijk omdat het zo laag zit.. hij zegt op stal zetten en t weekend aankijken.. nu ben k niet zo voor boxrust en heb k geen stallen.. dus hij blijft sowieso buiten.. nu alleen nog ff beslissen of ik hem apart zet of gewoon bij de groep laat
smid heb ik ook al om advies gevraagd maar nog geen reactie.. vind een hoefzweer zo raar als niets warm is en de verdikking zo hoog zit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: foto's toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Licor op 18-12-15 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:20

Als het een hoefzweer is dan kun je even kijken hoe hij reageerd als je met een hamertje op en onder de hoef tikt.Evt een visiteertang als je die hebt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:51

Idd en anders het been scheren en kijken of je een klein wondje kunt vinden. Niet zelden is het toch iets van een ontsteking door een kleine verwonding.
Mij lijkt het ook te hoog zitten voor een hoefzweer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:02

Foto's had ik even gemist...

Heb je klei? Dit kun je op het been smeren,als een plek heel snel opdroogt dan is de temp daar hoger wat op een ontsteking kan duiden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:16

Ik vind hem oplopend naar de voorknie ook dikkig, het kan hoor, een hoefzweer, ik heb ook eens achter een dik been gezien daardoor, tot en met de sprong aan toe. Maar niet het eerste waar je aan denkt idd. Lastig, even afwachten. Tinky, bedoel je klei van de grond of gekleurde speelklei of wat? :oo

Hier 4 euro per baaltje inclusief brengen. Bij de niet zo handige leverancier om het even netjes te zeggen. Zojuist maar weer contact opgenomen, nee hij had nog niks. Hoe kan hij het dan ooit morgenochtend brengen?! Ik ga vanavond bij iemand kijken die ook zegt mooie baaltjes te hebben, is ook 4 euro per baaltje incl. brengen. Dus duim dat dat mooi spul is. Deze leverancier wil wel graag minimaal 50 tegelijk brengen, daarom ga ik eerst kijken, verder vind ik dat niet zo erg.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:29

Sorry Caily...gewoon van de grond.In Amsterdam hadden we blauwe zeeklei,een hel als de grond daaruit bestaat maar super voor dit soort dingen :j

Als het maar een dikke kleverige massa is en gelijkmatig in een dun laagje aanbrengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:31

Ik zou geen klei uit de grond durven nemen... als er een wondje zit dan sluit je het af met klei die allerlei organismen kan bevatten die niet zo gezond hoeven te zijn :D
Dan liever medicinale groene klei.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:32

horsies hoefzweer ----> hoefsmid en uit laten snijden

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:36

idd bij verdenking van een hoefzweer eerst de hoefsmid er bij. Kost veel minder en zijn daar veel beter in. Maar met een hoefzweer staan ze meestal gelijk op drie benen.

Ik zou dit been ook koelen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:40

Klinkt hoe dan ook wel als iets wat ik eens ga onthouden, handig! Al mogen de paarden gerust gezond blijven.

Zou trouwens paard lekker buiten laten lopen, rust roest. Zolang je niet weet wat er aan de hand is laat ik ze altijd naar behoefte bewegen, dus wel apart van eventuele dominante soortgenootjes.

Nou ik heb weer mooie situatie hier. Kyra ken ik al van veulen af aan, en sinds haar moeder overleed toen zij net een jaar oud was, was zij de leidende merrie. Baas over 3 merries van minimaal 10 jaar ouder := Toen ze hier kwam vreesde ik een beetje dat het knokken zou worden met Bo, de 6-jarige ruin. Van Lola, mijn jaarling, had ik verwacht dat die wel achter Bo zou blijven staan, die is brutaal en wil graag vriendjes hebben, maar dominant had ik haar nog nooit zien doen.

Maar de paarden hadden het allemaal wat anders bedacht, en ik zie het gedrag eerder meer worden dan minder. Kyra is veranderd in een grote schijtluis die voor elke scheet die Bo óf Lola laat al opzij gaat, van zich af bijten kan ze ineens niet meer. Bo was wat nukkig naar Kyra maar heeft nu geaccepteerd dat ze er is dus denkt ach boeiend, als ik maar eten krijg. En Lola die weet ineens wat dreigen/jagen/baas spelen is. Dus mijn kleine toch al behoorlijk brutale jaarling is nu ook nog eens de baas. Zucht. Vind het niet zo grappig en vraag me wel een beetje af wat handig is nu te doen. Haar tijdelijk elders brengen is al door m'n hoofd geschoten, als ik zie wat dat met Kyra heeft gedaan. Maar aan de andere kant kan ik haar nog geen dag missen en is de vraag of wanneer ze terug hier komt er ook wat veranderd. Het is ook niet zo dat er grote onrust is, ze kunnen best lief bij elkaar staan, met wat moeite gaat uit een hooibak eten meestal ook wel. Maar het idee dat die kleine draak nu al de baas is staat me behoorlijk tegen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 17:51

Wat je kunt doen is diegene waarvan jij graag wilt dat de baas is, steeds als eerste aandacht en eten geven.
Diegene op een voetstuk zetten.

Wel kan het zijn dat ze het jonkie wat laten bravouren totdat ze in de lente hengstig wordt en ze haar als volwassen beschouwen.
Dan kan het zijn dat ze ineens weer frem op haar plek gezet wordt.

Tika mag ook best veel als jonkie maar dan ineens zijn ze haar praatjes beu en moet ze toch wijken.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:16

Hoefsmid komt er nu aan om te kijken..
Mocht die niets vinden en t morgen niet beter zijn dan ga ik groene klei halen en dat proberen.. en anders volgende week de dierenarts toch maar laten komen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:28

Bij een hoefzweer zegt men dat je een sterk kloppende pols kunt voelen in de kootholte. Maar een gewone ontsteking in dat gebied zal hetzelfde aangeven.
Jammer dat je geen warmtecamera hebt, die geeft feilloos aan waar 'de pijn' zit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:38

Ik hoop voor je dat er een zweer gevonden wordt :o

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 18:53

Smid is net geweest.. geen zweer te vinden.. ze vind de verdikking ook eigenlijk wat te hoog en denkt meer aan n blessure van de binnenste pees.. Door aantikken of uitglijden of iets.. heb nu arnica gel op t been gesmeerd.. morgen kijken voor leem en voor de zekerheid maar een stukje paddock voor hem afzetten

Twijfel nu of ik de dierenarts moet komen laten scannen of op rust zetten en gewoon afwachten.. Deze winter rijdt ik m toch niet omdat hij door verhuizing is afgevallen en zadel daardoor niet lekker meer ligt.. kan altijd nog eens scannen als k hem straks weer op wil pakken..

Al met al.. ik had liever een hoefzweer gehad #)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:15

Je krijgt toch meestal eerst te horen zet hem op rust met pijnstillers 1 a 2 weken.
ik zou het eventjes aankijken tot na het weekend, wel een paar x koelen per dag het been.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:45

Ik zou koelen rust en ff afwachten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:47

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 19:47

Hele drukke week achter de rug dus hopelijk morgen een serieuze bijleespost.

Andor heeft ooit ook met zo een been gestaan en dat was wel degelijk een ontsteking door een wondje dat ik nooit heb kunnen vinden. Ik zou bij zulke zwelling altijd de DA bellen voor een ontstekingsremmer. Toch zeker als de smid een eventuele hoefzweer heeft uitgesloten. Al zou ik bij dit been zelf niet aan een hoefzweer denken. Ik zou ook even koelen met koud water en het volledige been wassen met isobetadine zeep.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:06

Ik zou met oog op mogelijke ontsteking ook de DA laten komen. Voor de rest gewoon koelen en naar behoefte bewegen

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:09

Inderdaad, voor alle zekerheid been goed schrobben met betadineshampoo en ook de voet in soda zetten. Kans is groot dat het een ontsteking is, en als het er nog zo uit ziet heb je kans dat je het zelf nog onder controle krijgt ipv weer een da en ab nodig