Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:Nikass schreef:Ja, vind ik te kort door de bocht. Als ik zie hoeveel (kleinschalige) stallen hier in de regio sluiten; die mensen hadden het misschien prima voor elkaar voor hun paard maar moeten nu noodgedwongen op zoek naar iets anders. En dan heb je hier wel een probleem met het huidige aanbod van vooral grote (massa) stallen, waar de paarden de hele dag binnen staan en waar je je helemaal scheel voor betaalt.
Wij hebben hier een stal die adverteert met "een van de weinige stallen in de regio waar je paard weidegang krijgt" en ja, dat is helaas waar. Deze stal zit voor zover ik weet momenteel ook vol.
Dat mag. Ik vind dat als je vóórdat je aan een paard begint, als niet kunt voldoen aan de basisbehoeften, dat je dan dus beter niet aan een paard zou kunnen beginnen. Dat je er niet meer aan zou kunnen voldoen als je je paard al hebt en de omstandigheden veranderen vind ik een moeilijkere discussie.
karijn schreef:Nee, geen gemakzucht. Een weloverwogen keuze.
De hele dag in een paddock met hooiruif? Dan staat hij de hele dag bij de hooiruif. Nee, ik zie daar geen meerwaarde in. Je kan argumenten geven wat je wilt waarom mijn paard het nu slecht zou hebben, ik vind van niet.
Nens77 schreef:Twiggy2008 schreef:Vorig jaar stond mijn paard elke nacht in een potstal, maar de urinedampen sloegen op zijn luchtwegen (en ook op die van mij). Ik vond dat systeem echt vreselijk. Maar ik mocht van stalhouder niet uitmesten, maar mijn paard ging echt hoesten. Terwijl hij dat in zijn tijd met 24/7 buiten in weer en wind nog nooit gedaan had. Was ook zo'n ding, waar ik over viel, pffff.... als ik er nog aan terug denk.
Potten moet je ook niet met de pisplekken doen, die schep je eruit.
Alleen wat vuil stro en mest laten liggen en weer schoon stro erop, dat gaat prima
Nens77 schreef:Citaat:Bij ons staan er alleen maar stalpaarden, van wie er maar weinig stalondeugden (2 of 3 op 45 ongeveer) en/of stal gerelateerde kwalen hebben (koliek, stalbenen) ik denk ook dat paarden die er niet mee om kunnen gaan hier ook weer snel vertrekken.
karijn schreef:Kaats ik de bal even terug Twiggy, waarom ben je hem op een potstal gaan zetten?
aikon schreef:De mijne staan ook veel binnen. Ik zou ze graag 24/7 buiten hebben, maar dat gaat niet. De jongste raakt hitte bevangen (van veulen af aan al) de oudste verbrand zijn rug op het heetst van de dag. Zelfs met schuilmogelijkheid blijven ze in de volle zon. Resultaat, beide kunnen voor lange tijd niet gereden worden, daar heb ik ze wel voor en in de winter kan ik zelf niet rijden. Daar komt bij dat ik ze hier niet 's nachts buiten wil laten (geen voldoend toezicht, beide zijn hengst, mooie buurvrouwen bij de buren en oudste is nachtblind) Deze zomer zijn we er eindelijk uit waarom de jongste steeds aan het zelfde been kreupel raakt. Zijn kniebanden zijn aan gort. Hij mag niet meer gereden/betuigt/gelongeerd worden, loopt inmiddels met een brace om buiten om meneer minder vaak kreupel te hebben (met gek doen in bak/land raken zijn pezen en schouder overbelast = weer kreupel) Om de jongste tegen zich zelf te beschermen staan ze "maar" 2 tot 6 uur buiten. Behalve als het regent, dan krijgen we ze niet eens buiten (suikerklontjes) Staan ze buiten en gaat dan regen zijn ze wel pist, maar hebben dan pech. "Gelukkig" staan ze in een open-frontstal, veel daglicht en frisse lucht, in ruime boxen (3,5x4 voor een D en E pony) en hoog. Hebben alleen een tussenschot van 1.10 hoog daar boven niks en kunnen dus erg veel sociale contacten hebben met elkaar. Verder hebben ze een autoband/takkenbos of stam hangen waar ze hun tanden in kunnen zetten. Altijd ruw voer in een ruif. 'S winters in de bak hebben ze ook takken en ruwvoer.
Dat ze vaak binnen staan is met het oog op hun gezondheid en veiligheid. Nogmaals, zou ze graag de mogelijkheid bieden dat ze 24/7 buiten kunnen met schuilstal, maar gezien de ellende en kosten die ik d afgelopen jaren al gehad heb gaat het niet.
Nens77 schreef:Hebben jullie geen kinderen en/of partner en/of werk waardoor je gebonden bent aan dagen/tijdstippen ?
karijn schreef:Nee, geen gemakzucht. Een weloverwogen keuze.
De hele dag in een paddock met hooiruif? Dan staat hij de hele dag bij de hooiruif. Nee, ik zie daar geen meerwaarde in. Je kan argumenten geven wat je wilt waarom mijn paard het nu slecht zou hebben, ik vind van niet.
Nens77 schreef:Twiggy2008 schreef:Vorig jaar stond mijn paard elke nacht in een potstal, maar de urinedampen sloegen op zijn luchtwegen (en ook op die van mij). Ik vond dat systeem echt vreselijk. Maar ik mocht van stalhouder niet uitmesten, maar mijn paard ging echt hoesten. Terwijl hij dat in zijn tijd met 24/7 buiten in weer en wind nog nooit gedaan had. Was ook zo'n ding, waar ik over viel, pffff.... als ik er nog aan terug denk.
Potten moet je ook niet met de pisplekken doen, die schep je eruit.
Alleen wat vuil stro en mest laten liggen en weer schoon stro erop, dat gaat prima
Nens77 schreef:Plast die lopend door zijn stal dan?
Nens77 schreef:Citaat:Bij ons staan er alleen maar stalpaarden, van wie er maar weinig stalondeugden (2 of 3 op 45 ongeveer) en/of stal gerelateerde kwalen hebben (koliek, stalbenen) ik denk ook dat paarden die er niet mee om kunnen gaan hier ook weer snel vertrekken.
Twiggy2008 schreef:Nens77 schreef:Plast die lopend door zijn stal dan?
Nee, hij staat altijd heerlijk stil zeeeeeeeer uitgebreid te plassen, maar hij plast blijkbaar overal en veel. Hele stal was altijd doorweekt en een bende. Bovendien verplaatste hij ook graag het stro, want hij moest wat doen uit verveling. Hij maakte er gewoon een zootje van.
Twiggy2008 schreef:Nens, bij mij lag zoveel urine dat de ammoniakdampen echt erg waren. Mijn paard begon toen ook te hoesten. Nog nooit een verkoudheid gehad in die jaren dat hij in weer en wind buiten stond en toen kreeg hij een hoest. Ik ben overtuigd dat het van die dampen geweest is. Het sloeg bij mij ook op mijn luchtwegen. Ik heb toen vriendelijk proberen te overleggen met die stalbaas om het in zijn stal toch een beetje anders te doen, maar die had daar totaal geen oren naar. Is allemaal gedoe, he, als je paard zich niet zoals de rest gedraagt.