Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:37

Karijn, excuus was even vergeten dat de jouwe niet de wei op kan maar, zoals ik in mijn post toen ook al zei, dat wil niet zeggen dat hij ook niet naar buiten kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:37

22 uur per etmaal op stal. Echt sneu.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 17:40

Sees schreef:
Nikass schreef:
Ja, vind ik te kort door de bocht. Als ik zie hoeveel (kleinschalige) stallen hier in de regio sluiten; die mensen hadden het misschien prima voor elkaar voor hun paard maar moeten nu noodgedwongen op zoek naar iets anders. En dan heb je hier wel een probleem met het huidige aanbod van vooral grote (massa) stallen, waar de paarden de hele dag binnen staan en waar je je helemaal scheel voor betaalt.
Wij hebben hier een stal die adverteert met "een van de weinige stallen in de regio waar je paard weidegang krijgt" en ja, dat is helaas waar. Deze stal zit voor zover ik weet momenteel ook vol.

Dat mag. Ik vind dat als je vóórdat je aan een paard begint, als niet kunt voldoen aan de basisbehoeften, dat je dan dus beter niet aan een paard zou kunnen beginnen :o. Dat je er niet meer aan zou kunnen voldoen als je je paard al hebt en de omstandigheden veranderen vind ik een moeilijkere discussie.

Okee, dat ben ik met je eens. En ik vind ook dat je moet blijven streven naar een zo fijn mogelijke plek voor je paard en dat je er zelf ook nog bent om je paard veel van stal te halen als je mogelijkheden (tijdelijk) beperkt zijn.
Maar ik wilde even nuanceren, omdat er ook mensen zijn die er alles aan doen om een goede plek te krijgen en die echt hun paard meer naar buiten willen, maar wat op dat moment niet voldoende lukt. Dit vind ik een andere categorie dan mensen die vinden dat hun paard prima 23/7 op stal kan staan, ze ook niet naar buiten doen als de mogelijkheden er wel zijn en roepen dat hun paard 'gelukkig' is in zijn 3x3 hok -O-[/quote]

Als ik anders kan, doe ik het ook.
Ik heb alleen, behalve het paard en mijzelf, ook nog rekening te houden met mijn dochter.
Behalve dat het voor mijn paard fijner is brengt het mij ook rust eens een dag over te kunnen slaan omdat hij al een groot deel van de dag buiten geweest is.
Maar ik kan niet zeggen dat mijn paard nu ongelukkig is.
Bij ons staan er alleen maar stalpaarden, van wie er maar weinig stalondeugden (2 of 3 op 45 ongeveer) en/of stal gerelateerde kwalen hebben (koliek, stalbenen) ik denk ook dat paarden die er niet mee om kunnen gaan hier ook weer snel vertrekken. Ik zou hem in ieder geval elders neerzetten als het niet goed zou gaan met hem.
Maar ik heb ook gezien dat 24/7 op de wei niet geschikt is want hij vreet zich dood.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:38

De mijne staan ook veel binnen. Ik zou ze graag 24/7 buiten hebben, maar dat gaat niet. De jongste raakt hitte bevangen (van veulen af aan al) de oudste verbrand zijn rug op het heetst van de dag. Zelfs met schuilmogelijkheid blijven ze in de volle zon. Resultaat, beide kunnen voor lange tijd niet gereden worden, daar heb ik ze wel voor en in de winter kan ik zelf niet rijden. Daar komt bij dat ik ze hier niet 's nachts buiten wil laten (geen voldoend toezicht, beide zijn hengst, mooie buurvrouwen bij de buren en oudste is nachtblind) Deze zomer zijn we er eindelijk uit waarom de jongste steeds aan het zelfde been kreupel raakt. Zijn kniebanden zijn aan gort. Hij mag niet meer gereden/betuigt/gelongeerd worden, loopt inmiddels met een brace om buiten om meneer minder vaak kreupel te hebben (met gek doen in bak/land raken zijn pezen en schouder overbelast = weer kreupel) Om de jongste tegen zich zelf te beschermen staan ze "maar" 2 tot 6 uur buiten. Behalve als het regent, dan krijgen we ze niet eens buiten (suikerklontjes) Staan ze buiten en gaat dan regen zijn ze wel pist, maar hebben dan pech. "Gelukkig" staan ze in een open-frontstal, veel daglicht en frisse lucht, in ruime boxen (3,5x4 voor een D en E pony) en hoog. Hebben alleen een tussenschot van 1.10 hoog daar boven niks en kunnen dus erg veel sociale contacten hebben met elkaar. Verder hebben ze een autoband/takkenbos of stam hangen waar ze hun tanden in kunnen zetten. Altijd ruw voer in een ruif. 'S winters in de bak hebben ze ook takken en ruwvoer.

Dat ze vaak binnen staan is met het oog op hun gezondheid en veiligheid. Nogmaals, zou ze graag de mogelijkheid bieden dat ze 24/7 buiten kunnen met schuilstal, maar gezien de ellende en kosten die ik d afgelopen jaren al gehad heb gaat het niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:40

karijn schreef:
Nee, geen gemakzucht. Een weloverwogen keuze.
De hele dag in een paddock met hooiruif? Dan staat hij de hele dag bij de hooiruif. Nee, ik zie daar geen meerwaarde in. Je kan argumenten geven wat je wilt waarom mijn paard het nu slecht zou hebben, ik vind van niet.

En nu staat hij de hele dag in de stal. Dus dat hij dan voornamelijk stil zou staan vind ik niet echt een argument. Plus: ze lopen toch meer dan je denkt. Helemaal als je op meerdere plekken netten weghangt, ze scharrelen continu van voerplek naar voerplek. Plus: hij kan lekker spelen en groomen met andere paarden. Zoals je hem nu huisvest (naar wat ik begrijp soms 1 uur in de bak maar de meeste dagen helemaal niks behalve wat jij met hem doet?) ontzeg je hem zijn sociale interactie met andere paarden in het geheel. Om nog maar te zwijgen over de fysieke nadelen die verder aan een stalleven kleven, waarover je kunt lezen eerder in dit topic. Ik zou er écht iets aan doen als ik jou was.

En vanwege tijdgebrek ben ik weer weg :+

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:12

De mijne eet ook voornamelijk uit de slowfeeder hoor maar loopt tocht echt veel heen en weer ff naar de ene dan weer naar de andere even naar binnen om te plassen of drinken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:38

Nens77 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Vorig jaar stond mijn paard elke nacht in een potstal, maar de urinedampen sloegen op zijn luchtwegen (en ook op die van mij :o ). Ik vond dat systeem echt vreselijk. Maar ik mocht van stalhouder niet uitmesten, maar mijn paard ging echt hoesten. Terwijl hij dat in zijn tijd met 24/7 buiten in weer en wind nog nooit gedaan had. Was ook zo'n ding, waar ik over viel, pffff.... als ik er nog aan terug denk.

Potten moet je ook niet met de pisplekken doen, die schep je eruit.
Alleen wat vuil stro en mest laten liggen en weer schoon stro erop, dat gaat prima

Dat was nou juist het probleem ;) . Mijn paard maakte in een nacht een grote pisstal van zijn box. Ging niet prima. Heb ik volgens mij al in een eerdere post uitgelegd. Als je daar steeds schoon stro op gooit, wordt het een natte zwijnenstal. Geloof me maar. :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:42

Nens77 schreef:
Citaat:
Bij ons staan er alleen maar stalpaarden, van wie er maar weinig stalondeugden (2 of 3 op 45 ongeveer) en/of stal gerelateerde kwalen hebben (koliek, stalbenen) ik denk ook dat paarden die er niet mee om kunnen gaan hier ook weer snel vertrekken.

Mijn paard stond voor ik haar kocht 23/7 of 24/7 op stal (3x3). Het leek of ze "ermee om kon gaan": geen stalbenen, geen stalondeugden. Nu ze anders gewend is kan ze er niet meer mee om gaan.
Er van uitgaande dat ze tot haar derde (in elk geval) wel veel buiten heeft gestaan denk ik dus niet dat ze zonder enig probleem die switch heeft gemaakt. Maar ze heeft geen keus gehad hè... als er niemand komt om het deurtje open te doen en je aandacht te geven dan kun je als paard dit alleen maar gelaten ondergaan. Het heeft weinig zin om stampij te maken als er toch niemand is die het hoort...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:44

karijn schreef:
Kaats ik de bal even terug Twiggy, waarom ben je hem op een potstal gaan zetten?

Ik ben in het voorjaar van 2012 verhuisd naar een stalling met 24/7 weidegang tot ca. 1 oktober of een maandje later (lag aan het weer). Toen moesten ze de nachten op de (pot)stal, overdag buiten. Ik was ontevreden over meerdere zaken, maar we hadden het nu over het principe van een potstal. Ik wist niet dat mijn paard niet bepaald een net paard is op stal (hij stond daarvoor 6 jaar op het land). Inmiddels sta ik alweer bijna een jaar op een fijne, gezellige doe-het-zelf-stal met drie andere meiden. Paardlief staat het hele jaar door buiten, hetzij op weiland, hetzij op de paddock, met schuilstal. Stuk beter. :)

Overigens ken ik het verhaal van jouw paard niet, ik ging uit van wat jij beschreef en dacht dat dat algemeen was. Dus niet, sorry, heb ik het verkeerd begrepen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:45

aikon schreef:
De mijne staan ook veel binnen. Ik zou ze graag 24/7 buiten hebben, maar dat gaat niet. De jongste raakt hitte bevangen (van veulen af aan al) de oudste verbrand zijn rug op het heetst van de dag. Zelfs met schuilmogelijkheid blijven ze in de volle zon. Resultaat, beide kunnen voor lange tijd niet gereden worden, daar heb ik ze wel voor en in de winter kan ik zelf niet rijden. Daar komt bij dat ik ze hier niet 's nachts buiten wil laten (geen voldoend toezicht, beide zijn hengst, mooie buurvrouwen bij de buren en oudste is nachtblind) Deze zomer zijn we er eindelijk uit waarom de jongste steeds aan het zelfde been kreupel raakt. Zijn kniebanden zijn aan gort. Hij mag niet meer gereden/betuigt/gelongeerd worden, loopt inmiddels met een brace om buiten om meneer minder vaak kreupel te hebben (met gek doen in bak/land raken zijn pezen en schouder overbelast = weer kreupel) Om de jongste tegen zich zelf te beschermen staan ze "maar" 2 tot 6 uur buiten. Behalve als het regent, dan krijgen we ze niet eens buiten (suikerklontjes) Staan ze buiten en gaat dan regen zijn ze wel pist, maar hebben dan pech. "Gelukkig" staan ze in een open-frontstal, veel daglicht en frisse lucht, in ruime boxen (3,5x4 voor een D en E pony) en hoog. Hebben alleen een tussenschot van 1.10 hoog daar boven niks en kunnen dus erg veel sociale contacten hebben met elkaar. Verder hebben ze een autoband/takkenbos of stam hangen waar ze hun tanden in kunnen zetten. Altijd ruw voer in een ruif. 'S winters in de bak hebben ze ook takken en ruwvoer.

Dat ze vaak binnen staan is met het oog op hun gezondheid en veiligheid. Nogmaals, zou ze graag de mogelijkheid bieden dat ze 24/7 buiten kunnen met schuilstal, maar gezien de ellende en kosten die ik d afgelopen jaren al gehad heb gaat het niet.

zomerdeken tegen het verbranden? Ik zou toch eens contact opnemen met een holistisch dierenarts om te kijken of er nog meer mogelijkheden zijn. Maar als het echt niet anders is, dan doe je in elk geval wat je kan. Dan zou ik voor een grote loopstal gaan denk ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:50

Nens77 schreef:
Hebben jullie geen kinderen en/of partner en/of werk waardoor je gebonden bent aan dagen/tijdstippen ?

Ja hoor, heb een dochter van bijna 9 en woon nog niet samen met mijn huidige partner en zijn twee tienerzonen. Dus ik zit zeker vast aan tijden, want ik kan niet weg als ik mijn dochter 's avonds heb (dat kon wel toen ik nog bij mijn ex was). Wel als ze bij haar vader is natuurlijk. En werken doe ik ook, maar wel parttime. Al hoewel, dat loopt vaak wel door, want ik werk in de zaak van mijn partner, dus dat zijn niet alleen de typische kantoortijden. Maar wat ik zeg, ik sta op een doe-het-zelf stal en wij doen onderling toerbeurten. Dat is veel werk, maar je kunt het ook wel eens zo plannen dat je een dagje niet hoeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:58

karijn schreef:
Nee, geen gemakzucht. Een weloverwogen keuze.
De hele dag in een paddock met hooiruif? Dan staat hij de hele dag bij de hooiruif. Nee, ik zie daar geen meerwaarde in. Je kan argumenten geven wat je wilt waarom mijn paard het nu slecht zou hebben, ik vind van niet.

Ik lees nu pas dat jouw paard 22 uur per dag op stal staat. Met een rij van argumenten, waarvan ik denk....'allemaal oplosbaar'. :j
Voorbeeldje; Mijn paard heeft een behoorlijke mate van insuline resistentie. Daarom heb ik hem destijds naar een andere stalling verhuisd, na 6 jaar heel gelukkig te zijn geweest in een vaste kudde in een natuurgebied. Met pijn in mijn hart heb ik hem uit die kudde gehaald en verhuisd. Hij kon niet meer 24/7 op het gras. Graasmaskers vind ik vreselijk, dus wat dan? Ik heb een goed compromis gevonden op mijn huidige stalling (was ook even zoeken, ben 3x verhuisd in een jaar tijd, was geen pretje voor mijn paard). Een paddock kun je interessant genoeg maken voor paarden. Wij hebben het geluk er zo een te hebben en er ook te mogen aanpassen, zoals we willen. Dus we hebben er een schuilstal bij, diverse ruiven en slowfeeders/hooinetten, drinkplekken op drie plaatsen, goed uitzicht aan alle kanten en een goede match tussen de paarden onderling gezocht. Mijn paard vindt het heerlijk en doet het fysiek heel erg goed. Je ziet niets meer van zijn insuline resistentie, zijn hoeven zijn mooier dan ooit (vaak kon je zien dat hij tegen bevangenheid aan zat), zijn opgeblazen lijf is weg, geen overgewicht en stijve spieren meer. Op een vorige stalling riepen ze ook 'dan maar op stal', maar daar begin ik echt niet aan.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:33

Nens77 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Vorig jaar stond mijn paard elke nacht in een potstal, maar de urinedampen sloegen op zijn luchtwegen (en ook op die van mij :o ). Ik vond dat systeem echt vreselijk. Maar ik mocht van stalhouder niet uitmesten, maar mijn paard ging echt hoesten. Terwijl hij dat in zijn tijd met 24/7 buiten in weer en wind nog nooit gedaan had. Was ook zo'n ding, waar ik over viel, pffff.... als ik er nog aan terug denk.

Potten moet je ook niet met de pisplekken doen, die schep je eruit.
Alleen wat vuil stro en mest laten liggen en weer schoon stro erop, dat gaat prima

Dat was nou juist het probleem ;) . Mijn paard maakte in een nacht een grote pisstal van zijn box. Ging niet prima. Heb ik volgens mij al in een eerdere post uitgelegd. Als je daar steeds schoon stro op gooit, wordt het een natte zwijnenstal. Geloof me maar. :j[/quote]

Plast die lopend door zijn stal dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:36

Nens77 schreef:

Nee, hij staat altijd heerlijk stil zeeeeeeeer uitgebreid te plassen, maar hij plast blijkbaar overal en veel. Hele stal was altijd doorweekt en een bende. Bovendien verplaatste hij ook graag het stro, want hij moest wat doen uit verveling. Hij maakte er gewoon een zootje van. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:41

Karijn jij laat je paard uit weloverwogen keuze 22 uur op stal staan en jij vindt dat een voorbeeld van verstand van paarden hebben?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:45

Nens77 schreef:
Citaat:
Bij ons staan er alleen maar stalpaarden, van wie er maar weinig stalondeugden (2 of 3 op 45 ongeveer) en/of stal gerelateerde kwalen hebben (koliek, stalbenen) ik denk ook dat paarden die er niet mee om kunnen gaan hier ook weer snel vertrekken.

Mijn paard stond voor ik haar kocht 23/7 of 24/7 op stal (3x3). Het leek of ze "ermee om kon gaan": geen stalbenen, geen stalondeugden. Nu ze anders gewend is kan ze er niet meer mee om gaan.
Er van uitgaande dat ze tot haar derde (in elk geval) wel veel buiten heeft gestaan denk ik dus niet dat ze zonder enig probleem die switch heeft gemaakt. Maar ze heeft geen keus gehad hè... als er niemand komt om het deurtje open te doen en je aandacht te geven dan kun je als paard dit alleen maar gelaten ondergaan. Het heeft weinig zin om stampij te maken als er toch niemand is die het hoort...[/quote]

Mijn paard maakt wel stampij hoor, en hoe ! Hij gebruikt altijd veel stemgeluid....
Dat heb ik gemerkt toen hij tijdelijk in een andere stal stond....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 22:46

Twiggy2008 schreef:
Nens77 schreef:

Nee, hij staat altijd heerlijk stil zeeeeeeeer uitgebreid te plassen, maar hij plast blijkbaar overal en veel. Hele stal was altijd doorweekt en een bende. Bovendien verplaatste hij ook graag het stro, want hij moest wat doen uit verveling. Hij maakte er gewoon een zootje van. :)

De mijne is ook echt een smeerlap maar heeft twee vaste pisplekken.
Mest ligt wel overal

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:03

Nens, bij mij lag zoveel urine dat de ammoniakdampen echt erg waren. Mijn paard begon toen ook te hoesten. Nog nooit een verkoudheid gehad in die jaren dat hij in weer en wind buiten stond en toen kreeg hij een hoest. Ik ben overtuigd dat het van die dampen geweest is. Het sloeg bij mij ook op mijn luchtwegen. Ik heb toen vriendelijk proberen te overleggen met die stalbaas om het in zijn stal toch een beetje anders te doen, maar die had daar totaal geen oren naar. Is allemaal gedoe, he, als je paard zich niet zoals de rest gedraagt. :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:10

Twiggy2008 schreef:
Nens, bij mij lag zoveel urine dat de ammoniakdampen echt erg waren. Mijn paard begon toen ook te hoesten. Nog nooit een verkoudheid gehad in die jaren dat hij in weer en wind buiten stond en toen kreeg hij een hoest. Ik ben overtuigd dat het van die dampen geweest is. Het sloeg bij mij ook op mijn luchtwegen. Ik heb toen vriendelijk proberen te overleggen met die stalbaas om het in zijn stal toch een beetje anders te doen, maar die had daar totaal geen oren naar. Is allemaal gedoe, he, als je paard zich niet zoals de rest gedraagt. :+

Toch fijn om te horen dat de mijne alleen bij mij op stal de grootste smeerlap is en dat er ergere bestaan ;)
Normaal mesten wij 2x per week volledig en tussendoor schep ik dus die pisplekken eruit.
Toen hij net terugkwam van de wei was het wel erger, nu is twee keer per week goed te doen.
Als ik in de winter (met extreme kou) wat wil laten liggen en ipv alles leegmaken alleen opstrooi is dat geen probleem hier gelukkig.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:31

Op dit moment sta ik op één van de modernste actief stallen van Duitsland. http://www.gut-heinrichshof.de/ Ze hebben al meerdere prijzen gehaald en de eigenaresse schrijft boeken en geeft advies hoe je een paard, een paard waardig bestaan kan geven. Toch ga ik eind van de maand verhuizen... Reden? Puur egoisme van mijzelf. Mijn paard vindt het heerlijk, 24/7 buiten. Maar ik niet, ik heb geen zin meer om door de / regen/ sneeuw/ etc. te lopen om me paard te halen. Ik kan in het donker niet zien bij welke hooiruif hij staat en het is natuurlijk altijd de laatste waar ik heen loop. Verder ziet hij eruit als een teddybeer. Na mijn zwangerschap van afgelopen jaar wil ik dat hij volgend jaar op concour gaat. Dat zie ik niet zitten als hij op deze stal staat. Ik geef zo veel geld uit aan mijn paarden, dan moet ik toch ook nog met plezier naar stal gaan? Ik ga dus weer gewoon terug naar een box met zomers de hele dag weidegang en in de winter wat mogelijk is. En dat zal af en toe alleen een uur in de binnenbak zijn.... Ik ben heel benieuwd hoe mijn speelse ruin hier mee om gaat en of hij er " ander paard " wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 23:35

Nens77 schreef:

Mijn paard maakt wel stampij hoor, en hoe ! Hij gebruikt altijd veel stemgeluid....
Dat heb ik gemerkt toen hij tijdelijk in een andere stal stond....[/quote]

Maar als het geen effect heeft, als er niemand komt, houdt dat vanzelf wel op.
Als mijn paard iets niet bevalt houdt ze de omgeving goed in de gaten. Pas als ze iemand ziet aankomen begint ze stampij te maken.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 08:50

@Muc, heel veel respect voor je eerlijkheid dat je voor jezelf kiest. Dat lees ik liever dan smoesjes! Maar wat ga je doen als je paard hier niet blij van wordt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 09:19

Grappig dat Muc respect krijgt en Karijn zich hier ocharm in allerlei bochten moet zitten wringen om toch maar boktwaardig over te komen, tevergeefs uiteraard. :D

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:06

mijn paard springt je op de kop als die niet naar buiten kan, en vind ook dat het hoort een paard hoort in de wei te staan en niet dag en nacht op stal :o

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:39

Grappig om te lezen dat je afgeschilderd wordt als niet boktwaardig. Met alle respect hoor, ik wring me niet in allerlei bochten om te overtuigen waarom binnen beter is voor een paard dan buiten in tegenstelling tot anderen. Dat zeg ik ook niet. Ik ben gewoon eerlijk, daar kom ik voor uit. Als je dat niet boktwaardig vindt, dan vind ik dit niet eens de discussie waard.