[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniejtjuh

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 14:48

Je bedoelt als het veulen nog bij de merrie gehouden word? Of veulens als, in een groep met leeftijdsgenoten?

Voor beide geld dat ik er geen ervaring mee heb. Mij lijkt dat als je een constructie gebruikt met enkel een net dat ergens aan op opgehangen word dit mij een te groot risico zou zijn, maar dat vind ik persoonlijk.

Ik zou kiezen voor iets als een pallet box, randen afwerken met zacht materiaal, niet alleen belangrijk voor veulen natuurlijk. En zorgen dat het hoog genoeg is dat wanneer ze gaan klauteren ze er niet in kunnen komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 15:51

Netten zou ik idd niet genbruiken, sowieso niet iets waar ze in kunnen komen. Gewoon een zachte rubber bak (kangoru of tubtrug) en als je een eetplek alleen voor het veulen wilt en niet voor de moeder dan is een creepfeeder de beste oplossing.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:27

@Wendy_Komen: Zou jij misschien foto's kunnen maken van hoe jij dat elastiek heb zitten?
Ik heb een palletbox en ben niet blij met mijn frame. Ideaal daaraan is dat ik echt die hele bak vol kan proppen, dus dat ik die maar 1 keer per dag hoef te vullen, maar het nadeel is dat mijn grote lomperik er een t*ring herrie mee maakt |o . Ik zoek dus een oplossing.
Een net vullen (kussen of rond net) en er in leggen betekent dat ik er veel minder in kwijt kan en dat is nu net niet de bedoeling :n .

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:04

Hier gaan de netten van de muur en uit de palletboxen tot de veulenhoefjes ruim groter zijn dan de mazen in de netten.

Dan maar even niet slowfeeden.

Vaak zijn ze in dat seizoen meer op de wei dan dat ze hooi eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:17

Ik heb mijn netten ook tijdelijk weggehaald toen er een veulen rondliep. Wel zo veilig.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:55

Toen ik mijn veulen kreeg was hij ongeveer 6 maanden. Geen probleem geweest met hooinetten die hingen. Wel even in de gaten gehouden of hij het eten uit de netten snel doorhad en ook genoeg binnen kreeg.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 23:58

Estera schreef:
@Wendy_Komen: Zou jij misschien foto's kunnen maken van hoe jij dat elastiek heb zitten?
Ik heb een palletbox en ben niet blij met mijn frame. Ideaal daaraan is dat ik echt die hele bak vol kan proppen, dus dat ik die maar 1 keer per dag hoef te vullen, maar het nadeel is dat mijn grote lomperik er een t*ring herrie mee maakt |o . Ik zoek dus een oplossing.
Een net vullen (kussen of rond net) en er in leggen betekent dat ik er veel minder in kwijt kan en dat is nu net niet de bedoeling :n .

Zodra ik weer beter ben en het is droog zal ik mijn camera mee naar stal nemen en even wat foto's maken! (Had dat ook nog iemand anders beloofd, maar nog niet aan toe gekomen.)

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:27

Bedankt voor de suggesties over veulens en slowfeeders.
Ik bedoelde inderdaad dat het veulen nog bij de moeder staat. De moeder heeft op dit moment een hartog voerbox en dat gaat super. Echter vind ik dit ding een te groot risico voor een veulen.
Netten wilde ik inderdaad vermijden.
Het plan is natuurlijk om moeder en kind zoveel mogelijk buiten te hebben, maar voor de nacht staan ze samen binnen. Het is dus puur een oplossing voor in de box en dat dan het voer niet door de hele stal gesleept wordt/vies wordt (en dus niet meer gegeten).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:36

AEP schreef:
... Het is dus puur een oplossing voor in de box en dat dan het voer niet door de hele stal gesleept wordt/vies wordt (en dus niet meer gegeten).

Ik vrees dat het veiligste is dat je dit de komende tijd even accepteert.
Je kunt proberen iets minder te voeren en kijken tot welke hoeveelheid het netjes op gaat zonder dat ze meteen honger lijden :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:53

AEP schreef:
Bedankt voor de suggesties over veulens en slowfeeders.
Ik bedoelde inderdaad dat het veulen nog bij de moeder staat. De moeder heeft op dit moment een hartog voerbox en dat gaat super. Echter vind ik dit ding een te groot risico voor een veulen.
Netten wilde ik inderdaad vermijden.
Het plan is natuurlijk om moeder en kind zoveel mogelijk buiten te hebben, maar voor de nacht staan ze samen binnen. Het is dus puur een oplossing voor in de box en dat dan het voer niet door de hele stal gesleept wordt/vies wordt (en dus niet meer gegeten).

Zo'n haybar dan geen optie? Kan je ook veilig een hooinet in/achter monteren. Wandje van de haybar voorkomt dan problemen met hoefjes in het net.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 14:55

Hoe klein moet een veulen wel niet zijn om met hoefjes vast kunnen te raken in mazen van 30mm...?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:16

Als je de maas diagonaal meet is hij al wat breder en ze rekken nog wat mee ook, zeker als er kracht bij te pas komt.
Veulens zijn al van die onnozele ongelukszoekers en -vinders daar wil je gewoon het risiko niet mee nemen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:59

Dan nog, hoe klein zijn die hoefjes dan...? :=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:03

Klein! Veulenhoefjes zijn echt heel klein en ze geven mee. Echt oppassen geblazen dus met netten!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 19:53

Het zijn niet alleen de mazen, als een frame in een palletbox net wat scheef ligt door een bult hooi, is er ruimte tussen bak en frame.
De touwtjes waarmee ie vast zit kunnen ze een hoefje achter haken.

En ook de dubbelgevouwen netten aan de muur, tussen de isolatoren is ook ruimte om een hoef achter het net te haken.

Ik geef het hooi dan in een palletbox zonder net of frame of in een speciekuip.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 11:20

DubbelDun schreef:
AEP schreef:
... Het is dus puur een oplossing voor in de box en dat dan het voer niet door de hele stal gesleept wordt/vies wordt (en dus niet meer gegeten).

Ik vrees dat het veiligste is dat je dit de komende tijd even accepteert.
Je kunt proberen iets minder te voeren en kijken tot welke hoeveelheid het netjes op gaat zonder dat ze meteen honger lijden :D

Natuurlijk is het geen probleem om dan maar even niet gebruik te maken van een slowfeeding-systeem, maar ik wilde gewoon wat suggesties/ervaringen horen van anderen. Ik dacht dat iemand misschien al iets zeer creatiefs en veiligs verzonnen had :+ .

Zo'n haybar heb ik al eerder mijn oog op laten vallen. Zeer aantrekkelijk! Echter vraag ik me af of een nieuwsgierig veulen geen gekke dingen weet te doen met zo'n haybar... hoe ver kan mijn hoofd er in? Beentjes erin?
En van onderen is de haybar een klein stukje open en dus van de grond. Een liggend veulen kan de beentjes er onder schuiven?

Misschien zie ik wel gewoon alle beren op de weg, maar ik heb gewoon altijd pech met paarden dus ga uit van het ergste -O- :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:25

Een Haybar zou ik met een veulen ook niet willen gebruiken. Je wilt niet weten waar die onbenullen in kunnen verzeilen, dus alles wat je vóór kunt zijn is meegenomen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:30

Ik zie er ook al een gekreukeld veulen in liggen inderdaad :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:34

Dat beeld heb ik altijd bij tractorbanden in de wei ;(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:41

Ah ja, vanwege dat plaatje met die witte pony die er helemaal in vast zit... -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:48

Klopt, dat beeld blijft me voor ogen.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:24

Precies, zoiets inderdaad! Volgens mij krijgen ze gewoon los kuil. Maar bedankt voor al het meedenken!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:24

Ik ken mensen die een veulen zijn verloren doordat hij met z'n hoef in de uitgezakte hengstenvlecht van zijn moeder bleef hangen.

Iets totaal onschuldigs kan grote schade geven.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:44

LBLGypsyCobs schreef:
Ik ken mensen die een veulen zijn verloren doordat hij met z'n hoef in de uitgezakte hengstenvlecht van zijn moeder bleef hangen.

Iets totaal onschuldigs kan grote schade geven.

Wat?! Ongelofelijk zeg!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:22

Vraagje: als ik stukken net bestel bij Huck, zijn dan beide uiteindes afgewerkt met dikker koord zeg maar?

Ik zit nl. met het volgende: ik wil zelf netten gaan maken en heb daarvoor zes stukken van 1x3 meter nodig. Kan ik die dan ook het beste zo bestellen omdat elk stuk dan twee afgewerkte (en dus sterkere) kanten heeft of kan ik ook een stuk bestellen van 1 x 18 meter, wat goedkoper is, en de kanten zelf afwerken? De hamvraag natuurlijk: hoe werk ik de uiteindes goed en stevig af :D ?

Het idee is als volgt:
Stuk net van 1x3 meter. 1 meter dubbelvouwen en zijkanten dichtmaken (zoals elk hooinet eigenlijk). Flap die overblijft kan ik dan weer over het hele net heenklappen en ook in de palletbox klikken zodat de paarden door een dubbel net moeten eten. Dit zou veel makkelijker zijn dan wat ik nu doe met dubbele netten; al die netten steeds vullen, aan elkaar vastmaken zodat ze het binnennet niet uit het buitennet trekken en dat weer vastklikken in de palletbox %) .

Hoop dat het duidelijk is wat ik van plan ben :D . Alle tips zijn welkom!