Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:25

Ik ga zeker even bellen! Zullen ze blij mee zijn - mijn eerste stappen op korrelgebied waren ook met een strokorrel van deze winkel- hij wilde/kon me niet vertellen waar deze vandaan kwamen. Het was een korrel die zo hard was, dat het na een uur in een glas water gelegen te hebben, nog steeds niet uitelkaar gevallen was. Ik heb toen de hele zooi teruggebracht.
Gelukkig heb ik nu geen voorraad gekocht - ik kocht vijf zakjes om even de tijd tussen de levering van een pallet andere korrels te overbruggen.

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:36

Nu maar hopen dat Top kan en wil vertellen van welke leverancier de crushed versie is. Ik ben benieuwd. Wel mazzel dat je maar vijf zakjes hebt gekocht. Wordt vervolgd..........

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:33

als top een béétje klantvriendelijk is komt ie kijken en krijg je gratis nieuwe zakken van een korrel die je wel wilt hebben òf je geld terug. Dit is natuurlijk geen reclame voor hem zo.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:35

Ben benieuwd wat Top doet ;)

Ik ben iig blij met mijn Dolsma-korrels en ik denk dat ik de volgende pallet daar ook weer vandaan laat komen.

Wat me wel opvalt is het grote verschil met de korrels met het weer. Als het nat weer is, is de bodem ook veel vochtiger en houdt zich minder goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:39

Fitzroy schreef:
Wat me wel opvalt is het grote verschil met de korrels met het weer. Als het nat weer is, is de bodem ook veel vochtiger en houdt zich minder goed.

Ik denk dat dat met stro, vlas en houtkrul niet anders is. Hoe meer iets vocht op kan nemen des te gevoeliger zal het ook zijn voor weersomstandigheden.
Wie kent het verschijnsel niet dat bij stevige vorst een stal zo lekker lang droog blijft en zodra het minder koud is de stal 'ineens' zeiknat is...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:48

Cheveyo schreef:
daar gaat het bij mij fout, als de vacht nog vochtig is en dan op de vertrapte strokorrels...ah ah... geen pan. Misschien ligt het aan mij omdat ik graag spikenspan met een spierwitte vlek op wedstrijd kom ;-). Schimmels (niet helemaal wit) zouden nog kunnen denk ik maar echt wit...maar probeer maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen tegen die tijd ;-).

Heb helaas 2 helemaal witte schimmels (al wat op leeftijd, 24 en 15) ;( Maar goed, moet toch iets ivm longproblemen bij het oudje..... We gaan het gewoon proberen. Met stro kon het ook mis gaan, als hij echt in de mest ging liggen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:11

Inderdaad... wordt vervolgd... de firma Top beweert eerst dat "de handel zo ondoorzichtig is" en dat hém verteld is dat hij Zeoliet heeft verkocht, en vervolgens verteld hij dat hij het toch rechtstreeks van Zeoliet heeft. Tja, die roept dus maar wat en vindt ook niet dat hij de moeite moet doen om dat toch 's nader uit te pluizen - klanten behouden is kennelijk niet zo van belang.. Dat het voor kippenschuren is, nou dáár geloofde hij niks van. Ik heb hem naar de website verwezen, daar staat het luid en duidelijk. Een zinloos gesprek dus en het leidde nergens toe. Hij gaf geen krimp en bood ook zeker niet aan mijn ontevredenheid op de een of andere manier te compenseren. Ik zal dus hoe dan ook moeten wachten tot de Zeoliet mensen er zelf weer zijn als ik ook maar enigzins duidelijkheid wil hebben.
Ik vertrouw Diana meer als meneer Top en als zij zegt dat Zeoliet pas in het najaar uitgeleverd wordt dan ga ik ervanuit dat dat zo is. En als deze korrel uit ( de woorden van Top) uit "ondoorzichtige handel" komt, dan is het natuurlijk heel vervelend voor Zeoliet als ik zo negatief ben als later blijkt dat het helemaal geen Zeoliet is. En ach, dat kan meneer Top dus ook niks schelen.
Ik heb hem geadviseerd om dit spul in ieder geval niet aan te bevelen voor paardenstallen, en wel zeker niet te verkopen aan mensen die paarden met luchtwegproblemen hebben. Volgens mij zal 't hem de spreekwoordelijke rotzorg zijn. :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:18

@Jannepauli : nou dat is duidelijk dus ;(
Overigens werkt Zeoliet niet met een tussenhandel, dus áls je het koopt komt het IMO altijd dáár vandaan.
Iets wat idd met een telefoontje te verefiëren moet zijn.
Máár... als hij één partij bij hun gekocht heeft zou hij nog steeds ook ergens anders een partijtje gekocht kunnen hebben.
Immers...als Zeoliet nu gewoon de hele korrels en de Chopped verkoopt produceren ze dus afval, áls ze dit aan een 3e partij verkopen (wat dus lijkt op Crushed) dan kán dit door iemand zijn doorverkocht aan bijv Top.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:36

Daar zou je best gelijk in kunnen hebben DD.
Hoe dan ook.. ik bezit mijn ziel maar in zaligheid en wacht tot de Zeoliet-mensen er weer zijn want zo'n terriër ben ik nou ook wel weer dat ik wil weten wat hier speelt.. Maar ritjes naar Harskamp zal ik niet meer maken.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:49

Jannepauli schreef:
Zeoliet-mensen .

Het is er maar 1 hoor....
Zeolite verkoopt aan iedereen, particulier of niet, maakt niet uit (mag niet maar gebeurt wel). Top heeft het van zeolite, van niemand anders.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:53

nou mooie boel is dat en lekker klantvriendelijk. Nu weet je dus dat je crushedversie niet moet hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:25

Waarom had ik de uitkomst van het gesprek niet anders verwacht :+
Ik wilde niet van tevoren zo negatief zijn, maar het verbaast me niets dat het zo verliep.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:34

Product kopen in een verpakking waarop de naam van de producent en de samenstelling en de gebruiksaanwijzing staat,
zal al deze problemen voorkomen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:44

JP: Ik zou gewoon even contact opnemen met v.Oers na zijn vakantie.

voor de duidelijkheid:

kopie van de nieuwsbrief van Zeolite:

Crushed strokorrels:

De crushed strokorrel is leverbaar in september, uiterlijk oktober.

Volgens mij is het vandaag 5 augustus.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 19:00

granu schreef:
Product kopen in een verpakking waarop de naam van de producent en de samenstelling en de gebruiksaanwijzing staat,
zal al deze problemen voorkomen.

Inderdaad.
Helaas zijn er maar weinigen die dit doen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 20:49

Nou voor mij was het een noodsprong - normaal gesproken heb ik Strovan korrels( in keurige zakken met merknaam, fabrikantenadres en gebruiksaanwijzing) maar ik besloot op vrijdag dat ik mijn stallen toch absoluut wilde schoonmaken ( en de Strovan was op..) en dan heb je niet de volgende dag een frisse pallet geleverd. Goed, mijn planning was dus wat chaotisch en dat mag ik dus bekopen met dit korreldramaatje!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:26

tine10 schreef:
Cheveyo schreef:
daar gaat het bij mij fout, als de vacht nog vochtig is en dan op de vertrapte strokorrels...ah ah... geen pan. Misschien ligt het aan mij omdat ik graag spikenspan met een spierwitte vlek op wedstrijd kom ;-). Schimmels (niet helemaal wit) zouden nog kunnen denk ik maar echt wit...maar probeer maar ik ben benieuwd naar jouw bevindingen tegen die tijd ;-).

Heb helaas 2 helemaal witte schimmels (al wat op leeftijd, 24 en 15) ;( Maar goed, moet toch iets ivm longproblemen bij het oudje..... We gaan het gewoon proberen. Met stro kon het ook mis gaan, als hij echt in de mest ging liggen.

Mestvlekken vind ik nog niet eens zo erg, tenminste als ik ze maar weg krijg voor de wedstrijd. De korrels die ik heb worden een beetje gelig zegmaar, dat komt naar loop van tijd als poeder in de stal en dus op mijn nog niet helemaal droge of zelfs natte paard na het wassen.
Maar probeer het zelf maar ;-). Weet niet hoe schimmel jouw schimmel is maar wat ik probeer uit te leggen is dat een korrelgloed over een bijvoorbeeld donkere schimmel minder zichtbaar is dan korrelgloed over spierwit..
En misschien blijft het bij jouw wel niet zo plakken, die van mij komen van de Welkoop en ben er erg over te spreken.
Je kunt er ook altijd nog een pak vlas oid (ik neem Rapsodi) over heen gooien als je wedstrijd hebt en je hebt hem net gewassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:46

Ben weer met de strokorrels bezig. :( Sinds 2 dagen hoest mijn paard weer!!! Ga nu toch denken dat het door de strokorrels komt.

Elke dag de natte plek er uit ook voor ik ga slapen, maar na het plassen blijft er een ammoniakdamp hangen. En volgens mij prikkelt dat zijn slijmvliezen. Heb er nu dus een pak vlas over gegooid. Alle ramen staan open rondom de stal, bovenluik maar het helpt niet.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:55

Bij mijn ruin ging het ook zo stinken...maar bij de rest echt niet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:33

Cheveyo
Weet niet hoe schimmel jouw schimmel is maar wat ik probeer uit te leggen is dat een korrelgloed over een bijvoorbeeld donkere schimmel minder zichtbaar is dan korrelgloed over spierwit..
En misschien blijft het bij jouw wel niet zo plakken, die van mij komen van de Welkoop en ben er erg over te spreken.
Je kunt er ook altijd nog een pak vlas oid (ik neem Rapsodi) over heen gooien als je wedstrijd hebt en je hebt hem net gewassen.[/quote]

Mijn schimmels zijn dus echt wit wit. En bij de bonte is het ook erg veel wit. Ik heb korrels van Strovan besteld. Vlas kan geloof ik niet ivm afvoer van mest (wil de boer niet)

[quote="russel schreef:
Sinds 2 dagen hoest mijn paard weer!!! Ga nu toch denken dat het door de strokorrels komt.

Dat is wel flink balen zeg. Ik ga juist op de korrels over om het hoesten te laten verdwijnen. Ze staan nu nog op stro (of eigenlijk komen ze nu niet binnen, maar in de stallen ligt nog stro) en daarvan gaat ons oudje juist heel erg hoesten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:40

cheveyo: ik heb ook een spierwitte pony maar die blijft mooi schoon in een korrel stal (behalve als ze dan net in een verse hoop gaat liggen dan.....)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:11

Ik ben nog steeds heel blij met mijn merkloze stro korrels. Er zit nog steeds een azijnluchtje aan als ik ze haal en even in de auto laat liggen. Ze vallen mooi uit elkaar. Ik heb een paard van 24 staan met longproblemen. Ik hoor hem niet meer hoesten!!!!. Ik heb ook een vieze schimmel merrie en die is geelachtig, als ze niet in de stront heeft gelegen en als veranderlijke PRE schimmel doorgaat.
Ammoniak ruik ik niet!!!!

Mijn paarden staan overdag op het land en 's avonds op stal. Ze krijgen doodsimpel hooi van vorig jaar. Een beetje onderhoud bix voor het idee en dat is het. Ze glimmen, ze zien er bere best uit.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 00:24

Hier ook nog steeds erg tevreden met de strokorrels.
Enige nadeel blijft wel die enorme klompen die hij soms onder zn voetjes heeft. Als ik straks een weekje weg ben, moet ik echt iemand vragen die dagelijks zijn voetjes even uitkrabt. Verder staat hij veel in de wei, dus dat komt ook wel goed. :-)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:45

Gister m'n stal leeg gehaald ivm schoonspuiten vandaag.
Toch onderop redelijk wat beschimmelde plakkaten.
Ik ben heel dubbel over de korrels. Ze werken super, en stal blijft mooi schoon. Geen geur. Maar nadeel is idd het plakken in de voeten en toch schimmelvorming.
Mijn paard heeft ook rotstraal zag ik gister. En dat met dit droge weer. :?
Mijn korrels zijn op dus vanavond gaat er weer vlas in.
Misschien ga ik het mixen met korrels.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:19

Vorige week zaterdag was de smid en alle 3 de paarden hadden zeer goede kwaliteit hoeven. 2 staan er op de korrel en 1 staat nog op zaagsel. Heb ook geen last van klompen onder de hoeven. Als er iets plakt, dan is het bij de eerste paar stappen uit de hoeven. Ik krab ze eigenlijk niet uit.