Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:19

Ja, dat wel maar ga er van uit dat je over 4 jaar weer terug bij af bent.

koetjeboe

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:21

wij hadden het zelfde probleem, bij ons ligt het er nu een half jaar of iets langer er in.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:32

Ik zou zeker voor iets anders kiezen want ook bij ons na 4 jaar geen kokos meer te vinden en dan hebben wij tussendoor nog kokos bij gevuld, je moet je rijbak ook regelatig besproeien.
Nu hebben wij tapijtvezels door de rijbak laten mengen en de rijbak is nu weer super ook als die droog is

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:47

Ah okee, en hoelang heb je de tapijtvezels er nu in liggen?
We hebben er al wel eens houtsnippers in gehad, maar dat was na een jaar alweer helemaal verdwenen..

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:51

nou ik denk het niet of misschien wel 100 balen, hier is na 10 maanden alles al weg, en is de bak weer zwaar, ik vraag het op hoeveel ik nodig had, ook hoeveel cm zand er in lag, en nu krijg ik achteraf te horen ja er had meer in gemoeten helemaal klaar met de kokos

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:23

Zijn er ook vezels zoals tapijtvezels voor in de bak die afbreekbaar zijn? Bv vilt, maar dan wel "echt" vilt (van wol dus)?

Ik heb ook elke twee jaar nieuwe kokosvezels door het zand moeten doen; na twee jaar is het echt gewoon weg. Dat wordt me wat te gortig qua geld maar ook qua werk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 11:59

Ook echte vilt is volgens mij niet afbreekbaar. dat zijn in principe schapen haren, en die vergaan niet volgens mij

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:03

SUSANNEx schreef:
Ah okee, en hoelang heb je de tapijtvezels er nu in liggen?
We hebben er al wel eens houtsnippers in gehad, maar dat was na een jaar alweer helemaal verdwenen..

Het ligt er nu een jaar in

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 17:28

koetjeboe schreef:
Ook echte vilt is volgens mij niet afbreekbaar. dat zijn in principe schapen haren, en die vergaan niet volgens mij

Dat is een goeie ... geen idee eigenlijk of schapenharen vergaan of niet :D

JosvanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:47

Wij willen ook onze rijbak verbeteren met kokosvezels, (wij zitten op gemeente grond en mogen geen tapijtvezels toepassen i.v.m. chemisch afval) heb net een aanbieding gehad van
Kokosvezels-rijbak.nl. Ze geven aan +/- 1kg per m2. voor onze bak van 24 x 44m zijn dat 9 balen van 115kg, dat kost € 1.065,-- incl. btw. Losgewerkt geleverd voor € 1.331,--.
Zijn er maneges, rijverenigingen, particulieren die al langer dan 5 - 6 jaar kokosvezels door de toplaag van hun rijbak hebben en daar zeer tevreden mee zijn?
Is het misschien mogelijk dat wij een keertje langs mogen komen om te kijken, liefst omgeving Noord Holland.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:09

Helaas, bij onze buitenbak na 4 jaar alles weg. Maar dan ook echt weg. Binnenbak is ongetwijfeld een ander verhaal.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:48

Hier is het ook weg. Wordt ook geadviseerd dat je jaarlijks moet aanvullen. Hier wordt de bak niet meer gebruikt voor rijden, dus niets bijgevuld...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:12

JosvanH schreef:
Wij willen ook onze rijbak verbeteren met kokosvezels, (wij zitten op gemeente grond en mogen geen tapijtvezels toepassen i.v.m. chemisch afval) heb net een aanbieding gehad van
Kokosvezels-rijbak.nl. Ze geven aan +/- 1kg per m2. voor onze bak van 24 x 44m zijn dat 9 balen van 115kg, dat kost € 1.065,-- incl. btw. Losgewerkt geleverd voor € 1.331,--.
Zijn er maneges, rijverenigingen, particulieren die al langer dan 5 - 6 jaar kokosvezels door de toplaag van hun rijbak hebben en daar zeer tevreden mee zijn?
Is het misschien mogelijk dat wij een keertje langs mogen komen om te kijken, liefst omgeving Noord Holland.

Ik heb ze daar twee keer besteld, maar met 2, 5 jaar zijn ze wel weg, heb de tweede keer extra veel erdoor gedaan omdat hij te veel op de wagen had liggen, maar ik ben nu 14 maanden verder en er is al heel wat vergaan. Ik bestel het niet meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:10

@JosvanH: tapijtvezels is géén chemisch afval. Het wordt nl ontloogd en daar krijg je ook een bewijs van bij. Maar je mag het niet meer als oude zandgrond afvoeren en dát maakt het zo duur.

@mac: ik denk dat wol/vilt ook verteerd en misschien nog wel sneller als kokosvezels.
Die gratis zak witte kunststofvezels die ik eens gehad heb zie ik nog steeds liggen (en is ook nog steeds wit).

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:27

Blaast heel voorzichtig nieuw leven in dit topic :o

Hoe bevalt kokos in een longeerton?
Waar ik erg benieuwd naar ben is als de longeerton niet gedraineerd is... hoe houdt deze het tijdens het 6maanden regen seizoen hier in Nederland?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:40

Ik denk niets langer dan in een buitenrijbak waar ik van lees 2,5 jaar a 4 jaar alles vergaan

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:41

Hoe natter het is, des te sneller is de kokos verteerd. Bij ons werd het 7-10 jaar gegarandeerd maar na 4 jaar was alles weg. -O- En de bak is goed gedraineerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:52

Ze zouden cocos dus eerst moeten 'verduurzamen' zodat het langer mee gaat, want in nieuwe toestand voldoet het dus wel.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:56

Ik heb nog ongeveer 1 baal liggen, deze ga ik nog opmaken, maar daarna ga ik toch echt op zoek naar een andere oplossing. Het kokos vergaat toch vrij snel helaas.
Enig voordeel is dat de bodem er niet slechter van word zoals vaak bij uiteindelijk houtsnippers gebeurd.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:32

Ik heb dezelfde ervaringen als Fortuna, Kokos verdwijnt gewoon, de bodem blijft verder hetzelfde. Ik ga denk ik toch maar een synthetische snipper mengen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 17:58

Mijn bak is ook absoluut nooit lang of veel nat, maar de kokos was met twee jaar ook weg.
Voordeel idd dat het niet vervuilt of dichtslibt. Bak is gewoon weer net zo mul als daarvoor :D

Rebbocop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:22

Kokos is niet heel fijn, ik zou toch verder zoeken voor iets anders :n

grimnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:04

Dit topic is niet meer heel actief geloof ik, en ongelofelijk lang, maar ik hoop dat het toch nog gelezen wordt en ik hier ook nog even een vraag/ervaring toe kan voegen, en hopelijk wat tips van ervaringsdeskundigen kan krijgen.. Ik hoop hier dus vooral wat ervaringen te kunnen krijgen van mensen die ook al kokos (lange vezels!) hebben gebruikt in hun bak, en dit zelf hebben verwerkt.
Heb al veel gelezen hier over kokos in de buitenbak, en zelf ook al eens een deel kokos gebruikt (en beviel goed) en besloten toch nog maar een keer kokos in de buitenbak te leggen.
Ik heb het losgemaakt laten leveren, en verdeeld over een mooi platgereden zandbodem.(zand was nogal zwaar, mengeling van zand maar grotendeels rivierzand, dus mul)
Dat was nog best een hele klus, maar ok. Volgens de leverancier was dit een bijzonder mooie partij kokos, extra goeie kwaliteit, extra lang en dik/stevig.. (werd me paar keer gezegd -> werd er eerlijk gezegd juist bijna beetje wantrouwig van.. :P )
Maar nu het probleem; hoe krijg ik die lange vezels nou goed ondergewerkt tot een mooi egale bodem, zowel glad van oppervlakte als ook egaal van structuur (kokos/zand menging) - wat zijn jullie ervaringen hiermee, hoe ging dit bij jullie??
Ik heb een deel met een gehuurde handfrees (diesel, 16pk) ondergewerkt, en een deel is geprobeerd met een tractor met rotorkopeg. Maar het probleem is, mijn mooi vlak gelegde bodem is nu echt een maanlandschap geworden, met enorme kraters en juist dikke bulten met kokos, gemengd met zand.. Komt dit echt nog goed, hadden jullie dat ook zo? Wat hebben jullie gedaan om het geheel weer een beetje glad en egaal (mengeling kokos/zand) te krijgen..?
Ik ben nu maar (beetje wanhopig toch wel) verder met die kleine frees aan het proberen alles onder te werken. Die rotorkopeg ging met het losse kokos iig niet, die trok alles juist bij elkaar, had ik ineens hele stukken waar geen kokos meer was, en dan weer een grote berg. Met de frees wordt het tot nu toe ook nog niet bepaald mooi glad, maar altijd beter dan met die rotor, trekt het kokos niet mee..
Ik hoop alleen dat als ik alles goed doorgefreesd heb, ik dan wel nog een keer met de rotorkop eg het geheel door kan laten werken dat die alles toch nog wat beter mengt en gladder krijgt. Heeft iemand hier ervaring mee??

Hoop dat hier nog wat ervaringsdeskundigen mee lezen.. :o alvast bedankt!
Karina.
Afbeelding Kokos verdeeld over bak
Afbeelding

Resultaat na rotorkop eg:
Afbeelding

Resultaat na frezen;
Afbeelding

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:38

Lijkt wel alsof er allemaal pruikjes in je bak liggen ;-)

Lees ook nog steeds mee op dit topic. Van Huzen bodem bevalt ook erg goed heb ik begrepen. Maar is daar echt een must voor drainage aanleggen nodig?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:10

Nat sproeien en met een tractor grasmaaier met breede banden glad rijden, je krijg het kokos nooit hellemaal gemengd ,en de paarden lopen straks het kokos er toch wel door heen,
Ik begrijp alleen niet waarom je voor kokos heb gekozen als je dit topic heb door gelezen?
Na 2 a 3 jaar is je kokos verdwenen en zit je weer met het zelfde probleem,
Mijn bak was ook zwaar en mul, na kokos was hij super mits je de bak ook regelmatig sproeit, maar 2 jaar later weer zware bak dus weer kokos erbij, na nog een jaar kokos hellemaal verdwenen
Dit heeft een hoop geld gekost ook omdat ik hierna tapijtvezels heb laten mengen door mijn bak