[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:07

Eluna wij hebben enorm geluk, onze bovenlaag is namelijk klei en daaronder zit een zandplaat... verder is het in de hele omgeving alleen maar klei haha

Ik zou gewoon een loonwerker in de buurt vragen, die kan een proefboring doen.
Wij hebben namelijk ook een grondboor gebruikt om te testen maar daar werden we echt niet wijs uit. Was het zand? Of heel droge klei? Bovendien bleken wij pas na een meter op zand te zitten, dus met een grondboor kwamen we er niet eens bij.
En dan is nog de vraag wat voor zand heb je..

Dus ik toch even advies inwinnen bij een loonwerker, en hen proefboringen laten doen als ik jou was.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:34

Heerlijk SafeHaven! Wat kun je blij zijn met zand dan he :D Hoe dik gaat je zandlaag nu uiteindelijk worden?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:47

Wat vinden jullie hiervan.
De Paden zijn meestal 3 m breed. Soms iets smaller.
Ik kan echt niet wachten tot we de sleutel krijgen!!!
Afbeelding

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 14:51

Marjo89 schreef:
[ [url=m/DGHPFF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 15:10

Marjo89 schreef:

Ik zou zelf nooit smaller dan 3m doen. (Ik zou zelfs niet smaller dan 4 doen)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:34

Maartje1990 schreef:
Marjo89 schreef:

Ik heb nu ook al 3 m en heb geen paarden maar pony’s. Nooit ook maar idee gehad dat het te smal was. Sterker nog. Eerder dat ik vind dat er nog veel teveel gras blijft staan her en der

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:37

Maartje1990 schreef:
Marjo89 schreef:

Ik heb stukken smaller dan 3 m en dat kan zeker, te breed = hangplek en dan kan een ander er ook niet door. Een passende kudde kan goed op (deels) smallere paden, maar als er iets wrikt is alles te smal.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:40

Ik lees even mee.... Hoe zit het eigenlijk met een PP en het bestemmingsplan? Hoe hebben jullie dat geregeld, want denk dat het fenomeen PP vaak niet in de regels staat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:48

Winterwei noem ik het, met dierenwelzijn bij slecht weer als motivatie. Nu hoef ik gelukkig (nog) niet zulke uitleg/aanvraag te doen, maar het werkt wel als begrijpelijke uitleg voor niet-paardenmensen en dierenwelzijn is hete aardappel qua weigeren }> .

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:49

manzano schreef:
Ik lees even mee.... Hoe zit het eigenlijk met een PP en het bestemmingsplan? Hoe hebben jullie dat geregeld, want denk dat het fenomeen PP vaak niet in de regels staat.

Dat is een goede idd.. Ik huur nu zo’n 1.8 ha en wil uiteindelijk wel iets meer richting pp gaan maar niet teveel “gedoe” want dat is zonde van mn geld aangezien t niet mijn land is. Ik ben nu druk bezig met uitzoeken hoe t zit qua schuilstallen in t buitengebied van gemeente Westerveld maar word er niet echt wijzer van pff

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:59

Redelijk gedoogbeleid mits netjes (geen klagende buren, etc.) en niet opvallend. Ze kunnen het wel zien op de satelietbeelden, maar actief zoeken is net zoals bij vrijwel elke gemeente geen tijd voor en heeft geen prioriteit.
En ook als je wel een vergunning moet/wil aanvragen ben je afhankelijk van de goedwillendheid van de buren. Dus wat kan je netjes wegstoppen in je landschap? Voorraad hooibalen er voor bv?
Maar het kan zijn dat je voor officieel bij de provincie moet zijn ipv gemeente.
Overweging maken dus qua kosten (kan zijn dat je huur omhoog gaat ivm vergunning) en het is een investering in land dat niet van jouw is.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:14

BrittS schreef:
Heerlijk SafeHaven! Wat kun je blij zijn met zand dan he :D Hoe dik gaat je zandlaag nu uiteindelijk worden?

Ja nu al geweldig!
Er is 1m zand uitgegraven, maar op sommige plekken zat wat 'vervuild' zand waar wat sporen klei tussen zitten. Dat is wel heel jammer. Er ligt uiteindelijk sowieso 50cm schoon zand bovenop, en daaronder dus wat gemengd zand, en daaronder pas de klei. Dus hopelijk houdt het alsnog lang goed :)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:43

De afgelopen tijd wat mooie dingen gemaakt voor de pony’s
Om ze wat meer in beweging te krijgen en wat vermaak voor ze.
Snack stammetjes, banden om omheen te manoeuvreren en bij de 2e snack stammetjes te komen en een mineralen hoekje.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:13

Ben je niet bang dat die zoutarmere door de regen snel vergaan

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 08:47

Ja idem, heb het nog al eens gezien maar ik vind het een beetje zonde van het zout?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 09:16

Ik had dit topic ontstipt :oo

Mooi die snackhoekjes zo. Ik zou inderdaad wel iets van een afdakje boven het zout maken. Zou ook bang zijn dat het smelt.

Ik heb een partijtje rubberen tegels over kunnen nemen. Morgen ophalen. Het zal niet helemaal in de stal passen, maar wel een gedeelte. Ik merk dat 2 pony's met de regen toch in stal liggen en wij hebben geen bodembedekking. Met de koude winter hebben we er stro in gelegd, zodat ze konden liggen. Maar zodra het beter weer werd, werd dat vooral toilet en sliepen ze weer buiten. Maar mijn jaarling ligt toch ook wel binnen en heeft nu schaafplekjes. Gaat gewoon op de stenen liggen. Dus vandaar de rubberen tegels.
Het zijn van die speeltuintegels. Moet nog even kijken of dat wel blijft liggen of dat we ze nog moeten vastleggen ofzo.

Verder hebben we momenteel de voerplaatsen nog bij stal, maar ik wil kijken of we ook wat meer op de track kunnen doen. We hebben 2 plekken waar dat qua ruimte zou kunnen. Daar hebben we hooi gehad. Het nadeel was wel dat het rondom die plek behoorlijk drassig wordt, dus daar moeten we nog even wat op verzinnen. Kijken of er nog ergens rubberen tegels te vinden zijn. Of paddockroosters. Want ze rennen ook door die stukken heen over de track, dus verharden is geen optie.

Ik wil ook nog boomstammen op een deel van de track. Wat hebben jullie voor boomstammen liggen? Ook ivm knagen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:01

Daihyo: herkenbare situatie. Ik heb toen een tijd een hit matras gehad. Maar daar gingen ze niet op liggen. Ik heb nu een aparte stal met stro. Die gaat alleen nodig als ik het weer te koud/guur/nat vind. Dan gebruiken ze de stal wél om in te liggen (en als toilet). Op andere dagen doe ik hem dicht.
Al moet ik er wel bij vertellen dat ik ná de rubber mat een aanpassing gedaan heb aan de stal waar door ze er nu sowieso liever in liggen. Dus misschien hadden ze dan nu de rubber mat ook wel gebruikt.

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:14

Oh dat is ook een mooie oplossing. Dat gaat helaas bij ons niet. We hebben een inloopstal met 3 ingangen. Stal is denk ik 7/8x bij 3 meter. Ik heb bijna 9 m2 aan tegels gevonden. Als ik er meer kan vinden, dan komen er nog wel meer bij. Maar vind ze best nog prijzig. Onze stal waren 3 boxen zeg maar. Daar zijn de wanden tussenuit gehaald. Maar kan dus 1 deel boxgrootte met rubber neerleggen. Dan hebben ze in ieder geval een keuze en hoop ik dat vooral mijn jaarling daarvoor kiest. Ze heeft nu op haar ene hak elke keer een schaafwondje van het liggen. Ze ligt ook graag in het zand, maar als de rest richting stal vertrekt gaat ze toch daar liggen. Overigens ook gewoon op de stenen uitloop ervoor als het haar uit komt :x

Ik hoop dat de tegels zo blijven liggen. Ze zijn best zwaar. Maar ik denk dat we er een latje ofzo voor moeten maken, zodat ze niet kunnen schuiven. Even kijken wat handig is.

Edit: ik heb nog even een rondje MP gedaan en zo nog 3 mensen kunnen benaderen. 1 met 2m2 2,5 cm dik en 2x 4m2 4,5 cm dikke tegels. Allemaal in de buurt. Zo krijgen we wel een stal vol. Die 2,5cm kunnen mooi aan de voorkant bij de ingang. Of juist aan de achterkant, want daar hebben we nog een deur die met 4,5cm tegels niet meer open kan, maar met 2,5 wel. Hier word ik blij van :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:51

Ik heb nog even teruggelezen en las iets over veulens in een PP. Mijn veulen is er niet geboren, maar staat nu een paar maanden in onze kudde in de PP. Ze heeft ook al een keer in het draad gehangen omdat ze er te dicht bij ging liggen en met opstaan of rollen aan de verkeerde kant is beland.
Verder is er geen probleem. Ze vindt het geweldig om vol gas de track over te gaan. We precies waar de bochten en hobbels zitten. Ze leert inderdaad van de rest en andersom neemt ze de rest mee in een sprintje als ze weer een bui heeft. Heerlijk :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:08

Ik zou er wel een latje voor maken. Hier schuiven ze wel door de jaren heen

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:04

De boomstamvraag ben ik ook wel benieuwd naar.. onze paddock wordt op dit moment gekeerd en daar komt een puinpad langs. Dat wil ik opsluiten met boomstammen, lijkt me het natuurlijkst. Zo moeten ze ook hun benen even optillen als ze eroverheen willen stappen om af te snijden, dan hebben ze gelijk een beetje fysio ;)

Ik kan aan acacia stammen komen maar die zijn keigiftig en ik wil niet het risico lopen dat ze er per ongeluk van eten. Hopelijk kom ik een keer een partij populieren tegen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:31

Berken kunnen ook dacht ik. Maar daar is die van mij allergisch voor. Geen idee of dat alleen voor blad en pollen is of ook voor de bast en stam, maar ik neem het risico maar niet :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:23

Ik heb stammen van de Berk, daar mogen ze gewoon aan knagen, al doen ze dat echt totaal niet hier. Wilg kun je ook gebruiken, mag ook.

Hier een upgrade van het voerspel, nu is hij ook te gebruiken op andere manieren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:06

Die is leuk :D
Heb jij iets onder die rubberen tegels of liggen die los op het zand tussen de balken? En zit het nog vast in de grond of kunnen ze het schuiven?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:09

Berk vergaat relatief snel, kun je beter kijken of je aan eik kunt komen en dan ontschorsen. Tussen de schors en de stam gaan de beestjes zitten en dan gaat hij sneller rotten.