Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:14

Ook als ze enkel in doorgeschoten gras staan?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:28

DubbelDun schreef:
@woepsie: klopt. als ze een geschiedenis hebben van 'suiker' kun je ze nu beter een paar dagen van het gras af houden.

Inderdaad. Persoonlijk doe ik dat ook als ze geen geschiedenis hebben. Daag het liever niet uit. Signalen beginnen klein en als je dat over het hoofd ziet kan het ineens te laat zijn.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:32

Ik merk vooral nu aan het hooi wat ze 's nachts eten dat het kouder is. De laatste weken aten ze 's nachts op stal amper nog hooi, nu eten ze beide hun net weer helemaal leeg. Verder gingen ze hier nog maar halve dagen op het gras, ga dat met de regen nu niet veranderen denk ik.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:33

Nu durf ik nog wel nu het bewolkt is en het gras nog niet veel zal doen.
Maar volgende week gaat hun wei een stuk kleiner. Eten ze maar meer hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:51

De ene kan de energie goed gebruiken, die wordt weer redelijk wat gewerkt de laatste weken en ik hoop dat zo te kunnen houden. De andere staat met graasmasker en ga ik ook regelmatig aan de longe zetten.
Het scheelt dat de weide waar ze nu op staan sowieso een nattere weide is. Daar is nog geen bruine spriet op te vinden. Ga er vanuit dat daar dus nog ruim voldoende grondwater zat en dat de regen nu geen extra risico gaat vormen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:58

Enige waar ik bang voor ben is dat mijn gras nog harder gaat groeien

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 15:05

Nou hier is geen groene spriet meer te vinden helaas, op wat onkruid langs de bosrand na.
Kon zelfs mijn HB-er die permanent op zand staat een paar dagen de 'wei' op gooien.
Hij was helemaal blij *\o/* tot hij er achter kwam dat er qua gras niks te nassen was -O- :')

Gelukkig dit weekend wel veel regen en komende week nog een bak dus ze staan nu weer samen op de paddock en een stuk track met hooi.
1e levering van de nieuwe hooileverancier gehad, een stuk duurder dan ik voerde, maargoed. :$ Ik ben benieuwd hoe ze het er op gaan doen.
Ik geloof graag in sprookjes en hoop dat het gras op magische wijze weer ineens tot leven komt :D maar ik vrees dat alles zo afgestorven is dat het nu echt finito is.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:28

Hier idem. Het is op zich wel nog groen-gelig, maar zo kort afgekaand dat er niet echt gras meer te vinden is. Nu moet ik wel zeggen dat het vorig jaar er ganse bossen onkruid stonden dat ze niet aten, en dan is nu ook heel netjes kort, dus gelukkig geen kans dat het zich verder uitzaait. Behalve bemesten heb ik er niks aan gedaan. Ik overweeg om in het najaar de stukken te laten herzaaien of tenminste bij te zaaien met een goede paardenmengeling.

Nu staan ze op 2 stukjes waar er geen gras en wel wat kruid staat, daar krijg ik dit jaar niks meer op vrees ik (hebben ze in de winter noodgedwongen opgelopen daar mijn pre besloot om bij mijn dominant trekpaard te gaan staan, en ze acuut meer ruimte nodig hadden. dus dat + de paddock is open, de rest heb ik afgesloten en bemest in de hoop dat er nog wat gras terug komt.
Ik heb een maand of twee geleden aanbod gehad om deze zomer een halve hectare bij te huren een straat verder, misschien moet ik daar toch nog even contact opnemen.
Vanaf volgende zomer kan ik een hectare van mijn boer huren, moet ik enkel zien om de omheining in orde te maken, dus dat ben ik nog niet zeker of ik dat ga doen, is toch weer een hoop geld extra en ook ingezaaid met koeiengras (vleeskoeien), dus geen idee of dat wel een goed idee zal zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:51

Ik stond daarnet nog in kniehoog gras en raakte er amper doorheen omdat het zo dik staat en écht sappig groen. Vroeg me af HOE ze dat in godsnaam allemaal nog gaan op krijgen dit jaar :=

Tinkermans had zijn graaskorf af gekregen, dus ik mocht heel dat stuk afstappen om hem te zoeken. Was not amused, een ha is groot dan. Gelukkig wel gevonden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 18:55

Misschien moet je zo een gps voor katten overwegen voor aan de korf :+.
Jammer dat je ver woont, ik had anders graag een stukje afgehuurf van je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:15

Varekaj schreef:
Ik stond daarnet nog in kniehoog gras en raakte er amper doorheen omdat het zo dik staat en écht sappig groen. Vroeg me af HOE ze dat in godsnaam allemaal nog gaan op krijgen dit jaar :=

Tinkermans had zijn graaskorf af gekregen, dus ik mocht heel dat stuk afstappen om hem te zoeken. Was not amused, een ha is groot dan. Gelukkig wel gevonden.

Ik wil ook een graaskorf zoeken in kniehoog gras -O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:17

die van mij mag overdag een aantal uur op een stukje wei. Heeft lekker geregend hier de afgelopen dagen.
Ben alleen heel bang dat ik niet voldoende hooi meer kan krijgen deze winter. Heb een opslag waar 100 baaltjes in kunnen. Heb er nu 35 in liggen van dit jaar. dat oude stoffige hooi heb ik doorverkocht.
Ik heb een boer in de buurt gevraagd of ie 50 balen voor mij wil reserveren zodat ik mn opslag vol heb. Echter heb ik dat er natuurlijk vrij snel doorheen. Had gevraagd of hij opslag heeft zodat ik steeds zelf kan gaan halen als het op is, maar dat ging helaas niet.
Overweeg nu om ergens in de buurt zelf een schuur/opslag te huren waar ik voor eht hele jaar hooi in kan leggen. Of zal ik toch midi balen voordroog neerzetten?
de boer zegt dat ik me niet bang moet laten maken.
De eigenaar van mijn weide hooien ook en daar mag ik een gedeelte van hebben, maar de eerste snede was een teleurstelling tot nu toe.

wat is wijsheid?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:43

Ik heb een boer waar ik het jaar door kan halen en ik laat 12 grote pakken hooi in plastic wikkelen en bij me leggen. (Moest ik eens een week geen baaltjes kunnen halen of als ik eens ziek val, dan ligt er altijd wat voorraad.
Als je niet zeker bent van een leverancier dan is het imo wel de moeite om opslag te maken. Er bestaat nu zeil speciaal om droog hooi (onverpakt) onder te leggen. Een 2dehands garagebox is mss ook een optie?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:55

Ik meld me hier ook :D ik heb samen met een stal genootje een paddock paradise in eigen beheer. Leuk om ervaringen etc uit te wisselen :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 21:41

Welkom Mallow :)
Heb je foto's van je paradijs? Ben verder niet nieuwsgierig :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 00:14

Duhelo schreef:
Ik heb een boer waar ik het jaar door kan halen en ik laat 12 grote pakken hooi in plastic wikkelen en bij me leggen. (Moest ik eens een week geen baaltjes kunnen halen of als ik eens ziek val, dan ligt er altijd wat voorraad.
Als je niet zeker bent van een leverancier dan is het imo wel de moeite om opslag te maken. Er bestaat nu zeil speciaal om droog hooi (onverpakt) onder te leggen. Een 2dehands garagebox is mss ook een optie?

Zat ik ook aan te denken. Kga denk toch maar opzoek. Ik vind het niks om hals over kop in groningen hooi te moeten gaan halen ofzo. Het vliegt nu weg die pakken hooi.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:02

Hier de weide van het weekend op gedeeld in 4 stukken ieder zo'n 500m2 voor 2 mini's. Op 3 stukken staat het zo hoog dat ze er bijna in verdwijnen, mijn hond ben ik in ieder geval steeds kwijt. Eén stuk wat afgknaagd was, is nu 15 cm lang groen en sappig. Hopelijk kunnen ze het bijbenen. Op zich wel blij met doorgeschoten gras want dan maak ik me niet zo'n zorgen om HB shetten. Ook na de regen hoef ik ze niet af te halen, want die kleine voetjes lopen amper iets kapot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:40

Afbeelding
Dit is mijn grote weiland waar nu mijn wedstrijdpaard en Tinker staan. Rechts is het hopveld de grens en dan achteraan de bomen.

Afbeelding
En dit is hoe het daar op de meeste plekken nog staat ondanks de droogte en dat ze er al ruim een maand 24/7 rondlopen. De mini die erbij stond staat nu op een kleiner stukje iets verderop met zijn nieuwe vriendje. Daar is het wel flink korter maar alsnog wel groen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:56

BarbaLala schreef:
Welkom Mallow :)
Heb je foto's van je paradijs? Ben verder niet nieuwsgierig :D

Ja zeker :D

Afbeelding
We hebben 2 (vrij nieuwe) stallen die 24/7 open staan. Moet zeggen dat ze daar nu met de regenachtige dagen vrij veel gebruik van maken. We hangen er dan ook altijd wat extra hooinetten in :j

Voor de stal liggen wat betonplaten. En daarnaast een oud vervallen schuurtje waar we ons voer en gereedschap bewaren. Geeft altijd een leuk effect als je daar aan het rommelen bent :D :

Afbeelding

Aan de linkerkant van de stallen een ruime paddock met boom/schuilmogelijkheid. We hebben daar ook een stuk afgezet wat een beetje als rommelgebeuren fungeerde (bij de autobanden op de foto) maar dat hebben we inmiddels helemaal leeg en dat is nu een moestuin in opbouw :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stukje verder door is onze ‘bak’/ grote paddock. Die eigenlijk vooral die rol heeft als extra voerpunt :D

Afbeelding

En links daar de hoek om is onze lange en brede track met aan het eind de mesthoop

Afbeelding

Afbeelding

Aangrenzend daaraan hebben we nog een stukje weiland waar we paarden ongeveer 9 maanden per jaar 2 uurtjes per dag op grazen. Best handig, de paarden op de wei en ik kan rustig de slowfeeders vullen en uitmesten.

Afbeelding

En we hebben op de wei een grote aanhanger van een vrachtwagen die fungeert als hooi opslag :) omdat we in het vervallen schuurtje geen ruimte hebben voor de grote (400 kilo) balen doen we het zo. Onze hooileverancier brengt een volle aanhanger en als die leeg is wisselt ie ‘m om voor een volle. Ideaal. Zo kunnen we toch onverpakt hooi van goede kwaliteit voeren :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:59

Varekaj schreef:
[ [url=m/rGyYbY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn grote weiland waar nu mijn wedstrijdpaard en Tinker staan. Rechts is het hopveld de grens en dan achteraan de bomen.

[ [url=m/CjNCo2.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit is hoe het daar op de meeste plekken nog staat ondanks de droogte en dat ze er al ruim een maand 24/7 rondlopen. De mini die erbij stond staat nu op een kleiner stukje iets verderop met zijn nieuwe vriendje. Daar is het wel flink korter maar alsnog wel groen.

Wauw wat is jouw gras mooi groen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:14

In de winter kon ik hier zwemmen, half maart stond ik nog Enkeldiep in het water :') September is vaak de laatste maand dat ze erop kunnen, ook omdat de schuilmogelijkheden beperkt zijn.

Maar daarom twijfel ik dus of ik dit stuk volgend jaar niet beter eerst een keer kan laten hooien voor ze erop gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 22:15

@mallow: wat een super plek heb je daar.
En die boom in bloei is mega-mooi !!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:41

Wauw, dat ziet er goed uit Mallow! Wat een zee van ruimte, mooie stallen ook.
En creatieve oplossing met die aanhanger vol hooi.

Schadows17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:57

Wauw dat is echt een paradijsje Mallow, heel mooi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:22

Die aanhanger! Mallow, is dat zo'n oplegger zoals je aan een vrachtwagen koppelt? Hoeveel balen/kilo hooi past daarin?
Of heeft iemand een idee hoeveel er in een kleine zeecontainer passen? Zou nog een verdomd goede oplossing voor mij kunnen zijn op mijn ene weiland...