Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:52

Avaluna, ik houd het ook niet allemaal bij hoor. Ik probeer wel vaak op iedereen te reageren, maar dat is wel lastig met een hoofd als een zeef op het moment. Ik haal wel veel tips hier uit het topic, over de omgang met en hoe sommige dingen (soms veel) makkelijker kunnen. Vind het ook zo mooi dat dat hier gewoon kan en dat iedereen zo goed in zijn of haar waarde gelaten wordt. Echt een top-topic wat dat betreft! +:)+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:57

@caily: handige oplossing!
@fabster: mooie tekening zeg, terecht trotse moeder ben je :D En bikkels met kamperen, ik zie ze hier idd ook op de camping staan maar het was erg koud vannacht.... brrr
@avaluna: helemaal eens met wat de anderen ook al aangeven. Gewoon lekker meelezen wanneer je zin en tijd hebt, zelfde geldt voor reageren :j

Zoals sommigen hier wel weten bemest ik de weide met kippemestkorrel. Ideaal, want ik kan het zelf uitrijden met een kunstmeststrooiertje achter de zitmaaier.
Gisteren is manlief nieuwe zakken gaan halen. Het adresje waar we het vandaan halen is al niet duur, 0,25 per kilo.
Nu gaf die man aan dat er ook nog een goedkoper alternatief is. Levering in een bigbag, is ook nog eens een dubbeltje per kilo goedkoper, dus dat komt op 0,15 per kilo.
Ik denk dat we dat dan maar eens moeten doen :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:27

ohjajoh6 schreef:
Hahahaha! Brenda, voor zoiets, verkleed ik mij nog wel in een roze jurkje met strik in mijn haar. Dus nee je draaft niet door hoor... *\%/*

_O- :D *\%/*

Wendy...is kippenmestkorrel niet te scherp?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:38

Dat blijkt mee te vallen, overigens strooi ik het altijd na het omweiden. De paarden komen dan sowieso 3 a 4 weken niet meer op dat stuk.
Een belangrijke reden waarom ik hiervoor gekozen heb is het hoge gehalte aan organische stof (65%). Na een bodemonderzoek bleek ik daar een probleem mee te hebben, met als gevolg o.a. weinig bodemleven.
Het gevolg van jarenlang alleen bemesten met kunstmest, áls er al bemest werd.
Voor mij werkt dit, het ligt er al zoveel beter bij dan een jaar geleden...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:45

Ah thanks...aan bodemleven hier geen gebrek :)
Hier in de buurt willen ze het er absoluut niet op hebben,maar op dat land wordt eigenlijk enkel organische mest geinjecteerd.Bodemleven is hier in de omgeving weelderig...wordt door vogels veel gewrot in de grond...incidentele mol komt voorbij.
Als er hier een hoopje mest de volgende ochtend weg wordt gehaald,zit het vaak al bijna vastgekleeft aan de bodem door de wormen :D

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:46

Bedankt voor de tips Tinky en Wendy (en anderen). Ben nog steeds op zoek naar zo'n strooiertje voor achter de zitmaaier (voor niet meer dan ongeveer 130,-). Grijp steeds net mis op mp. Lijkt me idd erg handig. Helaas nu ook nog te droog om te strooien. Hoop steeds op regen maar meer dan een paar druppels hebben we hier niet gehad.

Ga morgen even kijken bij de welkoop en dinsdag bij de lokale groenwinkel. Meestal is de welkoop duurder, vandaar. Heb best wel wat kilo's nodig. Kippenmest kende ik niet. Misschien goed om mee af te wisselen? Deze weide is minstens 10 jaar niet bemest. Maar ga het nu goed bij houden. Weide stikt van de mollen overigens.

Ik denk niet dat ik voor pavo ga nu. perlka ook niet. Klonk wel mooi maar duur en het is "maar" een (misschien) tijdelijke huurweide. Weet niet of ze er volgend jaar ook nog mogen staan.. Hoop het wel. Onze andere weide ga ik volgend jaar laten injecteren denk ik, nu nog een vrij vette wei, mag wel wat armer van mij. 1x per jaar bemesten kan dat voldoende zijn? Vind hem zo "koeiig" nu. (dit is dus een andere wei als waar de kunstmest voor is) Die is juist super arm.

Voor wie nog wat nodig heeft, morgen heeft de welkoop weer 20% korting op 1 artikel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:53

Hier begint het te komen. Vorig jaar de eerste mestkevers gespot en kom ook steeds vaker wormen tegen inderdaad.
Juist vanwege het feit dat dat niet op orde was, word ik daar nu dus heel blij van :D
@zapje: welkoop is inderdaad duurder meestal... heb je bodemonderzoek gedaan?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:04

Wendy schreef:
Hier begint het te komen. Vorig jaar de eerste mestkevers gespot en kom ook steeds vaker wormen tegen inderdaad.
Juist vanwege het feit dat dat niet op orde was, word ik daar nu dus heel blij van :D
@zapje: welkoop is inderdaad duurder meestal... heb je bodemonderzoek gedaan?

Hoeveel kilo kevers wil je hebben??Ik heb messingkleur kleintjes en grote zwaarte :D
Die kleine kevertjes werken hard...binnen een paar uur hebben ze een hele hoop gereduceerd tot gruis.

Is zeker een goed teken als je ze tegen gaat komen :j

Welkoop haal ik alleen mineralen liksteen...en klompen als ze in de aanbieding zijn,verder ga ik met boog omheen,mij te duur :P

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:49

Ik lees hier nog steeds trouw mee maar amper tijd om te reageren. Maar nu het toch over bemesten gaat.
Wij hebben vrij veel paardenbloem op onze wei. Wat kan je daar tegen doen? We hebben hier nog geen bodem monster laten nemen omdat we hier pas sinds februari zitten. Waar hebben jullie dat laten doen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:26

Denk dat ik ook eens mest ga aanbieden op mp!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:52

Afbeelding tju, het pak hooi was groter dan normaal. Mijn god wat een gezwoeg (auto stond ook nog klem grrr)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:54

Joekelbaal. Hoelang doe je daarmee?
Ik doe het in plakken. Op en neer met de kruiwagen naar binnen brengen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:55

Hier ook kippenmestkorrels :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:55

Ik had de mest op locale fb pagina's

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:07

Ik laat ook altijd mijn mest gratis ophalen. Ik heb nu een paar vaste mensen. En lijkt het dat ik over hou, dan gelijk op MP en het is weer geregeld. ;-)

Een high tea kan ook leuk zijn inderdaad. Zoek ook nog even verder naar iets met een paardje. Op onze shet kan niet meer gereden worden en mijn merrie vind ze wat eng. Kan nog niet echt iets vinden. Wel de shetterij daar zou je samen kunnen rijden, maar dat kan ze nog niet.

Nog even ik zoek nog een leadingrobe. Maar kan ze online niet vinden. Kijk ik nu verkeerd? Wel een lang halstertouw, maar dat is niet het zelfde toch?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:11

Anke, ik verwacht hier toch een week of 5 mee vooruit te kunnen. We gebruiken de garage als opslagplaats en geven vanuit de garage via luikjes voer. Maar het is best krap allemaal want er staan ook nog 2 auto's in de garage

Mm gratis mest, nooit gedacht dat mensen dat echt wilden hebben. We brengen het nu gratis weg bij de boer die ook ons hooi regelt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:12

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:16

Ik zie nu leadrope inderdaad. Maar ze verkopen ze niet overal. Ik kijk nog even want heb ook wat andere dingen nodig en zou het willen combineren.

Een bitloos hoofdstel van een leadrobe. Dat is ook handig. Ben benieuwd hoe je dat hebt gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:21

Leadrope via ebay, naturel katoen met kern 8 meter :)
Afbeelding

Leren hoofdstel had ik nog, net als de kinriem. Neusstuk met 2 ringetjes en een rondlopende/gesloten teugel zelf gemaakt.

Afbeelding

En ik heb nog genoeg over voor een 2e set :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:25

Vooral in voorjaar is mijn mest zonder stro populair. Mest met stro willen ze niet.
Bodem onderzoek wat kost zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:27

Handydandy van jou zeg DD! Dat vind ik nou altijd leuk, als je zo handig bent als jij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-16 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:28

Paarden bloem is niet zo erg toch?
Boterbloem is minder. Komt hier steeds meer van . Boer bemest alleen maar en kalkt nooit.
Mooie slowfeeder in de wei dmv boterbloem...;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:32

@ Avaluna, lekker hier blijven en fijn dat je toevallig mijn topic over Bacardi gevonden hebt. Ben zelf iedere dag opnieuw onder de indruk van zijn veerkracht en vechtlust en hoop dat ik nog lang van deze kanjer mag genieten.

@ Wendy, ik zou die paardenbloemen laten staan. Ze zijn gezond voor lever en nieren en werken ook vochtafdrijvend. Als ik de kans heb, ga ik zelfs bewust paardenbloemen oogsten om mijn paarden bij te voeren.

Mest op Kapaza zetten, die moet ik onthouden! Voorlopig kan ik alles nog bij de overbuur kwijt, maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Hebben jullie dat ook, een lumineus idee dat nadien the worst idea ever blijkt? Ik moest een bol hooi bij de paarden zetten. Enfin, normaal komen ze toe tot morgen vroeg, maar na de nachtdienst wil ik liefst zo snel mogelijk naar bed. Alleen zat er echt nog wat te veel hooi in het net. En toen dacht ik: ik leg het net gewoon open en kantel de bol erin :)* . Strak plan, ging goed, tot ik het net wilde dichtknopen. De bol staat niet in het midden, ik had al de plastiek al weg geknipt en kon ook niet meer opschuiven, dus moest ik het boeltje op een heel onhandige plek toe knopen. 8)7 Als ik pech heb, krijgen mijn mannen het net gewoon open.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:41

Iemand nog een Shetlander deken liggen die niks meer doet. Mijn oudje heeft er toch eentje nodig. Ik heb haar nu maar opstal gezet met een fleecedekentje om. Ze heeft het nu weer lekker warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:04

Je hebt pech Kvulden, dacht dat ik nog een 200 grams dekentje had die te klein was voor Mien, dus was al gaan zoeken, maar ik kan hem niet meer vinden, sorry.