Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:57

Onhandige dingen en te duur voor wat je aan droge stof krijgt.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:58

Hier ook balen van 450 tot 500 kilo. Plastic verpakt = handig qua opslag maar wel een week liggen drogen na maaien. Deed daar altijd 3 weken mee maar met de hongerige heks erbij ongeveer de helft van de tijd. Ach die zal wel een keer vol zitten hoop ik....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:10

DubbelDun schreef:
Onhandige dingen en te duur voor wat je aan droge stof krijgt.

Dat betaald hij. Hij maait een gedeelte van mijn land 2 of 3 keer. Wat ik niet nodig heb gebruikt hij. En hij krijgt geloof ik ook nog iets van subsidie voor het mestquotum wat er op zit. Hij zal er best wel wat aan verdienen maar ik heb er verder geen omkijken meer naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:24

Dan had ik mooi kleine droge baaltjes gewild, als het jouw land is, jouw keuze toch? Ben je voorstander van voordroog kan je idd beter de ronde midi baaltjes van 120 kg nemen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:00

Er is hier in de omgeving niemand meer die een kleine pakjes pers heeft. Midi balen kan ik ook niet hanteren dan moet hij nog heen en weer blijven rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:10

Ronde wel hoor! Die rol je zo van hun plek en duw je van een eventuele stapel, ik vind ze beter te hanteren in je uppie dan die kleine verpakte vierkante.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:14

wat ik er van begrijp zijn het kleine ronde baaltjes

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:11

Ik heb vierkante voordroog pakken van 400 kilo oid.. doe daar een week mee.. betaal er 50 euro voor als k ze ophaal.. nu brengt hij er 10 voor 55 euro per baal en 50 euro brengkosten
Vind t soms wel lastig qua schimmelen.. maar heb eigenlijk nog geen beter hooi gevonden

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:17

horsies5 schreef:
Ik heb vierkante voordroog pakken van 400 kilo oid.. doe daar een week mee.. betaal er 50 euro voor als k ze ophaal.. nu brengt hij er 10 voor 55 euro per baal en 50 euro brengkosten
Vind t soms wel lastig qua schimmelen.. maar heb eigenlijk nog geen beter hooi gevonden

Zo duur hooi
Ik heb ook vierkante. Rond 400/500 kilo. Betaal 35 en wordt nog gebracht ook ( 20 m verderop hihi)
Persen van zo'n baal kost ong 15/16 euro.

Ik heb 30 & 45 kilo baaltjes. Vind voor kleinere hoeveelheid paarden ideaal. Maar onverwacht kwam er hier een 3e bij. En dan zijn ze zo op. Daarom over op grote vierkanten. Volgend jaar weer over op midi balen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 06:34

Wat betalen jullie voor grote voordroogkuil balen (450/500 kg)
Ik 45 inclusief brengen..Doe 4 dagen met een baal op t moment ( winterperiode)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:06

Die kleine baaltjes zijn wel te hanteren...tenminste die van klein hooi-formaat zeg maar.Die kleine ronde zul je moeten rollen,ik vind het on-dingen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:15

biscaya schreef:
Wat betalen jullie voor grote voordroogkuil balen (450/500 kg)
Ik 45 inclusief brengen..Doe 4 dagen met een baal op t moment ( winterperiode)

Hier 60 euro incl brengen. Vrij duur als ik jullie prijzen zo zie. Ik heb er nu 20 besteld en dat is normaal gezien genoeg voor de hele winterperiode (oktober-april)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:47

Ok 60 is idd duur..Dan heb ik t nog wel mooi zo met 45..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:53

Wij gebruiken kleine baaltjes van ongeveer een 25 kg direct van het land af á 3 euro.
De midibalen van een 120 kg betalen we 25 euro per baal voor inclusief brengen.
We hebben voor beide een aparte leverancier. De midibalen kan ik zelf kiezen van wel perceel ik het wil hebben.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:55

Ik heb grote ronde balen. Ik betaal 40 euro incl brengen.

Ik had heel soms aan het eind wat schimmel. Ik maakte de baal een stukje los. Ik maak hem nu gewoon helemaal los. En haal het hooi er rondom af. Werkt veel makkelijker en het lijkt veel minder snel te schimmelen. Bij mij staat het buiten onder een afdekzeil.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:07

Ik betaal nu voor die 10 pakken dus ook 60 incl brengen.. heb t hier nog niet goedkoper gezien overigens.. maar als k jullie hoor is t dus wel vrij prijzig

Waar halen jullie die goedkopere?

Als er schimmel in t pak zit/komt gooien jullie dan meteen t hele pak weg of halen jullie de schimmel stukken eruit?
Ik haal nu alleen de stukken eruit want vind t echt veel te duur om t hele pak weg te doen.. maar ben soms best bang voor botulisme oid

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:16

Ik heb van die hele grote xxl pakken (550 kg), betaal 45 per pak incl brengen. Het is dan zo lang gedroogd als ik wil (voordroog tegen hooi aan), wordt niet gesneden, grofstengelig hooi van heel licht bemest land (oftewel, ze kunnen zoveel eten als ze willen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:23

Ik heb alleen maar van die kleine onverpakte baaltjes. Betaal 4,= per baaltje. Heb nu een partij hele zware baaltjes gekregen. Is erg rijk, eerste snede van nieuw ingezaaid land. Knollies vinden het heeeeeerlijk, maar ze krijgen het zeer beperkt.
Dus meng het met de eerste snede hooi van "vogeltjesland".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:27

Ik ga vanmiddag toch maar even een baan scheren bij MiniMe, het is gewoon sneu zo als ze staat te zweten met deze temperaturen. Zal er wel niet uitzien, maar boeien!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:30

Hier ook hooi/voordroog in folie. 400 kilo, 45 euro inclusief brengen. Goedkoper heb ik het hier in de buurt nog niet kunnen krijgen :n

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:33

Ik heb midi baaltjes van 20,- incl en dan brengt hij ze ook nog per stuk. Heel goedkoop dus. Maar helaas heeft hij door een misverstand alles verkocht en moet ik voor de rest vd winter ergens anders hooi halen. Voorlopig nog genoeg, ze hebben zo veel gras dat ik nu al maanden met een baal doe. Ligt nu maar thuis in de garage anders blijft het niet goed. Breng elke dag wat hooi naar de wei 1 km verder op. Auto ziet er niet uit. ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:41

meggiemeg schreef:
Wij gebruiken kleine baaltjes van ongeveer een 25 kg direct van het land af á 3 euro.
De midibalen van een 120 kg betalen we 25 euro per baal voor inclusief brengen.
We hebben voor beide een aparte leverancier. De midibalen kan ik zelf kiezen van wel perceel ik het wil hebben.

Ik betaal ook 25 euro incl. Bezorgen, kon ook kiezen welke ik nam heb alle balen van de 2e snede opgekocht en 3 balen van 3e snede, ik hoef namelijk geen 1e snede te hebben. Ik heb er 20 genomen mij benieuwen hoe lang ik met 1 baal doe voor 1 groot paard en 2 shets. Ik heb ze gekocht in Otterlo

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:09

Ik kocht eerst ook van die ingepakte pakken en betaalde 35 euro.
Nu koop ik hele grote pakken hooi waar ik 2 weken mee doe met die drie van mij en die kosten 85 euro.

Nu ik er nog maar 2.5 heb gingen die ingepakte pakken te langzaam en ik moet zeggen dat ze het heel goed doen op dit hooi.
Verder geen plastic afval meer en geen beschimmelde ellende meer die je pas zag als je zo'n pak thuis open maakte.
Ik haalde ze wel zelf met de bus, zette de voerboer netjes achterin en ik haalde hem er weer uit met de voorlader.
Nu komt hij 1 x in de 4 weken 2 pakken hooi brengen.
Die zijn te groot voor in mijn bus.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:08

Wij hebben van die kleine pakjes voordrooghooi. Ik weet niet juist hoeveel ze wegen, kan soms ook enorm verschillen van pak tot pak. Ik kan die niet alleen dragen, te zwaar en ook net te groot. Maar ik laat er dan eentje van de stapel vallen, en dan kantel ik dat naar de plaats waar het moet liggen, lukt prima. Wij betalen nu 8,5 EUR per pak, is dan wel hooi van de tweede snee. Goedkoper heb ik het nog niet durven vinden, vorig jaar betaalden we nog 9 tot 10 EUR.
Af en toe zit er wel een pak tussen waar een stukje van beschimmeld is, als het niet te erg is haal ik het slechte eruit en geef de rest nog. Als het echt slecht is, dan mag ik het terugbrengen en omruilen, heel fijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:23

Ik hen 1e sneede grof hooi,E35,- per baal (ongeveer 285kg) gebracht.Als ik ze direct van het land heb zijn ze E5,- goedkoper maar dat was niet te doen dit jaar.

Kleine baaltjes had ik ook E3,50 van het land.

Schimmel haal ik ruim weg,bij voordroog is het vaak lastiger omdat het verder doorschimmeld.

Mijn boerman komt het brengen en schuift alles met de shovel in de kapschuur,hoef enkel te wijzen.Ik kan altijd bij hem terecht en als het niet goed is dan maakt hij ook geen punt van.Hooi kan ik uit zijn voorraad aanwijzen.