Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:09

En dat in deze natte tijd van het jaar? Poehhh, zomers doe ik het ook wel eens op die manier, maar dan is het zand los en niet zwaar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:33

Oef dat lijkt me zwaar. Ik overweeg ook om de paddock te slepen en ze dan voor 1 nachtje op de bestrating op te sluiten, mocht het nog een keer gaan vriezen.

Maar dan laat ik mooi paardlief zeulen hihi!
Misschien een tweedehands tuig aanschaffen en je paard leren slepen?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:36

Ik laat ook het paard slepen :D De paddock slepen is trouwens een goed idee, met de trekker kunnen we daar nu niet komen, maar het paard loopt er natuurlijk toch al ;) Alleen is het zo jammer dat als het dooit het zo weer een bende is... ga er eens even over nadenken ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:44

fokfanaat schreef:
Een particulier mag per jaar maximaal 35 m2 asbest zelf afvoeren,

Klopt. Maar je moet vergunning hebben voor het slopen en als het dan om meer dan dat aantal m2 dak gaat moet het professioneel gebeuren. Ze controleren alles. Hier gehad bij garage..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:03

heleen06 schreef:
@damian23, sneeuw ringen voor vijf euro? Waar vind je die?

bij de hoefsmid van dierenkliniek emmeloord. Het zijn rubberen ringen die je tussen de hoef enhet ijzer slaat. De sneeuw kan dan niet in de hoeven gaan zitten.

ze verwachten van het weekend....sneeuw...... bha. Heb zondag een clinic maar als het glad is ga ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:08

Caily schreef:
Aan een longeerlijn en dan gewoon lopen maar? :oo

Ja een soort tuig achter je nek en voor je schouders langs. Was een kleine pallet hoor. Onze bak is goed droog dus het was wel zwaar, maar ik kreeg het ook voor elkaar en ik ben maar een klein wijffie :D .

Ik denk dat we het in een goed half uur voor elkaar hadden. Ik ga straks ook wel proberen of ik een paard kan laten slepen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:10

Ik deed het met betonnet maar veel te zwaar joh

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:11

Ik heb ook een sleepje die ik zelf trek, gaat best goed, maar niet met nat zand.
Overigens zitten er nog een paar verraderlijke gladde stukjes tussen, paar keer vies uitgegleden net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:12

Urielle schreef:
Ik deed het met betonnet maar veel te zwaar joh

Betonnet zat ik ook nog aan te denken.
Als je hem aan de voorkant maar een beetje omhoog trekt gaat het wel, ook met de pallet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:51

Mijn man heeft ook iets met een betonnet in elkaar gestoken om te trekken maar dat kunnen we pas met droog weer testen. Als het te zwaar is, komt ie het zelf maar doen :D

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:14

Beetje jaloers op alle mannen die ik voorbij hoor komen die zich verdienstelijk maken wat betreft onze hobby. Mijn man heeft nou werkelijk niets met paarden, hij kreeg het voor elkaar, ik had vorig jaar twee fjorden en een vos kleurige arabier in pension staan ( Jade is een bay Quarter) dus bij elkaar 4 paarden,langs Jade te lopen en vragen waar is Jade?

Alle klussen zijn voor mij, hij heeft van de zomer geholpen met mijn broer planken opnieuw op de omheining te boren en schroeven, maar daar houdt het ook helemaal mee op. Ik timmer , graaf, spuit onkruid en regel alles.....Maar hij doet in het weekend het huishouden en kan heerlijk koken dus vind ik het niet zo heel erg.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:19

Haha ach, die van mij ziet dan weer niks als het om huishouden gaat, die ziet rommel en vuil gewoon niet liggen. (Tenzij het van mij is. :+ ) Dus alles heeft z'n voor en z'n na.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:23

O:) Ga nog even door, dan wordt ik steeds blijer met mijn met paarden helpende (hij wilde in zijn ouderlijk huis wonen), stallen afmestende, weg-brengen-voor-buitenrit, klussende, boodschappen halende man :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:25

Haha boodschappen halen kan de mijne nog net wel gelukkig, en de was draaien en drogen ook. Wat er na de droger moet gebeuren daar werken we nog aan, dat gedeelte begrijpt hij (nog) niet. :')

Hij is wel elektricien en kan alles maken wat ik verzin. Dat dan weer wel. :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:28

Hier worden stallen gedaan, paarden buiten en binnen gezet, paarden aan de longe gehangen, zelf occasioneel een ritje door de piste, hij is vaste chauffeur en groom. Hij haalt eten, hooi, stro. Maakt alles wat stuk gaat, wisselt dekens etc etc.

De werking van de wasmachine, droogkast, afwasmachine etc snapt hij een beetje, vooral in eigen belang. Maar van stofzuigers, dweilen etc blijft hij erg ver weg. Beetje allergisch denk ik. :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:31

Ik heb ook een zelfstandige schrijnwerker. Uberhandig als het op omheiningen, stallen, zadelkasten etc aankomt :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:31

Ik heb geen man/vriend. Geen vader. Mijn moeder helpt graag, omdat paarden ook haar hobby zijn, dus dat is wel heel fijn. Ze geeft de paarden tussendoor hooi als ik aan het werk ben. Maar verder zijn we allebei totaal NIET handig. Volledig a-technisch en niet sterk. Dus… Ik moet altijd iemand inhuren. :$ Hebben we alleen een sterke man nodig, dan smeek ik mijn broer of hij even wil komen. Die is alleen hartstikke allergisch voor paarden, dus hij doet het alleen als we echt omhoog zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:33

@lorette: een cursus DHZ zou dan in een paar avondjes geen weggegooid geld zijn.
Ik doe eigenlijk alles, meestal door het doen wijzer geworden :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:35

Er zitten ook nadelen aan een vriend/man die zich er wel voor interesseert hoor :') Ongewenst trainingsadvies bijvoorbeeld ("Moet je niet weer eens naar buiten om te trainen?")

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:38

Bij mij vaak gehoord: "niet mauwen maar rijden"

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:39

Ik kan ook alles zelf en alleen als het moet hoor. Zou het erg frustrerend vinden als ik voor dingen zou moeten wachten op hulp van de vriend.
Wil ook graag alles uit proberen, kan ondertussen al onze machinerie wel bedienen (bladblazer, kettingzaag, cirkelzaag, grondboor).

Wendy, hier krijg ik ook wel eens een opmerking als ik eens een keertje 2 dagen achter elkaar niet rij.
Ik word ook verplicht om zoveel mogelijk wedstrijden en clinics te rijden, zoveel te meer kan hij met zijn speelgoed op de baan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:52

Sommige dingen zijn niet veilig als m'n vrouw er mee aan het werk gaat :P

Verder ben ik gewoon een paardenvent dus kunnen alles zelf. Met trainen ofzo laten we elkaar lekker gaan tenzij er een hulp vraagt aan de ander.
We hebben beide zo onze eigen manieren om dingen te doen om en op de paarden, het enige wat hetzelfde is, is dat ze niet moeten zeuren of moeilijk moeten doen om niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:07

Mijn man is geen paardenman. Sinds we ze aan huis hebben neemt hij onder aanwijzingen af en toe een paard mee naar binnen, maar vindt het verder allemaal erg spannend, als ze bijv beginnen te racen in de bak of als ze schrikken :D .

Echter hooi voeren, helpen met mesten en nu dus ook de bak slepen doet hij graag. Ik kan zelf ook bijna alles zelf, hekken plaatsen, bak slepen, hooi sjouwen, vlas op zolder tillen enz enz.

Eten koken doen we beide. Evenals de was en veel andere huishoudklussen. Sommige dingen doe ik ALTIJD en andere dingen doet hij ALTIJD.

We zijn gewoon op elkaar aangewezen en lekker om het nieuwe huis klussen, sjouwen, slepen, vegen, mest ruimen en alles wat er verder nog bij komt kijken doen we gewoon samen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:56

[***] schreef:
Eten koken doen we beide. Evenals de was en veel andere huishoudklussen. Sommige dingen doe ik ALTIJD en andere dingen doet hij ALTIJD.

We zijn gewoon op elkaar aangewezen en lekker om het nieuwe huis klussen, sjouwen, slepen, vegen, mest ruimen en alles wat er verder nog bij komt kijken doen we gewoon samen.

Eens :j

Dus eigenlijk valt het met de mannen best wel mee :D Hier zijn de taken gewoon best eerlijk verdeeld (de een meer in huis, de ander meer in de schuur, ook dat kan wel eens irritatie oproepen, maar gelukkig kan ik dat ook weer relativeren met wat hij WEL doet :+ )

Ik ben ervan overtuigd dat je ook je stalmanagement afstemt op je eigen gemak. Nu hebben we grote balen, die manlief met de trekker op de plek zet. Anders laat je ze bijv. aan huis brengen.
Zonder trekker pak je ook dingen weer anders aan... heb je geen opslagruimte, heb je dat niet dan zorg je ook dat je niet teveel voorraad hebt.... Als ik er zo over nadenk dan kan je het prima inrichten zodat je geen man nodig hebt :D (dan kan hij een keer de WC schoonmaken, stofzuigen en dweilen }> )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:58

Die van mij is dol op dieren...toen de laatste erbij kwam heb ik netjes overlegt :o kreeg ik als antwoord "Er mag er wel een bij maar niet een weg". :D

Hij doet eigenlijk het zware werk omdat ik dat niet kan...palen zetten en met de trekker scheuren.Eigenlijk hoef ik maar te vragen en hij doet het.
Hij leert veel met de paarden en kan ze inmiddels wel gewoon halster omdoen en aan touw meenemen.Heeft zelfs een tijdje op les gezeten en mennen geprobeerd.
Ging helaas niet vanwege een zwaar beschadigde pols door een ongeluk maar hij knuffelt graag met ze <3

Wat huishouden betreft...hij doet wat ik niet kan...bed verschonen,stofzuigen,afwassen en verder ook alles wat ik vraag.Hij is lief :)

Hier is het overigens ook een baggerzooi,hopelijk ontdooit de toplaag snel.Dan is de boel weer doorlaatbaar...