Kinke schreef:nog kleiner dan 3x3????
Yep. Veel containerstallen hier zijn 2,5 x 3 ongeveer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sees schreef:En dat ben ik dan weer helemaal met jou eens en op díe mensen ben ik zo fel. Er zijn er gelukkig maar weinig van in dit topic maar het gebeurt nog steeds zó veel. Veel teveel.
Twiggy2008 schreef:Citaat:Precies. En die mensen, daar ken ik er tig van hier in de omgeving en sorry, maar ik kan niets met dat soort paardeneigenaren. Zat stallingen waar paarden er amper uit komen en vaak al helemaal niet om gewoon lekker paard te zijn. Ik snap niet dat staleigenaren op zo'n manier een stal mogen houden überhaupt. Ze voldoen namelijk meteen al niet aan een heel belangrijk punt. En dat je daar als paardeneigenaar je paard(en) neer zet, zegt ook een hoop over wie je bent. Klinkt hard, maar daar ben ik keihard in, ja.
Twiggy2008 schreef:Vorig jaar stond mijn paard elke nacht in een potstal, maar de urinedampen sloegen op zijn luchtwegen (en ook op die van mij). Ik vond dat systeem echt vreselijk. Maar ik mocht van stalhouder niet uitmesten, maar mijn paard ging echt hoesten. Terwijl hij dat in zijn tijd met 24/7 buiten in weer en wind nog nooit gedaan had. Was ook zo'n ding, waar ik over viel, pffff.... als ik er nog aan terug denk.
Twiggy2008 schreef:Nikass, ik rij dagelijks langs een boerderij met koeien en een paar paarden. Die paarden staan nu in een donker hok met trailies ervoor (boven de onderdeur). Met zo'n weefrek er in, maar stikkedonker. Ze komen er nauwelijks uit, worden gebruikt voor de kar en niet bereden. Ik vind het dieptriest. Dat je zo je paarden kunt houden, echt, ik kan en zal het nooit begrijpen.......
Nens77 schreef:Twiggy2008 schreef:Vorig jaar stond mijn paard elke nacht in een potstal, maar de urinedampen sloegen op zijn luchtwegen (en ook op die van mij). Ik vond dat systeem echt vreselijk. Maar ik mocht van stalhouder niet uitmesten, maar mijn paard ging echt hoesten. Terwijl hij dat in zijn tijd met 24/7 buiten in weer en wind nog nooit gedaan had. Was ook zo'n ding, waar ik over viel, pffff.... als ik er nog aan terug denk.
Potten moet je ook niet met de pisplekken doen, die schep je eruit.
Alleen wat vuil stro en mest laten liggen en weer schoon stro erop, dat gaat prima
karijn schreef:Staat op pagina 86 of zo iets. Hij heeft een chronische darmafwijking waardoor hij niet tegen vers eiwitrijk gras kan. Dan loopt hij letterlijk leeg. Tja, moet ik hem dan koste wat het kost toch in een wei zetten omdat binnen staan zo zielig is? Hij komt in principe elke dag buiten in de bak en/of ook onder het zadel. Een uur, twee uur.
chelle_dora schreef:Wat bij ons scheelt.. je betaalt voor wat je gebruikt..Dus koop jij 5 balen stro per week dan reken je dat aan het eind van de maand gewoon af.. Met als resultaat dat ik spotgoedkoop uit ben (voor in deze regio met binnenbak
) dus ben wat dat aangaat wel blij dat we zelf het verbruik kunnen regelen..
Sees schreef:Twiggy2008 schreef:Hahahaaaaa, ja, dat klopt, soms is het er maar een of twee, en blijft de rest rustig grazen, maar soms zijn ze allemaal zo gek als een deur. En de tijd waarop verschilt enorm. Toen mijn paard in een natuurgebied stond, ging ik wel eens 's avonds laat in het donker (ja, ik ben gek, maar was zoooo gaaf om mijn paard te roepen en dan kwam hij keihard met de hele kudde achter zich aan, er aan gescheurd. Daar kon ik echt ontroerd van raken
). Dan besefte ik hoe fijn ze het zo hadden zonder mensen, gewoon zichzelf zijn in de groep, prachtig!
Geweldig Twiggy, enne gek? Nee hoor, ik ga met enige regelmaat erg laat (rond middernacht) of heel vroeg. En dan zie je ze pas echt op het natuurlijkst.
Esmeej333 schreef:Mijn paard krijgt onbeperkt hooi, dus eten is er sowieso wel. Ik vind ook wel dat je de mogelijkheid moet hebben hoor. Paarden op een open weiland gooien, zonder enige vorm van beschutting en zonder ooit de mogelijkheid van stal vind ik absoluut niet kunnen. Maar ik denk, bij mijn paard als je zorgt voor voldoende ruwvoer en goede natuurlijke beschutting dat het best zou kunnen. Ik zou het alleen nooit doen en ik ga het dus ook niet uit proberen.
Twiggy2008 schreef:chelle_dora schreef:over iemand die zei dat paarden die alleen weide gewend zijn problemen kunnen geven op een box.. Dat heeft dan ook te maken met slecht stalmanagement.. Mijn vorige paard kwam van 12 jaar weidegang en schuilstal bij mij op pension in de box. Geen problemen mee gehad, trailer stond ze in te stampen en d'r stal was prima. Hoeft dus zeker geen problemen te geven. Ja heel zielig van mij dat ze in een box moest na 12 jaar weidegang, maar ik wilde perse dat paard en ik was de enige gek van stal die nog voor de ochtendvoerbeurt (om kwart over 7) al op stal was om wat met d'r knol te gaan doen, dus ze heeft er geen mentale klap van gehad
Ik weet niet of je op mij doelt of iemand anders..... Mijn paard kan wel op stal, an sich, maar is er echt niet gelukkig. En natuurlijk kan ik dan mijn zin doordrammen en dan zal hij er uiteindelijk wel in berusten, maar ik wil hem dat helemaal niet aandoen. Ik vind dat namelijk niet ok. Daarom heb ik altijd alle moeite gedaan een plek te vinden waar HIJ gelukkig is. Ik sta zelf op de tweede plaats en dat vind ik niet zo erg, ik kan me wel aanpassen, die paar uur per dag dat ik er ben. Maar hij moet er 24/7 staan.
En daarom vrees ik het ergste als hij in handen zou komen van iemand, die dat niet doorheeft en er niets mee zou doen. Gelukkig is het niet aan de orde, hij blijft tot zijn dood bij ons. Ik vroeg me af wat al die mensen die hier in het topic roepen dat er nou eenmaal geen plek is in hun omgeving zouden doen, als ze erachter zouden komen zo'n paard te hebben. Toch op stal zetten? Vrees van wel...... Niemand komt met een concreet antwoord.
karijn schreef:Kleine aanvulling. Mijn paard komt wel gewoon buiten, in de bak en/of onder het zadel. Alleen niet in de wei (met uitzondering van de nazomer). De ene dag een uur, de andere dag twee uur.
Een paard past zich aan aan de omstandigheden waarin hij leeft. Mijn paard heb ik nu negen jaar, staat al negen jaar in dezelfde stal, krijgt al bijna negen jaar hetzelfde eten, op hetzelfde tijdstip. Elke dag komt er iemand zijn stal uitmesten etc. Voorwaarde nummer 1 voor het houden van paarden, is verstand hebben van het houden van paarden. Hier in het dorp is er sinds kort een biologische stal. De paarden staan de gehele dag buiten in een groepje op een strookje groen waar binnen een dag geen sprietje gras meer te vinden is. Ze worden gevoerd met slowfeeders. En wat gebeurt er dan? De paarden gaan elkaar lastig vallen, vreten elkaars eten op omdat er simpelweg geen ruimte is om apart van de kudde rustig te eten. De paarden moeten per sé buiten staan, omdat het niet natuurlijk is voor paarden om binnen te staan? Nee, een paard dat continu in de kreukels ligt door onkunde van de pensionhouder, dat is goed voor je paard, "want hij staat in ieder geval buiten en dat is beter dan binnen".
Wij worden nog wel eens gebeld voor het huren van een stal. Standaardvraag is, hebben jullie weidegang, want mijn paard moet naar buiten? Ja, dat kan. Van 's ochtends half 10 tot half 5. April tot en met oktober. Je moet je paard alleen zelf binnen en buiten zetten. Dan haken ze al snel af want:
a. Hij moet 24/7 buiten staan want ik heb er geen tijd voor om het paard buiten en binnen te zetten. Dan zeggen wij altijd dat ze dan maar ergens anders een stal moeten zoeken.
b. Als ze vragen waarom in de winter niet? Ivm behoud van de wei. Dan haken ze ook af, want het paard moet naar buiten. Dat kan ook maar dan in de bak en dan zeker geen 24/7.
Ik kom ook wel eens een dag niet. Ook mijn paard staat wel eens een dag binnen. Hij heft er tot nu toe nog nooit wat van gekregen in negatieve zin. Zolang hij zijn eten krijgt, is hij tevreden.
Binnen of buiten, het gaat om een goede balans tussen binnen en buiten, je paard past zich wel aan.
karijn schreef:Nee, geen gemakzucht. Een weloverwogen keuze.
De hele dag in een paddock met hooiruif? Dan staat hij de hele dag bij de hooiruif. Nee, ik zie daar geen meerwaarde in. Je kan argumenten geven wat je wilt waarom mijn paard het nu slecht zou hebben, ik vind van niet.